تحریم روسیه

سی‌ان‌ان دوشنبه گزارش داد که ایالات متحده در حال ازبین‌بردن کلاهک‌های هسته‌ای قدیمی به‌منظور فراهم‌آوردن اورانیوم رآکتورهای جدید خود است.

به گزارش مشرق، در تأسیسات فوق‌سری در اُوک ریج (ایالت تنسی آمریکا)، همان جایی که اورانیوم مورد استفاده در اولین بمب اتمی را طی پروژه منهتن غنی‌سازی کرد، کارگران در حال تبدیل کلاهک‌های قدیمی و منفجر نشده به سوخت رآکتورهای نیروگاههای اتمی هستند. این را شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد.

به گزارش سی‌ان‌ان، به‌منظور تهیه سوخت رآکتورهای پیشرفته لازم است که اورانیوم با کاربری تسلیحاتی به همراه اورانیوم با غنای پایین در دمای بیش از ۱۳۰۰ درجه در یک ظرف ذوب شوند و با یکدیگر مخلوط گردند.

این در حالی است که تا سال گذشته ایالات متحده بخش عظیمی از اورانیوم غنی‌سازی شده خود را روسیه تهیه می‌کرد. اما پس از آغاز جنگ اوکراین و تحریم روسیه، آمریکا مجبور به ازبین‌بردن کلاهک‌های هسته‌ای قدیمی خود شده است.

البته به‌غیراز روش مذکور، راهکارهای دیگری نیز برای اورانیوم لازم برای رآکتورها وجود دارد. در این راستا دولت آمریکا قرار است مبلغی بیش از ۲ میلیارد دلار برای کمک به تأسیسات مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم هزینه کند.

علاوه بر کلاهک‌های هسته‌ای، آزمایشگاه ملی آداهو نیز در حال تبدیل سوخت رآکتورهای تحقیقاتی خود به سوخت‌های موردنیاز است.

سی‌ان‌ان در ادامه این گزارش خبر داد که تحریم روسیه منجر به نگرانی شرکت‌هایی شده که سوخت‌های هسته‌ای خود را از این کشور تهیه می‌کردند، اما پس از جنگ اوکراین دیگر اجازه این کار را نداشتند.

آمریکا در حال حاضر با حدود ۵۰۰۰ کلاهک هسته‌ای، پس از روسیه رتبه دوم را در میان کشورهای جهان در اختیار دارد. بااین‌وجود کلاهک‌های هسته‌ای ظرفیت محدودی برای تأمین سوخت نیروگاه‌های جدید دارند و نمی‌توانند نیاز این کشور را برطرف کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    5 2
    آمریکا جایی نمی خوابد که زیرش آب بره
  • مسعود IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    4 2
    انشالله آمریکا ازاین بدتر بشه
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    8 0
    چه حرف های قلمبه سلمبه خب به ما چه راستی اجاره خونه خیلی گرون شده پاسخگو باشید
  • کهنه سرباز IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    4 1
    واقعا کار عاقلانه‌ای می‌کنند و از خطرات احتمالی وجود این آلات ضد بشریت کم می‌کنند
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    7 1
    احتمالا منبع سی ان ان کیهانه! این خبر از نوع توهماتیه که کیهان و وطن امروز منتشر میکنن
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    3 2
    ساغول روسیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس