کد خبر 1637091
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

جنگ غزه تا چه حد بر انتخابات آمریکا تأثیر دارد؟

اقشار مختلف مردم در انتخابات آمریکا، ترجیحات مختلفی در رأی‌دهی خود دارند و آن‌ها را به شکل‌های متفاوتی اولویت‌بندی می‌کنند. میزان اهمیت مسائل داخلی و خارجی برای مردم آمریکا ممکن است با انتظارات ما تطابق کاملی نداشته باشد. یکی از این موارد جنگ غزه است.

طبق آخرین نظرسنجی موسسه تحقیقاتی پیو در فهرست دغدغه‌های اصلی مردم آمریکا در سال ۲۰۲۴ مواردی همچون تقویت اقتصاد، بهبود نظام درمان، مسائل نظام آموزشی، جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجرین، دارو و مواد مخدر به کشور و جلوگیری از گسترش بیماری‌های واگیردار وجود دارد. غالب مسائل سیاست خارجی اولویت‌های پایین‌تر را شامل می‌شود. نظرسنجی‌های دیگر نیز الگوی مشابهی را نشان می‌دهند.

این الگویی است که آن را می‌توان در مناظره نخست بایدن و ترامپ مشاهده کرد. در این مناظره تمرکز اصلی هر دو نامزد بر مسائل داخلی بود. درحالی‌که ترامپ بر روی مسئله مهاجرین و ناامنی مرزها تأکید داشت، بایدن بر عملکرد نادرست او در اقتصاد و نظام سلامت – به‌خصوص در دوران کرونا – اصرار می‌ورزید.

در میان موضوعات سیاست خارجی و مرتبط با امنیت ملی نیز مردم آمریکا بیشتر به جلوگیری از ورود تروریسم به داخل کشور، جلوگیری از اشاعه سلاح هسته‌ای در جهان و مقابله با قدرت‌یابی روسیه و چین هستند. ویژگی مشترک تمامی این موضوعات تهدیدات بالقوه‌ای است که به عقیدۀ مردم سرزمین آمریکا و جایگاه این کشور را به خطر می‌اندازند، نه اهداف، وظایف یا منافع غیر حیاتی آمریکا در دیگر مناطق دنیا.

در این صورت جنگ غزه چه جایگاهی در میان رأی‌دهندگان دارد؟ اقشار خاصی از مردم که اقلیت کوچکی را شامل می‌شوند به این موضوع اهمیت می‌دهند اما این اقلیت کوچک می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر انتخابات داشته باشند.

بخش‌هایی از دموکرات‌های ترقی‌خواه تأکید بسیاری بر آتش‌بس در جنگ دارند. بااین‌حال این قشر از ترقی‌خواهان که جزو سنین پایین جمعیت هستند به موضوعات دیگر همچون اشتغال‌یابی جوانان، سیاست‌های رفاهی و حمایت از اقلیت‌های جنسی نیز اهمیت فراوان می‌دهند و اگر کامالا هریس و معاون ترقی‌خواه او، تیم والز بتواند در انتخابات بر این موضوعات تمرکز کند، احتمال بسیار کمی وجود دارد که این قشر صرفاٌ به خاطر مسئله غزه از رأی دادن به نامزد دموکرات‌ها منصرف شود.

قشر دیگری که میزان رأی‌دهندۀ اندک اما بسیار مهمی دارد، مسلمانان هستند. گرچه بیشترین تراکم مسلمانان آمریکا در ایالت‌های کالیفرنیا و ایلینویز است؛ اما رأی آن‌ها در ایالات چرخشی مانند میشیگان، پنسیلوانیا، آریزونا و جورجیا که دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، اهمیت بسیار بیشتری دارد.

به‌عنوان مثال در انتخابات ۲۰۲۰، بایدن با اختلاف ۱۵۰ هزار رأی توانست ترامپ را در میشیگان شکست دهد و این در حالی بود که این ایالت نزدیک به ۲۵۰ هزار مسلمان دارد که رأی‌دهندگانشان از بایدن حمایت کرده بودند. این اختلاف در سایر ایالات چرخشی زیر ۵۰ هزار نفر بود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت جنگ غزه تنها از طریق مسلمانان ساکن ایالت‌های چرخشی می‌تواند سرنوشت انتخابات اثر بگذارد. این گروه باوجود اینکه اقلیت کوچکی هستند؛ اما تأثیر بسیار مهمی می‌توانند بر انتخابات بگذارند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس