کد خبر 1634593
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی با عنوان جذب نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی توسط آسیا در سال ۲۰۲۳ نوشت:

قرن حاضر را به درستی قرن آسیا خوانده‌اند و اقتصادهای آسیایی در سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف اقتصاد پیشگام بوده‌اند. بنابر آمار منتشره توسط آنکتاد، نزدیک به نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی در جهان توسط کشورهای در حال توسعه آسیایی جذب شده است.

با این‌حال، تنش‌های ژئوپولیتیک، رکود در تجارت بین‌المللی و محدودیت در بازار اعتبار موجب افت کلی در تحرک سرمایه‌ بین‌المللی شده است.

جذب نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی توسط آسیا در سال ۲۰۲۳

کل سرمایه‌گذاری خارجی در جهان معادل ۱.۳ تریلیون دلار برآورد شده است که ۶۲۱ میلیارد دلار از آن توسط کشورهای در حال توسعه آسیایی جذب شده است که معادل ۴۸ درصد از کل است. گفتنی است جذب سرمایه خارجی آسیا نسبت به سال گذشته ۸ درصد افت داشته است.

چین به عنوان دومین دریافت‌کننده سرمایه خارجی در جهان در سال گذشته با افت ورود سرمایه خارجی مواجه گردید. این مساله برای هند، غرب آسیا و آسیای مرکزی نیز صدق می‌کند و از میان مناطق مختلف آسیا تنها آسیای جنوب شرقی بود که موفق شد روند جذب سرمایه خارجی را باثبات نگاه دارد.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، شرق و جنوب‌شرق آسیا به ترتیب با جذب ۲۸۶ و ۲۲۶ میلیارد دلار موفق‌ترین مناطق در جذب سرمایه خارجی به شمار می‌روند. در مقابل آسیای میانه با ۷ میلیارد دلار کوچک‌ترین سهم را از سرمایه‌گذاری خارجی به خود تخصیص داده است.

علیرغم افت سرمایه‌گذاری در اکثر مناطق، با توجه برنامه‌های سرمایه‌گذاری توافق شده در هر منطقه پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال ۲۰۲۴ جذب سرمایه‌ در آسیا نسبت به سال گذشته بیشتر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس