ایران در حال ترسیم نقشه خاورمیانه جدید است

نشریه تخصصی سیاست خارجی در آمریکا تاکید کرد که ایران با تدابیر ویژه خود در حال ترسیم نقشه خاورمیانه جدید است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: فارن پالیسی در تحلیلی که از سوی سوزان مالونی (مدیر پروژه سیاست خارجی در بنیاد بروکینگز) به نگارش درآمده، نوشت: جو بایدن پس از حمله ۷ اکتبر از اسرائیل، متحد مهم واشنگتن حمایت کرد. اما اکنون، این جنگ به یک بن بست جهنمی تبدیل شده ماه‌ها عملیات گسترده تل‌آویو در نوار غزه هنوز نتوانسته موجب نابودی حماس شود. دخالت مجدد در امور خاورمیانه ریسک‌هایی را برای بایدن به همراه دارد، به ویژه در شرایطی که وی درگیر رقابت‌های انتخاباتی با ترامپ است که از منتقدان سرسخت هزینه‌های انسانی و اقتصادی آمریکا در عراق و افغانستان به شمار می‌رود و از جمله همین انتقادات سبب شد تا در انتخابات سال ۲۰۱۶ وی بر هیلاری کلینتون پیروز شود. در نظرسنجی مؤسسه کوئینی پیاک که سه هفته پس از حمله ۷ اکتبر انجام گرفت، ۸۴ درصد شهروندان آمریکایی نسبت به کشیده شدن پای ایالات متحده به یک مداخله نظامی مستقیم در جنگ خاورمیانه ابراز نگرانی کرده بودند. اما ریسک‌های ناشی از ترس و بی‌عملی بیشتر است. مشخصا یک بازیگر منطقه‌ای از تعلل و عدم مداخله واشنگتن منتفع می‌شود و آن ایران است. در حقیقت باتلاق کنونی خاورمیانه فرصتی برای پیشبرد استراتژی ۴ دهه‌ای تهران و تضعیف یکی از قوی‌ترین دشمنانش یعنی اسرائیل را فراهم می‌کند تا از این طریق ضمن تحقیر ایالات متحده نفوذ خود را در منطقه به نحو چشمگیری افزایش دهد.

هدف ایران، الهام‌بخشی به جنبش‌های مذهبی مشابهی است که پس از انقلاب ۱۹۷۹ ایران رخ داد. عقل متعارف در واشنگتن اغلب بر این عقیده بوده که ایران، مهار و حتی منزوی شده. اما این گزاره هرگز حقیقت نداشته است. ایران یک استراتژی حساب شده را برای تقویت نیروهای نیابتی ایجاد کرده وعملیات نفوذ در منطقه را سامان داده است، طرحی که تاثیرگذاری آن با دامنه ویرانگر حمله حماس و حملات بعدی نیروهای نیابتی ایران در عراق، لبنان و یمن به اثبات رسید.

چشم انداز استراتژیک در خاورمیانه پس از حمله ۷ اکتبر، چشم اندازی است که تا حدود زیادی توسط ایران ایجاد شده و به نفع این کشور عمل می‌کند. تهران در وضعیت آشفته و پر آشوب فرصت‌های بسیاری می‌بیند. سران ایران در حال بهره‌برداری از این شرایط هستند تا اسرائیل را تضعیف و از آن مشروعیت زدایی کنند، منافع آمریکا را تضعیف نماید و به نظم منطقه‌ای جدید شکل ببخشند. واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران اکنون در جایگاهی بهتر از هر زمان دیگر برای تسلط بر خاورمیانه قرار دارد.

گسترش قابل توجه نفوذ ایران، تاثیر مخربی بر اسرائیل و منطقه خواهد داشت. برای ایجاد اختلال در روند تقویت نفوذ و قدرت ایران، بایدن باید به صورت فوری یک استراتژی روشن را برای حفاظت از شهروندان فلسطینی در برابر اقدامات اسرائیل اتخاذ و به اجرا بگذارد، جلوی استراتژی جنگ نیابتی تحلیل برنده ایران را بگیرد و توانایی‌های همدستان تهران را تضعیف نماید. دستیابی به این اهداف نیازمند اقداماتی دشوار از سوی واشنگتن است و این در حالی است که شهروندان آمریکایی از پذیرش هزینه‌های نظامی، اقتصادی و انسانی تعهدات کشورشان در خاورمیانه بر حذر هستند. اما هیچ قدرت جهانی‌ جز ایالات متحده از توانایی لازم برای ناکام گذاشتن جاه‌طلبی‌های ایران از طریق مهار تبعات ویرانبار بلندمدت درگیری اسرائیل و حماس برخوردار نیست.

دولت بایدن باید با اسرائیل و متحدان منطقه‌ای‌اش جهت تضعیف توانمندی حماس برای انجام یک حمله شوکه‌کننده دیگر علیه اسرائیل و در عین حال تضمین دسترسی‌های بشردوستانه شهروندان فلسطینی و طراحی نقشه راهی برای آینده پس از جنگ همکاری نماید. تا اواخر مارس ۲۰۲۴، واشنگتن همچنان در تلاش برای دستیابی به توافقی بوده که حزب‌الله را ملزم به خروج نیروهایش از مرز لبنان و اسرائیل کند و بازگشت هزاران اسرائیلی که خانه‌هایشان از ۷ اکتبر تحت بمباران حزب‌الله قرار داشته را تسهیل نماید. ایران در حال حاضر دارای یک مزیت پیش‌فرض بر ایالات متحده است، زیرا نیازی نمی‌بیند که در کوتاه مدت به هدف مهمی دست پیدا کند. صرف شرایط فعلی منطقه خود برای ایران یک پیروزی است. در عوض، انتظار از آمریکا برای دستیابی به یک موفقیت بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    15 1
    ایران یا دیگران ؟
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      18 20
      واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران اکنون در جایگاهی بهتر از هر زمان دیگر برای تسلط بر خاورمیانه قرار دارد.]]
    • US ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      2 3
      عجب تحلیل ابلهانه‌ای کرده، واقعا آمریکا لیاقت سقوط را داره، چون مشتی ابله در آمریکا شده‌اند تحلیلگر و مشاور دولتهای نادانی همچون، بوش، اوباما، ترامپ و بایدن!
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      5 2
      واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران اکنون در جایگاهی بهتر از هر زمان دیگر برای تسلط بر خاورمیانه قرار دارد.]] حتی بهتر از طول تاریخ 7000 ساله خویش و حتی در زمانه ای که دشمنان ایران از هر زمان دیگری به سلاحهای پیشرفته مجهز هستند.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    12 0
    درود بر ایران مقتدر
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      6 0
      احسنت
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    13 3
    منطقه ی خودمه گمشو بیرون تمام وجود من از اینجاست از اروپا اونطرف دنیا اومده فضولی ....از خانه هامون برید بیرون دویست ساله جا خوش کردید ....
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    17 7
    وقتي خبري از كيهان نقل قول ميشه بايد در اصالت و صحت اون ترديد جدي كرد!!!
    • محسن IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      11 8
      اونوقت چه منبعی باید این خبر رو نقل قول کنه که شما در اصالتش تردید جدی نکنید؟!! میشه با یه جستجوی ساده اصالتش رو بررسی کرد.
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      0 1
      ای که چقدر ساده ای
    • محسن IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      0 0
      آره فقط باید به بی بی سی اعتماد کرد !!!
    • FR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      0 0
      واقعا گل گفتی
  • ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    11 3
    وای اگر چین و روسیه جایگزین امریکا شوند
    • محسن IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      6 9
      البته همیشه باید هشیار بود. ولی میشه یک مورد کودتای چینی یا روسی نام ببرید؟!! یا یک مورد تلاش برای سرنگونی نظام های حاکم کشورها توسط چین یا روسیه(از طریق نفوذ فرهنگی یا تحریم اقتصادی و ...)؟!
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    13 4
    اینگونه تحلیل های کشکی، فقط برای ترس افکنی و پیشبرد برنامه های لابی هاست، و هیچ ارزش استدلالی و علمی ای ندارند
  • رضا IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    10 4
    سلام.دلتون به این تحلیل‌های الکی خوش نکنید
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      2 0
      دو جای این تحلیل الکیه. یکی اونجاییکه ادعا می کنه منطقه دست آمریکا و یک رژیم جعلی است و یکی آنجاییکه ادعا می کند ایران به دنبال و طالب سلطه بر منطقه غرب آسیاست. هر دو ادعا پوج و غلط هستند. به خصوص دومی چرا که ایران، بیش از 40 سال تحت ظلم و ستم و تجاوز و حق کشی در جهان قرار گرفته است و بالاتر از همه اینکه آن ها به صراحت و وقاحت از نابودی و تجزیه ایران سخن می گویند و فکر می کنند زمانی که یک جنگ هشت ساله را به ایران تحمیل کردند و همزمان آن را تحریم کردند و به پایه و اساس فرهنگ و تمدن آن همه گونه ای حمله ای را انجام داده اند، از سیستم مالی بین المللی آن را اخراج کردند و هر کس و ناکسی را برای نابودی و تخریب ایران تحریک و تجهیز کردند در چنین وضعیتی حلوا خیرات نمی کنند و ملت ایران دفاع هوشمندانه ای را ترتیب خواهد داد و از خود در داخل و خارج از مرزهایش دفاع خواهد کرد. اخراج آمریکا از منطقه و جراحی سرطان رژیم جعلی اسراییل بیشتر از اینکه توسط ایران انجام شود توسط ملل واقعی و انسان های با شرافت دیگری هم در این منطقه انجام می شود.
  • فرهاد IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    19 1
    خاورمیانه جدید یعنی بازگشت آذربایجان به ایران
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      6 3
      اگر ارش و زنگ‌زور و در مرز شرقی از دیوار تا مرز واقعی و میدان ارش از دست نرود باید شاکر بود
  • یونس IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    11 5
    ترسیم خاورمیانه جدید توسط کشوری که بالغ بر هشتاد درصد مردمش زیر خط فقر قرار دارن هرگز محقق نخواهد شد
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      1 1
      فقرفکری داری قسم میخورم حداقل ماشین داری فقط عادت کردی به ناله زدن
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    6 1
    ما اگر زرنگیم فقط ی حرکت بزنیم تا ۲۰۰۰سال نسل های بعد نمیگن بیعرضه بودیم....ترکیه با زدن کریدور زنگزور ارمنیها و ایرانیعا رو نابود میکنه ...جلوی همین بگیریم بسه...نمیخاد نقشه جهان عوض کنیم...
    • احمدی FR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      0 0
      مثلا چه حرکتی؟ ارمنستان رو تهدید کنیم که تقسیم این طرح نشه؟ بعدش اگه روسیه جدی از آذربایجان حمایت کرد و تحریکش کرد برای حمله و تجاوز نظامی به ارمنستان و با آمریکا هم سر این موضوع زد و بند کرد این اتفاقات به نفع ایران و ارمنستانه؟
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    3 1
    جانم فدای ایران و رهبر عزیزم.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    به امید حق
  • محمود از سیستان IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 2
    آمریکا فقط به دنبال تفرقه و باعث ناامنی در تمام نقاط جهان است :
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 1
    اسم کیهان رو که می شنوم محاله مقاله رو بخونم، چون بارها برام مسجل شده کیهان راست و دروغ را با هم ترکیب می کند و آنچه می خواهد تولید می کند.
    • من IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      0 0
      البته اینکه در کجا هستی هم مهم است. به احتمال زیاد تو واحد ۸۲۰۰ داری خدمت می‌کنی. ولی اینکه محال است‌ نوشته کیهان را بخوانی پیداست. در ضمن، این نوشته و تحلیل یک مرکز آمریکایی است.
  • ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    تا کور شود هرآنکه نتواند دید
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    تحلیل کاملا درست است اما روس ها مانع خواهند شد و در صورت لزوم بر سر ایران با آمریکا و غرب معامله خواهند کرد چون ایران قدرتمند برای ر‌وس ها هم خطرناک است آنها ایرانی کمتر قوی اما مطیع را می خواهند و این چیزی است که غرب نیز با آن موافق است و از مهار ایران توسط روس ها راضی هستند اما روزی این غول چراغ جادو حتما روزی از چراغ بیرون خواهد زد شکوه و عظمت گذشته ایران را احیا خواهد کرد
  • علی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    آمریکا و متحدانش در یکی از پر هزینه ترین وبی ثمر ترین حرکت نظامی امنیتی تازیخ قرار دادیم . کدام گاو شیر ده این هزینه های آماده باش نظامی غرب را تا مین خواهد . جز مالیات های سنگین بر ملت هایشان . .. دیگر از گاو شیر ده ترامپ هم خبری نیشت .این بزرگترین شکست در طول تاریخ برای غرب میباشد . درود بر رهبر فرزانه مان .
  • طبا IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    یاد گرفتن به هندوانه زیر بغل گذاشتن !!!
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    عملیات طوفان الاقصی شروعی بر پایان اسرائیل و قدرت غرب و حاکمان خائن عرب منطقه ست
  • بهروز IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 0
    روی کاغذ درست می فرماید ولی در عمل نمی توانید کشور را به درستی اداره کنید شما لطف کنید این همه اختلاس و فساد و تبعیض و فقر و گاز زمستان و برق تابستان و مسکن و اجاره و غیره جلو گیری کنید مردم در نان شب مانده شما برای دنیا نسخه می پیچی خجالت هم خوب چیز اگر مسولان بکشن
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    دروغ اندر دروغ. ترجمه نادرست به عمد.
  • رضا IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    مگه دل مون به همین حرف های بی خود خوش کنیم. منبع هم که خیلی موثق
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    ان شاء الله
  • واتحه IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    اصلا تحلیل رونخوندم ولی بگم چون اسمش خارجیه دلیل نمیشه صحت داشته باشه
  • امین میرزایی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 1
    فقط یه ازمایش گرم سلاح هسته ای میتواند کار را تمام و دشمنان را کیش و مات کند و این جسارت ملی میطلبد
  • کریم صابر IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    جناب آمریکا..... خداحافظ خاورمیانه. ۸۰سال بردیدوخوردیدوکشتید. دیگه تمام شد. برگردیدکشورخودتون. آری؛اینجاخاورمیانه است.آمریکانبست.
  • علی‌محمد IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    وقتی‌اکثریت‌مردم‌ایران‌درتورم‌ورکود‌دست‌وپا‌میزنند‌..هرموفقیتی‌پایداری‌لازم‌ندارد.
  • داریوش IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    آمریکا با این تحلیل گران مشنگ اگه ادامه بده قطعا به فنا خواهد رفت .
  • مهدی IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    0 0
    امروزه ایران در قدرتمند ترین حالت خود در مدت۳۰۰سال گذشته است، اگر تصمیم گیران احساسات وتعصب را کنار وبا عقل و تدبیروخونسردی،مقاومت محکم وپیشرفت علمی وعملی را اجرایی کنند، بحرین را هم پس میگیریم،آذربایجان هم پس میگیریم.
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    0 0
    ایران براشون منفعت داره.بااین حرفای الکی باعث میشه سلاح هواپیما به اعراب بفروشه وشماهم کیف کنیدکه اره ماهستیم.ولی مردم توفقروفلاکت ودزدی وفحشا وگرونی وجنس بنجل چینی وماشین بی کیفیت ۱میلیاردی وهزاران مشکل دیگه مثل مسکن..
  • رسا IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    0 0
    آمریکا کافیه ارسال سلاح های کشتار مردم بیگناه به اسرائیل را بگیره و لازم نیست نقشه و طرح برای مردم خاورمیانه بکشه
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    0 0
    چه بگم دیشب سرما خوردم رفتم دکتر عمومی یک تومن دارو و درمان شد من هم امیدوارم این قدر قوی بشیم که قیمت نفت ما تعیین کنیم پول ما بشه ارز جهانی همه دنیا فقط با ریال ما معامله کنند منم دعا میکنم شما هم دعا کنید
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    0 0
    خروج بیگانگان از منطقه ، هدف جمهوری اسلامی ایران است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس