کد خبر 1634964
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
«آلن دلون» به مرگ خودخواسته تن داد

پروژه بدنام کردن دلون تا جایی پیش رفت که در سال‌های پایانی عمر او برخی رسانه‌ها روی زندگی خصوصی او تمرکز و برخی اختلاف‌های خانوادگی را به تیترهای رسانه‌ای تبدیل کردند.

به گزارش مشرق، آلن دلون، ستاره سال‌های دور سینمای فرانسه و جهان چند روز پیش در ۸۸ سالگی درگذشت. بازیگری که سال‌های پایانی عمرش به دلیل اظهارنظرهای صریح در دفاع از خانواده سنتی و صحبت علیه همجنس‌بازها، او را در تیررس رسانه‌های ضدخانواده قرار داده بود که اوج این حملات به جشنواره کن بازمی‌گشت.

مخالفت با همجنس‌بازانی که دولت فرانسه به آن‌ها مجوز بچه‌داری می‌داد، کافی بود تا آلن دلون این ستاره بی‌بدیل سینمای فرانسه را در سنین پیری و بازنشستگی به سیبل اتهاماتی، چون زن‌ستیز بودن، فاشیست بودن و انگ‌هایی از این دست تبدیل کند، آن‌هم در کشوری مثل فرانسه که بیش از همه ادعای آزادی بیان در آن مطرح می‌شود.

پروژه بدنام کردن آلن دلون

بدنام کردن از طریق بوق‌های رسانه‌ای و برچسب‌زنی علیه هنرمندانی که تصمیم می‌گیرند درباره یک موضوع خلاف مسیر رودخانه حرکت کنند و مواضعی صریح بگیرند، موضوعی عادی در جوامع غربی محسوب می‌شود که نمونه‌های

متعدد دارد. برای مثال اظهارنظرهای مارلون براندو، ستاره بازیگری سینمای امریکا درباره کشتار سرخپوستان امریکایی که در میانسالی این ستاره سینما مطرح شد چند دهه یک موج رسانه‌ای علیه او شکل داد و حتی به نوعی به بایکوت غیررسمی علیه این بازیگر در سینما منجر شد. آلن دلون، اما در دهه‌های پایانی بازیگری‌اش گرفتار خوی مستبدانه رسانه‌هایی شد که تصمیم گرفته بودند او را به دلیل مغایرت با سیاست‌های فکری جریان‌های ضدخانواده در غرب مورد هجمه سنگین قرار دهند. شهرت و محبوبیت او آن‌قدر زیاد بود تا وقتی مقابل یک تلاش همه‌جانبه رسانه‌ای برای تطهیر هم‌جنس‌بازی و خانواده‌های ساختگی که صلاحیت هم‌جنس‌بازان را برای نگهداری از بچه‌ها به رسمیت می‌شناخت، قرار گرفت و به طور صریح موضوع‌گیری کرد و به شکلی ساختارمند به سیبل سیاه‌نمایی تبدیل شد.

جنجال همجنس‌بازان علیه دلون

اوج این حملات زمانی اتفاق افتاد که در سال ۲۰۱۹ جشنواره سینمایی کن تصمیم گرفت یک جایزه افتخاری به دلون اعطا کند. او از مدت‌ها پیش از آغاز جشنواره و از زمانی که خبر تجلیل از او به رسانه‌ها درز کرد مورد حمله رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای قرار گرفت و کلیدواژه اصلی که علیه او به کار می‌رفت، خشونت علیه زنان بود!

بنیانگذار مرکزی به نام «زنان و هالیوود» اعلام کرده بود «قدردانی از فردی که چنین دیدگاه‌هایی دارد و تأیید کرده زنانی را کتک زده و از راست افراطی در حوزه سیاست دفاع می‌کند، مایه ناامیدی است و با انتشار یک توئیت عنوان کرده بود دلون با این موضع‌گیری‌ها خودش را با نژادپرست‌ها و ضدیهودی‌ها در یک صف قرار داده است و کن با اهدای جایزه افتخاری به این بازیگر از همین ارزش‌ها حمایت می‌کند.»

اینکه در مواضع صریح این افراد از دلون به عنوان یک فرد ضدیهود یاد شده هم در نوع خود قابل تأمل است و نشان‌دهنده این حقیقت که همواره پول‌ها و تفکرات صهیونیسم جهانی پشتیبان جریان‌های ضداخلاق در غرب بوده‌اند و سیاه‌نمایی علیه هنرمندانی که تصمیم می‌گیرند نظرات مستقل خود را به صراحت اعلام کنند از یک اتاق فکر منسجم کنترل و هدایت می‌شود و به‌طور قطع جنبه‌ای خودجوش و مردمی ندارد.

البته کن در پاسخ به این مواضع اعلام کرده بود «این جشنواره از این بازیگر تجلیل می‌کند، زیرا او یک بازیگر افسانه‌ای و بخشی از تاریخ کن است، همان‌طور که این جشنواره از کلینت ایستوود، وودی آلن و آنیس واردا تجلیل کرد. پس از تجلیل از ژان پل بلموندو و ژان-پی یر لود طبیعی بود باید از بازیگر بزرگی مثل آلن دلون هم تجلیل شود.»

تصمیم جشنواره کن برای تجلیل از این بازیگر ۸۳ ساله در خارج از فرانسه نیز مخالفانی داشت و در امریکا یک درخواست آنلاین با بیش از ۲۵ هزار امضا بر این اساس جمع‌آوری شد که باز نشان می‌داد گروه اقلیت ضدخانواده سعی می‌کند با کار رسانه‌ای طوری وانمود کند که رویکردهای خود را به پشتوانه‌های مردمی پیوند بزند.

سیاه‌نمایی از پاریس تا تهران

جالب است که سیاه‌نمایی علیه آلن دلون فقط به فرانسه و رسانه‌های غربی ختم نشد و ردپای آن را می‌توان در برخی رسانه‌های داخلی ایرانی نیز پیدا کرد. «آلن دلون از ستاره شدن تا اتهام قتل» جمله‌ای است که دیروز یکی از خبرگزاری‌های داخلی آن را تیتر کرد، ولی وقتی به متن گزارش مراجعه می‌کنید، می‌بینید موضوع به ماجرای اتهامی برمی‌گردد که حول موضوع درگذشت محافظ دلون در سال ۱۹۶۲ شکل گرفته و او حتی برای آن تحت پیگرد هم قرار نگرفته است، اما اینکه چرا این موضوع مرتبط با پنج دهه پیش به تیتر یک خبرگزاری ایرانی راه پیدا می‌کند، در نوع خود می‌تواند قابل تأمل باشد.

پیش از این نیز برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های داخلی با همین تیتر اخباری را درباره آلن دلون مخابره کرده بودند تا حدی که برای سایت تخصصی، چون کافه سینما نیز این‌گونه پرداختن و برجسته کردن یک موضوع حاشیه‌ای درباره ستاره فرانسوی عجیب به نظر می‌رسید

. این سایت سینمایی در این‌باره اینطور واکنش نشان داده بود: «یک خبرگزاری رسمی به بهانه تولد آلن دلون متنی منتشر کرد که جدا از اطلاعات غلطی، چون ایفای نقش جیمز باند توسط این بازیگر! بخشی از پرونده قضایی سال‌های پیش این بازیگر هنگام قتل یکی محافظانش را منتشر کرده است.

ماجرایی که در آن به علاقه احتمالی این محافظ به ناتالی دلون، همسر آلن دلون اشاره شده است. با وجود اینکه چنین پرونده‌ای وجود داشته و جدا از اینکه پرونده‌ای متعلق به حدود شش دهه قبل است، اما تیتر این مطلب به کلی چیز دیگری است: «آلن دلون همسرش را کشته است! ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که خبرگزاری اصلاح‌طلب انتخاب هم در بازنشر این مطلب، تیتر زده است: «آلن دلون و اتهام قتل همسرش، اوج گرفتن شایعات همزمان با تولد ۸۸ سالگی آقای بازیگر» که البته امروز (روز انتشارمطلب) تولد ۸۲ سالگی آقای دلون بود.

پروژه بدنام کردن دلون تا جایی پیش رفت که در سال‌های پایانی عمر او برخی رسانه‌ها روی زندگی خصوصی او نیز تمرکز کردند و برخی اختلاف‌های خانوادگی با پسرانش را به تیترهای رسانه‌ای تبدیل کردند تا وجهه افسانه‌ای او را نزد افکار عمومی با خدشه روبه‌رو کنند.

حتی مدتی شایع کردند او قصد دارد به‌دلیل مشکلات ناشی از بیماری تن به مرگ خودخواسته بدهد که این موضوع توسط فرزندش تکذیب شد.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسین IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    5 0
    هنرمند بزرگی بود ،روحش شاد.
  • کاربر IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    7 0
    خدا رحمتش کنه که غیرت داشت
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    5 0
    چطوری براندو درمیانسالی از سرخ پوستها دفاع می کنه وچنددهه بعد بایکوت میشه؟!!!(درحالی که درکتابش نوشته خودم ۱۰سال بازی نکردم وبعدخواستم بازی کنم وده ها پیشنهاد گرفت).
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    0 3
    اخرش نفهمیدیم زن ستیز بوده یا مخالف همجنسبازی . اخه زن ستیزها غالبا مردان همجنسگرا هستن . کلا متن شفاف نبود و علت اینکه ازش دفاع میکنین عجیبه مگه ایشون شما رو قبول داشت اصلا؟!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    4 0
    امیدوارم خداوند به این هنر پیشه که با همجنس بازی مخالفت کرد و صدمه دید رحم کند.
  • مهلا IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    4 0
    ماشالا خوب عمر کرد این هم به دلایل خوب زیستن بود
  • پیروزه US ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    5 0
    خدا رحمتش کند هنر پیشه خوبی بود .
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    2 0
    خود ایشون هم همچین علیه سلام نبود
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    5 0
    پشت حمایت از نجاست های همجنس باز قوم لوط رسانه های صهیونیست هستن اگر این خط تا ایران هم آمده پس لازم است نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در موردش حساس شوند و آنرا بررسی کنند
  • DE ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    8 0
    از بین بردن نژاد و هویت و به فساد کشیدن یک جامعه ، کار یهودیان صهیونیست است و همش تحت عنوان انساندوستی و حقوق بشر .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس