به گزارش مشرق،کانال تلگرامی تحلیل و پژوهش جنگ های ترکیبی در مطلبی به سفرهای اخیر پوتین به کشورهای شرقی پرداخت و نوشت:

سفرهای کم‌سابقه ولادیمیر پوتین به کشورهای شرقی همچون کره‌شمالی و مغولستان و نیز همراهی جدی مسکو با اتحادیه عرب محصول شکست پروژه ۳۰۰ ساله روسیه برای نزدیکی به اروپاست. سیاست نزدیکی که از زمان پطرکبیر و بازتولید نمادهای آلمانی در روسیه از معماری تا فرهنگ عمومی تحقق یافت. در طول ۳۰۰ سال گذشته روسیه منبع محافظه‌کاری در برابر تحولات روبه‌رشد اروپا بوده‌است.

نزاع میان الکساندر اول و ناپلئون در ابتدای قرن۱۹، به معنی ایستادگی روسیه در برابر موج رمانتیسیسم در اروپا بود. یک قرن بعد ایستادگی استالین مقابل حرکت هیتلر و موج توتالیتاریسم در اروپا نیز از همین جهت معنا میشد. چنانچه تنازع امروز روسیه پوتین و اروپای کنونی نیز از همین منظر قابل فهم است. پوتین و مدودف با وجود اختلافات با غرب پس از یک دهه ایستادن پشت در بسته ناتو، از سال ۲۰۱۲ و تنش‌های امنیتی شرق اروپا به تدریج به الگوی پریماکوف و اوراسیاگرایی نزدیک شدند. روسیه پوتین امروز دیوار محافظه‌کاری در برابر ارزش‌های فرهنگی اروپای

پست‌مدرن، رژه پراید و تحولات فرهنگی فوق میباشد. کریستوفر نولان در فیلم "TENET" در تولید کاراکتر "آندری ساتور" در نقش یک الیگارش روس با بازی "کِنِت برانا" بدرستی به نقش محافظه‌کاری روسیه در برابر تحولات جهان اشاره دارد.

ناکامی پوتین در پیوستن به دنیای ناتو را میتوان با ناکامی اردوغان پشت دیوارهای اتحادیه اروپا مقایسه کرد. اروپا که سه دهه پیش در برابر کشتار مسلمانان سربرنیتسا در بوسنی سکوت کرد، بدلیل بایسته‌های هویتی از عهد شارلمان، از ورود واحد جغرافیایی بازمانده امپراتوری عثمانی به داخل اروپا جلوگیری میکند به همان نسبت با غربی خوانده شدن روسیه با انبوهی از اقوام یاکوتی، اسکیمو و حتی جمهوریهای مسلمان که از دید انسان اروپایی بدوی خوانده میشوند، به داخل نظام امنیتی غرب معارض است.

پوتین حتی تا موعد جام جهانی ۲۰۱۸، روسیه را بعنوان کشوری اروپایی مورد تاکید قرار میداد. ازینرو سن‌پطرزبورگ و کالینینگراد بعنوان مینیاتوری از اروپایی شدن جامعه روسیه مدنظر بود. ولی سیاست گسترش جاپای ناتو حتی تا کشورهایی چون ارمنستان، مولداوی و اوکراین تعارض جدی با حیات روسیه داشت. آن هم سرزمین اوکراین که علاوه بر ارزش راهبردی بلحاظ انرژی و کشاورزی، مولد اصلی هویت روسی از قرن دهم میلادی و دوک‌نشین کی‌یف تاکنون بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس