فریاد در کوچه و خیابان، برای دست‌درازی به بیت‌المال!

وقتی عثمان مبالغی از بیت‌المال را به اطرافیان خود داد، «ابوذر» یار نزدیک پیامبر در کوچه و خیابان فریاد می‌زد و اعتراض می‌کرد تا اینکه عثمان او را از مدینه اخراج و به شام تبعید کرد.

به گزارش مشرق، بیت‌المال، حریمی است که دست‌درازی به آن گناه بزرگی شمرده می‌شود. قدرت و حکومت، دسترسی به بیت‌المال را در اختیار افراد زیادی قرار می‌دهد اما اینکه آنان پس از دستیابی به قدرت تا چه اندازه به این حریم وفادار باشند، به خداباوری، دین‌داری و مردم‌داری آنها برمی‌گردد. تاریخ اسلام برگ‌های زیادی دارد که نشان می‌دهد پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع) و یاران واقعی ایشان تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دادند حکمرانان، حرمت بیت‌المال را بشکنند و حریم آن را قابل نفوذ جلوه دهند.

ابوذر، یکی از یاران نزدیک پیامبر (ص) بود که توسط معاویه و عثمان آزار و اذیت بسیار دید. چرا؟ چون بر حریم بیت‌المال وفادار مانده بود و آنها را از دست‌درازی به اموال عمومی مردم و بذل و بخشش از آن نهی می‌کرد. زمانی که گفته‌های ابوذر بر حکمرانان فایده نکرد او نزد مردم درباره خیانت آنان سخن گفت و همین باعث شد یار رسول خدا از مدینه تبعید شود!

در این مطلب روایتی از امام حسین (ع) را می‌خوانیم که ایشان درباره ماجرای تبعید ابوذر به اطرافیان خود نقل کرده بودند. احادیث آورده شده در این گزارش از کتاب «حکمت‌نامه امام حسین»، از آثار جاودان آیت‌الله ری‌شهری انتخاب شده که دریایی از معرفت را در خود جای داده است.

بخشش عثمان از بیت‌المال، ابوذر را به تبعید کشاند

بنابر نقل ابن ابی الحدید، علت تبعید ابوذر به شام در پی بخشش مبالغ بیت‌المال به مروان بن حکم، زید بن ثابت و دیگران توسط عثمان بود. وی می‌گوید: «ابوذر در کوچه و خیابان فریاد می‌زد و اعتراض می‌کرد تا اینکه عثمان، او را از مدینه اخراج و به شام تبعید کرد.»

وی در شام به کارهای معاویه اعتراض می‌کرد که روزی معاویه، ۳۰۰ دینار را برایش فرستاد. ابوذر به آورنده پول گفت: «اگر این سهم امسال من از بیت‌المال است که تاکنون نداده‌اید، می‌پذیرم؛ ولی اگر پاداش است نیازی بدان ندارم،» و آن را پس فرستاد.

هنگامی که معاویه کاخ خضراء [سبز] را در دمشق بنا نهاد، ابوذر گفت: «ای معاویه! اگر این کاخ از پول خداست خیانت است و اگر از پول خودت است اسراف است.»

بدین طریق در شام دائماً به معاویه می‌گفت: «به خدا سوگند! کارهایی را کرده‌ای که من آنها را نمی‌شناسم؛ به خدا سوگند! این کارها نه در کتاب خدایند و نه در سنت پیامبرش (ص)؛ من حقی را می‌بینم که خاموش می‌شود؛ باطلی را می‌بینم که زنده می‌شود و راستگویی را می‌بینم که تکذیب می‌شود…»

تا اینکه روزی معاویه پس از شنیدن سخنان ابوذر، دستور بازداشت وی را صادر کرد و وی را دشمن خدا و دشمن رسول خدا خواند. ابوذر نیز در پاسخ گفت: «من نه دشمن خدایم و نه دشمن رسول خدا، بلکه تو و پدرت دشمن خدا و رسول خدایید، به ظاهر اسلام آوردید و کفرتان را در دل نهفتید و قطعاً رسول خدا (ص) تو را لعن کرد و چندین بار تو را نفرین کرد که سیر نشوی.»

معاویه گفت: «من آن شخص نیستم.» ابوذر گفت: «چرا تو هم‌او هستی؛ رسول خدا (ص) به من گفت، در حالی که بر او می‌گذشتم و خودم شنیدم که می‌گفت: خدایا او [معاویه] را لعن کن و سیرش نکن مگر با خاک.»

در اینجا معاویه دستور زندانی کردن او را صادر کرد.

همچنین گفته‌اند وی (ابوذر) در شام، مردم را به فضائل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و توصیه می‌کرد. معاویه، مردم را از نشست و برخاست با وی نهی کرد و به عثمان نامه نوشت و وی را از اعمال و سخنان ابوذر آگاه ساخت.

معاویه پس از پاسخ عثمان، ابوذر را به مدینه روانه کرد. ابوذر در مدینه با عثمان دیدار کرد ولی دینارهای اهدایی‌اش را نپذیرفت و به انتقاد از حکومت وی پرداخت. عثمان نیز او را تاب نیاورد و وی را با بدترین حالت به «ربذه» تبعید کرد که شرح حال گفتگو بین ابوذر و عثمان و تبعید به ربذه در بسیاری از کتب تاریخی آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    10 10
    در اینجا لازم است اشاره ریزی به موضوع دست اندازی به بیت المال در پرونده چای دبش شود!!!
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      6 2
      نفهمی تو آنجایی هست که در آن‌زمان ابوذر را تبعید کردند ولی امروز خلافکاریهای دلش و سایرین در زندان هستند پس بهتره مثل معاویه نفاق نکنی یعنی عثمان بکشی و پیراهن عثمان به چوب نزنی اموی نشان
    • M.sh IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      5 1
      موضوع چای دبش، در دولت روحانی شروع شد و دولت اقای رییسی ان را کشف و اعلان و برخورد کرد. دین ندارید لااقل ازاده باشید. اگر حروم خور باشی و یا با لقمه حرام هرتزاق کرده باشی که چاره ای نیست. کرو کور و لال در برابر حق خواهی بود
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      0 0
      خیلی خوبه اگه قوه قضائیه در کار خودش کوتاهی نکنه وبه مساله چای دبش وارد بشه
  • بغ IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
    8 1
    ابوذر اگر زنده بود الان کجا بود؟
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      2 1
      حتما پیش تو بود
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      2 1
      اگر شانس آورده بود
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      4 6
      امریکا
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      4 3
      شاید ابوذر را نیز بعضی ها برای رسیدن به قدرت ترور شخصیت میکردند و تهمت میزدند و برایش داستانهایی شبیه سیسمونی میبافتند که مبادا رییس شود و دست آنها از قدرت خالی شود و مکرو مکرالله والله خیرالماکرین
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    2 0
    دست درازی و حیف و میل و چپاول بیت المال خیلی بده کاری که در این چند دهه از مستحبات برای یکسری از مسئولین شده و خانواده هاشون متاسفانه اباذر ها هم رو خفه کردن
  • تاراج خصوصی سازی!! IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    4 0
    حراج صنایع و معادن ثروتساز و بی نظیر دولتی در فرایند سراپا فساد خصوصی سازی ، طی سی سال گذشته ، بزرگترین تاراج دولت ( = تاراج مردم = تاراج اموال عمومی ) و عامل اصلی کسری بودجه دولت و تورم است . خصوصی سازی در اقتصاد نفتی معادل خودکشی اقتصادی است !! ... خصوصی سازی ، مناسب کشورهای صنعتی البته آن هم با وجود بسترسازی و پیش بینیهای لازم اقتصادی و اجتماعی میباشد .
  • جواد FR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    4 3
    بزرگترین دست درازی به ایران داره از طریق اتباع صورت میگیره. چهل درصد نون کشور را اتباع مصرف میکنند میلیونها خونه اتباع آب برق گاز مجانی میگیرن نسبت به قیمت جهانی. روزی بیست میلیون لیتر بنزین اتباع مصرف میکنند به قیمت مفت. از هر دو خانم اتباع یکیش حامله است. اکثرا هم وهابین وزادوولدی نجومی دارن تغییر بافت جمعیتی حتمیس. سالی صد میلیارد دلار اتباع یارانه وارز برا چنج درامدشغلشون می‌خوان. آقای دولت. بداد ایران این پایگاه شیعه برسید مردم باندادن خونه وشغل به اتباع بداد ایران برسید. ابر فاجعه. خلق تورم بدست اتباع وزادوولدشون است
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
      1 1
      پینوکیو در برابر تو سمبل راستگویی و صداقت است
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    1 2
    این حرفاتون تف سربالاست
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    0 0
    قوه قضائیه حواستان به ژن های خوب باشد غارتگران بیت‌المال
  • Hu IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    0 0
    مرگ بر معاویه و عثمان
  • تاراج خصوصی سازی!! IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
    4 0
    حراج صنایع و معادن ثروتساز و بی نظیر دولتی در فرایند سراپا فساد خصوصی سازی ، طی سی سال گذشته ، بزرگترین تاراج دولت ( = تاراج مردم = تاراج اموال عمومی ) و عامل اصلی کسری بودجه دولت و تورم است . خصوصی سازی در اقتصاد نفتی معادل خودکشی اقتصادی است !! ... خصوصی سازی ، مناسب کشورهای صنعتی البته آن هم با وجود بسترسازی و پیش بینیهای لازم اقتصادی و اجتماعی میباشد .
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    0 0
    چه ربطی داره ابوذر به عنوان یک افشاگر اینجا مطرحه یا فقط یه واقعه تاریخی رو بیان کردی؟
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    0 0
    کلا زیاد انتقاد کردن خوب نیست دیگه. آدم سرشو به باد میده
  • DE ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    0 0
    شما كه كارشناس اسلام هستيد، ميشه بفرماييد اين مبلغ بيت المال از كجا تأمين ميشد؟ كه اين عزيزان در اين مورد اختلاف داشتيد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس