کد خبر 1628906
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶

شرایط تحصیل در رشته پزشکی با مدرک کارشناسی ارشد

خلاصه مطلب : تحصیل مجدد بحث داغی است که امروزه به وفور بین متقاضیان رشته‌های مختلف به ویژه در رشته پزشکی شاهد آن هستیم که افراد با وجود دارا بودن مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد، جهت تحصیل مجدد در رشته پزشکی اقدام می‌نمایند. به همین دلیل یکی از سوالات متداول در زمینه تحصیل در رشته پزشکی این است که آیا می‌توان با مدرک کارشناسی ارشد مجددا در رشته پزشکی تحصیل کرد؟ در این مقاله قصد داریم شرایط لازم برای تحصیل مجدد را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی با مدرک قبلی

برای تحصیل مجدد در هر یک از رشته‌های گروه پزشکی لازم است تا داوطلبان به یک سری موارد توجه داشته باشند که شامل طرح‌های اجباری و یک سری محدودیت‌هاست که در زیر توضیح داده شده‌اند:

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته‌های پزشکی

یکی از نکات مهم در رشته‌های ارائه شده در گروه پزشکی و پیراپزشکی، وجود طرح اجباری می‌باشد. شرایط عمومی تحصیل مجدد برای این دسته از افراد به شرح زیر است:

  • نداشتن منعی از لحاظ نظام وظیفه برای آقایان (خدمت سربازی)
  • نداشتن تعهد به ارگان‌ها یا سازمان خاص
  • نداشتن منع تحصیل مجدد رایگان برای فارغ التحصیلان دوره روزانه که تصمیم به ادامه تحصیل در دوره روزانه دارند

شرایط تحصیل مجدد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

احتمالا برای شما هم پیش آمده که پس از فارغ التحصیلی از کارشناسی ارشد و دکتری دوباره قصد شرکت مجدد در کنکور و ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی را پیدا کنید. اما این مورد نیز شامل قوانینی است که اخیرا به ثبت رسیده و به این صورت است که:

اگر داوطلبی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا بالاتر است، مدرک کارشناسی‌اش را از دانشگاه دولتی روزانه گرفته باشد و از مزایای تحصیل رایگان استفاده کرده باشد، حق تحصیل مجدد رایگان در رشته‌های گروه پزشکی را ندارد اما در صورتی که مدرک کارشناسی‌اش را از دانشگاه غیردولتی که شهریه پرداخت می‌کرده است گرفته باشد می‌تواند در کلیه رشته‌هایی که از طریق کنکور سراسری دانشجو می‌گیرند تحصیل رایگان داشته باشد.

نکته مهم در شرایط تحصیل مجدد

تا اینجا قوانینی که گفته شد صرفا برای دانشگاه‌های دولتی بود و اگر شما مایل به تحصیل در دانشگاه آزاد هستید مهم نیست قبلا در دانشگاه دولتی تحصیل کرده باشید یا غیردولتی. در هرصورت باید شهریه بپردازید و تفاوتی هم بین شهریه کسانی که لیسانس یا فوق لیسانس یا دکتری دارند با کسانی که برای اولین بار در کنکور شرکت می‌کنند وجود ندارد. این رویه فقط برای ایران نیست , حتی کسانی که برای تحصیل پزشکی در اسپانیا و کشورهای دیگر اروپا نیز اقدام میکنند با این موارد قانونی مواجه هستند.

به یاد داشته باشید که برای تحصیل هیچگاه دیر نیست و هیچگونه محدودیت سنی برای شرکت در کنکور وجود ندارد. اما مانعی که ممکن است بر سر راه شما باشد این است که:

اگر شخصی دو دفعه در دانشگاه‌های دولتی و در مقطع کارشناسی یا دکتری انتخاب رشته کرده و قبول شده باشد حتی اگر ثبت‌نام نکرده باشد نیز دیگر مجاز به شرکت در کنکور سراسری نیست. لازم به ذکر است که منظور از دانشگاه دولتی فقط دوره‌های روزانه است و قبولی در دوره شبانه شامل این محدودیت‌ها نمی‌شود.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی با مدرک کارشناسی ارشد

تحصیل پزشکی

شاید وقتی از بیرون گود به قضیه نگاه کنیم رشته پزشکی یکی از پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی باشد، اما درواقع چالش‌ها و مشکلات زیادی هم دارد که دانشجویان باید آن‌ها را پشت سر بگذارند. از طرفی دیگر این رشته به مهارت‌های مختلفی نیاز دارد. مانند:

علاقه به کمک به بیماران: اگر شما علاقه دارید به افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف و دارای مشکل کمک کنید، از طرفی نیز دارای حس همدردی هستید، رشته پزشکی می‌تواند مناسب شما باشد.

تفکر تجزیه و تحلیلی: تحلیل و تفسیر دقیق نشانه‌ها، تاریخچه بیماری و آزمایش‌های پزشکی از مهارت‌های اساسی مورد نیاز در رشته پزشکی است. اگر توانایی تفکر تجزیه و تحلیلی بالایی دارید، این رشته احتمالا برای شما مناسب است.

علاقه به علم و تحقیقات: در زمان تحصیل پزشکی شما باید آمادگی داشته باشید تا ساعت ها به خواندن و خرید کتاب پزشکی مشغول باشید. پزشکی یک زمینه پویا و پیشرفته است که مبتنی بر پژوهش‌های علمی و تحقیقات می‌باشد. اگر شما به علم و دانش و تحقیقات علاقه دارید و دوست دارید در جهت پیشرفت علم پزشکی و بهبود روش‌های درمانی سهمی داشته باشید، این رشته برایتان مناسب است.

مهارت‌های ارتباطی و انسانی: پزشکان باید توانایی برقراری ارتباط موثر با بیماران، خانواده‌ها و کادر درمانی را داشته باشند. مهارت‌های انسانی و ارتباطی در این رشته بسیار اهمیت دارند.

تحمل فشار و استرس: روزمره پزشکان ممکن است با موقعیت‌های اورژانسی، تصمیم‌گیری‌های مهم و برخورد با وضعیت‌های پیچیده همراه باشد. تحمل فشار و استرس از مهارت‌های ضروری در این حوزه است.

اهمیت مسئولیت‌پذیری، انسجام کار تیمی، توانایی یادگیری مداوم و تعهد به کار و سلامت انسان‌ها نیز از موارد دیگری هستند که در انتخاب رشته پزشکی مهم هستند.

شرایط تحصیل در رشته پزشکی با مدرک کارشناسی ارشد

بهترین دانشگاه های علوم پزشکی ایران و جهان

طبق فهرستی که وزارت بهداشت و علوم ارائه داده است، بیش از ۹۰۰ دانشگاه پزشکی در حدود ۶۰ کشور دنیا برای آموزش مورد تایید قرار گرفته است. بدین وسیله شما در هر یک از این دانشگاه‌ها تحصیل کنید می‌توانید در کشور ایران به شغل طبابت مشغول شوید. اما باتوجه به اینکه پول کشور ایران در سال‌های اخیر در مقایسه با ارزهای بین‌المللی بسیار بی‌ارزش شده است، هزینه دانشگاه‌های بسیار باکیفیت جهان برای اکثر دانشجویان بسیار بالاست و تعداد اندکی می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.

طبق آخرین سطح بندی دانشگاه‌ها ایران با داشتن ۱۴ دانشگاه پزشکی پیشرفت قابل قبولی در سطح کشوری و جهانی داشته است. دانشگاه تهران در رتبه نخست کشور، رتبه ۵۷ آسیا و رتبه ۳۷۹ جهان قرار گرفته است. اما روش های دیگری هم برای رتبه بندی دانشگاه ها وجود دارد به طور مثال اگر دانشگاه ها را بر اساس تعداد مقالات علمی داخلی و خارجی و ژورنال های تخصصی و تعداد همایش ها و نشست های علمی و حتی تعداد دانشجویان و اساتید طبقه بندی کنیم به نتایج متفاوتی میرسیم . کشورهایی مثل اوکراین , آلمان , ایتالیا , ترکیه و حتی چین و روسیه جزو مقصد های دانشجویانی هستند که برای تحصیل ارزان پزشکی و دندانپزشکی راهی این کشورها میشوند .

برای آشنایی بیشتر با بهترین دانشگاه های علوم پزشکی ایران میتوانید از سایت رسمی نشر اشراقیه و بخش مقالات محتوای دقیقی در این مورد بخوانید.

نتیجه گیری:

تحصیل همیشه باعث رشد و پیشرفت است و گاهی ممکن است تنها مانع بر سر راه تحصیل همین موضوع مالی باشد که در هر صورت هزینه برای تحصیل هزینه‌ای بیخود و بدون سود نیست و یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می‌شود. پس تا می‌توانید در زمینه تحصیلات عالی هزینه کنید زیرا در هر صورت به نفع خودتان است.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس