کد خبر 1638318
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
کتاب پول، خدا، بچه‌ها - کراپ‌شده

کتاب پول، خدا، بچه‌ها نوشته آقای غلامرضا حیدری ابهری تمام ویژگی‌های این دایرةالمعارف را دارد. نویسنده کتاب را به ۷ بخش تقسیم کرده است.

به گزارش مشرق، این روزها بحث بانکداری اسلامی میان بزرگترها سر زبان‌هاست. والدین می‌خواهند روش دخل‌وخرجشان مطابق آموزه‌های دینی باشد. زمینه‌سازی برای چنین توجهی به دستورات اسلام بهتر است از کودکی در فرزندان نهادینه شود. گاهی بچه‌ها خود با سوالاتی درباره مسائل مالی مواجه شده و به پدر یا مادرشان مراجعه می‌کنند. این زمان‌ها فرصت‌های بسیار مناسبی است که می‌توان برای تفهیم آموزه‌های دینی در حیطه پول، کسب‌وکار و موضوعاتی از این دست استفاده کرد.

اسراف یا قناعت؛ مسئله این است!

بهتر است والدین تا حد امکان از قبل پاسخ مناسبی برای پرسش‌های فرزندان در آستین داشته باشند تا بتوانند آنها را در مسیر درست راهنمایی کنند. ذهن پویا و پرسشگر کودکان البته گاهی از ذهن والدینشان پیشروتر است. سوال‌هایی که جوابشان از نظر بزرگترها بدیهی است،‌ می‌توانند با استدلال‌های پیچ‌درپیچ کودکان تبدیل به بحران شوند. از این رو وجود یک دایرةالمعارف مالی و در عین حال اسلامی برای کودکان در خانه و مدرسه ضروری است. کتابی که بتوان هم برای افزایش اطلاعات عمومی مالی از آن استفاده کرد و هم پاسخگوی طیف وسیعی از پرسش‌های مربوط به پول باشد.

کتاب پول، خدا، بچه‌ها نوشته آقای غلامرضا حیدری ابهری تمام ویژگی‌های این دایرةالمعارف را دارد. نویسنده کتاب را به ۷ بخش تقسیم کرده: پول، کسب‌وکار،‌ خریدوفروش، اسراف و صرفه‌جویی، کمک به فقیران، پرسش‌های گوناگون و زنگ ضرب‌المثل‌ها. جامعیت پرسش‌های مطرح‌شده در کتاب حاصل تلاش نویسنده در زمینه گفت‌وگو با والدین، مرور آثار ترجمه‌شده، تأمل در روایات اهل بیت(ع) و تفکر در نیازهای کودکان است.

هر بخش شامل چند زیربخش با عناوینی سوالی است. سوال‌ها طوری هستند که انگار از زبان کودکان بیرون آمده‌اند؛ همان‌قدر ساده و همان‌قدر سخت. برای مثال یکی از سوال‌ها این است: چرا باید به فقیران کمک کنیم؟ نویسنده در ادامه در حد یک پاراگراف و با زبانی که قابل‌فهم برای کودکان باشد به این پرسش پاسخ می‌دهد: «...درست نیست که آنها را در سختی‌ها و مشکلات زندگی تنها بگذاریم ... هیچ اشکالی ندارد که کمی از پولمان را به آنها بدهیم و خوشحالشان کنیم.» البته آقای حیدری ابهری فقط به پاسخ سوال بسنده نکرده و در هر زیربخش به فراخور موضوع، نکته‌های تکمیلی مربوط به آن را اضافه کرده. این نکته‌ها یک روایت از زندگی ائمه، یک حدیث یا یک مسأله تربیتی هستند. در همین زیربخش مربوط به کمک به فقیران، نویسنده به احترام و بی‌منت بودن کمک در یک پاراگراف مجزا پرداخته: «اگر چیزی به یک فقیر می‌دهیم،‌ بهتر است پنهانی و دور از چشم دیگران بدهیم ... امام صادق(ع) فرمود: وقتی با دست راستت چیزی به فقیر دادی، نگذار که دست چپت باخبر شود.»

تصویرگری و صفحه‌آرایی پول، خدا، بچه‌ها امتیاز مثبت دیگر آن به شمار می‌رود. یک کتاب ۱۶۰ صفحه‌ای برای مخاطب بالای هشت سال چندان کوتاه نیست و شاید در نگاه اول خواندش سخت به نظر برسد؛ اما تورق کتاب و دیدن قسمت‌های کوتاهی که با تصاویر و المان‌های گرافیکی از هم مجزا شده‌اند به سروشکل کتاب جذابیت داده و کودک، نوجوان یا والدینشان را دعوت به مطالعه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس