کد خبر 1641382
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
کارگران خواستار افزایش حق مسکن هستند

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: با توجه به عدم افزایش حق مسکن در سال ۱۴۰۳ ،درخواست برگزاری جلسه شورایعالی کار با دستور جلسه بازنگری و افزایش حق مسکن را داریم.

به گزارش مشرق، محمدرضا تاجیک، عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار با اشاره به اینکه دولت هنگام تعیین مزد ۱۴۰۳ وعده کاهش تورم را داد، اما این در عمل رخ نداد گفت:در تبصره ۲ماده۴۱ قانون کار، الزام قانون‌گذار روی پوشش هزینه‌های خانوارهای کارگری است و مکمل تبصره۱ این ماده است که بر روی توجه به نرخ تورم اشاره دارد.

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار ادامه داد: دستمزد باید به اندازه هزینه زندگی باشد و کاری به تورم نداریم! چراکه اگر سبد معیشت را درنظر بگیریم، عملاً تورم در آن دیده می‌شود.ما در سال ۱۴۰۲برای هزینه‌های سال ۱۴۰۳تصمیم می‌گیریم؛ لذا ما هرسال یکسال نسبت به تعیین دستمزد عقب هستیم.در سال ۱۴۰۱سبد معیشت حدود ۱۳میلیون تومان تعیین شد اما با وجود تورم بالای ۴۰درصدی، دولت و کارفرمایان ادعا داشتند که سبد معیشت در طی این یک سال به ۱۵میلیون تومان رسیده است، این واقعاً غیرممکن است و با یک عملیات ریاضی ساده می‌توان به غیرمنطقی بودن این ادعا پی برد. واضح است که هرساله سبد معیشت را کمتر کنند.

وی گفت: در زمان تصویب افزایش حداقل دستمزد ۱۴۰۳گروه کارگری صورتجلسه مزد را امضا نکردند و امیدوار بودند درصد افزایش به اندازه تورم تعیین شود تا بخشی از مشکلات جامعه کارگری برطرف و به سفره کارگران کمک شود اما این اتفاق نیفتاد.

تاجیک با اشاره به اینکه درخواست ما از دولت برگزاری جلسه شورای عالی کار با دستور کار اجرای مصوبه افزایش حق مسکن کارگران است گفت: حق مسکن کارگران در سال ۱۴۰۳ افزایش نیافت, در اوایل سال جاری بود که وزارت کار طی دعوتی از نمایندگان کارگری خواست تا جلسه ای به صورت مشورتی و نظرخواهی افزایش ۳۵درصدی حق مسکن بررسی شود.

پس از بررسی این موضوع به صورت مصوبه آماده شد و برخی از تشکل ها آن را امضا کردند و برخی دیگر امضا نکردند, عدم هماهنگی تشکل ها باعث عدم اجرای این مصوبه شد. اکنون با گذشت۷ماه از سال و کاهش قدرت خرید کارگران خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی و بررسی برای اجرای افزایش حق مسکن کارگران هستیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احسان IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    25 1
    هیچ کس به فکرکارگر نیست
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      18 1
      استدلال این است که اگر رفاه ایجاد شود مطالبه گری بیشتر می شود و گرنه پول فراوان هست
    • ادرین DE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
      4 0
      نظام سرمایه داری همیشه دنبال کارگر ارزان و ارزان تر هست. ایران ارزان ترین کارگران دنیا را داره. 99 درصد مسئولان اجرایی و سیاستگذارهای ایران هم نئولیبرال و طرفدار حاکمیت مطلق سرمایه هستند. اصولگرا و اصلاح طلب هم نداره. همه شون طرفدار بازار سرمایه هستند. قوانین کار هم که بعد از انقلاب گذاشته شد فقط تا زمان امام بود تا اواخر دهه شصت بعد از اون تمام دولت ها در خدمت سرمایه داری سیاستهاشون پیش بردند. حقوق کارگر در هیچ جای دنیا بدون اعتراض و اتحادیه های کارگری که تو ایران نیست به دست نمیاد
  • علی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    3 0
    از نظر دولتمردان ایرانی، کارگران شهروند درجه ۲ هستند و باید برده وار زندگی کنند و حق مسکن برایشان زیادی است، حتی رییس جمهوری که دایما از نهج البلاغه خطبه میخواند و خود را مطیع دستورات علی ع میداند و میگوید آنها را اجرا خواهد کرد، الان چندهفته رییس جمهوری قانونی و مستقر شده هست، هنوز حتی یک کلمه درخصوص مشکلات کارگران و حق خورده و پایمال شده انان نگفته! یعنی کارگران رو داخل آدم به حساب نمیاره اونوقت چه انتظاری از این بشر دارید!؟ دلت خوشه ها!!!!
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 0
    پزشکیان: هیچ کسی به اندازه حقوقی که می گیرد کار نمیکند
  • ناشناس IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    حرف همه مردم و نمایندگان کارگران باید این باشه که چرا تو کشور کارگران کشور که ارزش کارشون هزاران برابر یک نماینده هست داره تو این کشور میگیره ده میلیون و دستش از قفسه‌های فروشگاهها که تولیدات خودشنه کوتاه میشه؟پس تا نماینده ها و مسعولان و مدیرانشون هم بیایند با ده دوازده میلیون زندگی بچرخونند و مثل کارگرها و مستاجرها که برا ابروشون صورتشونا با شلاق (نه که سیلی )سرخ نگه میدارند آنها هم همین جور زندگی کنند تا این فرمون باشه مشکلات همین طور باقی میمونه مملکت همینجوری فقط دست دلال میمونه و مدیران و مسعولان شکم سیرو تمام .فقط همین کارگر افزایش حقوق نمی‌خواد اگه شماها هم همین حوقوقها را بگیرید قول میدند هر سال اصلا افزایش دستمزد نخواسته باشند و مانند شماها زندگی کنند
  • محمدرضا بلالی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    بابا چقدر وعده بعید علمی آخه...بسه کارگر بیچاره در حال له شدنه دیگه.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 0
    به این میگویند نظام برده داری مدرن با نام دولت مردم و دولت محرومان آمدند وقدمی برای این قشر زحمت کش بر نداشتند جایی که باید حرف می زدند سکوت می کردند می گفتن که ما در این سه سال چنانکردیم درسته کار کردید اما با بیگاری کشیدن از این طبقه ضعیف .هنوز کار گران حق مسکن را طبق 1402 می گیرند چون که مظلومند و کسی سراغ آنها را نمی گیرد وحالا این وزیر بی کفایت را در بنیاد مستضعفان مشغول به کار کردند.
  • کارگر IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    دوباره داریم بر می گردیم به دوران ارباب و رعیتی.سرمایه دار هر روز پولدارتر وکارگر هر روز بیچاره تر .
  • ناشناس IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    حقوقمون زیاد کنید مسکن پیش کش داغون شدیم زیر این فشار تورم
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    بحث خواسته کارگران نیست..صحبت سر اینست که آن مرجعی که حداقل حقوق کارگر را تعیین می‌کند.. توانایی تشخیص اینرا ندارد که هزینه یک زندگی نرمال و آبرومند چقدر میباشد...تا کی می‌خواهیم به خودمان هم دروغ بگوییم و پشت هم اندازی کنیم..آخر تا کی....
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    بله باز حتما ۲۰۰هزارگدایی می خواهید بزارید روحق مسکن وبگید حقوق کارگران افزایش پیداکرد درصورتی که بارکارگر بااین شاهی سنارها بارنمیشه پایه حقوق کارگر روزانه پول یک دست غذانمیشه برید خجالت بکشید حقوق کارگر کمتر از ۳۰یا ۴۰میلیون حداقل دیگه فایده نداره حقوق رااضافه کنیدکارگر راعین یه بچه هرسال گول میزنیدمیگید شش ماهه دوم حقوق راافزایش میدیم ودیگه خبری نمیشه
  • سیاوش IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    حقوق کارگرراطبق تورم بالا ببرید.تاکی بی عدالتی
  • کاهش تبعیض IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    0 0
    بسیاری شرکتها مانند فولاد خوزستان - فولاد مبارکه - ذوب آهن - شرکت نفت و .... حق مسکن بالا به کارکنان ÷رداخت میکنند . لطفا عدالت بیشتری مورد نظر قرار گیرد !!
  • نوبری IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    0 0
    حق مسکن پرداختی مثال یه مو از خرس کندن وقیاس مبلغ پرداختی بابت حق مسکن باهزینه واقعی مسکن مصداق این مثل است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس