به گزارش مشرق، جلیل محبی، فعال رسانه در تلگرام نوشت:
پدیده میانگین در سیاست
ایران وقتی ژاپن را در جام ملتهای سال گذشته شکست داد، همه یادشان رفته بود که این تیم توی مراحل قبل با چه سختی و فضاحتی بالا آمد و نزدیک بود توسط سوریه حذف شود. اکثر آدمها تیم ملی رو یک تیم خیلی قوی میدیدند که به راحتی از سد قطر و اردن عبور میکند و قهرمان آسیا میشود.
ولی تیم ملی به شکل بدی از قطر باخت و حذف شد! چرا مردم اشتباه پیشبینی کردند؟ به خاطر سوگیری بازگشت به میانگین (Regression to the Mean Bias)!
از نظر آماری ثابت شده که توی بلندمدت همه پدیدهها شبیه میانگینشان رفتار میکنند. ولی آیا مغز همین شکل فکر میکند؟ خیر!
یک رخداد تصادفی بالاتر از حد انتظار باعث میشود مغز فکر و تصور کند از آن پس قرار است همیشه آن پدیده بالاتر از حدانتظار باشد و یک رخداد تصادفی پایینتر از حد انتظار هم باعث میشود مغز تصور کند ادامه راه همان شکل سابق است.
بخواهم خیلی ساده بگویم ذهن انسان سوگیری دارد که همه نمودارها راخطی میبیند. در حالی که توی طبیعت تقریبا نمودار خطی ندارند و معمولا پدیدهها حرکاتی سینوسی حرکت میکنند.
واقعیت این است که در نهایت نمودارها به سمت میانگین یک پدیده میل میکنند.
با مربیگری قلعه نوعی و آن تیم ملی احتمال قهرمانی خیلی پایین بود و نباید انتظار بیجایی داشت.
(تحلیل فوق از پیمان محمدیان متخصص کسب و کار است)
سوگیری بازگشت به میانگین در سیاست هم وجود دارد:
اصولگراها در مقابل اصلاح طلبان یک بار پیروز شده اند و آن احمدی نژاد در مقابل موسوی است.
حتی در سال ۸۴ هم به خاطر عدم اجماع کاندیداهای اصلی اصولگرا به دور دوم نرفتند و احمدی نژاد با شکست بازی اجماع با اختلاف کمی از کروبی به دور دوم رفت و هاشمی را شکست داد.
در سال ۱۴۰۰ نیز تقریبا رقابت خاصی وجود نداشت که بتوان آن را پیروزی اصولگرایان بر اصلاح طلبان نامید.
اما اصلاح طلبان: ۷۲ هاشمی برابر توکلی،۷۶ خاتمی برابر ناطق، ۸۰ خاتمی برابر توکلی و بسیاری از اصولگرایان، ۹۲ روحانی در برابر دسته ای از اصولگرایان، ۹۶ روحانی مقابل رییسی به پیروزی رسید. اما اصولگرایان همیشه به ۸۴ و ۸۸ نگاه میکنند و خود را پدیده انتخابات میبینند.
اطرافیان در این سوگیری نقش مهمی دارند: جوان هایی بدون تجربه سیاسی و بدون درک و تحلیل عمیق از اوضاع.
سیاست نیز به میانگین میل میکند و مانند بازار شما نمیتوانید فروش شب عید را ملاک موفقیت دائمی کسب وکارتان بدانید.
برای موفقیت راهحل این است که همان طور که در کسب کار به بهبود عمیق و استراتژیک پدیدهها و افزایش بهرهوری در بلندمدت فکر میکنید، در سیاست هم به بهبود روابط خود با اجتماع فکر کنید و فقط با تغییرات اساسی میشود در بلند بلندمدت و دید کلان تغییر ایجاد کرد.
باید لیگ برتر سیاست ورزی داشته باشید و بهترین بازیکنها برای تیم ملی ساخته شوند تا با یک مربی خوب قهرمان آسیا بشید.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.