کد خبر 1642723
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
پمپ بنزین

میزان تولید بنزین حدود ۱۰۵ و مصرف آن ۱۱۷ میلیون لیتر در روز است که هم اکنون باید برای تامین سوخت روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم.

به گزارش مشرق، کشورمان با چالش ناترازی انرژی مواجه است؛ این موضوع در بنزین شدت بیشتری دارد. محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت اعلام کرده که حل ناترازی بنزین یکی از اولویت‌هایش است و تاکید کرده بود که برنامه‌ای برای افزایش قیمت آن ندارد و برای کنترل مصرف، راهکارهای غیرقیمتی در برنامه دارد.

میزان تولید بنزین حدود ۱۰۵ و مصرف آن ۱۱۷ میلیون لیتر در روز است که هم اکنون باید برای تامین سوخت روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم.

با این‌حال به‌دلیل ناترازی انرژی، سال گذشته حدود چهار میلیارد بنزین و نفت‌گاز وارد کردیم و برای امسال برآورد می‌شود که شش میلیارد دلار بنزین وارد کنیم.

ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اعلام این‌که از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ مصرف بنزین بین ۳۸ تا ۴۰ درصد رشد داشته، گفت: فقط با افزایش تولید و ساخت پالایشگاه، ناترازی‌ها، رفع نخواهد شد و باید الگوی مصرف تغییر کند.

کارشناسان برای حل ناترازی بنزین راهکارهای قیمتی را مفید نمی‌دانند و معتقدند با افزایش قیمت، مصرف کنترل نخواهد شد؛ با این حال سه سناریوی ساخت پالایشگاه، واردات بنزین و مدیریت مصرف، پیش‌روی دولت قرار دارد.

البته ساخت پالایشگاه نیازمند زمان و سرمایه‌گذاری زیاد است که در کوتاه‌مدت جواب نمی‌دهد.

دولت برای واردات بنزین نیز باید ارز زیادی پرداخت کند که با توجه به کسری بودجه به تورم دامن خواهد زد.

کارشناسان بر مدیریت مصرف تاکید دارند که شامل اسقاط خودروهای فرسوده، واردات خودروی باکیفیت، ارتقای پالایشگاه‌ها، توسعه سوخت‌های جایگزین مانند سی‌ان‌جی و جلوگیری از قاچاق بنزین است.

اسقاط خودروهای فرسوده

امروز بیش از ۳۵ میلیون خودرو در کشور در حال تردد بوده که بیش از ۱۳میلیون یعنی ۳۷ درصد آنها فرسوده است. خودروهای فرسوده در روز ۴۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۷.۵میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند و درصورت جایگزینی این خودروها با خودروهای استاندارد حدود ۲۷میلیون لیتر بنزین و ۹ میلیون لیتر گازوئیل در روز صرفه‌جویی خواهد شد.

سبد سوختی کشور عمدتا بنزین، سی‌ان‌جی و اندکی نیز ال‌پی‌جی است. ظرفیت استفاده از سی‌ان‌جی کشور حدود ۳۵ میلیون مترمکعب در روز است اما فقط ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب از آن استفاده می‌شود.

اگر از این ظرفیت استفاده شود، می‌توان روزانه ۱۳ تا ۱۵ میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش داد که سالانه حدود ۳.۸میلیارد دلار نیز عایدی خواهد داشت.

نسخه غیرقیمتی برای حل ناترازی بنزین

اصلاح مصرف سوخت خودروهای کشور

یکی از علل ناترازی بنزین، مصرف سوخت بالای خودروهای تولید کشور است که باید به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت، بهسازی و نوسازی ناوگان عمومی و جاده‌ای حرکت کنیم.

اگر خودروها با استاندارد بین‌المللی در کشور تولید می‌شد، مصرف بنزین ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و می‌توانستیم ۵۰ میلیون لیتر در روز صادرات داشته باشیم.

از راهکارهای دیگرکه مدنظر است، استفاده از بازار انرژی و اختصاص سهمیه بنزین به هر فرد است. طبق آمار حدود ۵۰ درصد از مردم فاقد خودرو هستند و ازیارانه بنزین منفعتی نمی‌برند.

با اختصاص سهمیه بنزین به افراد، همه می‌توانند از سهمیه برخوردار شوند و کسانی که تمایلی به استفاده از بنزین خود ندارند، آن را در بازار انرژی به کسانی که تمایل به خرید دارند، بفروشند.

چگونه می‌توان مصرف بنزین را ۳۰ درصد کاهش داد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان باراهکار غیرقیمتی مصرف بنزین را کاهش داد، گفت: نکته نخست ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور است که تکلیف برنامه هفتم توسعه نیز هست و ظرفیت بسیار خوبی هم در کشور برای این موضوع وجود دارد.

مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که عمده فشار تامین سوخت حمل‌ونقل سبک کشور بر دوش بنزین است، افزود: توسعه سی‌ان‌جی، خودروهای برقی، به‌ویژه توسعه خودروهای ال‌پی‌جی‌سوز موسوم به اتوگاز، می‌تواند تقاضای بنزین را تا حد زیادی کاهش دهد. وی ادامه داد: امروز تولید گاز ال‌پی‌جی در کشور بیش از نیاز است و مازاد داریم، به‌طوری که در بسیاری از پالایشگاه‌ها این گاز را در مشعل‌ها می‌سوزانند.

بر اساس گزارش‌های رسمی مازاد تولید گاز ال‌پی‌جی که توان صادرات ندارد، سوخته می‌شود، در حالی که هر تن ال‌پی‌جی می‌تواند مصرف سوخت یک خودرو در سال را تامین کند.

نماینده مجلس تصریح کرد: همین الان خودروهایی با سوخت گاز مایع دچار مشکل هستند، زیرا قیمت آن را به‌شدت بالا برده‌اند، در حالی که می‌توان در کوتاه‌مدت بخشی از فشار مصرفی بنزین را با استفاده از ال‌پی‌جی کاهش داد و نیاز به واردات بنزین را مرتفع کرد.

شریعتی با تاکید بر این‌که سبد سوختی کشور باید متنوع شود، گفت: پالایشگاه‌سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های فعلی، حذف خودروهای فرسوده، واردات خودروهای کم‌مصرف و برقی درکناراستفاده ازظرفیت ال‌پی‌جی و سی‌ان‌جی راهکارهایی برای کاهش مصرف بنزین است که همه اینها باید با هم اجرایی شود و مجموع این راهکارهای غیرقیمتی می‌تواند حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد نیاز کشور به بنزین را کاهش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    23 4
    دنیا داره به سمت برقی شدن میره به خودتون بیاید
    • GB ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      0 0
      اونوقت چقدر سوخت مصرف کنیم برق ماشین برقی تولید کنیم؟
  • سیف IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    32 2
    آقاً بیشترین سوخت و سوز و هدر رفت بنزین مال ترافیک‌های وحشتناک جاده چالوس هست! که راه 3 ساعته بعضا تا 6-7 ساعت طول میکشه و تمام مسافرین شهرهای رامسر و تنکابن و سلمان‌شهر و نشتارود عباس‌آباد و حومه...! همه از جاده چالوس تردد می‌کنند! این درحالی‌است که جادۀ احداثی قزوین به تنکابن (که از محدودۀ طالقان در جاده قزوین ) شروع میشه، حدود 98درصد پیشرفت داشته و رسیده به دمش، بعد از رفتن آقای فتاح، خوابیده! خب اونو تکمیلش کنید ببینید چقدر در مصرف بنزین اثر مثبت خواهد داشت. این یه نسخۀ صرفه‌جویی اگر خواستید بگید تا بازم بهتون بگم!
    • GB ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      1 2
      دلیل ترافیک وحشتناک این هست که با پول ۱ لیتر آب خوردن میشه ۸ لیتر بنزین خرید. نتیجه اینکه رانندگی از پیاده‌روی ارزان‌تره. بنزین گرون بشه با پولش اتوبوس و مترو وارد بشه ترافیک تموم میشه.
  • حمید IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    22 2
    از این 12 میلیون لیتر اختلاف، حداقــل 8 میلیون لیترش بخاطر ترافیک توی جاده‌های شمال کشور - از گیلان بگیر تا مازندران- بخصوص در ترافیک سنگین بین شهرها هدر میره... یه فکری به حال اونجا بکنید. حضرات خودشون با هواپیما میرن میان خبر ندارند
  • حمید IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    15 1
    از این 12 میلیون لیتر اختلاف، حداقــل 8 میلیون لیترش بخاطر ترافیک توی جاده‌های شمال کشور - از گیلان بگیر تا مازندران- بخصوص در ترافیک سنگین بین شهرها هدر میره... یه فکری به حال اونجا بکنید. حضرات خودشون با هواپیما میرن میان خبر ندارند
  • وقت پایان حماقت IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    17 32
    سوخت مجانی = بدمصرفی ..... راهکارهای غیرقیمتی بنزین و گازوییل در حد سرگرمی و بازی است !! .... هر کس غیر از این فکر کند ابله است یا فاسد یا قاچاقچی سوخت !!
    • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      10 4
      تو دیگه چقدر احمقی.دو حالت بیشتر نداره یا نفوذی هستی و دنبال عصبانی کردن مردمی یا خودت ذینفعی و مزدور سایبری اقازاده هایی دنبال اینی که از مردم بیشتر بکنی و بریزی تو جیب اربابات
    • کمی تعقل IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      0 3
      شرایط اقتصادی و تورم نشان میدهد سوخت مجانی چه بلایی سر کشور آورده و چه کسی اشتباه فکر میکند !! .... هر کس نمیتواند دلیل بیاورد به دیگران برچسب میزند !! .... چرا اینترنشنال و بی بی سی مردم را به مطالبه سوخت ارزان تشویق میکنند ؟!! ..... دوستدار ایران و من و شما هستند ؟!! .... خیر .... چون سوخت و انرژی مجانی اقتصاد را به نابودی کشانده است !! .....
    • GB ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      1 2
      کاملاً درست گفتید. حق با شماست. بجز گرون کردن سوخت بقیه راه حل‌ها بازی دادن مردم هست. به علاوه گرون کردن سوخت مشکل ترافیک و قاچاق را باهم حل می‌کنه
  • ایرج IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    5 0
    خودرو من دوگانه سوز ال پی جی یا همون گاز مایع است ‌ . مدتی بود که ماهی ۴۴ کیلو یا ۸۵ لیتر سهمیه داشتیم . اما از پاییز پارسال تاکنون هر ماه یک بازی جدید سر ما در آورده اند و سهمیه را قطع و وصل می‌کنند ..!! طوریکه من الان حدود شش ماهه مجبور هستم از بنزین استفاده کنم چون قیمت گاز مایع لیتری ۴۵۰۰ تومان شده . پارسال گاز مایع را حتی به لیتری ۱۷۰۰۰ تومان هم رساندن و در عرض دو هفته به لیتری ۲۰۰۰ تومان کاهش دادن اما دوباره اوج گرفت ...و سهمیه دولتی خودروها را هم قطع کردن .. سوخت گاز مایع بسیار پاک تر از بنزین و با کیفیت تر از بنزین سوپر و حتی CNG است و هیچ آسیبی به موتور خودرو نمی رساند . اما حیف که هیچ حمایتی از امثال ما نمیشه ...
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    2 0
    شما که کمبود تولید بنزین دارید به چه حقی بنزین هدیه میدادید
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    2 0
    این نظامی که من میبینم تا چند وقت دیگه اب و گاز و بقیه چیزها هم ناتراز میشه.بنزین و برق که الان شده.به جاش اورانیوم غنی کنید انقدر اورانیوم غنی کنید تا جونتون بالا بیاد
  • سپیده IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    7 0
    مشکل اینجا فاصله‌ی زیاد بین محل کار/تحصیل و منزل است. آیا آماری دارند که مصرف بنزین برای هر حوزه چقدر است؟ مثلاً از روی مقصدهای اسنپ و تپسی می‌توانند آمار خوبی به دست بیاورند یا حداقل از تعداد سفرها بفهمند که چقدر از آن مربوط به بخش مصرف اشخاص حقیقی است و چقدر شرکت‌ها و حمل و نقل است. الزاماً راه‌حل مشکل در خودرو و بنزین نیست بلکه در نحوه مصرف هم می‌تواند باشد.
  • حسین IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    18 9
    بهترین نسخه برای رفع ناترازی در انرژی،اب و مواد غذایی اخراج افاغنه از کشور هست.
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    8 11
    اولا فکر نمی کنم مصرف اینقدر باشد اینها روی کاغذ است و مقدار زیادیش قاچاق می شود یک راه کار کم کردن سهمیه بنزین از 60 به 50 است یا 55 است
  • وقت پایان حماقت IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    10 22
    سوخت مجانی = بدمصرفی ..... راهکارهای غیرقیمتی بنزین و گازوییل در حد سرگرمی و بازی است !! .... هر کس غیر از این فکر کند ابله است یا فاسد یا قاچاقچی سوخت !!
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      1 3
      پس تا کی صبر دست رو دست خواهشا قیمت بنزین رو افزایش بدن
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      5 3
      احمق جان قیمت بنزین هر چقدر هم بشه باز قاچاق میشه چرا نمیتونید جلوی قاچاق شدن بنزینو بگیرید؟مردم باید بابت قاچاق شدن بنزین تاوان بدن؟
    • حیف که .... IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      3 2
      مخالفت با حقایق دردی از جامعه و عمق فاجعه سوخت مجانی کم نمیکند !!
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    راه حل های ابلهانه . ول معطلید
  • حماقت عمیق !! IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    برای درک یک حماقت مثل فاجعه سوخت مجانی چند سال باید بگذرد ؟! ... چند میلیارد دلار از منابع کشور و فرصتهای توسعه باید نابود شود ؟!! .... چند سال باید کسری بودجه و تورم دو رقمی بکشیم تا عمق این فاجعه و حماقت سوخت مجانی را درک کنیم ؟!! ......... بسیاری از ..... را با این حماقت روسپید کردیم !! .... فرهیختگان ایران خسته نباشید !!
  • US ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    بنزین یورو پنج کمتر ازبین میره و خودورها باید زیر شیش لیبتر بسوزنونن که الان حداقل ده لیتر
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 0
    افزایش چند برابری قیمت بنزین در روزهای تعطیل و ایام سیزده روزه نوروز و تعطیلات رسمی کشور، بیش از سی درصد مصرف بنزین در کشور را صرفه جویی می کند.
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    7 0
    سایپا که کلا عرضه خودروهای دوگانه سوز رو قطع کرده .ایران خودرو هم قطره چکانی داره سورن دوگانه میده تو بازار .یکی از بهترین موتورهای پایه گازسوز تو دهه هشتاد تو ایران خودرو طراحی شد که انصافا اگر نسل بعدی این موتور هم توسعه میدادن الان ما مشکل بنزین نداشتیم .افسوس که موتور ef7پایه گازسوز الان فقط داره به شکل بنزینی عرضه میشه .تنها راه حل مشکل خودرو واگذاری سهام دولت به شرکتهای بزرگ ژاپنی واروپایی وشراکت با اونها هست .همین تویوتا تو دوسال با عرضه میلیونی خودرو تولید داخل با فن اوری ژاپن میتونه مشکل مصرف رو کامل حل کنه اما افسوس که اراده ای نیست .
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 1
    آماری از سوخت قاچاق شده هم دارید،جلو قاچاق سوخت بگیرید و شغل مناسب برای ساکنان شهرهای مرزی فراهم کنید و اتباع اضافی رو خارج کنید ،بنزین اضافه هم میاد
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    3 0
    هیچ برنامه ای ندارند
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    2 0
    اگر خودروسازی ها تعطیل شوند نجات پیدا می کنیم
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    3 3
    1- كاهش مصرف خودرهاي احتراق داخلي نياز به وارد كردن فنآوري دارد اما در شرايط تحريم حتي چين هم از اين كار امتناع مي كند 2- براي گازسوز كردن خودروها نياز به واردات كيت گازسوز مي باشد كه نياز به ارز هنگفتي دارد و ضمنا در شرايط تحريمي اين قطعات با سختي وارد مي شود. 3- برقي كردن خودرها هم نياز به ورود فنآوري و قطعه دارد كه هيچ كشوري در شرايط تحريم با ايران همكاري نمي كند.حتي چين در ازاي نفت مفتي كه از ايران مي برد فقط اجناس بنجل به ايران صادر مي كند و نه فنآوري و قطعات خودرو. نتيجه اينكه همه اين حرفها سرنا زدن از دهنه گشاد است و همه راهها به مذاكره براي لغو تحريم مي رسد.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 0
    نوسان 5 تا 10 درصد قیمت بنزین مبنی بر ذخیره بنزین برای مصرف کننده مشکل غیر عادی ایجاد نمی‌کند، مشکل از آنجا شروع می‌شود که قیمت دو یا برابر یا بیشتر بشود.
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 2
    پیشنهاد اول کارت سوخت خودروهای فرسوده بنزینی باطل بشه ...پیشنهاد دوم جایگاه های پر مصرف شهری و ترافیکی جاده ای مثل جاده چالوس که مثال زدن بنزین یارانه ای تحویل ندهد و بنزین غیر یارانه را در هر نوبت 20 لیتر تحویل بدهد... خیلی راه حل میشه بکار گرفت مشکل اینه که مراحل همین تغییرات یک پروسه اداری پیچیده ای داره و فوری آزمایش یا اعمال نمیشه
  • جواد IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    2 4
    اتباععععععععع ریشه ناترازی ها اتباعن میلیونها خونه اتباع آب برق گاز مجانی میگیرن نسبت به قیمت جهانی چهل درصد نون کشور را اتباع مصرف میکنند روزی بیست میلیون لیتر بنزین اتباع حداقل مصرف میکنند کرایه خونه بخاطر اتباع ده برابر شده است اکثرشون هم وهابین وزادوولدی نجومی دارن تغییر بافت جمعیتی حتمیس. یهود تصمیم داره ایران توسط اتباع سقیفه نشین بشه قحطی وناامنی درافغانستان صوریه هدف اصلی سقیفه نشین کردن ایران است. ابر چالش آینده نزدیک ایران اتباعن خود اتباع در کاشان میگن ما اومدیم ایران را بگیریم
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    6 0
    مملکت داری عرضه می خواهد.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    5 4
    بنزین اگر بشه لیتری صدهزارتومن هم درد این حکومت درمان نمیشه
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      0 0
      چون سیر نمیشن
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    مگر چون ما نفت داریم باید سرمایه خودمان را مفت برای دود کردن حرام کنید
  • NO ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    راهکار غیر قیمتی در هیچ جای دنیا جواب نداده. چرا همیشه میخواهیم یک مدل عجایب باشیم؟ خیلی راحت قیمت بنزین و مخصوصا گازوییل رو آزاد کنید. یک یارانه کوپن مانند هم به اقشار کم درامد بدهید و تمام. برعکس همه جای دنیا یک مردم بسیار پر توقع از دولت پرورش دادیم که دیگه خیلی دل آذار شدن
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    پولطلا تنها راه اقتصاد ایران! با پولطلایی شدن پس از مدتی قاچاق صفر می شود و مردم خودشان صرفه جویی می کنند
  • DE ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    تمام ویلاها که در زمین های کشاورزی غیر قانونی احداث شده را خراب کنید. یک مشت علاف رفتند ویلا خریدند چند صد کیلومتری هر آخر هفته میریزن داخل ماشین خسته و خرد دو روز بعد برمیگردند هول هولکی برن سر کار فرهنگ ویلا سازی و ویلا رفتن را درست کنید ایمان دهات دست نخورده را هم با بیحجابی و بیفرهنگی خراب کردند کدام کشور اینقدر ویلای مسخره داره
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    تنها راه، آزاد کردن قیمت بنزین مثل بقیه کشورها است، ولی پیش از اون، حقوق مردم هم مثل بقیه کشورها بشود. چون نمی خواهند حقوق مردم زیاد شود، حاضرند شورش بشود، نصف مملکت آتش بگیرد، چهارتا بسیجی را میفرستند جلو، کشته میشوند، خون یک عده به جوش می آید، یک عده هم از اعتراض دست می کشند، مشکل مسئولین حل می شود. اما مشکل مردم چند برابر قبل.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 2
    خودروی برقی راه حل مناسب هست
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    بنزین در ترکیه 80 هزار تومن هست !!!!!!!! بنزین در ایران حداقل باید 30 هزار تومن شود
  • کمی تعقل IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    شرایط اقتصادی و تورم نشان میدهد سوخت مجانی چه بلایی سر کشور آورده و چه کسی اشتباه فکر میکند !! .... هر کس نمیتواند دلیل بیاورد به دیگران برچسب میزند !! .... چرا اینترنشنال و بی بی سی مردم را به مطالبه سوخت ارزان تشویق میکنند ؟!! ..... دوستدار ایران و من و شما هستند ؟!! .... خیر .... چون سوخت و انرژی مجانی اقتصاد را به نابودی کشانده است !! .....
  • احمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    مصرف بنزین دولتی از سوی سه قوه بسیار بالاست. خوبه است آقای پزشکیان که طرفدار صداقت است آماری از مصرف دولتی ها به مردم ارائه کنند. همین کار را روسای مجلس و دستگاه قضا انجام دهند تا معلوم شود مصرف مردم بیشتر است یا سه قوه؟ تولید خودروهای بی کیفیت از سوی دولت هم جای خود دارد.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    توسعه راه آهن
  • کارمند ساده IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 0
    تجربه را تجربه کردن خطا است ، یعنی بزرگترین خطا ی این دولت و نابودی .....
  • محمدایوب IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    0 0
    بهترین راه رفع ناترازی حرف وسخنرانی است تا مردم سرگرم شوند تا دوره بعدی واقای اژه ای هم همین کار را میکند بروید به دادسرا ها و دادگاه ها سربزنید نظر سنجی کنید
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    0 0
    خوب بیشتر تولید کنید چه کلکیه؟ چرا باید وارد کنید؟
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    0 0
    چرا زمان رئیسی از اینجور مشکلات نداشتیم؟ هدف از طرح این برنامه ناترازی بالابردن قیمت هاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس