کد خبر 1638912
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
هیچ ازدواج و طلاقی در این روز ثبت نمی شود + جزئیات

رئیس موسسه تحقیقات جمعیتی کشور از افزایش میانگین سن در اولین ازدواج زنان و مردان کشور به ترتیب به میزان ۵.۵ و ۳.۵ سال طی سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش مشرق، محمدجواد محمودی سن ازدواج در ایران را یکی از علل مهم تغییرات در وضعیت ساختاری و کارکردی خانواده دانست و افزود: هرچه سن ازدواج کمتر باشد، نشان‌ دهنده پیش‌رسی ازدواج در جامعه است که معمولاً میانگین سن ازدواج بین ۱۵ تا ۳۰ سال در نوسان است.

افزایش میانگین ۵.۵ و ۳.۵ ساله سن ازدواج مردان و زنان

وی با استناد به آمارهای به دست آمده از سرشماری‌های مختلف مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال، اعلام کرد که میانگین سن در اولین ازدواج نسبت به ۵۵ سال گذشته، به تفکیک برای مردان حدود ۳.۵ سال و برای زنان ۵.۵ سال افزایش یافته و بر این اساس، میانگین سن در اولین ازدواج زنان کل کشور در سال ۱۳۴۵ از ۱۸.۴ به ۲۴ سال، در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

رئیس موسسه تحقیقات جمعیتی کشور همچنین از افزایش ۱.۶ سال در میانگین سن در اولین ازدواج مردان خبر داد و گفت: میانگین سن در اولین ازدواج مردان در سال ۱۴۰۲ در کل کشور ۲۸.۳ و در سال ١٣٩٠، ٢٦.٧ سال بوده است.

افزایش میانگین ۵.۵ و ۳.۵ ساله سن ازدواج مردان و زنان/ پیش‌بینی روند ازدواج و باروری تا سال ۱۴۰۸ 

محمودی در ادامه با اشاره به میزان ناخالص ازدواج که شامل نسبت بین ازدواج‌های ثبت شده در یک سال معین و جمعیت میانه همان سال بوده که شاخص مناسبی برای ارزیابی وضعیت تشکیل نهاد خانواده در یک جامعه است، اظهار کرد: این شاخص ازدواج‌های یک جامعه را در زمان مقایسه کرده و نوسانات آن را نشان می‌دهد و تعداد ازدواج را از یک جامعه به جامعه دیگر مقایسه می‌کند.

وی با اشاره تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده طی سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۴۰۲، گفت: در سال ۱۳۴۵، ۱۵۲ هزار و ۴۱۱ ازدواج ثبت شد که این رقم با روند صعودی در سال‌ ۱۳۵۵ به ۱۶۷ هزار و ۹۵۰ ازدواج، در سال ۱۳۶۵ به ۳۴۰ هزار و ۳۴۲ ازدواج،‌ در سال ۱۳۷۵ به ۴۷۹ هزار و ۲۶۳ ازدواج، در سال ۱۳۸۵ به ۷۷۸ هزار و ۲۹۱ ازدواج و در سال ۱۳۸۹ به ۸۹۱ هزار و ۶۲۷ ازدواج یعنی بالاترین میزان خود رسید.

وی افزود: پس از آن اما، از سال ۱۳۹۰ به مرور تعداد ازدواج‌ها کاهش یافت به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۰ به ۸۷۴ هزار و ۷۹۲ ازدواج، در سال ۱۳۹۱ به ۸۲۹ هزار و ۹۶۸ ازدواج، در سال ۱۳۹۲ به ۷۹۵ هزار و ۷۰۰ ازدواج، در سال ۱۳۹۳ به ۷۵۳ هزار و ۳۷۸ ازدواج، در سال ۱۳۹۴ به ۷۰۱ هزار و ۷۱۰ ازدواج،‌ در سال ۱۳۹۵ به ۶۷۱ هزار و ۶۱۷ ازدواج، در سال ۱۳۹۶ به ۶۱۱ هزار و۱۹۲ ازدواج، در سال ۱۳۹۷ به ۵۵۵ هزار و ۶۴۴ ازدواج ، در سال ۱۳۹۸ به ۵۳۵ هزار و ۸۴۹ ازدواج، در سال ۱۳۹۹ به ۵۶۲ هزار و ۲۱۷ ازدواج، در سال ۱۴۰۰ به ۵۷۲ هزار و ۱۱ ازدواج، در سال ۱۴۰۱ به ۵۲۶ هزار و ۹۲۵ ازدواج و در سال ۱۴۰۲ ۴۸۰ هزار و ۸۶۸ ازدواج ثبت شده است.

اوج روند افزایشی ازدواج در سال ۸۹

به گفته رئیس موسسه تحقیقات جمعیتی کشور، در واقع تعداد ازدواج‌ها و به تبع آن میــزان ناخالــص ازدواج تا سال‌های قبل از سال ۱۳۹۰ متاثر از ساختار سنی جمعیت و عوامل دیگر، روند افزایشی و در سال ۱۳۸۹ به اوج خود رسیده و پس ‌از آن متاثر از ساختار سنی روند کاهشی داشته است.

محمودی با بیان اینکه در ســال ۱۴۰۲ میــزان ناخالــص ازدواج، ۵.۷۶ ازدواج بــه ازای هــر هــزار نفــر بــوده اســت، یادآور شد: این میزان در سال ۱۳۸۹ با ۱۲.۳۱ ازدواج به ازای هر هزار نفر، به اوج خود در چند دهه اخیر رسیده بود. نکته مهم اینکه بر خلاف تصور عامه مردم، کمترین میزان ناخالص ازدواج در طول چند دهه گذشته (۴.۹۸ ازدواج به ازای هر هزار نفر) مربوط به قبل از انقلاب و به سال ۱۳۵۵ بر می‌گردد. افزایش یا کاهش تعداد ازدواج‌ها در طول ۳۰ سال گذشته، کاملاً منطبق با کاهش یا افزایش تعداد افراد ۲۳-۱۸ ساله بوده است. البته از سال ۱۳۶۹ تعداد افراد ۲۳-۱۸ ساله در حال افزایش بوده و تا سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) ادامه داشته است و این افزایش کاملاً منطبق با افزایش ازدواج‌ها در کشور است. سپس در دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰(۱۳۹۹) تعداد افراد ۲۳-۱۸ ساله کاهش پیدا کرده که همزمان با آن شاهد کاهش تعداد و میزان ناخالص ازدواج مطابق جدول فوق بوده‌ایم.

افزایش میانگین ۵.۵ و ۳.۵ ساله سن ازدواج مردان و زنان/ پیش‌بینی روند ازدواج و باروری تا سال ۱۴۰۸ 

افزایش میانگین ۵.۵ و ۳.۵ ساله سن ازدواج مردان و زنان/ پیش‌بینی روند ازدواج و باروری تا سال ۱۴۰۸ 

پیش‌بینی روند ازدواج و باروری تا سال ۱۴۰۸

وی ادامه داد: در ۳۰ سال گذشته روند افزایش یا کاهش ازدواج‌ها، تابع افزایش یا کاهش تعداد افراد ۲۳-۱۸ ساله بوده و از این رو همانطور که در سال ۱۳۹۹ با افزایش حدود ۵ درصدی ازدواج‌ها مواجه شده‌ایم، به طور طبیعی انتظار می‌رود، اگر الگوی ۳۰ سال گذشته برقرار باشد، چنین روند افزایشی را (سالی حدود ۴ درصد) در ازدواج‌ها در طول سال‌های آینده، تا سال ۱۴۰۸ یا ۲۰۳۰ شاهد باشیم. هرچند آمار تعداد ازدواج‌ها در طول ۳ سال گذشته، از این الگو پیروی نکرده است.

تحولات تعداد زنان ۴۹-۱۵ ساله نیز مطابق تعداد افراد ۲۳-۱۸ ساله از سال ۲۰۳۰ میلادی روند کاهشی شدیدی خواهد داشت. به عبارت دیگر تعداد جمعیت زنان در این گروه سنی بارور در ایران از سال ۲۰۳۰ به بعد، به شدت کاهش پیدا می‌کند و ما از فرصت ۱۲ ساله‌ای (از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲) که با اوج تعداد زنان در سن باروری مواجه بوده‌ایم، تا کنون استفاده بهینه نکرده‌ایم. این درحالیست که فقط ۶ سال از این فرصت باقی‌مانده است که متاسفانه فرصت کمی برای برون رفت از چالش در پیش رو است. هرچند در صورت استفاده از پیش‌بینی‌های مرکز آمار، ممکن است زمان استفاده از فرصت باقیمانده مقداری متفاوت‌تر شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • م IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 8
    مقصر اصلاح طلبان
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      2 2
      دقیقا مملکت دستشون بود جوونی منو از بین بردن خدا ازشون نگذره همین این دنیا هم اون دنیا
    • TR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      5 3
      مقصر تفکر امثال تو هستند البته امثال تو زود ازدواج می‌کنند ولی از آنجایی که اقلیت هستید تاثیری در افزایش جمعیت ندارید
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    5 0
    سن ازدواج دیگه داره میره بالای 40 سال. من دور و برم ده ها مرد و زن بالای 40 سال مجرد میشناسم
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    2 1
    نتیجه ی حاکمان ایدئولوژیک و نه رئالیستی. در دنیای امروز، کلیه ی متغیرها و المان های جامعه بر هم سوار و تاثیرگذارند. افراد صالح و دانشمند را بر مسندها قرار دهید و ترک کنید ادامه مسیر قبلی ها رو.
  • پدرام IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    4 0
    معلومه بااین تورم کی جرات داره ازدواج کنه مگرمرفهین بی درد
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    3 4
    ههههه. با وجود دختران کافیشاپی کی دیگه سراغ ازدواج میره؟
  • نورعلی جاونژاد IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    2 0
    مشکلات کار و مسکن و توقع بالای جوانان برای پذیرفتن امر ازدواج و تشکیل خانواده وترس از مسئولیت پذیرفتن و وجود فضای مجازی سمی که باعث گردیده تا جوانان نسبت به یک دیگر ۱- بدبین شوند ۲- زمان زیادی از اوقات فراغت شان در این فضا صرف می شود تمام این ها عواملی هستند که تمایل جوانان به تشکیل خانواده را به شدت کاهش داده
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    1 3
    اگر آمار ازدواج طی سال های مختلف رو سرچ کنید هم این اعدادی که این آقا گفتند رو یه جا میاره و متوجه میشید که اتفاقا ایرانی ها بسیار زیاد ازدواجی هستند و ازدواج میکنند. بالای نود و پنج درصدشون در طول عمرشون ازدواج میکنند. آمارها نشون میده همه چیزهایی که مبنی بر عدم تمایل ایرانیان به ازدواج در فضای مجازی نوشته شده دروغ محض هست.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    4 0
    با حقوق ده میلیونی ازدواج کنی چه جوری زندگی رو بچرخونی
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    3 0
    با این همه گرانی و نبودن خانه و فقیر شدن مردم اگر ازدواج هم کنی بازم نمیشه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    6 2
    اشکالی نداره افغانی ها دارن با دختران ایرانی ازدواج میکنن و هر کدام 5 تا هم بچه دارن .. به زودی کل کشور تقدیم افغان ها میشه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    5 1
    افغانی ها دارن داخل ایران زاد و ولد میکنن و شناسنامه ایران هم میگیرن .. ایرانی ها هم 40 ساله و مجرد موندن
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    4 0
    ده میلیون حقوق و 6 میلیون اجاره و 3 میلیون پول قبض آب و برق و گاز !!!! زن رو با چه پولی نگه داریم ؟ شکم بچه رو با چی پر کنیم ؟؟؟ واقعا مقامات به این چیزها فکر میکنن؟
  • زیبا IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    1 1
    دیدی تمام پیرزن ها میگن: منو ۱۱ ساله شوهر دادن! ۷ ساله شوهر دادن! ۱۳ ساله شوهر دادن! کلا اگه از کل پیرزن های ایران بپرسی چند سالگی ازدواج کردی؟ به میانگین عددی حدود ۱۰ سال می رسی! خخخخ پس معلوم شد همشون دروغ میگن
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    1 3
    ازدواج پسر زیر 28 و دختر زیر 25 احمقانه و کاملا بر طبق یک تفکر کودکانه است حتی اگر تمامی امکانات رفاهی برای فرد مهیا باشد نباید زودتر از این سن ازدواج کرد .الگو اشتباه پدران و مادران مون را نباید دوباره تکرار کنیم که فاجعه دوران دهه پنجاه و شصت دوباره تکرار بشه .
  • محمد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 0
    ۴۸ سال دارم و هنوز مجردم هر کسی رو انتخاب کردم گفت خانه و ماشین و پول داری بسم الله نداری هری .... الان ده ساله از هر زنی متنفرم تا روز قیامت
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    2 0
    تا مشکل تورم و گرانی و تحریم حل نشه مشکل ازدواج حل نخواهد شد با شعار مشکل جوانان حل نمیشه . بیخود مقصر غیر واقعی نتراشیم . باید با دنیا تعامل کنیم . با خودمون تعامل کنیم . به هم رحم کنیم و تند رویهای بی منطق و احساسی را کنار بگذاریم . همه شیعه مولا علی هستیم اختلاف چرا ؟
  • کوروش کبیر IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
    1 0
    مقامات کشور بیشتر بفکر اتباع بیگانه هستن تا مردم ایران. فعلا درگیر افغانها هستن که چطوری بهشون کارت ملی یا شناسنامه بدن، کاری بل مردم ایران ندارن اصلا براشون مهم نیستیم ما، طرف ماهیانه ۳۰۰میلیون حقوق میگیره به هیچ دردی هم نمیخوره فقط پول میگیره. بیچاره کارگر صبح میره تا شب کار میکنه ماهیانه اگه بدن ۱۰تومن اگه بدن اونم که به لطف آقایان مسئول همون هفته اول تموم میشه. بعد انتظار دادن جوونا ازدواج کنن بچه بیارن‌. شما بجای دزدی از حق مردم بفکر مردم خودمون باشید پولی که حق مردم ایرانه بدید به خود مردم ایران بعد چنین انتظاری داشته باشید.
  • جواد IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
    1 0
    سالی صد میلیارد دلار اتباع یارانه وارز برا چنج درامدشغلشون می‌خوان این پول را خرج ازدواج وزادوولد ایرانی ها و اقتصاد ایران کنید. همه مشکلات کشور حل میشه روزی بیست میلیون لیتر بنزین اتباع مصرف میکنند میلیونها خونه اتباع آب برق گاز مجانی میگیرن نسبت به قیمت جهانی چهل درصد نون کشور را اتباع مصرف میکنند کرایه خونه بخاطر اتباع ده برابر شده است وووووو اتباع با این سرعت زادوولدی که دارن تغییر بافت جمعیتی حتمیس اکثرا هم وهابین
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
    0 0
    همین که تا الان زنده موندن ملت ایران خودش شگفتیه دیگه ازدواج و ....جای خودش داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس