راهنمای راه اندازی کمپرسور باد برای استفاده از ابزار بادی

کمپرسور باد وسیله‌ای برای فشرده سازی هوا است که به کمک آن می‌توان سایر ابزارهای بادی را راه اندازی کرد. برخی از این کمپرسورها کاربردهای ساده‌تری مانند باد کردن لاستیک ماشین یا دوچرخه دارند؛ اما کمپرسورهای صنعتی برای به کار انداختن وسایل بادی مختلفی مانند کارواش، دستگاه‌های رنگ پاش، میخکوب و منگنه‌ کوب‌های بادی کاربرد خواهند داشت. به دلیل کاربردهای متنوعی که برای چنین دستگاه‌هایی وجود دارد؛ انواع مختلفی از آن‌ها تولید شده است که هر کدام برای محیط و کاربری خاصی طراحی شده است. بنابراین استفاده از آن‌ها در برخی از موارد ممکن است نیاز به دانش فنی داشته باشد. ما در این نوشته تلاش می‌کنیم راه اندازی کمپرسور باد برای استفاده از ابزار بادی را به صورت کامل آموزش دهیم.

نکات ایمنی قبل از راه اندازی کمپرسور باد

راهنمای راه اندازی کمپرسور باد برای استفاده از ابزار بادی

در همه کارهایی که با دستگاه‌های سنگین سر و کار دارید نیاز است که یک سری اصول ایمنی را رعایت کنید. این اصول ایمنی برای کارکرد مناسب دستگاه‌ها و همچنین محافظت از افراد و سایر تجهیزات ضروری هستند. در مورد راه اندازی کمپرسور باد برای استفاده از ابراز بادی نیاز است به موارد زیر دقت کنید:

1- محل مناسب

عموم دستگاه‌های کمپرسور باد برای این که کارایی مناسبی داشته باشند باید در محلی صاف و تراز نصب شوند. علاوه بر آن نیاز است که محیط مورد نظر تهویه مناسب داشته باشد و دسترسی آن به برق مناسب باشد. برای نمونه، دستگاه‌های مورد استفاده در پیستوله‌های رنگ، گرد و غبار زیادی تولید می‌کنند که می‌تواند به ریه افراد استفاده کننده آسیب وارد کند؛ بنابراین نیاز است که محل نصب دستگاه‌های کمپرسور بادی مناسب سازی شده باشد. از طرفی دیگر این دستگاه‌ها باید هوای زیادی را جذب و فشرده سازی کنند؛ به همین دلیل ترجیحا آن را در محیط‌های روباز قرار دهید تا برای جذب هوا با مشکل روبرو نشوند.

2- بررسی اتصالات

کمپرسور بادی مورد استفاده در ابزارهای بادی معمولا از طریق یک شلنگ به این ابزارها متصل می‌شوند. به همین دلیل نیاز است که از اتصال صحیح شلنگ به کمپرسور و ابزار بادی مطمئن شوید. همچنین بررسی اتصالات برقی دستگاه به کارکرد صحیح آن کمک خواهد کرد.

3- بررسی روغن

روغن بخش بسیار مهمی است که درست کار کردن بسیاری از کمپرسورهای باد به آن وابسته است. قبل از روشن کردن کمپرسور باد نیاز است که سطح روغن آن را چک کنید و در صورتی که میزان روغن از سطح مورد نیاز پایین‌تر بود به آن کمی روغن اضافه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر روغن به اندازه کافی داخل دستگاه نباشد، ممکن است دستگاه گیر کرده و گیرپاژ کند.

4- بررسی فیلترها

مکانیزم کار کمپرسورهای هوا به این صورت است که هوا را از محیط به داخل دستگاه کشیده و سپس آن را فشرده کرده و با فشار از قسمت خروجی به بیرون پرتاب می‌کنند. فیلترها در مرحله مکش هوا از محیط، مانع ورود گرد و غبار به داخل دستگاه شده و عمر آن را افزایش خواهند داد. بنابراین نیاز است هر چند وقت یکبار فیلترهای آن را بررسی کنید. در نظر داشته باشید که برخی شرکت‌های کمپرسور هنگام تحویل محصول، فیلترها را به صورت جداگانه و نصب نشده تحویل می‌دهند و خود شما باید آن‌ها را نصب کند.

5- مطالعه دفترچه راهنما

کار با کمپرسور باد مورد استفاده در ابزار بادی بسیار متنوع است و به آموزش کمپرسور و قطعات آن نیاز دارد. اصول بیان شده در بالا اکثرا برای راه اندازی این تجهیزات کافی است؛ اما ممکن است برخی از این دستگاه‌ها دستورالعمل‌های خاص خود را داشته باشند. برای نمونه راه اندازی کمپرسور باد رونیکس ممکن است با راه انداز کمپرسور باد آروا یا هر شرکت دیگری متفاوت باشد. پس قبل از راه اندازی دستگاه نیاز است که دفترچه راهنمای آن را به صورت کامل مطالعه کنید.

راهنمای راه اندازی کمپرسور باد برای استفاده از ابزار بادی

راه اندازی کمپرسور باد برای استفاده از ابزار بادی

پس از طی کردن مراحل قبلی نوبت به روشن کردن و راه اندازی کردن کمپرسور بادی می‌رسد. برای راه‌اندازی کمپرسور باد، ما به‌طور قدم به قدم مراحل را به شما می‌گوییم:

  1. در این مرحله قبل از هر کار از بسته بودن شیر تخلیه مطمئن شوید؛ چرا که باز بودن شیر تخلیه باعث خارج شدن هوا و رطوبت از مخزن هوا خواهد شد و هوایی در مخزن جمع نخواهد شد.
  2. پس از این کار لازم است دستگاه را به برق متصل کرده و منتظر بمانید تا مخزن آن پر شده و دستگاه آماده به کار شود.
  3. برای اطمینان از پر شدن مخزن به گیج باد آن دقت کنید. در صورتی که نشانگر گیج باد متوقف شده باشد به این معنا است که منبع هوا پر شده است و دستگاه آماده کار است.
  4. در این هنگام چندین دفعه هوا دهی دستگاه را آزمایش کنید تا از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید.
  5. علاوه بر آن در صورتی که اولین بار روشن کردن دستگاه است، توصیه می‌شود دستگاه را برای چند دقیقه به صورت آزمایشی روشن بگذارید تا هوای درون آن جریان پیدا کند و دستگاه اصطلاحا آب‌بندی شود.
  6. پس از طی کردن مراحل بالا باید از درست کار کردن قطع کن اتوماتیک دستگاه مطمئن شوید. برای این کار اجازه بدهید دستگاه کار کند تا زمانی که مخزن آن به صورت کامل پر شود. در این حالت دستگاه باید به طور خودکار خاموش شود تا فشار اضافی به موتور آن وارد نشود.
  7. در زمانی که با دستگاه کار می‌کنید، وقتی فشار داخل مخزن از حدی کمتر شود، دستگاه به صورت اتوماتیک باید شروع به کار کند.

(در صورتی که این فرایند مشکل داشته باشد، نیاز است دلایل آن را بررسی کنید.)

نکته‌ای دیگر که هنگام استفاده از کمپرسور باد برای استفاده از ابزار بادی باید رعایت شود توجه به فشار هر دستگاه است. برای نمونه میخکوب‌های بادی عموما به فشار باد 60 PSI نیاز دارند در حالی که پیستوله‌های رنگ با فشار باد 3 تا 5 PSI می‌توانند به خوبی کار کنند. بنابراین هر بار که وسیله بادی متصل به کمپرسور باد را عوض می‌کنید باید فشار را هم متناسب با آن تنظیم کنید.

چرا کمپرسور باد به طور مداوم کار نمی‌کند؟

نحوه کار کمپرسور باد به این صورت است هوا را از محیط بیرون به داخل کشیده و سپس آن را فشرده کرده و در مخزن خود نگهداری می‌کند و در نهایت آن را با فشار زیاد از خروجی دستگاه، خارج خواهد کرد. در برخی از موارد که فشار مورد نیاز دستگاه‌های بادی زیاد است، مخزن کمپرسور با سرعت تخلیه می‌شود و دستگاه نمی‌تواند به صورت مداوم کار کند. در چنین حالتی نیاز است کمی منتظر بمانید تا مخزن دستگاه مجددا پر شود و بتوانید از آن استفاده کنید. از کار کردن با دستگاه زمانی که مخزن آن خالی است خودداری کنید چون فشار زیادی به آن وارد کرده و ممکن است صدمات جبران ناپذیری به بار بیاورد.

سخن پایانی

راه اندازی کمپرسور باد برای استفاده از ابزار بادی کار ساده‌ای است و به مهارت خاصی نیاز ندارد اما به دقت و توجه کافی نیازمند است؛ چرا که آماده کردن دستگاه و محیط آن از فرایند روشن کردن و کار کردن با دستگاه تا حد زیادی مهم‌تر است. در نظر داشته باشید که عموم این دستگاه‌ها مکانیزم مشابهی دارند و راه اندازی محصولات مربوط به شرکت‌های مختلف تقریبا یکسان است و تنها در جزئیات کوچک با همدیگر تفاوت دارند. همچنین نگهداری و تعمیر آن‌ها هم تا حد زیادی مشابه همدیگر است؛ بنابراین آموزش کمپرسور یک شرکت به احتمال زیاد برای محصولات سایر شرکت‌ها هم معتبر و کاربردی خواهد بود.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس