پشت پرده سفر رئیس ستاد مشترک آمریکا به قاهره چه بود؟

روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی به بررسی نیت واقعی رئیس ستاد مشترک آمریکا چارلز براون از سفر ناگهانی به غرب آسیا و رایزنی با مقامات اردنی و مصری پیش از ورود به تل‌آویو پرداخت.

به گزارش مشرق، در بحبوحه تشدید تنش در منطقه، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، از روز شنبه، در سفری از پیش اعلام نشده، وارد خاورمیانه شد. وی پس از اردن، روز گذشته عازم قاهره شد و قرار است در ادامه این سفر به اراضی اشغالی فلسطین سفر کند.

وی به عنوان اصلی‌ترین مشاور نظامی رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن پیش از ورود به اردن ادعا کرده بود این سفر را با هدف جلوگیری از تشدید تنش در منطقه انجام می‌دهد.

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم با انتشار یادداشتی در این خصوص به بررسی پشت پرده سفر چارلز براون به قاهره پرداخت و ضمن تشکیک وارد کردن به هدف ادعایی او، این سوال را طرح کرد که «از چه زمانی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدافع صلح و دیپلماسی شده است؟».

این روزنامه به نقل از استاد تاریخ معاصر عاصم الدسوقی نوشت: «آنچه مسلم است این است که از قدیم تا به امروز تفاهم زیادی بین آمریکا و اسرائیل وجود داشته است».

وی افزود که آمریکا در قبال حفظ امنیت اسرائیل احساس مسؤولیت می‌کند. هدف رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از سفر به منطقه، جلوگیری از جنگ منطقه‌ای است که ضرر آن برای اسرائیل و آمریکا بیشتر از سود آن خواهد بود.

الدسوقی درباره نقش مصر در این خصوص گفت که مصر به توافق کمپ دیوید پایبند است، اما اگر موضوع از حدود آن فراتر رود، ممکن است مصر موضعی مغایر با مفاد کمپ دیوید بگیرد. این در حالی است که آمریکا به شدت می‌خواهد مصر را به دور از تقابل مستقیم با اسرائیل نگه دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، پافشاری نتانیاهو بر تداوم اشغال محور فیلادلفیا، خطر بزرگی برای مصر به همراه دارد. سلطه اسرائیل بر این محور، مخالف توافق صلح امضایی میان قاهره و تل‌آویو است و مانع هرگونه کمک مصر به فلسطینی‌ها می‌شود.

وی افزود که تحولات مختلف از زمان اعلام موجودیت اسرائیل در سال ،۱۹۴۸ به دلیل موضع‌گیری جهانی به ویژه آمریکایی در حمایت از اسرائیل، همیشه به نفع اسرائیل بوده است. آمریکا اسرائیل را با سلاح‌های مدرنی که به سایر کشورها نمی‌دهد، تجهیز می‌کند و با تمام توان در کنار این رژیم می‌ماند.

الدوسی در پایان به رژیم مصر توصیه کرد که پیروی از این مسیر را کنار بگذارذ و مقابل اسرائیل که تلاش دارد محور فیلادلفیا همچنان تحت سلطه‌اش باشد، بایستد.

اما خبرنگار مصطفی بکری می‌گوید که رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی دوباره زنگ خطر را در خصوص گشودن جبهه جدیدی در لبنان به صدا درآورده و در دیدار با رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هشدار جدیدی داد، امری که نشان دهنده آگاهی قاهره از واقعیت‌ها و آنچه که در حال اتفاق افتادن در میدان است و نیز پیامدهای کنونی و آتی آن است.

وی افزود که السیسی به همه این پیام را داد که شرایط کنونی منطقهنیازمند موضع قاطع جامعه جهانی و طرف‌های فعال برای تنش‌زدایی و توقف وضعیت تشدید تنش است که امنیت و ثبات کل منطقه را تهدید می‌کند.

بکری در خاتمه پرسید که آیا همه معنای پیام و هشدار السیسی را درک کردند، وی پیشتر در اجلاس اخیر ریاض نیز هشدار داده بود که گسترش دامنه جنگ باعث تغییر معادله در سراسر منطقه خواهد شد.

این در حالی است که سردبیر سابق روزنامه الاهرام عبدالناصر سلامه می‌گوید که سفر رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در منطقه با هدف تشکیل یک جبهه عربی برای حفاظت و حمایت از اسرائیل است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس