کد خبر 1641698
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
آمریکا باز هم وعده داد اوکراین عضو ناتو می‌شود

وزیر خارجه آمریکا ضمن آنکه مجددا وعده عضویت اوکراین در ائتلاف ناتو را داد، گفت که واشنگتن خواستار پیروزی کی‌یف در جنگ است.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که به همراه «دیوید لمی» همتای بریتانیایی‌اش به کی‌یف، پایتخت اوکراین سفر کرده تا حمایت دولت ایالات متحده از این کشور جنگ‌زده اروپایی را اعلام کند، گفت: «ما در نشست ژوئیه ناتو، اظهار کردیم که مسیر اوکراین برای عضویت در ناتو غیرقابل بازگشت است. این بلوک به حمایت از عضویت اوکراین پایبند و متعهد است.»

راشا تودی گزارش کرد که وزیر خارجه آمریکا پیشتر هم چنین وعده‌ و اظهارات مشابهی را عنوان کرده اما طی نشست سران ناتو چه در سال جاری و چه در تابستان گذشته در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی تاکید شد که عضویت اوکراین در ناتو زمانی عملی خواهد شد که متحدان با شروط آن موافقت کنند.

مجارستان و اسلواکی پیشتر گفته‌اند که تحت هیچ شرایطی به توافق نخواهند رسید زیرا ورود اوکراین به ناتو به‌مثابه «جنگ با روسیه» است.

مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است. این کشور هم‌چنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک «شکست» توصیف کرده است که صرفا بحران انرژی را بدتر می‌کند.

بلینکن در ادامه اظهاراتش در کی‌یف با اشاره به گسترش صنعت نظامی اوکراین گفت: «در سال‌های آینده، این امر به اوکراین کمک می‌کند تا یکی از پیشرفته‌ترین صنایع دفاعی در جهان را داشته باشد، سپس سهم بازار جهانی را از کشورهای دیگر مانند روسیه بگیرد و هم‌چنین متحدان ناتو را تامین کند.»

او در قسمت دیگری از سخنرانی‌اش افزود: «مهم‌ترین مسئله این است که ما می‌خواهیم شاهد پیروزی اوکرای در جنگ باشیم.»

وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین افزود: «ما در خصوص حملات دوربرد صحبت کردیم. ما درخصوص مسائل دیگری نیز صحبت داشتیم. من قرار است به واشنگتن بازگردم و رئیس‌جمهور را در جریان مسائلی که شنیدم قرار دهم.»

دولت آمریکا تاکنون،‌ اوکراین را از به کار بردن موشک‌های «اتکمز» در حمله به خاک روسیه منع کرده است. این موشک‌ها بردی در حدود ۲۰۰ مایل (حدود ۳۲۰ کیلومتر) دارند و به همین خاطر انگلیس نیز اجازه استفاده اوکراین از موشک‌های کروز اهدایی «سایه توفان» را برای حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه نداده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس