کرملین: تغییر سیاست آمریکا نسبت به روسیه بعد از انتخابات بعید است

سخنگوی کرملین تاکید کرد، بعید است ایالات متحده سیاستش در قبال روسیه را بعد از انتخابات ماه نوامبر این کشور تغییر دهد.

به گزارش مشرق، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در اظهاراتی در محل «اجلاس اقتصاد شرق» که در شهر «ولادیوستوک» روسیه برگزار می‌شود، تاکید کرد: «می‌توانید هر چقدر که دوست داشته باشید حدس بزنید که چه اتفاقی خواهد افتاد. به وضوح این بعید است که چیزی تغییر کند. ممکن است طبق ترکیب دولت بعدی آمریکا تغییراتی جزئی اعلام شوند.»

آسیب‌رسانی واشنگتن به امنیت اروپا و مداخله در جنگ اوکراین

پسکوف افزود، ایالات متحده آمریکا به ایفای نقشی مخرب نسبت به امنیت در اروپا می‌پردازد.

او به خبرنگاران در حاشیه اجلاس مجمع اقتصاد شرق گفت: «آمریکا از نقطه نظر امنیت دارد نقش مخربی را در قاره اروپا ایفا می‌کند.»

پسکوف تاکید کرد، سطح مداخله ایالات متحده آمریکا در درگیری‌های مرتبط با اوکراین به طور دائم افزایش می‌یابد و گمان برده نمی‌شود که این مداخله به زودی متوقف شود.

او ادامه داد: «ما شاهد این روند هستیم که سطح مداخله ایالات متحده در درگیری‌های حوالی اوکراین به طور دائم در حال افزایش بوده و هیچ پایه و اساسی وجود ندارد که ما را به این نتیجه برساند که این مداخله قرار است به زودی محدود شده و بیشتر از این ادامه نیابد.»

او تاکید کرد، روسیه نسبت به این حقیقت که اوکراین با تسلیحات دوربرد آمریکایی به عمق خاکش حمله کند هوشیار است. پسکوف اضافه کرد، مسکو در روند بازبینی در دکترین هسته‌ای خود چند مساله از جمله خودداری غرب از تعامل و گفتگو، حمله غرب به منافع امنیتی روسیه و تداوم تحریکش نسبت به درگیری‌ها در اوکراین را در نظر خواهد گرفت.

تماس‌های روسیه با رژیم صهیونیستی

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این صحبت‌هایش عنوان کرد روسیه به تماس‌هایش با رژیم صهیونیستی بر سر مساله آزادسازی اسرای صهیونیست تحت اختیار حماس در نوار غزه ادامه می‌دهد.

پسکوف در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا رژیم صهیونیستی از روسیه برای کمک به آزادسازی اسرای صهیونیست حاضر در نوار غزه درخواست کمک کرده است، گفت: «ما به تماسهایمان با طرف اسرائیلی ادامه می‌دهیم.»

بی‌تاثیر بودن حکم دیوان‌ لاهه علیه پوتین

پسکوف با اشاره به حکم بازداشتی که دیوان بین‌المللی کیفری در مارس ۲۰۲۳ با ادعای «استرداد غیرقانونی» کودکان اوکراینی به روسیه علیه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و کمیسیونر حقوق کودکان این کشور صادر کرد، گفت این ماجرای مربوط به دیوان بین‌المللی کیفری نخواهد توانست مانعی برای توسعه روابط روسیه با کشورهایی که علاقمند به گفتگو هستند به وجود آورد.

پسکوف به خبرنگاران خاطرنشان کرد: «کل ماجرای دیوان بین‌المللی کیفری، که می‌دانید ما اختیار قضایی آن را به رسمیت نمی‌شناسیم، نمی‌تواند محدودیتی را برای توسعه روابط روسیه با شرکای خود و کشورهای علاقمند به گسترش روابط ۲جانبه و بین‌المللی با آن ایجاد کند. ما به صراحت این موضوع را بیان می‌کنیم.»

دیوان بین‌المللی کیفری که در شهر لاهه مستقر است در مارس ۲۰۲۳ حکم «بازداشت» علیه ولادیمیر پوتین و «ماریا لووا-بلووا»، کمیسیونر حقوق کودکان روسیه از بابت ادعای «استرداد غیرقانونی» کودکان اوکراینی به روسیه صادر کرد. روسیه این اتهام را رد کرده و گفته که جان این کودکان در خطر قرار داشته و همچنین «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین تاکید کرد که مسکو اختیار قضایی دیوان مستقر در لاهه را به رسمیت نمی‌شناسد.

واکنش کرملین به کناره‌گیری وزیر خارجه اوکراین

پسکوف همچنین در واکنش به گزارش‌های اخیر درباره استعفای «دمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین گفت چنین استعفایی تاثیری بر چشم‌انداز مذاکرات بر سر پایان جنگ اوکراین نخواهد گذاشت.

ساعاتی پیش نشریه اوکراینی «پراودا» به نقل از منابعی گزارش کرد، کولبا از سمت وزیر خارجه دولت اوکراین برکنار شده و «آندری سیبیها»، معاون کنونی او جانشینش می‌شود. پسکوف با این سوال خبرنگاران مواجه شد که آیا این کناره‌گیری تاثیری بر فرآیند مذاکرات مربوط به پایان جنگ اوکراین خواهد گذاشت.

پسکوف به خبرنگاران در حاشیه اجلاس مجمع اقتصاد شرق گفت: «خیر، این به هیچ وجه تاثیری نخواهد گذاشت. چنین اتفاقی هیچ ارتباطی با فرآیند مذاکرات ندارد.»

احتمال شرکت پوتین در اجلاس گروه ۲۰

سخنگوی کرملین همچنین گفت، هنوز تصمیمی درباره شرکت ولادیمیر پوتین در اجلاس گروه ۲۰ در برزیل اتخاذ نشده است.

او به خبرنگاران گفت: «هیچ تصمیمی هنوز درباره این مساله گرفته نشده است. روسیه به کار در چارچوب گروه ۲۰ ادامه می‌دهد. نماینده ما در این گروه همکاری فعال با همکارانش را ادامه می‌دهد. ما در حال دفاع از منافع خود در آنجا هستیم اما رئیس جمهور روسیه هنوز تصمیمی نگرفته است.»

اجلاس مجمع اقتصاد شرق از روز سه‌شنبه در محل دانشگاه فدرال خاور دور روسیه در شهر ولادیووستوک آغاز شده و تا روز جمعه ادامه می‌یابد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس