1

پخت‌وپزهای خاص در اندرونی حکایت از آن دارد که برخی در سایه در تلاش هستند که به نام گورباچف از پزشکیان یک بنی‌صدر دیگر بسازند!

سرویس سیاست مشرق- شواردنادزه نیم ساعت زودتر از دیدار با امام رسید، اضطراب شدیدی داشت. دستش چنان می‌لرزید که صدای استکان چای و نعلبکی که در دستش بود را می‌شنیدم. شواردنادزه گفت من مأمورم این دیدار را به‌خوبی انجام بدهم و می‌ترسم بحرانی اتفاق بیفتد؛ من به شواردنادزه گفتم هر کاری که امام کرد، شما تبعیت کنید. حتی به او گفتم جلو نرود تا با امام دست بدهد. ببیند امام چکار می‌کند، او هم همان کار را تکرار کند. شواردنادزه همین کار را کرد.

این جملات بخشی از روایت دیدار وزیر خارجه شوروی از زبان آخرین سفیر ایران در مسکو پس از ابلاغ‌نامه امام (ره) به گورباچف است، آن روزها آخرین رهبر شوروی در باتلاق اعتماد به آمریکا افتاده بود و امام (ره) در یک نامه تاریخی با اشاره به عواقب اعتماد به غرب پایان کمونیسم را به رهبران آن کشور اعلام کرده بودند.

گورباچف اگرچه یک سیاست‌مدار رده میانی در حزب کمونیست شوروی محسوب می‌شد اما توانست با بالا آمدن از پله‌های سیاست یکی پس از دیگری به بالاترین سطح رسیده و مشهور شود. در اواخر دهه ۱۹۷۰ و به دلیل یک نوآوری کوچک در کشاورزی، نخستین نشانه‌های شهرت در زندگی وی پدیدار شد. این نوآوری درواقع ابداع یک سیستم منسجم گروهی برای برداشت محصول بود. از شانس خوب ناگهان محبوبیتش افزایش یافت.

گورباچف در سال ۱۹۸۰ به عضویت کامل دفتر سیاسی حزب پذیرفته شد و همین مسئله باعث شد پارها به سفرهای خارجی برود، ازجمله او چند بار به انگلستان و کانادا سفر کرد، بعدها مارگارت تاچر نخست‌وزیر اسبق بریتانیا در خاطرات خود از ملاقات با گورباچف در سال ۱۹۸۴ نوشت که از او خوشم آمد. امکان معامله با او وجود داشت!

گورباچف در مقام دبیر کلی حزب نیز سعی کرد چهره متفاوتی از رهبران گذشته از خود نشان دهد و با تکرار رویه‌هایی چون ایجاد اصلاحات ساختاری در نظام تصمیم سازی به ظن خود یک شوروی جدید بسازد البته از همان زمان مشخص بود که بخش زیادی از این تفکرات چیزی جز توهمات ذهنی او نیست، به‌عنوان‌مثال در فوریه ۱۹۸۶ در کنگره حزب کمونیست با اعلام برائت از گذشته می‌گوید: «این راه پیموده شده کشور ما و دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن، گواهی بر نیروی بی‌کران حیات‌بخش آموزه‌های مارکسیستی - لنینیستی و پتانسیل‌های عظیم این سوسیالیسم است، اما باید آن را اصلاح اساسی کرد زیرا شکست‌خورده است».

روایتی از دخالت یک سرویس اطلاعاتی برای تشکیل «دولت ناتمام» در پاستور! /چه کسانی می‌خواهند از رئیس‌جمهور یک گورباچف بسازند؟

افول مردی که می‌خواست ستاره باشد!

گورباچف علاوه بر تغییر در سیاست‌گذاری‌های داخلی که تحت عنوان برنامه‌های اصلاحی معروف به پروسترویکا (بازسازی) و گلاسنوست (شفافیت)، شناخته‌شده بود، در سیاست خارجی نیز یک ماجراجویی عجیب را شروع کرده و اعلام کرد که از طریق رقابت تسلیحاتی نمی‌توان بر امپریالیسم غلبه کرد. او رفته‌رفته این فکر را در دفتر سیاسی جا انداخت که برای کاهش مشکلات اقتصادی باید سلاح‌های اتمی را کاهش داد.

کار به‌جایی رسید که هاشمی رفسنجانی در شرح روزگار گورباچف به وزیر خارجه وقت پیام داد که گورباچف ضعیف و بی‌قدرت شده است! وادادگی بیش‌ازحد به غربی‌ها کار را به‌جایی رساند که گورباچف درصدر هیئت‌رئیسه اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۷ از واشنگتن نیز دیدار کرد و در جریان این سفر، معاهداتی بی‌سابقه در رابطه با تسلیحات دو کشور منعقد کرد، ازجمله آن‌ها معاهدات INF و استارت یک و دو بود.

گورباچف در غرب به یک ستاره رسانه‌ای بدل شده بود و از این اتفاق بسیار خوشحال بود، انگیزه جایزه نوبل نیز بر این تحولات روحی روی رهبر شوروی اثر بیشتری گذاشته بود تا جایی که گورباچف در ژانویه ۱۹۸۷ در کمیته مرکزی حزب اعلام کرده که ما به همان اندازه که برای نفس کشیدن به هوا نیاز داریم، محتاج دموکراسی آمریکایی نیز هستیم.

روایتی از دخالت یک سرویس اطلاعاتی برای تشکیل «دولت ناتمام» در پاستور! /چه کسانی می‌خواهند از رئیس‌جمهور یک گورباچف بسازند؟

این جملات در حالی بیان می‌شد که در همان روزها در جمهوری‌های قفقاز یک جنبش اعتراضی راه افتاده و در بالتیک برخی علم جدایی‌طلبی را بلند کرده بودند، اما گورباچف چنان در توهمات خود غرق بود که در روز ۷ اکتبر ۱۹۸۹ در جشن‌های چهلمین سالگرد تأسیس جمهوری دموکراتیک آلمان در یک ‌سخنرانی کنایه‌آمیز گفت هر کس دیر برسد، زندگی او را تنبیه خواهد کرد. این جمله آهنگین به‌زودی ورد زبان مردم شد.

البته دوران حضیض گورباچف خیلی زود فرارسید، روز ۱۹ آگوست ۱۹۹۱ رأس ساعت ۱۶: ۳۰ خطوط تلفن و تلگراف‌خانه ویلایی گورباچف واقع در کریمه قطع شد، در همین حال ستونی از نفربرهای نظامی بدون اطلاع قبلی به‌سوی ویلای رهبر شوروی آمدند، کاملاً مشخص بود که کودتایی صورت گرفته است. فرستادگان کودتاچیان از گورباچف می‌خواستند استعفای خود را بنویسد!

گورباچف از کریمه خارج‌شده و از همان‌جا کوشید وحدت شوروی را حفظ کند و پیشنهاد میثاقی تازه داد؛ میثاقی که بر اساس آن بتوان اتحاد شوروی را بر پایه‌یک سیستم جدید فدراتیو حفظ و اداره کرد. یلتسین روز ۸ دسامبر ۱۹۹۱ به‌صورت مخفیانه توافق‌نامه‌ای را با روسای جمهور اوکراین و روسیه سفید به امضا رساند، در این توافق‌نامه انحلال شوروی و موجودیت جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته اعلام شد، تنظیم‌کنندگان این توافق‌نامه علت این تصمیم خود را رعایت حقوق بین‌الملل و توجه به واقعیت‌های ژئوپلیتیک اعلام کردند.

مجله اشپیگل در شرح آن روزها نوشته است که کرملین بلافاصله جایگاه خود را به‌عنوان مقر دولت اتحاد جماهیر شوروی، از دست داد و به مقر ریاست‌جمهوری فدراتیو روسیه بدل شد؛ مقری که ریاست آن را رئیس‌جمهور منتخب یعنی بوریس یلتسین بر عهده داشت. بدین ترتیب گورباچف به پادشاهی بی تاج‌وتخت و کشور بدل شد!

روایتی از دخالت یک سرویس اطلاعاتی برای تشکیل «دولت ناتمام» در پاستور! /چه کسانی می‌خواهند از رئیس‌جمهور یک گورباچف بسازند؟

بیگ بنگ چپ‌ها در اتوبان یک‌طرفه گورباچف

ماجرای گورباچف در خود عبرت‌های مهمی دارد، رهبر شوروی البته در میان مردم ایران نیز چهره‌ای شناخته‌شده است و گاه‌وبیگاه شنیده می‌شود که برخی با اشاراتی به تعدادی از سیاست‌مداران، آن‌ها را با گورباچف مقایسه می‌کنند، ازجمله آن‌ها در همان دوران بهار اصلاحات بود که برخی از چپ‌های رادیکال با تدارکاتچی خواندن خاتمی سعی داشتند از او یک گورباچف بسازند.

روزنامه حیات‌نو نزدیک به اصلاح‌طلبان رادیکال در همان ایام نوشته که خاتمی گورباچف خوبی است ولی یلتسین ندارد تا با ضربه‌ای نظام را خرد کند، در همان روزها آقا فرمودند که نه آقای خاتمی گورباچف است و نه جریان افراطی یلتسین. در آن روزها برخی اصلاح‌طلبان معتقد بودند که باید در نظام یک «بیگ بنگ» بزرگ روی دهد زیرا که جامعه ایران پس از جنگ با انفجار مطالبات و تقاضاهای فروخفته‌ای مواجه شده که راه‌حل‌های حکومتی و راهکارهای مصلحتی نظیر بازنگری قانون اساسی و تأسیس مجمع تشخیص مصلحت و گفتمان سنتی از پس آن برنمی‌آید.

ابراهیم اصغر زاده ازجمله لیدرهای چپ‌ها در روزنامه همبستگی درباره گورباچفی کردن خاتمی نوشته بود:

عصری که علیرغم فرصت‌های نو برای جهان، حامل تهدیدات و خطرات جدیدی هم برای پیروزمندان و هم تماشاچیانش داشت. «دشمن‌هراسی» که بنیادی‌ترین اصل نظام معنایی جنگ سرد را تشکیل می‌داد، اینک آخرالزمان کمونیست‌ستیزی از یک‌سو و ضدیت با سرمایه‌داری از دیگر سو فرارسیده بود. کمونیست هراسی که سالیان متمادی محور اصلی امنیت جهان سرمایه‌داری و اصل راهنمای منافع ملی آمریکا بود، به‌سادگی رژیم چائوشسکو و دیوار برلین فرومی‌ریخت و بنا کردن نظم جدید بدون در دست داشتن چشم‌اندازی از دشمنان فرضی آن طنزی بیش نبود.

بیان این دست مطالب از سوی اصلاح‌طلبان حکایت از آن داشت که برخی تمایل دارند که مبارزه با استعمار آمریکایی را شعاری پوچ خوانده و با تشابه سازی از خاتمی او را وادار به گرفتن تصمیماتی کنند که به‌اندازه گورباچف بزرگ باشد، اصلاح‌طلبان در آن زمان این دگردیسی را «چپ نو» نامیده بودند.

ازجمله اثرات این معادل‌سازی‌های سیاسی راه‌اندازی گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه بود که طی آن نشست‌های فراکسیون خط امام، مذاکرات و تریبون مجلس این فرصت را به اصلاح‌طلبان می‌داد تا با طرح مباحثی نظیر دوگانه «جمهوریت/ اسلامیت»، «قانونگرایی/ شخصی‌سازی»، «توسعه‌یافتگی/ عقب‌ماندگی» و ارائه تعریف جدید از امنیت ملی که متضمنِ نوسازی اجتماعی و توسعه سیاسی و پذیرش تنوع و تکثر باشد دست بزنند که به‌زعم خودشان هم سو با تحولات بین‌المللی بود!

در حالی برخی در ایران آرزوی گورباچف سازی از خاتمی را داشتند که در همان زمان در میان مردم روسیه او به فردی منفور بدل شده بود زیرا اصلاحات رهبر حزب کمونیست باعث یک تَرک بزرگ سیاسی و جغرافیایی گردیده بود. در آن زمان رهبر انقلاب تنها کسی بود که به داد خاتمی رسیده و او را از افتادن در یک دریای مواج و غرق شدن در آن نجات داد.

روایتی از دخالت یک سرویس اطلاعاتی برای تشکیل «دولت ناتمام» در پاستور! /چه کسانی می‌خواهند از رئیس‌جمهور یک گورباچف بسازند؟

رهبر انقلاب در شرح این شبیه‌سازی‌های عجیب درباره خاتمی فرمودند:

من واقعاً دریغم می‌آید که اسم خاتمی را با گورباچف مقایسه کنم؛ ولی آن‌ها این مقایسه را کردند و صریحاً گفتند که در ایران هم گورباچفی به قدرت رسید! البته فراموش نکنیم که متأسفانه یک عدّه هم در داخل خوششان آمد و این اهانت را نفهمیدند و آن توطئه‌ای را که پشت این اهانت هست، به‌طریق‌اولی نفهمیدند! به مغرضان و آن‌هایی که می‌فهمند چه دارد اتفاق می‌افتد و چه می‌خواهند پیش بیاورند، کاری ندارم؛ اما یک عدّه از آن‌هایی که مغرض هم نبودند، نفهمیدند که چه شد و دشمن چه می‌خواهد انجام دهد.

آقا در ادامه بابیان اشتباهات اصلاح‌طلبان رادیکال در تبدیل کردن رئیس‌جمهور وقت به گورباچف می‌فرمایند:

این‌ها در چند مورد اشتباه کردند؛ اشتباه اول‌شان این است که آقای خاتمی، گورباچف نیست. اشتباه دوم‌شان این است که اسلام، کمونیسم نیست. اشتباه سوم‌شان این است که نظام مردمیِ جمهوری اسلامی، نظام دیکتاتوری پرولتاریا نیست. اشتباه چهارمشان این است که ایرانِ یکپارچه، شورویِ متشکل از سرزمین‌های به هم سنجاق‌شده نیست. اشتباه پنجم‌شان این است که نقش بی‌بدیل رهبری دینی و معنوی در ایران، شوخی نیست.

بررسی اسناد نشان می‌دهد که اولین بار بحث گورباچفی کردن خاتمی توسط ضدانقلاب در خارج از کشور طراحی شده و سر از روزنامه‌های زنجیره‌ای درآورده بود، ورود رهبر انقلاب برای نجات رئیس‌جمهور اصلاحات را باید از همین زاویه تحلیل کرد.

روایتی از دخالت یک سرویس اطلاعاتی برای تشکیل «دولت ناتمام» در پاستور! /چه کسانی می‌خواهند از رئیس‌جمهور یک گورباچف بسازند؟

چه کسی می‌خواهند پزشکیان را خاتمی، گورباچف یا بنی‌صدر بسازند؟

گورباچفی کردن پزشکیان آن‌هم در روزهای که رئیس‌جمهور نه مراسم تحلیف و تنفیذ خود را برگزار کرده و نه کابینه‌اش آماده‌شده حکایت قابل‌توجهی دارد و نشان می‌دهد دست‌هایی مرموز در تلاش است که از همین ابتدای کار بحران پس از بحران را به دولت پزشکیان تحمیل کرده و از او شخصیتی بسازد که نه سرنوشت گورباچف بلکه روزگار بنی‌صدر را پیدا کند!

نکته قابل‌توجه آن‌که گورباچفی کردن پزشکیان مانند ساختن چنین لباسی برای خاتمی از بیرون کشور هدایت‌شده و توسط موساد عملیاتی شده است، نزدیک به ۱۰ روز قبل از آنکه یک روزنامه اصلاح‌طلب برای پزشکیان مانیفست گورباچفی شدن بنویسد، شبکه اینترنشنال در یک برنامه تحلیلی به ترسیم خطوطی می‌پردازد که رئیس‌جمهور منتخب را تا سطح گورباچف پایین می‌آورد.

این شبکه تلویزیونی وابسته به صهیونیست‌ها گفته است که اگر پزشکیان به دنبال اصلاح سیاسی در ایران است باید مسئله‌هایی چون پرونده هسته‌ای و موشکی در بیرون و مواردی چون کشف حجاب در داخل را در کوتاه‌ترین زمان اصلاح کند تا خود را رئیس‌جمهوری متمایز نشان دهد، از نگاه این شبکه ضد ایرانی پزشکیان در صورت اجرای این اصلاحات ضربتی محبوبیت زیادی در میان کشورهای غربی به دست آورده و گورباچف ایران خواهد شد.

روایتی از دخالت یک سرویس اطلاعاتی برای تشکیل «دولت ناتمام» در پاستور! /چه کسانی می‌خواهند از رئیس‌جمهور یک گورباچف بسازند؟

روایتی از دخالت یک سرویس اطلاعاتی برای تشکیل «دولت ناتمام» در پاستور! /چه کسانی می‌خواهند از رئیس‌جمهور یک گورباچف بسازند؟

البته واضح است که خط گورباچفی کردن پزشکیان توسط شبکه اینترنشنال به‌صورت قطعی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی به این شبکه دیکته شده است، اما نکته مهم‌تر آن است که چه کسی این خط تحلیلی را به داخل آورده و هدفش از گورباچفی کردن پزشکیان چیست؟

پاسخ به این سؤال سخت نبوده اما بیانش نیاز به الزاماتی دارد، ازجمله آنکه از نگاه مردم ایران گورباچف یک سیاست‌مدار موفق نیست که جریانی از درون آن‌هم با نمای اصلاح‌طلب بخواهد از او الگوسازی کند، از نگاه مفسران سیاسی گورباچفی شدن پزشکیان به معنای آن است که برخی جریان‌های مرموز سیاسی درصدد هستند تا با برخی پخت‌وپزهای خاص در اندرونی از پزشکیان یک «دولت ناتمام» ساخته و به نام گورباچفی کردن پزشکیان از او یک بنی‌صدر بسازند که به کشورش خیانت نیز کرده است.

بی‌تردید میان گورباچفی شدن و بنی‌صدری کردن در سیاست ایران فاصله‌ای کمتر از یک تار مو است که عدم توجه به آن می‌تواند اثرات خطرناکی برای آینده کشور داشته باشد و ایران را از دوران «وعده صادق» به مرحله ماقبل تثبیت بازگرداند.

تحمیل این هزینه سنگین به کشور از سوی جریان‌هایی صورت می‌گیرد که از سویی با خطوط نفوذی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن هم‌راستا وهم‌دست بوده و از سوی دیگر تلاش دارد تا با در سایه ماندن، گورباچفی کردن پزشکیان را به گردن یک جریان ساده لوح سیاسی در یک روزنامه دست چندم بیاندازد.

این عملیات خطرناک با آشکار ساختن اطلاعات محرمانه یکی از مدیران امنیتی کشور در شبکه اینترنشنال کلید خورده و قدم‌به‌قدم پیش رفته است، البته این تحرکات در سایه به‌زودی زیر تیغ آفتاب عیان شده و جریان نفوذ مجبور خواهد شد دست از این بازی خطرناک بکشد، تمامی این تحرکات ناپیدا میان سرویس جاسوسی دشمن و شبکه نفوذی آن این روزها در رصد آشکار قرار دارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    45 43
    مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: اگر ۲۰ میلیون نفر زائر اربعین یک مقداری مسیر خود را تغییر دهند و به سمت قدس بروند برای آزادی فلسطین، چه کسی می‌تواند در برابرشان مقاومت کند؟ واقعاً فکر کنید آیا اسرائیلی‌ها می‌توانند در برابر ۲۰ میلیون نفر جمعیت مقاومت کنند؟
    • انرژی خسته ای @ IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      27 35
      داداش یا دکتر تو عوض کن یا ساقی تو ؟! ‌اگر با اما و اگر و شعار دادن و خیالبافی کردن کار درست میشد که ما باید الان کره مریخ را فتح کرده بودیم!
    • ناشناس IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      7 18
      خب برند، چرا دستورشو نمیدند؟ مثل قضیه داعش که آیت الله سیستانی توی عراق فتوا داد. ولله اگر این اتفاق بیافته منم میرم نه وصلم نه اعتقادات آنچنانی دارم و نه دلخوشی از مسئولین دارم در حال حاضر دو ساله بیکارم هستم ولی برای جنگیدن با اسراییل و مردم غزه میرم،اما دوست عزیز ساده ای بیشتر از این نمیتونم توضیح بدم.
    • DE ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      30 67
      جورج سوروس پدر انقلابهای رنگی در اروپای شرقی در خاطراتش مینویسد که :« سالها با بی صبری مشتاق دیدار با آقای خاتمی بودم که از زمان اقامتش در موسسه ی اسلامی هامبورگ با افکار او آشنا شده و می‌دانستم که خواستار اصلاحات اساسی سیاسی اجتماعی و نظامی در ایران است» یعنی فروپاشی به سبک و شیوه ی گورباچوف در شوروی.
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      30 50
      گرباچف با دو شعار گلاسنوست و پروسترویکا (اصلاح اقتصاد و فضای باز سیاسی) شوروی را متلاشی و دودستی تقدیم غرب کرد حالا اطرافیان رییس جمهور بی برنامه ما چه خوابی برای ما دیده اند خدا خودش رحم کنه
    • تهرانی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      23 55
      شک نکنید همین میشود و پزشکیان خودش را بدست خودش ساقط میکند متاسفانه
    • پاسخ «جورج ...» ۱۲:۴۹ DE ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      14 4
      حالا کلام رهبر فرزانه انقلاب را یک بار دیگر در همین گزارش، مرور فرمایید و بخاطر چنین نعمتی، خدا را با اطاعت رهبری شکر کنید: «من واقعاً دریغم می‌آید که اسم خاتمی را با گورباچف مقایسه کنم؛ ولی آن‌ها این مقایسه را کردند و صریحاً گفتند که در ایران هم گورباچفی به قدرت رسید! البته فراموش نکنیم که متأسفانه یک عدّه هم در داخل خوششان آمد و این اهانت را نفهمیدند و آن توطئه‌ای را که پشت این اهانت هست، به‌طریق‌اولی نفهمیدند! به مغرضان و آن‌هایی که می‌فهمند چه دارد اتفاق می‌افتد و چه می‌خواهند پیش بیاورند، کاری ندارم؛ اما یک عدّه از آن‌هایی که مغرض هم نبودند، نفهمیدند که چه شد و دشمن چه می‌خواهد انجام دهد.»
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      3 8
      اونوقت اگه اسرائیل و آمریکا این جمعیت 20 میلیونی رو بمبارون کنه میدونی چه فاجعه عظمایی میشه؟
    • حمید IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      2 3
      در جواب (انرژی هسته ای ) شعار لااله الاالله اسراییل عدو الله در خیابان های آمریکا روشنیدی یا دیدی ...؟؟؟ راستی از پهپاد یافا خبر داری خخخخخ
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      1 1
      مگر قبلا انگلیس نصف مردم ایران را با ایجاد قحطی مصنوعی را نکشت . که حالا آمریکا یا اسرائیل با بمباران اتمی نخواهند ، اما آیا اکنون میتوانند . چطوره الان برخی بخاطر همین حساب و کتاب ها . موس موس شان میکنند . جنگ حیدری نعمتی راه بندازند . اونا همین را میخوان بوسیله عمال نادان و مزدوران آگاه . ما باید هشیار و بینا و در میدان حاضر باشیم اجازه هر گونه خطا از سوی هر کسی و تحت هر پوششی را ندهیم .
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      0 3
      آنقدری که رنانی سوسه دارد شاید ظریف ندارد
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      1 4
      فعلا که اگر با همین فرمون بریم جلو ،باید از اون کلاه سفید ها بذاریم بچسبیم به دیوار دندبه ،دعا کنیم مسیح بیاد🤕آخه زبان دنیا بلد ها دارن میان
    • محمودسلمانی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      0 0
      نام گورباچوف، اسم رمز فروپاشی درونی وتجزیه است.. زخمی ناسور و تاریخی،و امری که قرنها دشمنان«ایران بزرگ»برای آن جان گذاشته وخونها ریخته اند..باهشیاری ویافتن ریشه های این تهدید خطرناک،مداوم، ورنگ به رنگ ایران و رییس جمهور منتخب ایرانیان رامحافظت ویاری کنیم
  • رضا IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    53 54
    گورباچف مهره انگلیسی ها و مامور سیا بود و شوروی را به کشور مفلوک تبدیل کرد و اگر پوتین به داد آن کشور نرسیده بود خدا می داند چه سرنوشت شومی در انتظار مردم آن کشور بود. امیدواریم که نقشه دشمن شکست بخورد و به فضل خدا شکست خواهد خورد
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      21 8
      همون سرنوشتی که بر سر مردم مفلوک اوکراین آمد یک دلقک معتاد یهودی رو بر اونها مسلط کردن اونهم به طمع پیوستن به ناتو کشور را روبروی روسیه قرار داد و جان و مال مردم را فدای منافع خودش و آمریکا و غرب کرد
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      21 15
      چرا خزعبلات می گویید حداقل یک بار تاریخ شوروی وعلل فروپاشی آن را می خواندی دهانتان را باز می کنید بدون فکر حرف می زنید خود دانا پندار ابله
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      48 27
      اینجا شوروی نیست. هر گورباچف احتمالی را گور به گورش می کنیم و گورش را توالت عمومی
    • پشم شیشه! IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      17 12
      داداش زیاد زور نزن ، هوا خیلی گرمه ، عرق سوز میشی 🙏
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      20 45
      قطعا پزشکیان چهار سال را نمی‌تواند تمام کند چون مال اینکار نیست و دیگران برای او تصمیم می‌گیرند.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      5 4
      برای جلوگیری از گرما و عایق بودن از پشم شیشه استفاده می کنیم. تو حرص نخور.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      2 0
      همه مهره انگلیسی ها بودن و هستن
  • DE ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    15 5
    آفرین! گزارش مستند، حرفه ای، بجا و بموقعی است. احسنت.
  • صادق UA ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    28 88
    پزشکیان حرف و عملش یکی نیست از یک طرف حسین حسین میگه از یک هر چه ادم نااهل محکومان فتنه 88 و ظریف عبدی و مولاوردی و امثال اینها رو کرده همه کاره نیگه ما به قرآن عمل نکردیم لابد میخاد با این جماعت نااهل که جمع کرده دولت تشکیل بدن و به قرآن عمل کنن ادم نمیدونه بخنده یا بگریه
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      10 4
      فتنه احمدی نژاد بود که الحمدلله از دستش خلاص شدیم
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      17 61
      ظریف همه کاره است،تا دولت محکومین و ارازل و تشکیل بده،پزشکیان برای مقاصد عوام فریبی انتخاب شده
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    9 1
    امیدواریم این جریان نفوذ هر که باشد همزمان با زیر ضرب قرار گرفتن اسرائیل همگی گرفتار شوند
  • م ل اراکی آلمان IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    13 6
    گورباچف برای شوروی بد بود و برای غرب خوب بود. اینها هم منظورشون از مقایسه همینه که باید همه چیز برای کدخدا و غرب خوب باشد . روش نوکری همینه.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      11 19
      اصحالات سرچشمه اش فاضلابات نئولیبرالیسم است
  • DE ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    13 2
    خطوط قرمز مدنظر رهبر انقلاب برای تعیین وزا و مدیران دولتی: ۱- زاویه نداشتن با امام، نظام و انقلاب: ۲- عدم دل‌بستگی و وابستگی به امریکا: ۳- تدین و تشرع شخصی و مدیریتی
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      19 40
      آنهایی که الان اطراف پزشکیان هستند هیچ کدام شرایط مد نظر رهبری را ندارند و همه آنها با نظام و رهبری زاویه دارند .
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    1 2
    منطورت منم که با د تو انصاف نطر میدم بابا من اونجا چرت گفتم تا صلاحات زودتر کابینه معرفی کنه به خدا ...همین چون راحت سرکار میرند ....خودت بخون ...
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    10 21
    آقای پزشکیان برای دنیای واداده های غربگدا ، آخرت خودت را خراب نکن !!!
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 2
    اره علیزم
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    5 0
    40 ساله عده ای خایین به حال خودشون رها شدند. کار جاسوس و خایین نابود کردن کشور هست به اون ها خورده ای نیست. مشکل از کسانی است که اون ها را به حال خودشون رها کردند.
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      10 0
      منم میشناسم خائن هارو تازه میان کاندید ریاست جمهوری هم میشن
  • ناشناس IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    4 1
    این شبکه یا شبکه های نفوذی کیا هستند؟ که هم میدونید و میشناسید ولی نمیتونید حذفشون کنید؟ طبق گفته خودتون همه جا هم هستند در اقتصاد و سیاست و فرهنگ و حکومت و صاحب رسانه و شبکه و زور کسی به اینها نمیرسه،این قضیه قابل هضم نیست آخه یعنی چی؟از هر مسئولی هم که سوال میشه میگه زورشون زیاده و برداشتنشون سخته! چرا یه برنامه کارشناسی در این باره نمیذارند تا رمز و راز این معمای عجیب و غریب فاش بشه؟
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    4 1
    لعنت بر صهیونیست ها . میفهمیم در چه فشار قبری بسر میبرند . کور خوانده اند باز اشتباه برداشت نکنند مردم ایران این تعداد مزدور منافق که بدان ها دلبسته اند نبوده و نیستند . فرزندان امام خمینی بت شکن منتظرند و بسی خوشحال میشوند جهت انجام وظیفه برای اسلام و ایران و حفظ ارزشها و اقتدار بیشتر جبهه مقاومت قهرمان و میدان و رفع موانع و مفاسد چنانچه پیمانکاران جرأتی دارند سر بلند کنند تا مردم بدون اغماضی برای همیشه از شر آن خدعه کنندگان کوچک و بزرگ ملبس به هر هیئت و هیبتی که ذات پلیدشان آشکارتر هم میشود خلاصی یابند . ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند
  • باغبان پیر FR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    9 44
    خدا عاقبت و آخر ملت ما را با این غربگراهای خود تحقیر شده به خیر کند
  • میرزا IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    4 12
    آشکار ساختن اطلاعات محرمانه یکی از مدیران امنیتی کشور در شبکه اینترنشنال؟؟؟
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    10 4
    چرا از بی ارزش شدن ریال چیزی نمی گویید ؟ در حالی که ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست اما بی ارزش ترین پول ملی را دارد چرا کسی پاسخگو نیست ؟ مسئول این وضعیت کیست؟
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      5 9
      اقای پزشکیان
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      2 0
      ما میدونیم کیه ولی نمیتونیم بگیم
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      18 2
      بذار پزشکیان از راه برسه بعد تناول کن
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    3 0
    ندانم آن که دل و دین ما به سودا داد/ بهای آن چه گرفت و به جای آن چه خرید/ سیاه دستی آن ساقی منافق بین / که زهر ریخت به جام کسان به جای نبید /سزاست گر برود رود خون ز سینه دوست/ که برق دشنه دشمن ندید و دست پلید /چه نقش باختی ای روزگار رنگ آمیز / که این سپید سیه گشت و این سیاه سپید
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    2 1
    تاوان این همه تخریب غزه و کرانه باختری و شهادت هزاران مظلوم فلسطینی برای اسرائیلی ها دو چیز است یا مرگ اونها و یا فرار اونها از اسرائیل به کشورهای دیگه.دیگه کشوری به نام اسرائیل نباید وجود داشته باشه
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    2 0
    درود بر یمن و انصارالله . زد آنجائیکه میبایست . علت آزادی عملش را هم میدانیم . پیام دادن شهر را تخلیه کنید و به صحرای نقب بروید . شاید برخی بپندارند شوخی باشد اما باب المندب و قبل و بعدش گواه هست و خاصه غربی ها مثل ناوداران و شناورهای نظامی تأئید خواهند کرد به هیچ وجه تعارف نیست . عین عقل است که بمردم اخطار میدهند اگر طوری شدی پای خودتان هست . این مرحله دیگری از تصمیم یمن عزیز است
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    6 11
    وقتی مغزوروحت برانفس کشیدن به هوای آمریکایی وبراادامه ی زندگیت به دمکراسی آمریکایی محتاج میشه
    • DE ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      3 0
      نتیجه نهایی چنین بیماری، به خود بی اعتبار پنداری ادراک، حتی در حواس پنجگانه می انجامد.
  • مهدی US ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    4 17
    حسن روحانی گور بگورپاچف ایران بود
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      20 0
      گندی که احمدی نژاد زد هیچ کس تو تاریخ نزد احتمالا سنت کمه که نمیدونی چه فجایعی اون زمان رخ داد
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      1 0
      تو تاریخ ایران؟
  • حاجی اذری IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    6 10
    اگرپزشکیان باهمین فرمان جلوبره بعدازاندک مدتی بنی صدر دوم یامیرحسین دوم خواهندش کرد.این اشی است که اصلاح طلبان برایش می‌پزند
  • عبداله IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    14 4
    مطلب را تا نیمه خواندم متوجه شدم منظور نویسنده حمله به اصلاح طلبها از بالا تا پائین از پزشکیان تا دیگران زنگ تهمت و حمله به صدا در آمد خدا بکند هرکاری میکنند منافع ملی و توان مردم ستمدیده از جنگ وتحریم را در نظر بگیرند بدانید مکر بی خردان و وطن فروشان به خودشان بر میگردد
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    7 21
    الحق که گورباچوف برازنده ظریفه پزشکیان هم فرمان داده دستش
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      17 0
      لیاقت شماها همون زیر دیپلما هستن
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      2 0
      از موتوری جنس نگیر
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      29 4
      فقط تو ذهنتون کردن ظریف و روحانی یه ذره در مورد دوران گل و بلبل احمدی نژاد یاداوری کن ببین کی نذاشت برجام به سرانجام برسه کی مانع کرسنت شد کی نذاشت اف ای تی اف به سرانجام برسه البته یه نفر که نیستن یه تیم هستن
  • عبداله IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    38 9
    خجالت بکشید در جمهوری اسلامی و با نظارت رهبری گورباچفی متولد نخواهد شد کور خواندید اینهمه اسم گورباچفی را می آورید میخواهید نام جوانمردانه به رقیب بتازید اگر نه دل شما برای کسی نمیتپد الا کسب قدرت
    • DE ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
      6 18
      آرمان تیترش رو زده دیگران خجالتش رو بکشن!!!!!!!!!
  • علی DE ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    3 17
    آقای دکتر پزشکیان را رئس جمهور ایران می‌دانیم.اما درمانده ام که ایشان یا محمد جواد ظریف مشکوک ک ارکان انتخاب دولتش را ب او سپرده را یا می‌شناسد که وای بر ما و یا نمی شناسد که واویلا خب؛ باید چکار کرد جز فغان و آه ( فعلآ )
  • م.ب.ر. IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    1 9
    تا وقتی که پزشکیان خودش نخواهد، با هر کسی که قصد خیانت به اسلام‌ناب و کشور و انقلاب و شهدا خیانت کتد.‌ همکاری و همراهی و همدلی کند! (البته و انشاء ا...که او چنین نمی کند.‌ و نخواهد کرد.) مطمئن باشید. هیچ طرح ، برنامه و نقشه شیطانی داخلی و خارجی حریف ایشون نخواهد بود./ تاریخ سیاسی جهان و ایران ثابت کرده: خواص باید به شدت مراقب اطرافیان شان ( مشاور نما، راهنما نما، دوست نما، اقوام نما، هم زبان نما، هم شهری نما و...) باشند. * یاشسن اسلام، انقلاب، ایران و ریئس جمهور مسلمان و‌ انقلابی در خط ولایت و رهبری*
  • جلال میاندواب DE ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    27 22
    آقای پزشکیان زرنگ است و دوست و دشمن را زودتر تشخیص میدهد
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      1 10
      😂😂😂😂
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      1 9
      از نظر مشرقی ها زرنگ فقط رئیسی هست استاد تمام
    • ملانصرالدین IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      9 1
      به احترام دولت جدید از جلو نظام ، خبر دار🙏
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
      1 1
      بدبخت را مسخره نکن گناه داره!!!
  • ناشناس IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
    0 0
    مشرق واقعیت یه چیزه، ما ملت همگی اندر خم پس کوچه ایم، بودیم هستیم و خواهیم بود تا بمیریم، حتی مهره سرباز صفحه شطرنج بازیگردانان دنیا هم نیستیم،مورچه های کارگریم برای خالی نبودن عریضه و هیچ اتفاق خوبی برامون قرار نیست بیافته، وسیله ایم فقط کمی خوش سانس تر و بدشانس تریم مثلا مردم غزه بدشانس ترینند و الباقی چیزها خزعبلاتیه برای دل خوش کنک ماها....
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    1 2
    زمستان امسال کار این دولت تمام است و بهار اینده انتخابات ریس جمهوری و شورا ها همزمان برگزار خواهد شد.
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 1
    و مکروا و مکر الله... انشالله خدا مثل همیشه به حق خون شهدا به ویژه شهید رئیسی عزیز مکرو حیله و نقشه های شیطانی خائنین و دشمنان رو به خودشون بر می گردونه
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 1
    هرچی گفتیم مراقب باشید... روحانی میخاد برگرده... یه مشت ساده دل خیال میکردن با رد صلاحیتش همه چی آروم میشه... خخخ اما قافل از اینکه....... حالا نظرتون راجع به گشت ارشاد و سرعت اینترنت و... کلی مسائل پیش پا افتاده ای که باعث شد این اتفاق دردناک عجیب رقم بخوره ... چیه؟ نمیخاین بیشتر دقت کنین؟ میخاین همیشه خودتون را به خریت بزنین؟ چرا انعطاف ندارین؟ بابا اصل داستان در خطره....... چرا نفهمیدین؟
  • صادق IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 1
    فتنه گران 88
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    1 1
    ظاهراً عده‌ای زاویه دار دور پزشکیان جمع شده است
  • CA ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    4 2
    دلیلش چیه که پزشکیان داره با طناب پوسیده روحانی و ظریف میره ته چاه؟ تنها دلیلش میتونه این باشه که خودش رو بدهکار روحانی و ظریف میدونه چون شاید فکر میکرد بدون کمک اونها نمیتونه در انتخابات پیروز بشه و در ازاء کمک آنها بهشون قولهایی داده. کسانی که بهش رای دادن فکر میکنن جناب پزشکیان هیچکاره‌ست. واقعا داره گند میزنه به همه چی.
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 0
    بعد چین می ماند که با کمک ناتو انرا هم فتح می کنیم کلا فقط ناتو می ماند که خودمان هم عضوش می شویم کل دنیا اروپایی می شود
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 0
    بعد چین می ماند که با کمک ناتو انرا هم فتح می کنیم کلا فقط ناتو می ماند که خودمان هم عضوش می شویم کل دنیا اروپایی می شود
  • DE ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 0
    دول غربی چه هندونه هایی زیر بغل گورباچف زدند! کلاه گشادی سرش گذاشتند!
  • ‌پرهام IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    1 0
    جهنم شورا نگهبان میخواست تاییدش نکنه
  • آتوسا ایرانی IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    3 1
    همان هایی که در دولت روحانی تلاش کردند تا ایران را به قطعات پازل مورد نظر انگلیس و امریکا تبدیل کنند و یکپارچگی و وحدت سرزمینی و قومی رو نابود کنند الان شدن شورای راهبری دولت پزشکیان!!!!!!!!!!! و قطعا در این دولت با تجربه گذشته خود در دولت روحانی بهتر و سنجیده تر به ایران ضربه خواهند زد؟؟؟
  • ج د ا IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    1 0
    چرا خودتون رو به خواب زدید...
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 0
    با عرض پوزش از اقای دکتر پزشکیان / شهدالله بدون اینکه قصد جسارت و اهانت به دکتر پزشکیان را داشته باشم باید عرض کنم : اولا : گورباچف سازی یا یلتسین سازی از اقای پزشکیان به قد و قواره ایشان نمیخورد .ثانیا: اقای پزشکیان بارها اعلام کرده که به راه امام و مقام معظم رهبری و اسلام علوی و عدالت و قانون اساسی و نظام اسلامی وفادار است .ثالثا : ماهیت انقلاب اسلامی و حضور حکیمانه و مقتدرانه رهبر انقلاب و میلیون ها ایرانی طرفدار نظام در صحنه هر گونه فتنه و انقلاب مخملی توسط غربگرایان را در نطفه خفه خواهد کرد . " ان ربک لبا ا لمرصاد "خداوند در کمین ظالمان است
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    مجلس محترم اشی کهتوسط این شورا جهت فروپاشی ازدرون بپزد .حتما قابل استفاده نیست تایید نکردن وعواقب عدم اتبار هم برمشکل میافزاید .اول رای ونظر حقیقی رابدهید سپس باعنوان بخاطر منتخب مردم همه راتایید وتوپ رادرزمین مردم بیندازید .وخود اعمال انها رازیرذربین .تاانهارازااعمالتش رد صلاحیت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس