درخواست لهستان برای توقف حمایت اروپا از پناهندگان اوکراینی

وزیر خارجه لهستان یکشنبه از دولت‌های اروپایی خواست که مزایای رفاهی پناهجویان مرد اوکراینی را به‌منظور اجبار آن‌ها به گذراندن دوره سربازی لغو کنند.

به گزارش مشرق، رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان شنبه با همتای اوکراینی خود در کی‌یف دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش رویترز، سیکورسکی پس از این دیدار گفت که دولت‌های اروپایی باید مزایای رفاهی پناه‌جویان مرد اوکراینی را لغو کنند، افرادی که به سن قانونی برای گذراندن دوره سربازی رسیده‌اند و در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند.

وی در این باره افزود که توقف مزایای اجتماعی پناه‌جویان مرد اوکراینی می‌تواند به شرایط اقتصادی کشورهای میزبان در غرب اروپا نیز کمک کند.

با اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، یورو استات، بیش از ۴.۱ میلیون اوکراینی در حال حاضر در اتحادیه اروپا وضعیت حفاظت‌شده موقت دارند که یک وضعیت پناهندگی است که به دلیل عدم امنیت کشور مبدأ به پناه‌جویان داده می‌شود.

بر اساس این آمار حدود ۲۲ درصد پناه‌جویان مذکور مردان بالغی هستند که به احتمال زیاد شرایط گذراندن دوره سربازی اجباری در اوکراین را دارند.

سیکورسکی در کنفرانس رهبران بین‌المللی در کی‌یف گفت: «پرداخت وجوه تأمین اجتماعی به مردمی که واجد شرایط فراخوان نظامی اوکراین هستند را لغو کنید. نباید هیچ انگیزه مالی برای اجتناب از فراخوان اوکراین وجود داشته باشد.»

وی همچنین افزود: «این حقوق انسانی نیست که برای اجتناب از فراخوان نظامی و برای دفاع از کشور خود پول دریافت کنید. ما در لهستان این کار را نمی‌کنیم.»

آندری سیبیها، وزیر خارجه اوکراین نیز از این سخنان همتای لهستانی خود استقبال کرد. وی در این باره گفت که وقت آن رسیده است که اتحادیه اروپا برنامه‌های خود برای بازگرداندن اوکراینی‌ها به خانه را توسعه دهد.

وی در ادامه اظهار داشت: «قطعاً باید شرایط مناسب برای آن ایجاد شود. اما این مسئله باید در دستور کار قرار گیرد و من از ایده وزیر سیکورسکی حمایت می‌کنم.»

نزدیک به ۳۱ ماه از آغاز جنگ اوکراین گذشته است و ارتش روسیه همچنان به پیشروی‌های خود در شرق این کشور به‌ویژه در منطقه دونتسک ادامه می‌دهد.

روسیه از نظر نیروی انسانی و تسلیحاتی برتری قابل‌توجهی نسبت به اوکراین دارد. دولت کی‌یف ضمن اعلام فراخوان عمومی، قوانینی را نیز تصویب کرده است تا بتواند کمبود نیروی نظامی خود را جبران کند.

از جمله این اقدامات، کاهش سن فراخوان از ۲۷ به ۲۵ سالگی بوده است. اوکراین همچنین در فوریه ۲۰۲۲ و در آغاز جنگ اوکراین قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن سفر مردان ۱۸ الی ۶۰ سال به خارج از کشور بدون کسب مجوزهای ویژه ممنوع شد.

بااین‌وجود بسیاری از مردان اوکراینی برای فرار از سربازی همچنان از این کشور خارج می‌شوند. به گزارش رویترز، وجود فساد در سیستم استخدامی ارتش از جمله دلایل این موضوع است و به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد که با پرداخت رشوه از فراخوان نظامی اجتناب کنند.

کی‌یف حتی از زندانیان خود نیز برای افزودن به تعداد سربازان استفاده کرده است. جدای از این، بر اساس گزارش سی‌ان‌ان اوکراین با مشکل جدی ترک پست سربازان، فرار از خدمت و سرکشی از دستورات مواجه است.

طبق این گزارش، تنها در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۹ هزار پرونده ترک پست سربازان و یا فرار از خدمت در ارتش اوکراین ثبت شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس