کد خبر 1641745
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی علم سیاست منتشر کرد:

ترامپ می‌توانست بهتر ظاهر شود اما به قول معروف بخت با او یار نبود و ترامپ همیشگی بود؛ به خاطر نبود تماشاگر در استودیو، مناظره شور و هیجان لازم را نداشت. از طرف دیگر استراتژی ترامپ در مناظره با هریس همان استراتژی قدیمی و شناخته شده او در دو انتخابات در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ بود.

یعنی حملات سریع و برق آسا و طرح انبوهی از اتهامات راست و دروغ علیه رقیب خود به قصد برهم زدن آرامش و تمرکز ذهنی او. اما چرا این بار استراتژی ترامپ جواب نداد؛ اول اینکه استراتژیست‌های دموکرات در ۸ سال گذشته تمام اقدامات و نحوه عملکرد ترامپ را تجزیه و تحلیل کرده بودند و توانستند به درستی از تحلیل های خود در این مناظره بهره برداری کنند.

واکنش هریس نسبت به حملات ترامپ نشان داد که او به خوبی نحوه مقابله و مناظره با ترامپ را تمرین کرده است. ترامپ شیوه مناظره خود را تغییر نداد و این برای نامزدی که ۸ سال در بازار سیاست حضور داشته است، ضعفی بزرگ محسوب می‌شود.

به تعبیر بازاریابان سیاسی، کالای ترامپ در بازار سیاست ۸ سال فروخته شده است و بنابراین برای مشتری کالای جذاب و جدیدی محسوب نمی‌شود. همانطور که در بازار برای فروختن یک کالای قدیمی شیوه‌های ابتکاری و جدیدی را به کار می‌برند، ترامپ هم برای جلب توجه رای دهنده مرتب باید از شیوه‌های جدیدی استفاده می‌کرد و این در حالی بود که او مثل گذشته عمل کرد و به نوعی می‌شود گفت که اقدام ابتکاری خاصی از خود نشان نداد.

نکته بعدی این است که ترامپ به جای تاکید بر موضوعاتی مثل مهاجرت و اقتصاد که در آنها دست برتر را داشت، کوشید حملات شخصی به هریس را در دستور کار قرار دهد که اساساً استراتژی اشتباهی بود؛ به این دلیل ساده که رای دهنده مردد شناخته چندانی از هریس نداشت. اما ترامپ را تا حد زیادی دروغگو می‌دانست.

هریس با توجه به همین مسئله تلاش کرد که در این مناظره نه تنها در دام ترامپ نیفتد، بلکه بارها به او حمله کرد و او را در موضع دفاعی قرار داد تا جایی که در یکی از صحنه‌های مناظره ترامپ عصبی شد و خطاب به او گفت که «من دارم صحبت می‌کنم حرف نزن» و این در حالی بود که ترامپ در کل مناظره تقریبا آرامش خود را حفظ کرده بود.

نکات فنی این مناظرهاین مناظره نکات فنی زیادی داشت اما در کل می‌توان گفت که ترامپ فرصت اثرگذاری بر رای دهنده مردد را تا حد زیادی از دست داد و نتوانست ضعف‌های جدی هریس در اداره کشور و ایجاد تحول اقتصادی را به رای دهنده مردد نشان دهد.

قبلا بارها تاکید کردم که مشکل این نوع نامزدها در آن است که عمدتاً تلاش می‌کنند پایگاه رای سفت و سخت و ایدئولوژیک خود را حفظ کنند، ولی همین پایگاه رای باعث ترس رای دهنده مردد می‌شود. ترامپ در این مناظره تلاش نکرد که به سمت جذب آرای مردد حرکت کند و با نفی شکست خود در انتخابات ۲۰۲۰ و نیز نپذیرفتن مسئولیت در قبال حمله به ساختمان کنگره در همان سال نشان داد که به دنبال حفظ پایگاه اصلی رای خود است.

شاید به این دلیل ساده که همچنان فکر می‌کند سناریوی ۲۰۱۶ تکرار خواهد شد و او در رای الکترال برنده خواهد شد. مشکل دوم ترامپ این است که مشورت پذیر نیست.

برخلاف خانم هریس که تمرین زیادی برای این مناظره انجام داده بود و به خوبی توانست پیام خود را برساند و تاکتیک‌های مناظره را به خوبی اجرا کند، ترامپ ابتکار عمل خاصی در مناظره نداشت و شیوه‌های او همان شیوه‌های قدیمی بود و در چند مورد هم اشتباهات ساده‌ای انجام داد که از او بعید بود. مثلا یکی از اشتباهات ساده اش این بود که اظهارات زوج انتخاباتی خود یعنی سناتور ونس را تایید نکرد و این برای رای دهنده مردد علامت خوبی نیست.

همینطور تکرار واژه دروغگو بودن توسط او یک اشتباه فنی بارز بود آن هم در شرایطی که او می‌دانست که از نظر بسیاری از رای دهندگان دروغگو هست، تکرار واژه دروغ به تصویرسازی منفی هریس از او کمک کرد و باعث شد که تصویر او به عنوان یک فرد دروغگو در ذهن بخشی از رای دهندگان مردد تثبیت شود.

این در حالی بود که ترامپ نتوانست آن اندازه که لازم بود تصویر منفی از هریس ایجاد کند. اشتباه دیگر ترامپ این بود که در موضوعی که در آن برتری داشت یعنی در موضوع مهاجرت غیرقانونی حملات خود را طوری انجام داد که باورناپذیر و به نوعی طنز آلود شد. او تاکید کرد که مهاجران غیرقانونی در حال خوردن سگ و گربه و حیوانات خانگی هستند این اشتباه فنی از طرف ترامپ با توجه به پس زمینه ای که رای دهنده مردد از او داشت جای تعجب داشت؛ یعنی حمله‌ای را که می‌توانست باعث تضعیف کامل هریس شود تبدیل به یک موضوع باورناپذیر و طنز آلود کرد.

در کل می‌توان گفت که در این مناظره هریس فراتر از حد انتظار رای دهنده مردد ظاهر شد. یکی از استراتژی‌های جالبی که دموکرات‌ها در این مناظره به کار گرفتند این بود که پیش از مناظره جا انداختند که کاملا هریس توان زیادی در سخنوری و مصاحبه مطبوعاتی ندارد.

بخشی از جمهوری‌خواهان هم در دام این توطئه دموکرات‌ها گرفتار شدند و تصور کردند که هریس به محض حضور در مناظره و حرف زدن محبوبیت خود را از دست خواهد داد.

این نکته از آن رو مهم است که ارزیابی رای دهنده مردد از عملکرد نامزدها در مناظره تلویزیونی تا حد زیادی به انتظاراتی بستگی دارد که آنها از هر کدام از نامزدها دارند. بنابراین گاهی استراتژیست های انتخاباتی برای پیروز کردن نامزد خود میزان و سطح انتظارات از او را کاهش می‌دهند.

این مسئله باعث می‌شود که اگر نامزد در مناظره در حد متوسط ظاهر شد، این مسئله از سوی رای دهنده مردد به عنوان یک موفقیت برای او تصویر شود. این اتفاقی بود که در مناظره دیشب افتاد. یعنی اغلب رای دهندگان مردد انتظار کم یا متوسطی از کاملا هریس داشتند در حالی که سطح انتظارات از ترامپ بیشتر بود.

ترامپ در مناظره دیشب ضعیف عمل نکرد اما چون در حد انتظاری که از او وجود داشت ظاهر نشد، بنابراین تلقی بسیاری از رای دهندگان مردد این بود که او در این مناظره برنده نشده است. اما هریس برخلاف انتظارات اندکی که از او ایجاد شده بود توانست در مناظره خوب ظاهر شود . نه تنها در دام حملات ترامپ نیفتاد و کنترل روانی خود را از دست نداد، بلکه در موضوع سقط جنین و دموکراسی و حاکمیت قانون حملات موثری علیه ترامپ انجام داد.

اضطراب و استرس هریس در مناظره و مخصوصاً در نیمه اول آن واضح بود. اما به رغم این اضطراب توانست از فرصتی که ناشی از خاموش بودن میکروفون‌ها بود استفاده کند و بتواند در مقام یک قاضی و بازپرس لحظاتی ترامپ را به لاک دفاعی خود فرو ببرد.

در لحظاتی از مناظره او صراحتاً گفت که ترامپ یک مجرم است و حق ندارد از مسئله افزایش جرم و در آمریکا انتقاد کند. همه این‌ها در نهایت منجر به این شد که ترامپ به خاطر اصرار بر ادامه شیوه قبلی خود و مشورت ناپذیری نتواند برنده مناظره دیشب باشد. این مناظره مسیر ترامپ را برای پیروز شدن دشوارتر خواهد کرد و از امروز هریس با تاکید بر دو نکته یعنی ایجاد تمایز با رئیس جمهور بایدن و ارائه برنامه اقتصادی تلاش خواهد کرد که در ایالت‌های شناور جهش دوباره را آغاز کند و با توجه به انرژی و انگیزه‌ای که او در مناظره دیشب به تیم خود داد انجام این کار چندان آسان نیست.

در نقطه مقابل تیم ترامپ آماده بود که از این مناظره موفق بیرون بیاید و بتواند عقب ماندگی خود در ۴ هفته گذشته را جبران کند. ولی به نظر می‌رسد که انجام این کار برای آنها دشوار خواهد بود زیرا ترامپ در مناظره برتری محسوسی نسبت به هریس نداشت و در بین آرای مردد هم بعید است که اکثریت او را برنده مناظره بدانند.

بنابراین احتمال جدی وجود دارد که در سه هفته پیش رو ما شاهد دومین جهش در میزان محبوبیت هریس در ایالت‌های شناور باشیم؛ اما در هر حال نباید فراموش کرد که چون رقابت بسیار نزدیک است این جهش همراه با فاصله زیاد از ترامپ نخواهد بود.

در صورتی که هریس بتواند از منطقه خطا در نظرسنجی یعنی ۳% محبوبیت فراتر برود و فاصله خود را با ترامپ ۴ یا ۵ درصد بکند در آن صورت می‌توان گفت که رقابت این دو نامزد از حالت بسیار نزدیک خارج شده و به رقابت نزدیک تبدیل می‌شود . باید منتظر اقدامات کمپین دو نامزد در روزهای آینده بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نام اشنا IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    2 0
    خانم هریس یک قاضی تحصیلکرده کارکشته و برجسته فدرال امریکا است و او خوب میداند در جلسات دادگاه با افراد مجرم و دروغگو وکلاه بردار مثل دونالد ترامپ چگونه برخورد کند و انها را سرجایشان بنشاند.محال است در مناظره ها دونالد ترامپ کم سواد بتواند این فرد را شکست دهد.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
    0 0
    به همین دلایل هریس از ترامپ خطرناکتر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس