خودروی تخریب‌شده در فلسطین اشغالی - نمایه

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس می‌نویسد: اگر ایران همزمان با متحدانش به اسرائیل حمله کند، احتمال تلفات بالا می‌رود، چراکه پدافند هوایی اسرائیل قادر به مقاومت مقابل آن‌ها نخواهد بود.

سرویس جهان مشرق - با وجود گذشت چند هفته از ترور شهید هنیه در تهران به دست اسرائیل، همچنان گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره‌ی انتقام وعده‌داده‌شده‌ی ایران علیه رژیم صهیونیستی ادامه دارد. ایران پیش از این در واکنش به حمله‌ی این رژیم علیه مجموعه‌ی سفارتش در سوریه، خاک فلسطین اشغالی را موشک‌باران کرده بود، اما پیش‌بینی می‌شود این‌بار اقدام تنبیهی ایران با گرفتن تلفات همراه باشد و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارد. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس طی گزارشی تحت عنوان «حمله ایران علیه اسرائیل با حمایت متحدان منطقه‌ایش چه شکلی خواهد بود[۱]» در همین‌باره توضیحاتی را ارائه داده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش آسوشیتدپرس است.

اگر ایران و متحدانش همزمان به اسرائیل حمله کنند، چه خواهد شد؟ +عکس و فیلم

فلسطینی‌ها پس از آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی» با اهتزاز پرچم ملی‌شان روی یک تانک اسرائیلی نزدیک حصار مرزی نوار غزه در شرق شهر «خان یونس» در جنوب این باریکه ابراز خوشحالی می‌کنند. در این عملیات غافلگیرکننده، که ۷ اکتبر ۲۰۲۳ اتفاق افتاد، نیروهای فلسطینی تحت پوشش هزاران خمپاره به صورت همزمان از چندین نقطه‌ی مرز به درون سرزمین‌های اشغالی نفوذ کردند و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفتند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ‌ «دیوانه‌ نسل‌کش»؛ آیا نتانیاهو به آرزوی «جنگ ایران و آمریکا» می‌رسد؟

›› رژیم صهیونیستی کدام اخبار را درباره جنگ غزه سانسور می‌کند؟


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


ایران تهدید کرده به اقدام اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه[۲]، رهبر سیاسی حماس، در تهران پاسخ خواهد داد. این در حالی است که گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه، که تهران ده‌ها سال است آن‌ها را از نظر تسلیحاتی تأمین می‌کند، نیز ممکن است در حمله‌ای هماهنگ از چندین جبهه علیه اسرائیل شرکت داشته باشند. در این‌جا نگاهی می‌اندازیم به سابقه‌ی ایران در مسلح‌سازی شبه‌نظامیان، متحدان این کشور در منطقه، و نقشی که این گروه‌ها می‌توانند [در انتقام‌جویی از اسرائیل] بازی کنند.

اگر ایران و متحدانش همزمان به اسرائیل حمله کنند، چه خواهد شد؟ +عکس و فیلم

برد برخی از موشک‌های حزب‌الله در صورت شلیک از جنوب لبنان. بخش عمده‌ای از خاک فلسطین اشغالی در تیررس موشک‌های حزب‌الله قرار دارد که بسیاری از آن‌ها هدایت‌شونده هستند. حزب‌الله پیشاپیش به خاطر ترور «فؤاد شکر» فرمانده‌ی ارشدش توسط اسرائیل، انگیزه‌ی کافی برای انتقام‌جویی از رژیم صهیونیستی را دارد. در صورتی که ایران تصمیم بگیرد پاسخ خود به ترور شهید هنیه را با حزب‌الله و سایر اعضای محور مقاومت هماهنگ کند، قطعاً سامانه‌های پدافندی این رژیم مغلوب خواهند شد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› شهادت اسماعیل هنیه به روایت رسانه‌ها

در صورت حمله‌ی ایران به اسرائیل چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟

ماه آوریل، پس از حمله‌ی اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در سوریه، ایران ۱۷۰ پهپاد حامل بمب، بیش از ۳۰ موشک کروز، و بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل پرتاب کرد[۳]. اسرائیل، آمریکا، و کشورهای دیگر، بسیاری از این پرتابه‌ها را، که برخی‌هایشان از یمن شلیک شده بودند، سرنگون کردند. ایران ممکن است [در واکنش به ترور هنیه] نیز حمله‌ی مشابهی را ترتیب دهد، اما این‌بار حزب‌الله نیز در این حمله شرکت داشته باشد، چون این گروه شبه‌نظامی نیز به دنبال انتقام‌جویی از حمله‌ی اسرائیل است که منجر به قتل «فؤاد شکر» از فرماندهان ارشد حزب‌الله شد[۴]. چنین حمله‌ای می‌تواند پدافند هوایی اسرائیل را تحت فشار قرار دهد؛ به این معنا که حملات موشکی بیش‌تر، خطر بروز تلفات و همچنین تشدید تنش‌هایی را افزایش می‌دهد که کارشناسان نگرانند به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر منجر شود.

مصاحبه‌ی مشرق با «اسکات بنت» افسر سابق اطلاعات و عملیات‌های ویژه‌ی ارتش آمریکا درباره‌ی موشک‌باران اسرائیل توسط ایران در ماه آوریل [دانلود با حجم ~ ۱۳۲ مگابایت] (زبان مصاحبه انگلیسی است. گزیده‌ای از این مصاحبه را در گزارش مشرق از این‌جا بخوانید.)

در همین‌باره بخوانید:

›› «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود

›› عملیات ایران نبوغ‌آمیز بود/ نتانیاهو معادل هیتلر است

چرا ایران دست به تسلیح نیروهای نیابتی زده است؟

ریشه‌ی شکل‌گیری سیاست ایران مبنی بر تسلیح گروه‌های شبه‌نظامی به همان اوایل تأسیس رژیم پس از انقلاب سال ۱۹۷۹[۵] برمی‌گردد. پیش از انقلاب، آمریکا سامانه‌های تسلیحاتی اصلی ایران، از جمله جنگنده‌های «اف-۱۴ تامکت[۶]» را در اختیار دولت محمدرضا پهلوی قرار می‌داد. پس از انقلاب و وقوع بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا[۷] در تهران موجب شد تا ارسال این محموله‌های تسلیحاتی و برنامه‌های ضروری تعمیر و نگهداری این تسلیحات متوقف شود. جنگ هشت‌ساله‌ی ایران با عراق در دهه‌ی ۱۹۸۰ بخش عمده‌ی زرادخانه‌ی این کشور را از بین برد؛ و تحریم‌های بین‌المللی، از جمله تحریم‌هایی که به دلیل برنامه‌ی هسته‌ای تهران وضع شده‌اند[۸]، به جمهوری اسلامی اجازه نداده‌اند تسلیحات جدید دریافت کند. این در حالی است که طی این مدت، زرادخانه‌ی اسرائیل و کشورهای عربی متحد با آمریکا در خلیج [فارس] به تسلیحات پیشرفته‌ای مسلح شده‌اند. اگرچه ایران دارد برنامه‌ی موشکی خودش را توسعه می‌دهد[۹]، اما نمی‌تواند با این تسلیحات پیشرفته برابری کند؛ بنابراین، برای فشار بر هم اسرائیل و هم آمریکا، به گروه‌های شبه‌نظامی، به عنوان تهدیدی نامتقارن، متکی است.

تصاویری از مراسم رونمایی از موشک فراصوت «فتاح» و نحوه‌ی عملکرد آن. کارشناسان معتقدند اگر ایران تصمیم بگیرد در حمله به رژیم صهیونیستی از موشک فراصوت استفاده کند، سامانه‌های پدافندی این رژیم توان مقابله با این موشک‌ها را نخواهند داشت. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «معضل جدید بایدن» / کدام معادلات با رونمایی ایران از موشک فراصوت «فتاح» عوض می‌شود؟

›› گزارش نشریه آمریکایی از موشک‌های مرگ‌بار و پهپادهای قاتل ایران

متحدان منطقه‌ای ایران چه کسانی هستند؟

اقدام ایران به تأمین تسلیحاتی [بازیگران بین‌المللی]، به طور جدی از دهه‌ی ۱۹۸۰ و با حمایت از نیروهای شیعه‌ای در لبنان آغاز شد که علیه اسرائیل می‌جنگیدند. همین نیروها تبدیل به گروه‌ شبه‌نظامی حزب‌الله شدند. این سیاست جمهوری اسلامی پس از حمله‌ی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی صدام حسین، که از دشمنان دیرینه‌ی تهران بود، توسعه پیدا کرد. ایران همچنین قویاً از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در جنگ طولانی در کشورش حمایت کرد. تهران هر زمان که فرصت پیدا کرده، حتی جنگجویان سنی را نیز مسلح کرده است؛ اگرچه خود را مدافع مسلمانان شیعه در جهان می‌داند. این روابط توسط سپاه پاسداران ایران مدیریت می‌شود که یکی از قدرتمندترین گروه‌های مسلح در خاورمیانه است. گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، که خود را «محور مقاومت» توصیف می‌کنند، شامل موارد زیر هستند.

اگر ایران و متحدانش همزمان به اسرائیل حمله کنند، چه خواهد شد؟ +عکس و فیلم

برخی از متحدان منطقه‌ای ایران که در صورت لزوم همگی می‌توانند همزمان علیه رژیم صهیونیستی دست به عملیات بزنند. کارشناسان بین‌المللی معتقدند سامانه‌های پدافندی اسرائیل، از جمله «گنبد آهنین»، مقابل حملات چندجانبه و گسترده از جهات مختلف مغلوب خواهند شد و در این صورت، احتمال بروز تلفات بالا می‌رود. (+)

شبه‌نظامیان عراق

ایران در عراق از نیروهای پرشماری حمایت کرد که سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با گروه داعش بسیج شده بودند. این شبه‌نظامیان که تحت تأیید دولت و عمدتاً شیعه هستند، با عنوان «نیروهای بسیج مردمی[۱۰]» [یا «حشدالشعبی»] شناخته می‌شوند و به یک جناح سیاسی قدرتمند مسلح به راکت، پهپاد، و سایر تسلیحات تبدیل شده‌اند. [اندیشکده‌ی آمریکایی] «مؤسسه‌ی بین‌المللی مطالعات راهبردی» شمار نیروهای این گروه‌های شبه‌نظامی را حدود ۱۸۰ هزار نفر تخمین زده است. در بحبوحه‌ی جنگ کنونی میان اسرائیل و حماس، گروه‌های شبه‌نظامی کوچک‌تر یا کم‌ترشناخته‌شده‌ی دیگری نیز به وجود آمده‌اند و مسئولیت برخی حملات علیه نیروهای آمریکایی را به عهده گرفته‌اند. طبق گزارش سرویس تحقیقات کنگره، گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران، در فاصله‌ی اکتبر تا ۴ فوریه بیش از ۶۰ بار علیه نیروهای آمریکایی در عراق دست به عملیات زده‌اند. مرگ‌بارترین عملیات از این نوع، ۲۸ ژانویه اتفاق افتاد؛ زمانی که، به گفته‌ی آمریکا، شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت ایران با استفاده از یک پهپاد به ساختمانی موسوم به «برج ۲۲» در اردن[۱۱]، در مرز سوریه، حمله کردند. در این عملیات، سه سرباز آمریکایی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. آمریکا در پاسخ، علیه بیش از ۸۵ هدف در هفت نقطه، از جمله ستاد فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها، انبارهای پهپاد و مهمات، و سایر تأسیسات مرتبط با این گروه‌های شبه‌نظامی یا «نیروی قدس» شاخه‌ی برون‌مرزی سپاه پاسداران، حملات هوایی انجام داد.

اگر ایران و متحدانش همزمان به اسرائیل حمله کنند، چه خواهد شد؟ +عکس و فیلم

تصویر ماهواره‌ای پایگاه نظامی آمریکا، موسوم به «برج ۲۲»، در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز با سوریه در سال ۲۰۲۳. این پایگاه اوایل سال جاری میلادی (۲۰۲۴) هدف یک حمله‌ی پهپادی قرار گرفت که آمریکا ادعا کرد توسط گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران انجام شده است. در این حمله یک نیروی آمریکایی کشته شد که اولین تلفات آمریکا در سراسر خاورمیانه از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه نوار غزه به شمار می‌رفت. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اندیشکده آمریکایی: ترور هنیه به ضرر اسرائیل و به نفع ایران بود

›› سیاست هسته‌ای جدید ایران و گذار از «صبر راهبردی» به «بازدارندگی فعال»

حزب‌الله لبنان

حزب‌الله سال ۱۹۸۲ در بحبوحه‌ی اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل تشکیل شد. اسرائیل به‌شدت نسبت به حزب‌الله محتاط است؛ به‌ویژه به خاطر زرادخانه‌ی موشکی گسترده‌ای که گمان می‌رود این گروه داشته باشد و نیروهای جنگ‌دیده‌اش که از اسد در سوریه نیز حمایت کردند. اگرچه اسرائیل سامانه‌های پدافند موشکی پیشرفته‌ای مانند گنبد آهنین را در اختیار دارد، اما موشک‌باران گسترده و همزمان از سوی حزب‌الله و طرف‌های دیگر می‌تواند این کشور را مغلوب کند. برآوردها حاکی از آن است که حزب‌الله زرادخانه‌ای متشکل از ۱۵۰ هزار راکت و موشک، از جمله موشک‌های هدایت‌شونده‌ی دقیق، در اختیار دارد. این گروه شبه‌نظامی همچنین در گذشته به انجام عملیات‌های بمب‌گذاری انتحاری نیز متهم شده است؛ از جمله بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت که منجر به کشته شدن ۲۴۱ نظامی آمریکایی شد[۱۲]؛ اگرچه این گروه می‌گوید ارتباطی با آن عملیات نداشته است. حزب‌الله علاوه بر این به پهپاد و سامانه‌های موشکی زمین‌به‌هوا مجهز است. بر اساس یکی از گزارش‌های ارزیابی نظامی اسرائیل، تعداد نیروهای حزب‌الله به ۲۵ هزار جنگجوی تمام‌وقت و ده‌ها هزار نیروی ذخیره می‌رسد. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، سال ۲۰۲۱ اعلام کرد این گروه ۱۰۰ هزار جنگجوی آموزش‌دیده دارد[۱۳].

واکنش «سید حسن نصرالله» دبیرکل «حزب‌الله» لبنان به تهدیدها مبنی بر حمله‌ی اسرائیل به حزب‌الله و لبنان [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش اطلاعاتی محرمانه آمریکا: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله پیروز نخواهد شد

نیروهای شبه‌نظامی فلسطینی

گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی حماس و جهاد اسلامی، هر دو با وجود این‌که سنی هستند، تسلیحات و انواع تجهیزات دیگر را از ایران دریافت کرده‌اند. با این حال، این گروه‌ها از زمان حمله‌ی ۷ اکتبر حماس که نقطه‌ی آغاز جنگ بود[۱۴] و در آن جنگجویان این گروه ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند، به‌شدت تحت حملات اسرائیل قرار گرفته‌اند. به گفته‌ی وزارت بهداشت غزه، که آمار قربانیان غیرنظامی و نظامی را به صورت مجزا ارائه نمی‌دهد، جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه از آن زمان تا کنون دست‌کم ۴۰ هزار فلسطینی را به کام مرگ کشیده است. ارتش اسرائیل می‌گوید حدود ۱۵ هزار شبه‌نظامی را در این جنگ کشته است.

اگر ایران و متحدانش همزمان به اسرائیل حمله کنند، چه خواهد شد؟ +عکس و فیلم

یک خودروی تخریب‌شده و شماری از خودروهای رهاشده در یکی از بزرگراه‌های شهر «سدروت» در استان جنوب فلسطین اشغالی پس از پرتاب هزاران خمپاره از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی در جریان عملیات «طوفان‌الاقصی». اگرچه رژیم صهونیستی ادعا می‌کند به دنبال نابودی کامل حماس است، اما کارشناسان این هدف را غیرواقع‌گرایانه می‌دانند و معتقدند اسرائیل موفق به دستیابی به آن نخواهد شد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› جنگ غزه چگونه نقشه‌های ضدایرانی آمریکا را نقش بر آب کرد

›› نشریه روسی: «خاورمیانه جدید» شکل می‌گیرد؛ اما بدون اسرائیل

شورشیان حوثی [جنبش انصارالله] یمن

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴، در قالب بخشی از یک جنگ ویرانگر در یمن، صنعا، پایتخت این کشور، را تحت کنترل گرفته‌اند. این افراد از مذهب تشیع زیدی پیروی می‌کنند؛ شاخه‌ای از تشیع که تقریباً منحصراً در یمن وجود دارد. اگرچه این گروه عمدتاً یک نیروی شورشی است، اما با حمایت ایران اکنون قادر به انجام حملات پهپادی و موشکی به گونه‌ای است که حمل‌ونقل در کوریدور دریای سرخ را به‌شدت مختل کرده و اینک برد حملاتشان حتی به درون اسرائیل نیز می‌رسد[۱۵]. تلاش‌های نیروی دریایی آمریکا برای متوقف کردن حملات این گروه علیه کشتیرانی منجر به شدیدترین نبرد مستمر این نیرو از زمان جنگ جهانی دوم شده[۱۶]، اما هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است. در همین حال، این‌که ایران تا چه اندازه کنترل مستقیم حوثی‌ها را به دست دارد، همچنان در میان کارشناسان موضوع بحث است. حملات حوثی‌ها آن‌ها را در کانون توجهات بین‌المللی قرار داده و این در حالی است که آن‌ها مخالفان خود را در داخل یمن سرکوب می‌کنند. طبق ادعای آن‌ها، از زمان شروع حملاتشان علیه اسرائیل، ۲۰۰ هزار جنگجوی جدید به خدمت این گروه درآمده‌اند. از سوی دیگر، مؤسسه‌ی بین‌المللی مطالعات راهبردی، شمار نیروهای نظامی شورشیان حوثی و متحدان آن‌ها را حدود ۲۰ هزار جنگجو ارزیابی می‌کند.

گزارش «رویترز» درباره‌ی توقیف کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر» توسط «انصارالله» یمن [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› خنجر یمنی زیر گلوی اسرائیل در دریای سرخ

›› چرا یمنی‌ها از فلسطین حمایت می‌کنند و چرا آمریکا در یمن شکست خواهد خورد؟


[۱] What Iran’s attack against Israel could look like with the support of regional allies Link

[۲] Hamas’ top political leader is killed in Iran in strike that risks triggering all-out regional war Link

[۳] Iran’s attack on Israel raises fears of a wider war, but all sides have also scored gains Link

[۴] Hezbollah confirms a top commander was killed in Israeli strike in Beirut Link

[۵] Iran marks the ۴۵th anniversary of the Islamic Revolution as tensions grip the wider Middle East Link

[۶] Iran fighter jet crashes after engine fails, pilots survive Link

[۷] AP Analysis: Iran, US still captive to ۱۹۷۹ hostage crisis Link

[۸] Iran installing and starting cascades of advanced centrifuges as tensions high over nuclear program Link

[۹] Iran unveils what it calls a hypersonic missile able to beat air defenses amid tensions with US Link

[۱۰] A look at the Iraqi government’s relationship with armed groups that are clashing with US forces Link

[۱۱] What is Tower ۲۲, the military base that was attacked in Jordan where ۳ US troops were killed? Link

[۱۲] ۴۰ years after bombing that killed Americans in Beirut, US troops again deploy east of Mediterranean Link

[۱۳] Hezbollah leader declares his group has ۱۰۰,۰۰۰ fighters Link

[۱۴] Hamas surprise attack out of Gaza stuns Israel and leaves hundreds dead in fighting, retaliation Link

[۱۵] Drone strike by Yemen’s Houthi rebels kills ۱ person and wounds at least ۱۰ in Tel Aviv Link

[۱۶] US Navy faces its most intense combat since World War II against Yemen’s Iran-backed Houthi rebels Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 99
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 98
  • DE ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    36 12
    اردن و عربستان علاوه بر کمک به اسرائیل برای ورود و خروج محموله وکالا ، وظیفه دفاع از اسرائیل رو هم به عهده گرفتن و هر موشکی که به طرف اسرائیل میره رو تو هوا میزنند . چقدر سران این دوکشور بی وجدان هستند و چرا مردم این دو کشور قیام نمیکنند ؟ بیچاره مردم غزه زیر بمباران اسرائیل تنها مانده اند و سران اعراب به آنها خیانت میکنند .
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      7 4
      ن ما با اسراییل دشمن هستیم بقیه کشورها نوکر حلقه به گوشند
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      8 9
      دیدگاه این کشورها با ما یکی نیست و آنها فقط به منافع خودشان و مردم خودشان اهمیت میدن
    • کارگر IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      6 12
      تسلیحات با پول مردم ایران ساخته شده . جنبه دفاع ملی دارد نه فرا ملی . خود شیفتگی و خود تحقیری هر دو مضرند.
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      12 7
      خدا لعنت کنه حکام بیغیرت عربی رو
    • پدی از پیج همسایه🙂 IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      3 0
      عزیزان مشرقی!مارو از البانی اعزام کردن استان کورسک روسیه،کنار شیربچه های گردان ازوف❤️داریم نیروگاه هسته ای شون رو تصاحب میکنیم وعملا کاری از دمپایی ساخته نیست.شما هم حمله کنید به یه کشور هسته ای که امریکا وناتو واعراب پشتشن F35وB2وهسته ای وبردلی وهیمارس ولئوپارد هاشون رو بگیرید.
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    22 5
    آیا با اگر اگر گفتن اتفاقی رخ می دهد جز اینکه خوک‌های صهیونیست در حال شناسایی و ترور تک تک افراد مفید و موثر جبهه مقاومت هستند جنگ روانی از یکجایی به بعد اگر با عمل همراه نشود بی اثر می شود که هیچ دشمن کودک کش را هم وقیح تر می کند
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      4 13
      همین الان هم آمار خودکشی در اراضی اشغالی به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده که میتواند ناشی از ترس همین حمله باشد اما رسانه ای نمیکنند تا این روند شکل دومینویی پیدا نکند .
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      7 8
      مشکل این است که اسراییل جرات جنگ رودرو نداره
    • رضا IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      1 1
      چرا شما هم از کلمه نیابتی ها استفاده میکنید ؟ چرا اتحاد را لوث میکنید ؟
  • TR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    20 29
    نتیجش قطعا سقوط اسراییل و آمریکا خواهد بود
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      2 3
      ممکن است اسرائیل خیلی آسیب ببیند
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      1 5
      امیدواریم اینگونه بشه
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      1 6
      قطعا همینطور است به گواه قرآن " ان الباطل کان زهوقا " باطل قطعا رفتنی است. دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره
  • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    16 22
    همین دست و پا زدن آمریکا برای نجات اسرائیل از نابودی است.
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    9 17
    فعلا که ابرقدقدهای منطقه بدنبال نجات اسراییل هستند
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      2 4
      دقیقا
  • TR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    20 13
    انشالله و با امید آن روز عزیز آمین و بحق صاحب الزمان
  • TR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    23 16
    خدا لعنت کنه اسراییل رو
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    15 11
    به زودی عاقبت کارش رو اسراییل خواهد دید
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    22 16
    اسراییل رو خدا نابود خواهد کرد در وعده خداوند جای هیچ شک و شبهه ای نیست
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      2 4
      احسنت
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      10 0
      خوب چرا پس زودتر حمله نمیکنید؟
    • م IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
      14 0
      برای بار سوم باز سانسور کن کجا خدا گفته شما دیدی و شنیدی ؟!!!! رو چ حساب و کتابی
  • CY ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    2 6
    متن جالبی بود
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    12 10
    تنها راه پیروزی اتحاد است
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      0 3
      دقیقا
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    12 6
    باید جواب قاطعی اسراییل دریافت کنه و گرنه پررو تر میشود
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    10 10
    هیچ نامی از اسراییل باقی نخواهند ماند
  • م IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    3 3
    امیدوارم جنگ نشه ولی به یه روشی غیر از جنگ این اسراییل پوزه اش به خاک مالیده بشه
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    18 21
    اگر اسرائیل هم موجودیت خود را در خطر ببیند،از۲۰۰کلاهک هسته ای خود استفاده خواهد کرد.آیا تصور انفجار یک کلاهک هسته ای در تهران جز فاجعه بشری،نتیجه دیگری خواهد داشت
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      6 11
      حرف شما درست اما خوب ما هم یک چیز داریم به اسم توکل به الله و توسل به اهل البیت و اینکه اینجا یعنی ایران با همه کم و کاستی ها شیعه خانه امام زمان هست،و از نظر عقلی هم باید بگم کشوری که به دو دولت دارای سلاح اتمی(اسرائیل و آمریکا) حمله موشکی کرده است حتما توانایی پاسخ متقابل را دارد!!!
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      1 4
      مال این حرفا نیست
    • DE ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      10 16
      ۰۸:۵۰ اسرائیل هیچ وقت علیه مردم ایران کشتار نمیکنه طرفش حکومت ایرانه اینا بفهم حتی یه صدرصد هم امکان چنین کاری وجود نداره
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      5 4
      ترسوها به بهشت نمی روند. اگر بخواهیم بترسیم که همه می خواهند برای ما تصمیم بگیرند و به کشور ما تجاوز کنن
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      2 8
      اینجور باشه باید از ترس اجازه نفوذ همه زورگیران را به سرزمینمان بدهیم
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      4 8
      همه با هم برای نابودی اسراییل
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      0 2
      بی غیرت اسرائیل دم دسته و لندن و هر ناکجا آباد
  • LU ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    9 11
    با اتحاد مسلمین که اسراییل حساب کار دستش میاد و بس
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    2 5
    لعنت بر اسراییل
  • DE ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    1 4
    وعده خداوند به زودی محقق می شود و اسراییل محو
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    2 3
    باید مجهیز به سلاح هسته ای بشیم
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    2 9
    اسراییل به زودی نابود میشه
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    1 5
    اگر ایران همزمان با متحدانش به اسرائیل حمله کند، اسرائیل و متحدانش دیگه نای نفس کشیدن نخواهند داشت
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    1 9
    اسمی از اسرائیل و متحدانشان باقی نخواهد ماند
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    5 0
    همه گروه ها بنحوی دنبال منافع خود هستند احساس خطر کنن در میرن
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    2 6
    سگیونیستها هیچ کاری نمی تونند بکنن ما خدا رو داریم ،باید بهشون درس اساسی داد اگر اعراب بی خاصییت کوتاه نیامده بودند الان شاهد این وضع در فلسطین نبودیم جز مقاومت روشی وجود نداره این موشهای کثیف فا ضلاب هرچی بمونند فتنه انگیزی بیشتری میکنند .ایران کارهای زیادی میتونه بکنه انرژی دنیا از خاورمیانه عبور میکنه رگ خواب امریکاه تودستهای ایرانه،نفت وگاز دنیا
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
      9 1
      دیگه قراره چیکار کنند تا بگید اسراییل قوی است ؟ غزه و مردم غزه که دارند نابود میکنند رئیس جمهور ایران و فلسطین رو که ترور کردند در همه حوزه ها و شئونات زندگی و حتی در دولت ها هم حضور دارند حتی غذاها و واکسن های مسلمانان را مدیریت میکنند
  • حسام IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    1 10
    هیچی امریکا و اسراییل و متحدانشان ایکی ثانیه تسلیم ما می‌شوند آمریکا و اسرائیل هم در یک سوم ثانیه از کره زمین محو می‌شوند
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      1 5
      ان شاء الله
    • GB ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      5 1
      جدی میفرمایید
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    3 7
    آمریکا و اسرائیل نابود میشن
  • شاپرک IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    1 11
    اگه همزمان با تمام قدرتشون حمله کنن میتون اسراییل رو محو کنن
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      3 0
      متاسفانه به کشورهای همسایه و عربی نمیشه اعتماد کرد
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 4
    اونموقع دیگه چیزی از آمریکا اسراییل نمیمونه
  • DE ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    7 0
    عقل تصمیم میگیرد و نه احساسات.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    1 5
    اسراییل و آمریکا پاره خواهند شد
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    6 0
    اینها چی است می گویید
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      0 6
      میگوییم اسرائیل را بر میگردانیم به قبل تشکیل
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    6 1
    جنگ بزرگترین اشتباه
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      1 9
      مثل مشروطه همین چرندیات رو میگفتید! باید از کشور دفاع کرد با هر چیزی چه سیاست چه جنگ
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      0 4
      ما جنگ نمیکنیم پاسخ رو که دادیم طرف توان نداره جواب بده تموم میشه
  • سعید AT ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    5 0
    پای آمریکا به جنگ باز خواهد شد
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 6
    هیچی اسراییل و آمریکا به غلط کردن می افتن
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    1 10
    اسراییل نابود میشه و خبرش در دنیا مثل توپ میترکه
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      1 6
      ان شاء الله
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    6 0
    جنگ نمیشه
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    3 1
    اعراب نامردن محال متحد بشون
  • GB ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    2 6
    اسراییل به زودی نابود میشه و هیچ اسمی ازش باقی نخواهد ماند
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    9 2
    نه ايران حمله ميكنه نه متحدانش
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    4 0
    شما فکر میکنید ترکیه کدام طرفه در پشت پرده با اسرائیله اردن متحد اسراییله خود عربستان همه اینا زمان جنگ با اسرائیل حداقل کمک لجستیک ب اسرائیل دارن ضمن اینکه کشورهای غربی هم در خاورمیانه با اسرائیل هستنند
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
      0 2
      ترکیه پوست کلفت دنبال نفت شمال سوریه و عراقه زورش می‌میرسید بقیه کشورها را تجزیه و فتح میکرد اما فهمیده مثل یه گاو شیرده هست
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    4 4
    اسراییل باید در هم کوبیده بشه
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 0
    آرایش جنگی آمریکا با ناوهای جنگی اش در منطقه خاورمیانه ممکنه به علت این باشه که اسرائیل میخواد حمله سنگینی به لبنان بکنه و آمریکا برای کمک به اسرائیل آمده.خلاصه سپاه اسلام و کفر در مقابل هم ایستادن و آتش بسی در کار نیس.آمریکا ۹ ماهه بمب به اسرائیل هدیه میکنه و ...
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 5
    مورد هدف قرار بدین
  • کرمونی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    3 0
    مگه تو بازی ویدیوئی از این شجاع بازیا در بیارین خخخخ حمله کنین بابا چقد ترسویین
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    3 1
    اسراییل بدون نیرو هوایی مثل ببر بی دندونه اما تمام نیرو هوایی غرب متعلق به اسراییله هدیه بهش میدن
  • TR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 2
    نابود خواهند شد
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 0
    من به این جرایم می گویم گناهان کبیره که بیش از یکبار اعدام است چونکه عامدانه انجام می دهند، گناهان کبیره باعث نابودی دموکراسی و قانون می شود
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 0
    ساخت شهر هایی با بیش 100 هزار نفر ممنوع است ساختمان ها باید فاصله دار ساخته شوند فاصله دو ساختمان به طول دو ساختمان مربوط است اینها دلایل نظامی دارند ، ساخت کلانشهر ممنوع است
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 0
    ترجیحا ساخت شهر های زیر زمینی کمتر از صد هزار نفر ، بعد از ان ساخت شهر ها به پخش شده در سراسر باشد ا
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 4
    از داخل گرای شورای عالی امنیت ملی ایران می دن رییس جمهور محترم حالا خود دانید .
  • حمید IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 0
    برای مثال لبنان و سوریه و غزه همکاری کنند ولی قطر و امارات و اردن و مصر با غاصب همکاری کنند و با جنگنده همه پهپاد و موشک را بزنند یعنی شکست عاید میشود. جنگ با غاصب وقتی تاثیر دارد که اتحادیه عرب مشخص کند طرف غاصبه یا صلح کردند و خصومت ندارند و غزه را نابود میکنند ؟ یا نسبت به غزه چه تدبیری دارن؟
  • حمید IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    0 0
    برای مثال لبنان و سوریه و غزه همکاری کنند ولی قطر و امارات و اردن و مصر با غاصب همکاری کنند و با جنگنده همه پهپاد و موشک را بزنند یعنی شکست عاید میشود. جنگ با غاصب وقتی تاثیر دارد که اتحادیه عرب مشخص کند طرف غاصبه یا صلح کردند و خصومت ندارند و غزه را نابود میکنند ؟ یا نسبت به غزه چه تدبیری دارن؟
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۲
    6 1
    مغز فندقیهای گرامی الان اسراییل دقیقه شماری می‌کنه ایران به طرفش موشک شلیک کنه اسراییل چیزی برای ازدست دادن ندارند یک کشور کوچک چند هزار کیلومتری اما ایران چی کافیه ایران یک حمله موشکی بکنه و چند صد اسراییلی کشته بشن حداقل کاری که اسراییل می‌کنه استفاده از سلاح اتمی هست که باعث نابودی یک شهرو صدهها هزار کشته میشه
  • FR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    3 0
    زمان جنگ شش روزه سال 1967 اعراب و اسرائیل کشورهای عربی به رهبری مصر جمال عبدالناصر خود را آماده برای یک جنگ بزرگ علیه اسرائیل کردند و حمله به اسرائیل را قریب الوقوع و اجتناب ناپذیر اعلام می کردند اما اسرائیل با یک حمله پبش دستانه و غافل گیرانه به همه کشورهای عربی تمام زیرساخت های نظامی و اقتصادی و پایگاههای هوایی و زمینی و دریایی کشورهای عربی را نابود کرد و در این جنگ شش روزه اعراب شکست خوردند حال با توجه به اینکه ما هم مرتب اعلام حمله به اسرائیل را می کنیم باید مراقب و هوشیار باشیم که غافلگیر نشویم و بلایی که سال 1967 اسرائیل بر سر اعراب آورد بر ما نیاورد
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
      0 0
      احتمال حمله پیشدستانه به لبنان زیاده
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 0
    ای ایرانیان جنگ های‌ هزاران ساله ایران و روم (نانو) به مرحله حساس خود رسیده است. این بار آتن گام اول خواهد بود نه آخر.
  • رضا IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 0
    اگر را کاشتیم سبز نشد. بجای گفتار درمانی و تهدید تو خالی باید اقدام کرد یعنی همان کاری که صهیونیستها انجام دادند بدون شعار، بدون تهدید !! به نظر من اگر صهیونیستهای جنایتکار اطمینان نداشتند که اقداماتشان بی پاسخ نمی ماند هرگز دست به اقدامات تروریستی نمی زدند
  • DE ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 0
    اگر!خیلی مهمه
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 0
    صحبتهای مشمشع عراقچی در مورد برجام را شنیدیدید و تمام کار این جماعت برای برجام چین و روسیه اشرا جدی نگیر ..خودتون میدونید صلاح مملکت خویش خسروان دانند چون دیگه انقلاب اسلامی هم نیست که بخواخد با عیرتش بجنگه .....تمام شد ... بدون جنگ تسلیم شدید ..
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 1
    چرا در اسمان سیر می کنید فکر می کنید شما با متحدینتون حمله کنید اسراییل و متحدینش ساکت می شینن؟ اتفاقا از ترس همینه که انتقامتون رو هر روز دارید عقب میندازید مردم یادشون بره
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 0
    انصافا اینکه سامورایی ها bts شدند خیلی هنر می خواهد تحسین برانگیز است
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 0
    از اینجا به بعد من فقط صحیفه سجادیه می خونم
  • FR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    7 0
    یکی از آرزوها و راهبرد ها و سیاست های استراتژیک نتانیاهو و همه سران رژیم صهیونیستی و حتی کشورهای مرتجع منطقه کشاندن پای آمریکا به مناقشه ایران و اسرائیل است و شرایط را طوری هدایت می کنند که علرغم اجتناب ایران و آمریکا از یک رویارویی نظامی گام به گام به این سمت پیش بروند اگر ایران و آمریکا در خفا و نامحسوس نه تنها روابط حتی دشمنی خود را با یکدیگر مدیریت کنند آنوقت می شود مطمئن بود که سران اسرائیل و شخص نتانیاهو و کشورخای مرتجع منطقه را دور زده اند و در تله آنها گرفتار نخواهند شد
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 0
    اینها برای منافع شخصی و جمعی می روند سرباز کارگر می شوند ، چونکه این مربوط امنیت نظامی و اقتصادی لست پس برای وطن است برای همین به نظر من این ارتش خوب هست
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 1
    تنها نماینده واقعی و حر به تمام معنای مجلس که ونبال حدف همین اپیدهای ما هم هستید امیرحسین ثابتی
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    2 1
    اول مشکل بزرگ اطلاعاتی امنیتی پدافندی را حل کنند که اسرائیل به قلب تهران و مناطق حساس اتوبان کشیده
  • GB ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
    0 1
    چرا ۵۴ تا غیر قابل انتشار داریم متن من هم انتشار ندادید نه حرف رکیک بود و نه توهین نظرم نوشتم با این وضعیت نمیدونم چرا مردم وب سایت مشرق نگاه می‌کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس