کد خبر 1636749
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
روایت مربی سازنده اسماعیلی از زندگی ورزشی سعید؛ کارگری که قهرمان المپیک شد

مربی سازنده قهرمان المپیک روایت متفاوتی از شرایط و زندکی سخت این قهرمان پیش از فتح پاریس به زبان آورد.

به گزارش مشرق، کسب چهار مدال از ۶ وزن کشتی فرنگی در آوردگاه بزرگ المپیک یکی از شاهکارهای گوش‌شکسته‌ها در قلب اروپا بود. شاگردان حسن رنگرز در این دوره از پیکارها ۲ طلا، یک نقره و یک برنز کسب کردند. سعید اسماعیلی و محمدهادی ساروی به مدال طلا رسیدند و علیرضا مهمدی هم نقره ضرب کرد. تک برنز کشتی فرنگی ایران را هم امین میرزازاده قهرمان وزن ۱۳۰ کیلوگرم به ارمغان آورد.

با این نتایج کشتی فرنگی ایران دومین نتیجه تاریخی خود را در ادوار المپیک ثبت کرد. پیش از این و در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن، شاگردان محمد بنا با سه طلای حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی تاریخ‌سازی کرده بودند.

سعید اسماعیلی دارنده نشان طلای کشتی فرنگی در وزن ۶۷ کیلوگرم را می‌شود یکی از نخبگان ورزش جهان دانست نخبه‌ای که در سن ۲۱ سالگی موفق به فتح بالاترین قله ورزش جهان شد و نامش در جمع اساطیر طلایی ورزش ایران قرار گرفت. هر چند که وی در مسیر رسیدن به این مدال جدال سختی با محمدرضا گرایی، اورتا سانچز کوبایی، سوگابه ژاپنی و پریوز نصیبوف اوکراینی داشت اما پیش از این رقبای قدرتمند، او از سد سخت‌ترین مشکلات زندگی عبور کرده بود؛ مشکلاتی که می‌تواند هم یک نخبه را از مسیر پیشرفت دور کند و هم اینکه از وی فردی بی‌نام و نشان در شهر سازد اما مشکلات مسیراسماعیلی دیوارهای بتونی و نفوذ ناپذیر نبودند بلکه قهرمان دزفولی‌ها با عبور از آنان خود را در ریل قطار موفقیت پاریس قرار داد.

داستان زندگی وی برای هر مخاطبی هم می‌تواند خواندنی و هم آموزنده باشد. این داستان زمانی جذابیت بیشتری را دارد که راوی آن مربی سازنده قهرمان المپیک باشد مربی که پا به پای سعید کشتی ایران زحمت کشید تا وی بتواند در جمع بزرگان ایران قرار گیرد.

حمزه ارقش از مسیر موفقیت دارنده نشان طلای پاریس صحبت‌هایی را از مسیر سخت موفقیت او، به زبان آورد.

روایت مربی سازنده اسماعیلی از زندگی ورزشی سعید؛ کارگری که قهرمان المپیک شد

سعید اسماعیلی از جمله افرادی است که با سختی در کشتی به سکوی المپیک رسید؛ درباره او بیشتر توضیح بدهید؟

با توجه به شغل آجرکاری و بنایی خودم، سعید در بسیاری از کارها در کنارم فعالیت داشت. او شخصیتی کاری و زحمتکشی داشت و اگر مبالغی به او کمک می‌شد به راحتی آن را قبول نمی‌کرد. انصافا در کارگری سعید بی‌نظیر بود و به اندازه ۲ کارگر فعالیت می‌کرد. در کشتی حدود ۱۱ سال فنون این رشته را نزد من فرا گرفت.

با سعید نسبت فامیلی دارید یا تنها مربی او هستید؟

با سعید نسبت فامیلی نزدیکی داریم. او زمانی که به این ورزش توجه کرد ما هم روی او به صورت ویژه کار کردیم. در سال اول و دوم سعید موفقیت کمتری داشت اما اوج موفقیت سعید از سال سوم آغاز شد. او در هر مسابقه‌ای که به روی تشک می‌رفت با پیروزی خارج می‌شد. شکست سعید در بیشتر مواقع بر روی اشتباه او رقم می‌خورد نمونه بارز آن در رقابت رنکینگ‌دار برابر سانچز کوبایی بود. سانچز در تورنمنت مجارستان در حالی که کشتی را به اسماعیلی واگذار کرده بود، از غفلت اسماعیلی که فکر می‌کرد زمان کشتی به پایان رسیده استفاده کرد و با اجرای یک فن نتیجه را به پیروزی برای خود تبدیل کرد.

روایت مربی سازنده اسماعیلی از زندگی ورزشی سعید؛ کارگری که قهرمان المپیک شد

شاگرد شما موفق شد تا بالاترین قله جهان را فتح کند درباره مهارت او چه نظری دارید؟

سعید نه تنها با زحمت خودش به موفقیت رسید بلکه یک شهر به او کمک کرد تا او مدال بگیرد. در المپیک به کسی به راحتی مدال نمی‌دهند. بعد از کسب طلای او باید حس خود را کنار بگذارم و دیگر نمی‌توانم در خوشحالی سعید بمانم. کارم از امروز دوچندان شده است و بنا دارم سعیدهای دیگری را آموزش دهم تا آنان بتوانند در کشتی به موفقیت لازم برسند. زمانی که قهرمان در باشگاهی رشد می‌یابد همه از مربی سازنده او انتظار دارند، یک پدیده در کشتی خواه ناخواه به وجود خواهد آمد اما تو باید صدبرابر تلاش کنی تا بتوانی استعدادهای دیگری را معرفی کنی.

آیا اسماعیلی در رشته دیگری هم استعداد کافی داشت؟

پیش از آنکه او در کشتی خودش را به اثبات برساند، در هر ورزشی که فعالیت می‌کرد همیشه موفق بود. سعید در همان مقطع به ورزش ووشو روی آورد و توانست در این رشته ۴ مدال استانی را کسب کند.

با توجه به شرایط سخت اسماعیلی، به او کمک زیادی داشتید؟

نمی‌توانم این موضوع را بگویم، اما در یک خانواده مسئولیت بر روی دوش بزرگ‌تر صددرصد بیشتر سنگینی خواهد کرد. نمی‌توانم بگویم که تنها من به او کمک می‌کردم بلکه برادر کوچکترم محمد با سعید در ارتباط و از سختی‌های او بیشتر مطلع بود. او در زمان اردو و در شرایط مختلف بیشتر در کنارش بود. در زمان‌های سخت محمد به مشکلات او بیشتر ورود می‌کرد و مشکلات مالی او را برطرف می‌کرد.

روایت مربی سازنده اسماعیلی از زندگی ورزشی سعید؛ کارگری که قهرمان المپیک شد

آیا می‌توان انتظار داشت که در آینده باز هم شاهد یک شاگرد دیگر شما در المپیک باشیم.

من همیشه در تمامی رده‌ها شاگردانم به موفقیت رسیده‌اند؛ هم اینک در رده نونهالان سه شاگرد من با توجه به قهرمانی در سطح استانی اما هر سه در کشور به جایگاه سومی رسیدند. در رده سنی نوجوان و جوانان به ترتیب یک شاگرد و همچنین در رده سنی بزرگسالان سعید اسماعیلی و محمد ناقوسی توانسته‌اند به موفقیت برسند.

به طور قطع با موفقیت اسماعیلی سطح توقع از من زیاد شده است و در همین مدت والدین درصدد هستند تا فرزندان خود را برای آموزش در باشگاهم ثبت نام کنند.

سعید در مسیر المپیک موفق به شکست محمدرضا گرایی شد.

باید واقعیت را بگویم؛ احترام خاصی را برای محمدرضا گرایی قائل هستم و هر مربی دوست دارد شاگردش پیروز میدان باشد. او کشتی‌گیری با تجربه و توانمند است و نمی‌توان توانایی او را با فرد دیگری مقایسه کرد. گرایی با توجه به اینکه قهرمان المپیک و جهان شده، تجربه خاصی از میادین جهانی کسب کرده است. نباید بگویم او مقابل گرایی ترس نداشت بلکه روزی با او مسابقه داشت بارها به او گفتم به راحتی و با اختلاف می‌توانی او را شکست بدهی. گرایی با توجه به اینکه وزن بالایی دارد برای آنکه به سر وزن برسد باید کیلوهای زیادی کم کند. در عادی‌ترین حالت ممکن سعید ۷۰کیلو وزن دارد اما گرایی باید ۸ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کند که این موضوع باعث شد تا سعید در مقابل محمدرضا کشتی دست برنده داشته باشد.

روایت مربی سازنده اسماعیلی از زندگی ورزشی سعید؛ کارگری که قهرمان المپیک شد

توقعتان از مسولان شهرستان چیست؟

سعید توانست در المپیک سوای کسب نخستین طلای المپیک برای خوزستان، جوان‌ترین فرد المپین کشتی کشورمان لقب بگیرد. خواسته چندانی از مسئولان شهرستان و استان ندارم اما اگر قولی را به ورزشکاری می‌دهند آن را عملی کنند. بد عهدی نسبت به قول‌های خود ورزشکار او را از ورزش فراری خواهد داد.

به نظر خودم سعید اسماعیلی احتیاج به قول ندارد چرا که او دیگر شناخته شده است. آن فردی که برای هدفش تلاش می‌کند اگر هزار سختی در مسیر راه او قرار گیرد، با تلاش و پشتکار زیاد از آن عبور خواهد کرد. به نوبه خودم قول خواهم داد سعید می‌تواند در ۲ المپیک دیگر با موفقیت به روی تشک خواهد رفت.

آیا این نشان طلا برای اسماعیلی زود نبود؟

او باید برای موفقیت تلاش زیادی داشته باشد. سعید را من بزرگ کرده‌ام، او تازه اول راه است و برای کامل شدن نیاز کسب تجربه بیشتر است. پس از پاریس او وارد باشگاه شد و قصد تمرین داشت اما من گفتم این کار کمی زود است و بعد از چند روز استراحت تمریناتت را آغاز کن.

روایت مربی سازنده اسماعیلی از زندگی ورزشی سعید؛ کارگری که قهرمان المپیک شد

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 1
    شاید اگه دیگران دست از حمایت یزدانی میکشیدن و اجازه میداد خودش باشه و خودشو پیدا کنه، اونم اینقدر توی کسب طلا شکست نمیخورد. شنا کردن توی موج با جلیقه باعث تنبلی و ضعف میشه ولی شناکردن توی امواج سخت زندگی با هنر خودت باعث میشه تا صخره های پیشرفت را راحتتر بالا بری.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      0 0
      واقع بین باش. با کینه قضاوت نکن.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    3 0
    زنده باشند
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    2 0
    احسنت
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    تا وقتی پولکی نشوند قهرمان باقی میمونن!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس