رشد جمعیت بی‌خانمان‌ها در آمریکا؛ آمارها جه می‌گویند؟

بی‌خانمانی یکی از بحران‌های روبه‌رشد در آمریکا بوده و این در حالی است که بسیاری از افراد شاعل نیز بی‌خانمان شده‌اند.

به گزارش مشرق، دادگاه عالی آمریکا به‌تازگی با ۶ رای موافق در مقابل ۳ رای مخالف، حکم داد که چندین شهر می‌توانند بی‌خانمان‌ها را از خوابیدن در اماکم عمومی منع کنند.

این مهم‌ترین و در عین حال جنجالی‌ترین تصمیم دادگاه آمریکا در مورد بی‌خانمانی دست‌کم از دهه ۱۹۸۰ است، زمانی که بسیاری از کارشناسان می‌گویند بحران مدرن بی‌خانمانی در آمریکا آغاز شد.

این حکم، می‌گوید که دولت‌های محلی می‌توانند قوانینی را علیه افرادی که در مکان‌های عمومی می‌خوابند، بدون نقض محدودیت‌های قانون اساسی آمریکا در مورد مجازات‌های ظالمانه و غیرعادی، اجرا کنند.

افزایش نرخ بی‌خانمانی در آمریکا

بی‌خانمانی در آمریکا در حال افزایش بوده که بخشی از آن ناشی از کمبود مزمن مسکن مقرون به‌صرفه است.

براساس گزارش مرکز مشترک مطالعات مسکن هاروارد، تقریبا ۶۵۳ هزار نفر در ژانویه ۲۰۲۳( بهمن گذشته) بی‌خانمانی را تجربه کردند. این نرخ تقریبا ۱۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و ۴۸ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

رشد جمعیت بی‌خانمان‌ها در آمریکا؛ آمارها چه می‌گویند؟

یک گزارش از مرکز ملی حقوق بی‌خانمان و فقر نشان می‌دهد که تعداد سالانه افراد بی‌خانمان در این کشور ۲.۵ تا ۱۰.۲ برابر بیشتر از آن چیزی است که با استفاده از شمارش نقطه‌ای در زمان به دست می‌آید.

به گفته محققان هاروارد، این بزرگترین افزایش یک ساله جمعیت بی‌خانمان‌ها در این کشور است.

تورم و نبود خانه مقرون به صرفه

بی‌خانمانی، که مدت‌ها مشکل ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا و واشنگتن بود، در بخش‌هایی از آمریکا که همواره به مقرون به صرفه‌تر بودن شهرت داشتند، نیز افزایش یافته است. آریزونا، اوهایو، تنسی و تگزاس به دلیل افزایش هزینه‌های مسکن بیشترین رشد را در جمعیت بی‌خانمان خود داشته‌اند.

این جهش در افرادی که تلاش می‌کنند سقف بالای سر خود را حفظ کنند، در بحبوحه تورم شدید در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و زمانی که افزایش قیمت اجاره در سراسر آمریکا از افزایش دستمزد کارگران پیشی گرفت، رخ داد.

رشد جمعیت بی‌خانمان‌ها در آمریکا؛ آمارها چه می‌گویند؟

محققان دریافتند اگرچه طیفی از عوامل می‌توانند باعث بی‌خانمانی شوند، اما اجاره‌های بالا و پایان کمک‌های دولتی در افزایش ناامنی مسکن نقش داشته است.

بی‌خانمانی با وجود داشتن شغل

در همین حال، یکی از موضوع‌هایی که به‌تازگی مورد توجه قرار گرفته، این است که همواره تصور می‌شود بی‌خانمان‌ها افرادی هستند که شغلی برای کسب درآمد ندارند.

اما افرادی که شاغل هستند چهره جدید و بعید بی‌خانمانی در آمریکا را آشکار کرده‌اند؛ آمریکایی‌های شاغل با مشاغل با درآمد مناسب که نمی‌توانند جایی برای زندگی داشته باشند.

واشنگتن‌پست در گزارشی که به تازگی منتشر شده، نوشت که بی‌خانمانی که در سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده بود، به نظر می‌رسد در میان افراد دارای شغل در حال وخیم‌تر شدن است.

آخرین دور شمارش لحظه به لحظه افزایش محسوس بی‌خانمان‌ها در بسیاری از مناطق آمریکا، از جمله جنوب شرقی تگزاس (افزایش ۶۱ درصد در مقایسه با سال گذشته)، رود آیلند (افزایش ۳۵ درصد) و شمال شرقی تنسی (افزایش ۲۰ درصد) را نشان می‌دهد.

رشد جمعیت بی‌خانمان‌ها در آمریکا؛ آمارها چه می‌گویند؟

در حالی که هیچ اطلاعات فدرال در مورد افراد شاغل بدون سرپناه وجود ندارد، مدیران پناهگاه و گروه‌های محلی از افزایش تعداد افراد شاغلی که برای نخستین بار بی‌خانمان شده‌اند، گزارش می‌دهند.

به‌عنوان مثال، بی‌خانمانی در شهر تولسا طی سال جاری ۲۶ درصد افزایش یافت؛ کمبود مسکن مقرون به‌صرفه به‌عنوان دلیل اصلی بی‌خانمانی افراد معرفی شده است.

تاریخچه بی‌خانمانی در آمریکا

بی‌خانمانی در آمریکا ریشه در دوران ابتدایی استعمار در این کشور دارد؛ در عین حال بی‌خانمانی مدرن در آمریکا معضلی است که از رکورد اقتصادی افزایش یافت.

رابطه میان رشد شهرها با افزایش بی‌خانمانی در آمریکا موضوعی قابل توجه است؛ دستمزدهای پایین و هزینه‌های بالای زندگی به تدریج یافتن مکان‌هایی برای زندگی را در شهرها آمریکا دشوارتر کرد؛ آنچه بر وخامت این شرایط افزود، پیامدهای رکود اقتصادی بزرگ در آمریکا بود.

پس از رکود بزرگ در آمریکا، بسیاری از آمریکایی‌هایی که نیاز مبرم به اشتغال داشتند، چاره‌ای جز به روی آوردن مشاغل کم‌درآمد نداشتند؛ کاهش برنامه‌های حمایتی اجتماعی دولتی درپی رکود بزرگ در آمریکا به نوبه خود ناامنی مسکن را در این کشور تشدید کرد.

رشد جمعیت بی‌خانمان‌ها در آمریکا؛ آمارها چه می‌گویند؟

رویکردهای جذب سرمایه‌گذاران ثروتمند و ساکنان با درآمد بالا به مراکز شهری به نوبه خود به آواره شدن خانواده‌های کم‌درآمد و بیرون رانده‌شدن آن‌ها از خانه‌هایشان شد.

چنین رویکردهایی به شکل نامتناسبی بر رنگین‌پوستان آمریکایی تاثیر بدی گذاشته و آن‌ها را به جوامع حاشیه‌ای راند تا طعمه چرخه بی‌پایان فقر و انحطاط شوند.

بررسی بی‌خانمانی مدرن در آمریکا نشان می‌دهد که سهم جمعیت جوان از این معضل در حال افزایش است؛ در عین حال، سهم کهنه‌سربازان از بی‌خانمانی در آمریکا به تدریج در حال رشد است.

عمده جمعیت بی‌خانمان‌ها در آمریکا چه کسانی هستند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌های لاتین‌تبار، سرخ‌پوستان آمریکایی، بومیان آلاسکا و سیاه‌پوستان آمریکایی بخش عمده‌ای از جمعیت بی‌خانمان‌ها را در این کشور تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین دلیل سهم بالای این افراد از بی‌خانمانی، سهم بالای آن‌ها از جمعیت فقیر در آمریکاست.

بومیان آمریکایی در حالی ۱۲ درصد از جمعیت بی‌خانمان این کشور را تشکیل می‌دهند که سهم آن‌ها از جمعیت کل این کشور حدود یک درصد است.

گزارش‌های تهیه شده در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهند که تعداد بی‌خانمان‌های لاتین‌تبار در آمریکا ۲ برابر شده است.

کودکان، نوجوانان و جوانان آمریکایی نیز سهم نامتناسبی از جمعیت بی‌خانمان در این کشور دارند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
    0 0
    آمارها میگن کشور خودتو دریاب با این حرفا پیش مردم شیرین که نمی شوید هیچ ......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس