به گزارش مشرق، کانال تلگرامی «اندیشکده راهبردی تبیین» نوشت:
آیا نظرسنجیهای انتخاباتی آمریکا نتیجه را درست پیشبینی میکنند؟
برخی از محققین ریشه نظرسنجیهای مدرن آمریکا را در انتخابات ۱۸۲۴ و برخی دیگر به تأسیس مؤسسه افکار عمومی آمریکا در ۱۹۳۶ توسط جورج گالوپ در حالتی امروزی و استانداردتر میبینند.
نظرسنجیهای انتخاباتی همیشه با میزانی از خطا همراه بودهاند. به عنوان مثال طبق آمار، از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۴، نظرسنجیهای انتخابات ریاستجمهوری به طور میانگین حدوداً ۳ درصد و غالباٌ در حدود ۱ درصد یا کمتر خطا داشتهاند. چنین عددی، طبیعی و قابلقبول است.
در رابطه با دو دوره اخیر مشکل اصلی نظرسنجیها تخمین غیردقیق از میزان رأیدهندگان به ترامپ بود. در انتخابات ۲۰۱۶ ، میانگین نظرسنجیهای ملی ۲.۲ درصد با آمار نهایی انتخابات اختلاف داشت و نظرسنجیها ۱.۳ درصد بیشتر رأی کلینتون را تخمین زدند؛ اگرچه چنین رقمی در مقایسه با دورههای گذشته بسیار دقیق محسوب میشود.
در سال ۲۰۲۰، برعکس سال ۲۰۱۶، مؤسسات نظرسنجی هم در سطح ملی و هم در سطح ایالتی، عملکرد ضعیفی داشتند و میزان خطای آنها به بیشترین حد در چهار دهه گذشته رسید. باوجود اینکه تقریباً تمام نظرسنجیها برنده را درست پیشبینی کردند؛ اما حتی نظرسنجیهایی که در روزهای منتهی به انتخابات انجام شده بود، فاصله میان بایدن و ترامپ را بیش از واقعیت نشان دادند (۳.۹ درصد و بیش از ۴ درصد در هفته آخر).
از میان دلایل مختلف، دو دلیل برجستهتر بود: نخست در مقایسه با رأیدهندگان دموکرات، تعداد بیشتری از جمهوریخواهان مایل به شرکت در نظرسنجیها نبودند و دوم به نظر میرسد نظرسنجیها در ملاحظۀ گرایش رأیدهندگان جدید ضعیف عملکرده باشند.
در انتخابات ۲۰۲۰ بایدن توانست ۵۰.۳ درصد آرا را در برابر ترامپ با ۴۶.۸ درصد کسب کند (۳.۵ درصد اختلاف). در این رابطه نظرسنجیهای NYT vpshot/siena college، CNN/SSRS، YouGov و Harris poll به ترتیب با درصد خطای ۱۰.۵، ۸.۵، ۵.۵، و ۴.۵ بدترین عملکرد را داشتند. مؤسسه Ipsos نیز با خطای ۳.۵ درصدی نتیجه تا حدی بهتر از باقی مؤسسات بود. در مقابل مؤسسات Lake Research Partner و Harrisx با خطای ۰.۵ و ۱.۵ درصدی، تخمین نسبتاً دقیقی داشتند. نظرسنجی فاکس نیوز نیز در نزدیکترین تخمین خود در سپتامبر ۲۰۲۰، ۱.۵ درصد خطا داشت.
مؤسساتData for progress، Gravis Morketing در ایالت چرخشی نوادا با درصد خطاهای ۶، ۴.۵ و ۳.۵ درصدی عملکرد بدی داشتند. در ایالت چرخشی میشیگان به عنوان مثالی دیگر، مؤسسه CNN،Ipsos و Traflager با درصد خطاهای ۱۱.۲، ۷.۲ و ۵.۸ درصدی، تخمینهای بشدت ضعیفی زدند. البته در این ایالت مؤسسه Survey Monkey با خطای ۳.۵ درصدی، نسب به سایر مؤسسهها، عملکرد نسبتاً بهتری داشت. بهترین نظرسنجی، از آن مؤسسه Insider Advantage با نیم درصد خطا بود.
در نگاهی کلی میتوان گفت که نظرسنجیهایی همچون Fox news poll (با وجود جهتگیری جمهوریخوهانهاش)، Harrisx، Lake Research Partner و تا حدی Ipsos عملکرد نسبتاً بهتری داشتهاند؛ هرچند نمیتوان سایر مؤسسات را تماماً نامعتبر دانست. برای پیشبینی دقیقتر انتخابات لازم است مجموع نتایج نظرسنجیها را درنظر گرفت. با وجود تخمینهای اشتباه، مؤسسات نظرسنجی دو نقطه قوت دارند. نخست در طول ۷۰ سال گذشته، مجموع روند تخمین مؤسسات مثبتتر و دقیقتر بوده است. دوم آنها در تشخیص پیروز و بازنده انتخابات موفقتر عمل کردهاند.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.