اتهام‌زنی اتحادیه‌اروپا به روسیه با ادعای دخالت در رفراندوم مولداوی

با پایان شمارش آرا رفراندوم مولداوی، مردم این کشور دوشنبه با اختلاف کمتر از ۰.۵ درصد خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شدند.

به گزارش مشرق، مردم مولداوی در حالی در رفراندوم به عضویت در اتحادیه اروپا رأی دادند که تنها حدود ۱۰ هزار رأی تفاوت میان موافقان و مخالفان وجود داشت.

به گزارش گاردین، روز گذشته مولداوی شاهد انتخابات ریاست جمهوری و رفراندوم عضویت در اتحادیه اروپا بود. این کشور ۲.۵ میلیون نفره در شرق اروپا و در همسایگی اوکراین قرار دارد.

بر اساس آخرین آمار شمارش آرا ۵۰.۳۹ درصد مردم به عضویت در اتحادیه اروپا رأی داده‌اند و در مقابل ۴۹.۶۱ درصد افراد نیز مخالف آن بودند. انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به دور دوم کشیده شده است.

سخنگوی اتحادیه اروپا در این باره روسیه و طرفدارانش را به «دخالت بی‌سابقه» در انتخابات متهم کرد. رئیس‌جمهور غرب‌گرای مولداوی نیز مدعی «حملات بی‌سابقه به آزادی و دموکراسی کشور» شد.

این در حالی است که به گزارش الجزیره، نظرسنجی‌های قبل از رفراندوم نشان می‌دهد که ۵۵-۵۷ درصد مردم مولداوی مخالف عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

سخنگوی کاخ کرملین نیز افزایش غیرعادی آرا مائیا ساندو، رئیس‌جمهور مولداوی خبر داد. رسانه‌ها همچنین از افزایش لحظه آخری رأی‌های موافقان عضویت در اتحادیه می‌گویند. رسانه‌های روسی از تقلبات متعدد در این انتخابات خبر داده‌اند.

واسیلی تارلف، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مولداوی اظهار داشت که در این انتخابات و رفراندوم و تخلف‌های مختلف برگزار شده است.

استاد دانشگاه Po فرانسه در این باره اظهار داشت که پیروزی بسیار خفیف موافقان عضویت در اتحادیه اروپا «چهره طرفداران اروپا در میان مردم و همچنین رهبری مائیا ساندو را تضعیف می‌کند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس