کد خبر 1636130
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۹

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی به دلایل افتتاح اولین دفتر ارتباطی ناتو در اردن پرداخت:

در سایه تحولات سریع منطقه پس از جنگ غزه و با توجه به اهمیت منطقه خاورمیانه به‌طور عام و اردن به‌طور خاص برای ناتو، اولین دفتر ارتباطی ناتو در منطقه در اردن (که مقدمات آن در نشست ناتو در ژوئیه ۲۰۲۳ در کشور لیتوانی فراهم شده‌بود) افتتاح شد. این امر ما را به بحث درباره ماهیت همکاری اردن و ناتو و دلایل افتتاح این دفتر در چنین برهه زمانی رهنمون می‌سازد.

مشارکت گسترده

روابط بین اردن و ناتو بر پایه مشارکت گسترده از سال ۱۹۹۵ بنا شده است و اردن یکی از کشورهای شرکت‌کننده در گفتگوی ناتو با هفت‌کشور مدیترانه‌ای (الجزایر، مصر، اسرائیل، اردن، موریتانی، مراکش، تونس) بوده است. از جمله همکاری‌های ناتو و اردن می‌توان به همکاری در جنگ علیه داعش، مشارکت در ائتلاف بین‌المللی علیه تروریسم، مشارکت در عملیات‌های حفظ صلح به رهبری ناتو و مشارکت در ابتکار ایجاد ظرفیت دفاعی و امنیتی ناتو اشاره کرد.

دلایل متعدد

افتتاح اولین دفتر ارتباطی ناتو در منطقه خاورمیانه در کشور اردن گامی تکمیلی نسبت به ماهیت روابط همکاری بین دو طرف و با هدف تقویت گفتگوهای سیاسی در زمینه های همکاری مشترک با اردن است که در ادامه دلایل بیشتر توضیح داده می‌شوند.

شرایط بحرانی

به لحاظ زمانی می‌توان این اقدام را در ارتباط با ناآرامی‌های منطقه، ادامه جنگ در غزه و تهدیدات در مرز لبنان و اسرائیل همچنین احتمال عقب‌نشینی ترکیه از شمال سوریه دانست. تمامی این عوامل اهمیت حضور ناتو در اردن را برای مقابله با هرگونه تهدید برای اسرائیل از مرزهای جنوبی سوریه و بخش غربی عراق، نشان می‌دهد.

اهمیت ژئوپلیتیک

اردن در یک منطقه جغرافیایی واقع شده است که خاورمیانه را به شمال آفریقا متصل می‌کند و در قلب منطقه در میان کشورهای موردعلاقه ناتو، مانند کشورهای خلیج فارس، عراق، سوریه، لبنان و اسرائیل واقع شده است. گشایش اولین دفتر ناتو در منطقه نشانه‌ تقویت نفوذ در منطقه و حمایت از ثبات اردن در یک محیط پرتلاطم است. به ویژه به این دلیل که موقعیت ژئوپلیتیک اردن نزدیک به فعل و انفعالات منطقه‌ای بین ایران و عوامل نیابتی آن با اسرائیل و حامیانش است.

تهدیدهای اطراف

تهدیدهای سازمان‌های تروریستی چه القاعده در شبه جزیره عربستان و چه داعش به عنوان تهدیدی برای ثبات داخلی در لبنان، عراق، سوریه، یمن، لیبی، اردن، و شرکای عرب ناتو از دیگر تنش‌هایی است که منطقه با آن روبه‌رو است. این دفتر نشان دهنده گامی برای ارتقای توان نظامی اردن در مواجهه با تهدیدات اطراف است. تهدیدات امنیتی مشترک، مانند گسترش سلاح های کشتار جمعی، بی ثباتی اساسی در منطقه، درگیری اعراب و اسرائیل و تهدید امنیت انرژی لزوم هماهنگی بین اردن و ناتو را در مقابله با این تهدیدها بیشتر می‌کند.

جمع‌بندی: تأسیس اولین دفتر ارتباطی ناتو در اردن گامی در جهت تقویت نفوذ این ائتلاف نظامی در همسایگی جنوبی است و مکمل گام‌های دیگر مانند ابتکار ایجاد ظرفیت دفاعی، مرکز منطقه‌ای ناتو در کویت، ابتکار همکاری استانبول و ماموریت ناتو در عراق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۴
    6 0
    از شاه اردن که ننه ش عنگلیسی هست چه انتظاری جز مزدوری آمریکا؟
  • TR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۴
    0 0
    با این کار دیگه هم از اردن نخواهند رفت
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۴
    2 0
    به اردن اعتمادی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس