دست‌های پشت پرده در داوری‌های شمشیربازی؛ فساد مالی یا قضاوت‌های هدفمند؟

قضاوت‌های شمشیربازی در المپیک پاریس در چند روز گذشته واکنش‌هایی را به همراه داشته تا جایی که صحبت از اعمال نفوذ و تغییر در نتیجه هم به میان آمده است.

به گزارش مشرق، شبکه تلویزیون آلمان در گزارشی به نحوه قضاوت در رقابت‌های شمشیربازی المپیک پرداخت و از احتمال فساد یا داوری هدفمند در جریان بازی‌های سابر این دوره از بازی‌ها خبر داد.

رقابت‌های سابر المپیک در شرایطی به پایان رسید که برخی تیم‌ها از جمله ایران نسبت به نحوه داوری و قضاوت‌هایی که اعمال شد، گلایه داشتند. این اعتراض در وسعتی گسترده‌تر به شبکه‌های مجازی هم کشیده شد و حتی برخی از کارشناسان داوری نیز در مورد اتفاقاتی که رخ داده، واکنش نشان دادند. بعد از این حاشیه‌ها شبکه خبری آلمان پرونده‌ای را با موضوع احتمال فساد یا داوری هدفمند در بازی‌های پاریس باز کرد و نسبت به اتفاقات اخیر واکنش نشان داد.

دست‌های پشت پرده در داوری‌های شمشیربازی؛ فساد مالی یا قضاوت‌های هدفمند؟

در این گزارش اشاره شده به نظر می‌رسد نحوه داوری‌ها در پاریس شائبه‌برانگیز باشد، این موضوع به پاریس ختم نمی‌شود و در مسابقه‌های دیگری هم شاهد اتفاقاتی بحث‌برانگیز بودیم و آنچه در پاریس اتفاق افتاد این حس را القا می‌کند که داوری‌ها هدفمند و به سمت تیم یا تیم‌هایی خاص بوده که یا مسائل مالی در آن دخیلی بوده یا فشارهایی از بیرون این موضوع را مدیریت کرده است.

پیش از این بازی‌ها نیز صحبت‌هایی از احتمال فساد در داوری این رشته و در سطح بالا مطرح شد؛ ۲ ماه قبل از آغاز بازی‌های المپیک پاریس نگرانی‌هایی از امکان و احتمال داوری‌های هدفمند از سوی برخی چهره‌ها و تیم‌ها مطرح شد. حتی رئیس فدراسیون شمشیربازی ایران نیز قبل از اعزام تیم سابر کشورمان به بازی‌های المپیک از این موضوع ابراز نگرانی کرد و گفته بود که «امیدواریم در پاریس قضاوت‌های عادلانه‌ای را شاهد باشیم و به مشکل داوری مواجه نشویم.»

دست‌های پشت پرده در داوری‌های شمشیربازی؛ فساد مالی یا قضاوت‌های هدفمند؟

از سویی دیگر پیمان فخری که یکی از چهره‌های خوش‌نام این رشته در جهان به شمار می‌رود در صحبت‌هایی اعلام کرده بود که در المپیک پاریس و در دیدار مرحله نیمه‌نهایی ایران برابر مجارستان با تصمیم‌های داوری کمر تیم را شکستند.

از سویی دیگر گزارش‌هایی مبنی بر تماس و ارتباط برخی چهره‌ها و تیم‌ها با داوران سابر هم مطرح شد که نیاز به بررسی و واکاوی دارد و باید دید متولیان امر این موضوع را تا چه اندازه و با چه جدیتی دنبال خواهند کرد.

برخی از چهره‌های مطرح داوری شمشیربازی با تاکید بر اینکه نمی‌توان احتمال دست‌کاری در نتایج از سوی داوران را نادیده گرفت‌ از فشارهای بیرونی قدرتمند برای اعمال نفوذ بر ضد یا علیه تیمی خاص صحبت به میان آورده‌اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس