کد خبر 1628907
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷

یکی از نکات بسیار مهم که هنگام خرید و فروش سکه باید به آن توجه داشته باشید، درک صحیح از حباب طلا و سکه است. زمانی که میزان عرضه و تقاضا در بازار خرید و فروش این محصولات غیر طبیعی می‌شود؛ یعنی برخی دارایی‌ها مانند طلا و سکه با قیمت بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند، به آن پدیده حباب سکه یا حباب قیمت طلا می‌گویند. افرادی که قصد کسب سود از طلا و سکه دارند، باید نحوه محاسبه ارزش ذاتی و حباب را بدانند تا دچار ضرر و زیان نشوند.حباب سکه و طلا چیست؟ آشنایی با انواع حباب سکه

حباب سکه و طلا چیست؟

هنگامی که تورم بیشتر می‌شود، تقاضا برای خرید سکه هم افزایش می‌یابد. در این صورت هنگامی که عرضه و تقاضا با جهش مواجه می‌شوند، نقطه تعادل از بین می‌رود و با کاهش و افزایش زیاد قیمت سکه و قیمت طلا مواجه می‌شویم. در این شرایط حباب منفی یا مثبت رخ می‌دهد و تعادل زمانی به وجود می‌آید که عرصه و تقاضا به هم نزدیک شده‌اند و قیمت‌ها به ارزش ذاتی خود برسند. زمانی که شما از قیمت بازار و ارزش ذاتی طلا و سکه اطلاعاتی داشته باشید، می‌توانید ریسک خود را برای سرمایه‌گذاری کاهش دهید.

حباب منفی و مثبت طلا و سکه چیست؟

حباب مثبت طلا و سکه زمانی به وجود می‌آید که قیمت طلای 18 عیار یا سکه از قیمت تقاضای آن‌ها بیشتر شود. توجه داشته باشید که در بازار خرید و فروش طلا و سکه حباب‌های مثبت قیمت بالاتری دارند. عوامل بسیار زیادی می‌تواند در ایجاد این حباب‌ها در بازار سکه و طلا تاثیر داشته باشد. معمولاً ایجاد حباب مثبت سکه و طلا در اثر عواملی مانند محدودیت دسترسی، افزایش قیمت، افزایش تقاضا و غیره رخ می‌دهد.

همچنین توجه داشته باشید که حباب سکه و طلا به وزن و نوع هر سکه و طلا هم بستگی دارد و بر اساس نوع آن متفاوت است. البته توجه داشته باشید که حباب منفی در بازار کمتر است و ممکن است به دلایل مختلف مانند عرضه زیاد، کاهش قیمت یا تغییر در بازار سرمایه‌گذاری به وجود آید.

حباب سکه و طلا چیست؟ آشنایی با انواع حباب سکه

چه عواملی در شکل‌گیری حباب منفی و مثبت مؤثر هستند؟

معمولاً در اثر عوامل مختلف همچون تحریم، ممکن است وجود سکه و طلا در بازار کاهش پیدا کند. در این شرایط در بازار سکه و طلا شاهد حباب مثبت قیمتی خواهیم بود؛ زیرا در این شرایط مصرف‌کنندگان تقاضای بیشتری برای طلا و سکه دارند، در نهایت باعث افزایش قیمت و کمیاب شدن محصول می‌شود.

مهم‌ترین عاملی که باعث ایجاد حباب مثبت در بازار طلا و سکه می‌شود، نقدینگی است. معمولاً دولت و بانک مرکزی می‌تواند در افزایش نقدینگی تاثیر داشته باشد که در این حالت پول بدون پشتوانه به بازار وارد شده و تعادل عرضه و تقاضا از بین می‌رود.

گاهی اوقات امیدهای بیجا باعث ایجاد حباب مثبت در بازار می‌شود که در این شرایط مردم برای خرید این کالاها قیمتی بیشتر از قیمت واقعی را پیشنهاد می‌دهند.

علاوه بر این، عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر تشکیل حباب منفی در بازار سکه و قیمت روز طلا تاثیر می‌گذارند که برخی از آن‌ها عبارت است از:

هنگامی که مصرف‌کنندگان امید داشته باشند که قیمت یک کالا کاهش پیدا کند، معمولاً حباب منفی در بازار رخ می‌دهد.

هنگامی که سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از یک کالا به کالای دیگر تغییر می‌دهند، به‌نوعی حباب منفی در بازار رخ می‌دهد.

هنگامی که تولید طلا و سکه در بازار از حد طبیعی افزایش پیدا کند، حباب منفی رخ می‌دهد.

نحوه محاسبه حباب سکه

برای محاسبه حباب سکه باید از فرمول زیر استفاده کرد. اما در نظر داشته باشید که اگر قیمت سکه از ارزش ذاتی آن بیشتر باشد، حباب مثبت و اگر کمتر باشد حباب سکه منفی رخ می‌دهد.

حباب سکه = ارزش ذاتی سکه - قیمت روز سکه

نحوه مشاهده حباب و ارزش ذاتی انواع سکه و طلا

قبل از اینکه برای خرید طلا و سکه اقدام کنید، بهتر است که در ابتدا حباب قیمتی آن را مشاهده کنید. در این صورت شما می‌توانید به صفحه بازار طلا ره آورد 365 مراجعه کرده و حباب سکه‌های تمام بهار، نیم سکه، ربع‌سکه، طلا و صندوق‌های طلا را مشاهده کنید.

حباب کدام سکه از بقیه بیشتر است؟

قبل از اینکه برای سرمایه‌گذاری در سکه اقدام کنید، حتماً میزان حباب سکه را بررسی کنید. هنگامی که تقاضا برای خرید سکه کم است، میزان حباب آن کاهش یافته و در زمان افزایش تقاضا معمولا حباب آن بیشتر می‌شود. اما باتوجه ‌به اینکه وزن و قیمت نیم سکه، ربع‌سکه و سکه گرمی کم است، تقاضا برای خرید آن بالا است؛ به همین دلیل حباب بیشتری دارد. حباب سکه و طلا چیست؟ آشنایی با انواع حباب سکه

چرا حباب ربع‌سکه بیشتر است؟

باتوجه‌به اینکه قیمت ربع‌سکه در مقایسه با سایر سکه‌های دیگر پایین‌تر است، پس مردم برای خرید آن تقاضای بیشتری دارند و بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. در نتیجه در اثر این میزان تقاضا و عرضه، قیمت‌ها تعیین می‌شود. در این شرایط که تقاضا برای خرید ربع‌سکه افزایش پیدا کرده است، حباب ربع‌سکه هم به همان نسبت بیشتر می‌شود.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در سکه

سرمایه‌گذاری در سکه به دلایل مختلفی انجام می‌شود که مزایای زیادی دارد و برخی از آن‌ها عبارت است از:

  • یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در سکه این است که خرید و فروش آن بسیار آسان صورت می‌گیرد.
  • معمولاً در بازار سکه خرید این کالاها بدون ریسک است و همیشه تقاضای بسیار زیادی دارد؛ پس یک سرمایه‌گذاری مورداعتماد است.
  • سکه جزو پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شود. البته توجه داشته باشید که بازدهی آن به زمان سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد.
  • برخلاف سرمایه‌گذاری در ملک و خودرو، شما می‌توانید با هر نوع سرمایه‌ای حتی سرمایه کم هم برای خرید سکه اقدام کنید.
  • علاوه بر مزایایی که برای سرمایه‌گذاری در سکه ذکر شد، ممکن است معایبی هم داشته باشد که عبارت است از:
  • سکه درآمدزایی ندارد و شما تنها می‌توانید سود قابل‌توجهی را از آن برداشت کنید.
  • معمولاً سکه جنبه مصرفی ندارد و بعد از خرید باید آن را در یک مکان ثابت قرار دهید و در موقعیت مناسب آن را بفروشید.
  • معمولاً قیمت سکه با حباب مواجه می‌شود و هنگامی که با این پدیده مواجه می‌شوید، ممکن است سود چندانی به شما نرسد و حتی گاهی اوقات دچار ضرر شوید.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله متوجه شدید، حباب قیمت طلا و سکه دو نوع حباب مثبت و منفی دارند. حباب مثبت هنگامی اتفاق می‌افتد که قیمت بازار از ارزش ذاتی آن بیشتر می‌شود. درحالی‌که حباب منفی سکه و طلا هنگامی رخ می‌دهد که قیمت بازار از ارزش ذاتی آن کمتر باشد. به همین دلیل هنگام سرمایه‌گذاری باید به حباب قیمت سکه و طلا توجه داشته باشید و بر اساس آن برای سرمایه‌گذاری اقدام کنید تا دچار ضرر و زیان نشوید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس