محکومیت ترور هنیه در نشست اضطراری شورای امنیت

نمایندگان کشورها در نشست اضطراری شورای امنیت که به درخواست ایران برگزار شد، ترور شهید هنیه در تهران را محکوم کردند.

به گزارش مشرق، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات پس از ترور اسماعیل هنیه آغاز شد.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: حملات مختلف در چند روز گذشته نشان دهنده یک تشدید جدی و خطرناک تنش ها است.
 دی کارلو تصریح کرد: آنها در بحبوحه جنگ جاری در غزه، جایی که حماس همچنان به نگه داری گروگان های ربوده شده از اسرائیل در ۷ اکتبر، در بحبوحه تداوم خصومت ها و وضعیت فاجعه بار انسانی برای فلسطینیان در غزه، ادامه می دهد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور صلح و سیاسی اضافه کرد: اخیراً در ۲۷ ژوئیه، یک حمله ویرانگر اسرائیل، به مدرسه‌ای در دیرالبلاح که هزاران آواره فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، روی داد. در این حمله ده ها کودک کشته شدند. این یک یادآوری دیگر از تلفات وحشتناک جنگ بر غیرنظامیان بود.

او گفت: اوایل امروز یک خبرنگار الجزیره و فیلمبردارش در حمله هوایی اسرائیل در غزه در حالی که از خانه هنیه گزارش می دادند کشته شدند. دبیر کل سازمان ملل متحد «پیوسته خواستار حداکثر خویشتنداری از سوی همه شده است. با این حال، به طور فزاینده ای مشخص شده که در این زمان بسیار حساس، خویشتنداری به تنهایی کافی نیست.»

این مقام ارشد سازمان ملل ادامه داد: تلاش های دیپلماتیک برای تغییر مسیر و جستجوی مسیری به سوی صلح و ثبات منطقه ای ضروری است. ارتباط از طریق موشک،  پهپادهای مسلح  و سایر حملات مرگبار باید پایان یابد.

دی کارلو تصریح کرد: من درخواست دبیرکل را تکرار می‌کنم که «از همه می خواهم برای کاهش تنش منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات بلندمدت برای همه تلاش کنند».

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از هرگونه اقدامی که می تواند درگیری را بسیار سریعتر و گسترده تر کند، با یکدیگر همکاری کند. ما به اقدام دیپلماتیک سریع و موثر برای منطقه نیاز داریم.

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین گفت: شورای امنیت نقش تعیین کننده ای در این زمینه ایفا می کند.  اکنون زمان اقدام است.

چین: ترور هنیه تلاش آشکار برای تخریب تلاش های صلح بود

سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران از سوی اسرائیل گفت: ترور اسماعیل هنیه تلاش آشکار برای تخریب تلاش‌های صلح بود.

سفیر چین در سازمان ملل گفت: به دلیل شرایط جدی کنونی، طرف‌های درگیر باید یه صداهایی که خواستار کاهش تنش هستند، گوش فرا دهند. دلیلی که ما در شرایط کنونی هستیم، عدم توانایی برای رسیدن به آتش‌بس در غزه است.

این عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل گفت: به صراحت مخالف حملات اسرائیل به بیروت هستیم و از اسرائیل می‌خواهیم به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد.

نماینده الجزایر: اسرائیل با قتل هنیه مرتکب اقدام تروریستی شد

این تنها حمله به انسان نبود حمله شرورانه به روابط دیپلماتیک و اصول شالوده نظم جهانی بود.

اسرائیل اقدامی انجام داد که حاکمیت ایران را نقض کرد.

قویا اقدام اشغالگران در ترور رهبر حماس را محکوم می‌کنیم.

این دیوانگی‌ کجا و کی به پایان می‌رسد؛ حمله به غزه و هدف گرفتن غیرنظامیان در بیروت و اشغال اراضی سوری‌و لبنان این اقدامات لگه ننگی هستند که گریبان بشریت را گرفته است.

وی در جلسه شورای امنیت گفت: جامعه جهانی نباید بی تفاوت بماند چرا که این امر باعث ادامه ریختن خون بیگناهان می شود. آتش بس در غزه کلید رسیدن به ثبات در خاورمیانه است.

دفاع آمریکا از اسرائیل: از ترور هنیه آگاه نبودیم و نقشی نداشتیم 

اما رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در راستای سیاست های واشنگتن از اسرائیل حمایت کرد و گفت: اسرائیل حق دارد از خود در برابر حملات حزب الله و دیگران دفاع کند. ما از ترور اسماعیل هنیه آگاه نبودیم و در آن عملیات هم هیچ نقشی نداشتیم.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: ایران گروههایی در سوریه، لبنان و عراق و یمن را تجهیز و منطقه را بی ثبات می‌کند و باید در برابر این اقدامات ایستادگی کنیم.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد : حزب‌الله بارها با حمایت  ایران به اسرائیل حمله کرد. حزب الله طرف مسئول حمله ای بود که در مجدل شمس در جولان رخ داد. حملات حزب الله منجر به آواره شدن ۱۰۰هزار غیرنظامی از شمال اسرائیل شده است.

رابرت وود درباره حملات انصارالله یمن نیز ادعا کرد: یمنی‌ها با حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

او گفت: پشتیبانی ایران از حوثی‌ها (انصارالله یمن) نقض قطعنامه‌ تحریم‌ بین‌المللی است. مسلح‌سازی شبه‌نظامیان توسط ایران در لبنان، یمن و عراق منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

انگلیس همصدا با آمریکا در دفاع از اسرائیل: بارها از ایران خواستیم به نقش خود در تنش های منطقه آگاه باشد

باربارا وود وارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل  نیز با حمایت از اسرائیل گفت: بارها از ایران خواستیم به نقش خود در تنش‌های منطقه آگاه باشد.

سفیر انگلیس در سازمان ملل تصریح کرد: ما از حق اسرائیل برای دفاع از خودش حمایت می‌کنیم. ما خواهان بازگشت ثبات به منطقه و پایان خشونت‌ها هستیم.

فرانسه:  آتش‌بس فوری باید در غزه برقرار شود 

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: ما خواستار خویشتنداری در سراسر  خاورمیانه و دور شدن از هرگونه تشدید تنش نظامی هستیم.

این دیپلمات فرانسوی و عضو دائم شورای امنیت تاکید کرد: ما خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه و آزادی گروگان‌ها هستیم. 

سوئیس تمام طرفها را به گفتگو و خویشتنداری فراخواند

  نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: سوئیس تمام طرف‌ها را به خویشتنداری و گفتگو دعوت می‌کند. از همه طرف‌ها درخواست می کنیم قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کنند و به قوانین انسان‌دوستانه احترام بگذارند.

این دیپلمات کشور سوئیس و حافظ منافع آمریکا در ایران گفت: حملات در جولان، لبنان و تهران نشان می‌دهد باید تمام تلاش خود را برای پایان‌ دادن به خشونت‌ها انجام دهیم.

اسلوونی: از همۀ طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

نماینده اسلوونی در شورای امنیت گفت: اتفاقی که در تهران رخ‌داد بسیار نگران‌کننده و نشان‌دهندۀ بالاگرفتن تنش‌هاست

وی خاطر نشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم نظم جهانی براساس احترام به منشور سازمان ملل بود. از همۀ طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند.

سیرالئون: این حملۀ تمامیت ارضی ایران را نقض کرد و ما آن را محکوم می‌کنیم

نماینده سیرالئون در شورای امنیت سخنران بعدی این نشست بود و  در مورد درباره ترور شهید اسماعیل هنیه، رهبر جنبش فلسطینی حماس گفت: این حملۀ تمامیت ارضی ایران را نقض کرد و ما آن را محکوم می‌کنیم

وی افزود: درخواست داریم درمورد حملۀ امروز در ایران تحقیقات جامعی انجام شود.

نماینده روسیه: ترور هنیه با هدف کشاندن ایران به درگیری منطقه‌ای انجام شد

 در ادامه نشست فوق العاده شورای امنیت درباره ترور رهبر جنبش فلسطینی حماس، نماینده و سفیر دائم روسیه در نشست دوره‌ای شورای امنیت در نوبت سخنرانی خود با محکوم کردن شدید ترور اسماعیل هنیه تاکید کرد که این ترور با هدف کشاندن ایران به درگیری منطقه‌ای انجام شد.

 نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد که ترور «هنیه» ضربه سختی در مسیر برقراری آتش بس و مذاکرات میان «اسرائیل» و حماس در غزه بود.

وی افزود: کسانی‌که این ترور را انجام دادند باید آگاه باشند چنین اقداماتی چقدر می‌تواند برای صلح بین‌المللی خطرناک باشد. این اقدام وحشیانه واقعا خاورمیانه را در آستانۀ جنگ قرار داده است.

نماینده روسیه ادامه داد که بایستی از خطر لغزیدن شرایط در منطقه غرب آسیا به سمت جنگ اقلیمی و  فراگیر در منطقه جلوگیری کنیم.

نماینده جمهوری اسلامی: این اقدام بزدلانه نقض حاکیمت سرزمینی ایران و نشان دهنده ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی بود

 نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت در نطق خود با محکوم کردن شدید اقدام تروریستی در ترور شهید «اسماعیل هنیه» در خاک ایران این اقدام بزدلانه را تهدید در نقض مصوبات و قوانین بین المللی و نقض حاکیمت سرزمینی ایران عنوان کرد.

 نماینده ایران با اشاره به سابقه دراز آمریکا در حمایت پیدا و پنهان از رژیم جنایتکار و تروریستی « اسرائیل» در دامن زدن به جنایت و کشتار در منطقه و جهان تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بدون کمک اطلاعاتی از آمریکا قادر به ارتکاب جنایت در حق شهید اسماعیل هنیه نبود.

نماینده ایران در ادامه نطق خود با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها به جامعه جهانی نسبت به خطرات و تبعات فعالیت‌های خبیثانه رژیم صهیونیستی در تحت الشعاع قرار دادن صلح وثبات در سطح منطقه هشدار داده، افزود: ترور «هنیه» نماد دیگری از مظاهر تروریسم از سوی رژیم «اسرائیل» از دهه‌های گذشته تاکنون در منطقه غرب آسیا است. (لینک متن کامل سخنرانی)

نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین: این ترور نقض حاکمیت ملی ایران است

 ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در نطقی اعلام کرد که مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت ترور «هنیه» را محکوم می‌کنند و این ترور در خاک ایران را نقض حاکمیت سرزمینی ایران می‌دانند.

 نماینده این سازمان در شورای امنیت افزود: «اسرائیل» همواره با محاسبات غلطی که انجام می‌هد به خود اجازه می‌دهد که با ارتکاب چنین جنایاتی منشأ بروز تنش و خشونت علیه ملت فلسطین شود.

 منصور با انتقاد از سکوت جامعه جهانی در برابر اقدامات خودسرانه این رژیم در فلسطین و غزه افزود: رژیم «اسرائیل» به رفتارهای خارج از عرف بین المللی خود به عنوان یک دولت یاغی و خارج از قانون بدون اینکه مورد بازخواست و مطالبه در توقف تجهیز تسلیحات قرار گیردبه جنایت خود ادامه خواهد داد.

 ریاض منصور در سخنان خود با خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که با مقابله با اقدامات این رژیم اجازه ندهید که این رژیم ما را به سمت پرتگاه بکشاند.

نماینده رژیم صهیونیستی وقاحت را به کمال رساند

سفیر رژیم موقت تروریستی «اسرائیل» در صحن شورای امنیت با چشم پوشی از نقض گسترده قوانین و پیمان‌های بین المللی و مصوب سازمان ملل متحد در پایبندی به حاکمیت و استقلال کشورها با وقاحتی آشکار با اذعان رسمی در دست داشتن این رژیم در ترور دیروز فرمانده ارشد میدانی حزب الله در ضاحیه در پاسخ به حادثه مجدل شمس بار دیگر به نفرت پراکنی علیه ایران در منطقه متوسل شد.

سفیر موقت رژیم صهیونیستی در شورای امنیت در وقاحت آشکار خود بی توجه به نقض پیمان‌های بین المللی و ترور شهید «هنیه» در خاک ایران با مظلوم نمایی خواستار تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان شد.

موضع‌گیری قاطع نمایندگان عراق، سوریه و لبنان در شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی

نماینده عراق با محکوم کردن عملیات‌های تروریستی رژیم صهیونیستی در خاک لبنان و ایران و تأکید بر اینکه نقض حقوق بین‌الملل از سوی این رژیم اتفاقی است که تابه‌حال چندبار تکرار شده، از شورای امنیت خواست از تکرار تجاوزات اسرائیل جلوگیری کند.

نماینده سوریه بعد از محکوم کردن تجاوزات رژیم به لبنان و ایران، با تأکید بر اینکه منطقهٔ مجدل شمس متعلق به حاکمیت سوریه است نه رژیم صهیونیستی، از شورای امنیت خواست اقدامی جهت پایان یافتن نسل‌کشی مردم غزه انجام دهد.

نماینده لبنان هم هشدار داد ادامه روندی که اسرائیل در پیش گرفته، منجر به فعال شدن آتشفشانی در منطقه خواهد شد و لازم است نوار غزه را از دست محاصره و حمله‌های این رژیم نجات داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • US ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
    4 21
    باید جوابی قاطع به نتانیاهو و کابینه وی بدهیم
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
      3 5
      موافقم
  • US ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
    3 6
    کلوخ انداز را پاداش سنگ است
  • US ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
    6 1
    یک مترجم حرفه ای نداشتید برای ترجمه؟!
  • US ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
    1 1
    اردن واکنشی نداشت!؟
    • ناشناس IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
      0 0
      اردن مار زرد .نوکر و غلام دست به سینه آمریکا و اسرائیل است .
  • US ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
    3 5
    دوران محکومیت و محکوم کردن گذشته زده باید بخورد
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
    8 1
    جالبه چین اصلاً نه به حض ایران برای پاسخگویی و نه حتی به تمامیت ارضی ایران اشاره نکرد! این چندمین بار شد!؟ خودتون حساب کنید اینا کی هستن
    • ایرانی DE ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
      0 0
      ملعون اگر چین نبود جبهه مقاومت از تحریم کمرش شکسته بود
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
    0 0
    این ترور کجاش بزدلانه بود؟ با شجاعت کامل انجام دادند . ماهم باید با شجاعت کامل اسرائیل رو بزنیم
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
    0 0
    مجازات دردناک صهیونیستهای هار یک طرف ، مجازات حامیان نسل کشی با نفت ۵۰۰ دلاری از طرف دیگر
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
    0 0
    بدهید، جواب بدهید کسی راهتان را نبسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس