کد خبر 1639571
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی امریکانا در مطلبی با عنوان اقبال به چین از آمریکا پیشی گرفت، نوشت:

بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه ISEAS، برای نخستین بار اکثر کشورهای عضو آسه‌آن (ASEAN) چین را به آمریکا ترجیح داده‌اند. آمار نشان می‌دهد در سال 2024، بیش از 50 درصد شرکت‌کنندگان این نظرسنجی چین را برگزیده‌اند، در حالی که تعداد کمتری نسبت به گذشته سیاست‌های آمریکا در آسیا را ترجیح می‌دادند. این رویداد زنگ خطری برای واشنگتن به شمار می‌رود، چرا که منطقه هند-اقیانوس آرام، در رقابت جهانی با پکن برای آمریکا حیاتی است.

اقبال به چین از آمریکا پیشی گرفت

گفتنی است نفوذ اقتصادی چین در منطقه روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. به عنوان نمونه، در کامبوج نزدیک به نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی از سوی چین انجام می‌شود. همچنین 60 درصد مردم منطقه، چین را قدرت برتر اقتصادی می‌دانند، در حالی که تنها 14 درصد چنین نگاهی به آمریکا دارند.

نکته قابل توجه دیگر، تأثیر منفی سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه بر روابطش با کشورهای مسلمان جنوب شرق آسیاست. در مالزی و اندونزی، به ترتیب 75 و 73 درصد مردم گفته‌اند به دلیل موضع آمریکا در جنگ اسرائیل و حماس، چین را به این کشور ترجیح می‌دهند.

این تحولات نشان می‌دهد که آمریکا در حال از دست دادن جایگاه خود در این منطقه راهبردی است، در حالی که چین با سرعت در حال پر کردن این خلأ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس