کد خبر 1631546
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰

به گزارش مشرق، به گزارش مشرق، کانال یک حرف از هزاران بخشی از اظهارات جان مرشایمر، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی در مصاحبه با گلن گرینوالد بلاگر و مؤلف آمریکایی را منتشر کرد:

فهم اسرائیل از گسترش جنگ در خاورمیانه

ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل معتقدند باید در غزه به سمت آتش بس بروند و از جنگ با ایران پرهیز کنند، ولی نتانیاهو و دولتش معتقدند که باید جنگ را ادامه داد و سطح تنش را هم با ایران افزایش داد. نتانیاهو معتقد است که هر اتفاقی که می‌افتد، باید با جنگ به آن پاسخ داد.

این کار در گذشته و جنگ های ۱۹۴۸، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷، ۱۹۷۳، برای اسرائیل جواب می‌داد، چون آنها می توانستند به ارتش خود اکتفا کنند و ارتش قابلیت یک برد سریع را داشت؛ ولی آن دوران گذشته است. در حالی که اینک برای ارتش اسرائیل امکان پذیر نیست، ایران و حزب الله را شکست دهد.

بخش زیادی از جمعیت اسرائیل، از ارتودوکس هایی هستند که به ارتش نمی پیوندند. از این‌رو اسرائیل می تواند در یک جنگ کوتاه مدت، به مشکل برنخورد، اما در جنگ طولانی مدت نمی‌تواند بر این مشکل فائق آید.

مشکل بعدی، موشک ها هستند. زمانی موشک ها مشکل اساسی نبودند، اما الان، ایران، حزب الله، حوثی ها و حماس همگی موشک دارند و کیفیت آنها هم دائما در حال افزایش است.

معمولا رفتار دولت ها در سیاست خارجی، منطقی است اما در بعضی موارد هم رفتار غیرمنطقی انجام می‌دهند؛ مثل حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳. اینکه اسرائیل در این مقطع چه رفتاری انجام دهد، ناروشن است، اما ادامه این وضع منطقی نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس