کد خبر 16327
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۶

تارنماي 'دويچه وله' در مطلبي تحت عنوان 'جهان در آستانه جنگ سايبري'، از سال 2010 به ‌عنوان سالي که براي نخستين بار ابعاد نظامي اينترنت از پرده بيرون افتاد، نام مي برد.

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا،تارنماي 'دويچه وله' در مطلبي تحت عنوان 'جهان در آستانه جنگ سايبري'، از سال 2010 به ‌عنوان سالي که براي نخستين بار ابعاد نظامي اينترنت از پرده بيرون افتاد، نام مي برد.
اين پايگاه اطلاع رساني چهارشنبه شب در ادامه گزارش خود افزود: سال 1958 به عنوان سال تولد اينترنت ثبت و بلافاصله دستور تشکيل کارگروه 'اي.آر.پي.اي' (ARPA) در وزارت دفاع آمريکا از سوي 'آيزنهاور' رييس‌ جمهوري وقت آمريکا صادر شد.
هدف کار گروه 'آژانس پروژه‌هاي تحقيقاتي پيشرفته' ايجاد شبکه‌اي از مراکز تحقيقاتي مهم جهان اعلام شد، اما هدف اصلي آن حفظ برتري فناوري آمريکا در سطح جهان بود.
راديو صداي آلمان افزود:‌ چهار سال پس از تاسيس کارگروه 'اي.آر.پي.اي' در اوج جنگ سرد، بخش هدايت و کنترل نيز در آن تشکيل شد که وظيفه تعريف شده آن حفظ برتري آمريکا بر فناوري‌هاي دفاعي و رزمي جهان بود.
اين مرکز، در مسير تکامل خود به شبکه جهاني اينترنتي رسيد که قرار بود در درجه اول وسيله‌اي براي سلطه وزارت دفاع آمريکا بر فناوري ‌هاي پيشرفته دفاعي باشد.
اين رسانه در ادامه مي افزايد: مخلوقي که نطفه آن 58 سال پيش در پنتاگون بسته شد، در سال جاري ميلادي، نه تنها به يکي از دغدغه‌هاي مهم پنتاگون تبديل شد، بلکه سازمان پيمان
آتلانتيک شمالي (ناتو) را نيز دستخوش اضطرابي تازه کرد.
اين سايت خبري از ويروس 'استاکس‌نت' به عنوان اولين جنگ سايبري ياد مي کند که چگونه در آستانه بهره‌برداري از نيروگاه بوشهر، شادماني سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا و رژيم صهيونيستي را برانگيخت، اما همزمان به نگراني آنها نيز دامن زد که شايد ساير سيستم‌هاي هدايت‌کننده پيچيده شبکه‌هاي رايانه اي جهان هم زماني مورد حمله قرار گيرند.
در همين جا اصطلاح تازه 'جنگ سايبري' به فرهنگ اصطلاحات اينترنتي و رسانه‌اي جهان افزوده شد و خطر چنان جدي بود که ناتو اواسط نوامبر امسال (آبان ماه)، در نشست ليسبون وقت زيادي صرف دستيابي به يک راهبرد واحد عليه جنگ‌هاي سايبري کرد که در اين راهبرد، حمله‌هاي سايبري در کنار تروريسم و سلاح‌هاي کشتار جمعي به عنوان يکي از مهمترين تهديدهاي دوران معاصر طبقه بندي شد.
'مادلين آلبرايت' وزير امور ‌خارجه پيشين آمريکا که رياست کميسيون راهبردي تازه تاسيس ناتو را عهده دار بود، اعلام مي کند که جنگ سايبري مهمترين موضوعي است که بايد به آن پرداخت.
ارتش آمريکا در ماه مه امسال (ارديبهشت) مرکزي با نام 'فرماندهي سايبري' به رياست ژنرال 'کايت الکساندر' رييس آژانس امنيت ملي آمريکا ايجاد کرد که وظيفه آن تسلط کامل بر فضاي مجازي جهان است.
به گفته آلکساندر، وظيفه فرماندهي سايبري نظارت بر عمليات روزانه شبکه‌هاي اطلاعاتي وزارت دفاع و حفظ آنهاست.
اول نوامبر امسال (10 آبان)، سه روز پس از آن که مرکز فرماندهي سايبري آمادگي کامل خود را براي انجام هر عملياتي اعلام کرد، روزنامه 'واشنگتن پست' نوشت: ژنرال آلکساندر خواهان اين است که براي تامين امنيت شبکه رايانه اي آمريکا بتواند در سراسر جهان حمله‌هاي سايبري را پيش برد.
اگر مرکز فرماندهي سايبري آمريکا اجازه داشته باشد اولين کاري که انجام مي دهد، پايگاه اينترنتي 'ويکي‌ليکس' را ساقط مي کند.
اين پايگاه اينترنتي، در ماه‌هاي جولاي و اکتبر امسال 80 هزار سند مربوط به جنگ افغانستان و 400 هزار سند محرمانه جنگ عراق را منتشر کرد.
انتشار اين اسناد محرمانه، خشم شديد فرماندهان نظامي آمريکا را برانگيخت و به دنبال آن 'رابرت گيتس' وزير دفاع آمريکا در واکنشي مؤسس ويکي‌ليکس را متهم کرد که اعتبار آمريکا را به شدت خدشه‌دار کرده است.
از سوي ديگر 'جوليان آسانگ' بنيادگذار ويکي‌ليکس به گيتس پاسخ داد که شما از خوني که به فرض ريخته شده سخن مي گويد، اما خاک عراق و افغانستان از خون واقعي سيراب است.
اندکي پس از درگيري‌هاي لفظي ميان گيتس و آسانگ، بنيادگذار ويکي‌ليکس در سوئد به تجاوز جنسي متهم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس