کد خبر 1643642
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
مسعود اکبری

امید است که جناب آقای پزشکیان با دوری جستن از مشاوران نابلد و تحلیل دقیق عملکرد دولت‌های گذشته و بررسی نتایج آن، از تکرار اشتباهات فاحش جلوگیری کند. 

به گزارش مشرق، مسعود اکبری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱- جناب آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم در بخشی از اظهارات خود در نشست خبری اخیر گفت: «اگر بتوانیم مسئله FATF و برجام و هرگونه ارتباط با دنیا را حل کنیم، اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور به وجود بیاید، نه تنها می‌توانیم معضلات را حل کنیم، بلکه می‌توانیم کشور را به چشم‌اندازهای ترسیم‌شده از سوی مقام معظم رهبری برسانیم.»؛

۲- از رسول خدا(ص) نقل شده است که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود (لاَیُلْسَعُ اَلْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَیْنِ). رویکردی که جناب آقای پزشکیان درباره آن سخن می‌گوید، در دولت یازدهم و دوازدهم، آزموده شده و خسارت‌های هنگفتی به کشور تحمیل کرده است.

در دولت مدعی تدبیر و امید، رئیس‌جمهور- خرداد ۹۴- در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت: «اینکه می‌گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضی‌ها چشم‌هایشان را زیاد نچرخانند! تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. تا مسئله محیط زیست حل شود. تا اشتغال جوانان حل شود. تا صنعت جامعه حل شود. تا آب خوردن مردم حل شود. تا منابع آبی زیاد شود. تا بانک‌های ما احیا شود.»

در همان دولت، برجام امضاء و به صورت یکطرفه توسط دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شد. علاوه‌بر این،۳۷ بند از ۴۱ بند تعهدات مرتبط با FATF و به عبارتی حدود ۹۰ درصد دستورات FATF توسط دولت وقت اجرا شد. نکته اینجاست که هیچ‌کدام از اعضای FATF این حجم از تعهدات را انجام نداده بودند و دولت وقت در اجرای دستورات FATF رکوردزنی کرد. خب نتیجه چه شد؟! آیا اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور به وجود آمد؟! آیا تحریم‌ها بالمرّه لغو شد؟! آیا مشکل آب خوردن مردم رفع شد؟!

۳- پاسخ این سؤالات را باید در اظهارات مقامات ارشد دولت یازدهم و دوازدهم جست‌وجو کرد. به این موارد توجه کنید:

- حسن روحانی -آبان ۹۶- گفته بود: «آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید.»

- محمدجواد ظریف، وزیر اسبق امور خارجه- آذر ۹۷- در نشست بین‌المللی دوحه گفت: «نتایج برجام روی هواست.» ظریف همچنین- اسفند ۹۷- در مصاحبه با روزنامه سوییسی «بازلرتسایتونگ» گفت: «فروش نفت ایران در مقایسه با قبل از توافق هسته‌ای، کمتر شده است.» وی- مهر ۹۶- در اظهارنظری دیگر گفت: «ما حتی نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم.»

در اسفند ۹۶، روزنامه آلمانی «زوددویچه» در گزارشی نوشت که در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ، هیچ کدام از شرکت‌های تامین سوخت حاضر نشدند به هواپیمای حامل «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران سوخت رسانی کنند. برجام حتی چرخ هواپیمای آقای ظریف را هم نچرخاند، چه برسد به چرخ اقتصاد کشور.

- ولی‌الله سیف، رئیس‌ وقت بانک مرکزی ایران در فروردین ۹۶ در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: «توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران دربر نداشته است.»

- سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده در دولت یازدهم و دوازدهم، آذرماه ۹۷ میزان بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را «نزدیک به صفر» اعلام کرد. وی همچنین تیرماه ۱۴۰۰ در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت گفت: «ایران بیشترین هزینه را داد و از برجام بهره‌ای نبرد.»

۴- براساس آمارهای منتشر شده، در هشت سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم، بیش از ۱۰۰۰ کارخانه و واحد تولیدی تعطیل شد. این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم این وعده داده شد که «هم باید چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ کارخانه‌ها»، اما به واسطه برجام و رویکرد غلط در حوزه‌های سیاست خارجی و اقتصاد، هم در صنعت هسته‌ای بتن ریخته شد و هم چرخ کارخانه‌ها از حرکت باز ایستاد.

و اما در دولت سیزدهم، بدون برجام و FATF و با تلاش‌های شبانه‌روزی شهید بزرگوار آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و دولتمردان، حدود ۸ هزار و ۸۰۰ طرح در نهضت احیا به چرخه تولید بازگشتند و ۷۲۰ واحد راکد، نیمه‌فعال و غیرفعال نیز در حال احیا و بازگشت به چرخه اقتصادی کشور هستند.

۵- به نظر شما آیا برجام و FATF مشکل آب خوردن مردم را حل کرد؟! پاسخ قطعا منفی است. در دولت مدعی تدبیر و امید کار به جایی رسید که در مناطقی از جمله غیزانیه در خوزستان، مردم با مشکلات زیادی در حوزه تأمین آب مواجه شدند و دشمن از آن سوءاستفاده کرد.

اما در دولت سیزدهم با اینکه تحریم‌های ظالمانه کنار نرفت، پروژه‌های عظیم آبرسانی در خوزستان و کردستان و همدان و سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط کشور به بهره‌برداری رسید و آبرسانی به ۵هزار روستا به مرحله اجرا درآمد.

۶- مقامات ارشد دولت یازدهم و دوازدهم، مدعی بودند که واکسیناسیون سراسری کرونا منوط به پیوستن به FATF است. در آن مقطع به دلیل برخی قصور و تقصیرها، تعداد قربانیان کرونا در ایران به ۷۰۰ نفر در روز رسید.

اما در دولت سیزدهم بدون برجام و FATF، واکسیناسیون سراسری کرونا انجام شد و ما شاهد رکوردزنی چندین باره روزهای بدون فوتی کرونا بودیم.

۷- جناب آقای پزشکیان تاکید کرده‌اند که «اگر بتوانیم مسئله FATF را حل کنیم، می‌توانیم معضلات را حل کنیم.» این در حالی است که آقای ظریف- ۱۵ مهر ۹۷- در مقام وزیر امور خارجه در جلسه علنی مجلس درخصوص ارتباط FATF با مشکلات کشور گفته بود: «نه بنده و نه رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به لوایح مرتبط با FATF مشکلات ما حل خواهد شد.»

۸- جریان مدعی اصلاح‌طلبی در دولت یازدهم و دوازدهم تاکید داشت که تا تحریم‌ها کنار نرود و تا مشکل پیوستن ایران به FATF رفع نشود، از پیوستن به سازمان‌های بزرگ اقتصادی در جهان از جمله شانگهای و بریکس خبری نخواهد بود. این در حالی است که در دولت شهید رئیسی، ایران بدون برجام و FATF به شانگهای و بریکس پیوست.

۹- رادیو فردا- ارگان رسانه‌ای سازمان سیا – اخیرا در گزارشی با نگرانی نسبت به اینکه ایران توانسته تحریم‌های گسترده آمریکا را دور بزند و روزانه یک میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت بفروشد، واکنش نشان داد. این نتیجه دیپلماسی مقتدرانه و عزتمند در دولت سیزدهم بوده است. ایران در دولت سیزدهم هم در فروش نفت و هم دریافت درآمد نفتی خود موفق بوده است و همین مسئله خشم و عصبانیت دشمن را در پی داشته است.

این در حالی است که معاون وقت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت مدعی تدبیر و امید گفته بود «شدیدترین مرحله تحریم، نفت در برابر غذا بود، اما الان در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به‌فروش می‌رسد، امکان تبادل مالی نباشد.» وزیر نفت دولت یازدهم و دوازدهم نیز که مدعیان اصلاحات از او با لقب «ژنرال»! یاد می‌کنند، در اظهارنظری مشابه گفته بود: «امروز، هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم، حتی اگر بفروشیم پولش را نمی‌توانیم بیاوریم.»

۱۰- همان‌طور که در ابتدای این وجیزه نیز به آن اشاره شد، مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. سرنوشت عبرت‌آموز دولت یازدهم و دوازدهم و الگوی دولت سیزدهم و عملکرد تحسین برانگیز آن، پیش روی دولت چهاردهم قرار دارد.

امید است که جناب آقای پزشکیان با دوری جستن از مشاوران نابلد و تحلیل دقیق عملکرد دولت‌های گذشته و بررسی نتایج آن، از تکرار اشتباهات فاحش جلوگیری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 32
  • م IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    55 41
    عصبانی هستید از این عصبانیت اذیت می شوید
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      16 7
      دقیقا
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      6 0
      پزشکیان ساده لوحه امام خمینی گفتند رابطه ایران و آمریکا رابطه گرگ و گوسفندیه کدام برادری
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      3 0
      از حماقت بعضی‌ها در تعجبیم
  • مینا IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    25 53
    مردم ایران اگر 1000 بار هم گزیده شوند باز هم کم است مردم ما خیلی از چیزها را نمی دانند و نادانسته فقط فتوا صادر میکنند و زود قضاوت میکنند و هر دروعی را زووباور میکنند
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      21 11
      مردم ایران بسیار هم زیرک، خردمند و باهوش هستند فراموش نکن این دولت با حداقل آرا و با وفاق دوجناح بدسابقه کشور به ریاست رسیده است.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    29 55
    اونهایی که از روی لجبازی رای دادن نه فقط برای رای دهنده نتیجه آزار دهنده است بلکه برای همه
    • فاطمه AE ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      16 47
      تا قيامت اين انتخاب اشتباه طوق آتش بر گردن است
  • US ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    4 27
    جالب بود
  • مردم IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    60 26
    البته که مایه داران و کاسبان تحریم درد مردم پایین دست را حس نمیکنند و از تحریم ها سود میبرند یکماه خودتون را بگذارید جای مردمی که روزی ده بار شرمنده زن و بچه میشن . شماها بایدم با اف ای تی اف و کلا با همه چیز مخالف باشید چون نونتون تو همین شعار هاست .
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      16 24
      برو کار کن مگو کار چیست .مزد آن گرفت که جان برادر کار کرد،.دوباره منتظری روباه مکار بیاید بگوید تمام تحریم ها بالمره لغو شد؟!
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      12 23
      ما مردم به هیج وجه به شما اجازه دسترسی به اطلاعات خصوصی شرکت‌های ایرانی به بهانه اف ای تی اف رو نمی‌دهیم. تو هم برو بمیر صهیونیست مزدور
    • محسن IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      8 26
      توهم کاسب تحریم حرف غربگراهایی هست که برای رابطه باامریکا غش وضعف میرن وگرنه برجام که یکبارازسوی ایران پذیرفته شدچرامردم هنوزشرمنده زن وبچه اند
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      3 20
      اشتباه میکنی، ذینفع تحریم ها اصلاح طلبها بودند که نامه با درخواست تشدید تحریم ها که توسط خاتمی و میر حسین تهیه شده بود را بردند به نمایندگان مجلس آمریکا تحویل دادند. افزایش تحریم ها و دوبرابر کردن آنها بعد از برجام نشانه استفاده از برجام برای ایجاد فشار مالی بیشتر بر مردم ایران است.
  • حمید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 1
    واقعا عمل نشان می دهد کیاس هستید ولی مومن نیستید هردو اصول و اصلاح ، اما چاره چیست
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    40 7
    رهبر انقلاب فرمودن: پزشکیان حفظ الله هیچ رئیس جمهوری تاکنون اینجوری توسط رهبر و مجلس حمایت نشده. پس بیخود سروصدا نکنید.
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      4 18
      همه سخنان مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی را گوش بده و در حد توان عمل کن تا در روز حساب الهی مدیون نامه عمل خودت نشوی . گزینشی حرف زدن یعنی منطقی پشت کلامت نیست !!!! امام ره و ایشان در مورد رابطه با آمریکا فرمودند رابطه گرگ و میش را نمیخواهیم !!!! چرا این سخن حکیمانه را نمی شنوید ؟!!!!!
  • میثم GB ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    11 7
    باتوجه به اینکه یک بار در گذشته تجربه ی تلخ و خسارت باری بوده باید مقام معظم رهبری جلوی تکرار این سیاست اشتباه را بگیرند تذکر بدهند و اگر تذکر اجرا نشد مستقیم اعلام موضع کنند تا جلوی تکرار این خسارت ازسوی دولت پزشکیان گرفته شود سکوت در برابر زیان و خسارت به منافع ملت و کشور خیانت است تمام ارکان نظام از ر مجلس و مصلحت و شورای عالی قوا باید جلوی این کارا را بگیرند.
  • ناشناس IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    71 8
    حسین شریعتمداری مرد حسابی .. طرف ارا ملت را نیاورده که مهره های شما را به کار بگیره ... یعنی یارو بره رای بیاره بعد به تو میدون بده ... رو که نیست .....
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      5 36
      طرف بطور مکرر گفته نمیدونم و نمی تونم و حالا تو داری از یک ناتوان دفاع میکنی؟ طرف حرف زدن بلد نیست و هنوز عقلش نمیرسه که شوروی وجود نداره و ادا و اطوار لاتهای قدیمی رو دوست داره در بیاره - تا حالا هم برای حل مشکلات اقتصادی هیچ برنامه ای ارائه نداده و معلوم نیست اصلاً توانایی تهیه برنامه اقتصادی رو داشته باشه - فعلاً دوست داره هرچی فتنه گره دور خودش جمع کنه و برای فتنه های بعدی و بدبخت کردن مردم روضه بخونه و خودش رو قهرمان مقابله با پلیس که حافظ امنیت مردم و کشور هست نشون بده
    • FR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      2 0
      همین که کیهان با کسی مخالف است یعنی او فرد سالم و کار بلدی است.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    8 32
    وقتی که یک انسان بی تجربه و ساده رئیس جمهور شد
  • صدای ملت IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    28 9
    کیهان کاغذ باطل کن با بودجه بیت المال را تعطیل کنید
  • عمادی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    26 7
    یک زمان بیشتر از نیم میلیون تیراژ داشت کیهان اما از وقتی حاج حسین اومده از تیراژ 2000 نسخه ای کیهان 1990 تاش برگشت میخوره خدا قوت پهلوون
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    46 17
    خائن ترین نشریه ای که درکشور وجود دارد همین کیهان است اما نمیدانیم چگونه کسی جلویش را نمی گیرد. لطفا فیش حقوقی مدیران این روزنامه را چاپ کنید.
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      6 48
      برعکس گفتی . همه اش امثال شمایی . رد گم نکن
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      14 48
      اعتماد شرق و آرمان و ..... اونا خائن.
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      8 37
      کجات داره میسوزه ..؟؟؟ از اینکه کیهان حرف حق میزنه و بساط دروغ گویی و پاچه خواری و توطئه های غربگدایان رو رسوا میکنه داری میسوزی ؟؟!!!
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      3 28
      اتفاقاً کیهان مستقل ترین و آقای حسین شریعتمداری پاکدست ترین فرد صاحب نشریه است - گند نشریه های اصلاح طلب در انتشار اخبار جعلی و فریب دادن مردم و نیز وابستگی شان به اسرائیل و تعریف و تمجید نتانیاهو از اونها رو که نمیتونی منکر بشی
  • مطلع IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    5 2
    منظورش اینه که به غیر اونها کس دیگری حق فکر کردن و حرف زدن و تصمیم گرفتن نداره . همچنان که شما حق دارید حرف بزنید بقیه هم باید بتونند که البته هنوز بقیه تریبونی ندارند
  • من IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    5 2
    باشه به فرض هر چی شما میگی درست راه حل ، حل مشکلات وپیشرفت کشورو شما بگو
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    7 17
    همان کسانی‌که دردولت روحانی بودن دراین دولت پست گرفتن واین یعنی عقب گرد به‌ آن دوران شورای نگهبان با تایید پزشکیان اشتباه بزرگی کزد که‌ چندین سال توسعه وپیشرفت کشور عقب می اندازد
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    8 18
    بقول ظریف به ملت ایران خوب می شود دروغ گفت
  • محسن IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    8 41
    دقیق,مستندومتقن اماکوگوش شنوا
  • فاطمه AE ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    12 35
    آقاي پزشكيان اينكاره نيست خوب بود کسی دیگر می رفت
    • رضایی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      39 7
      تو که چیزی نمی دونی الکی حرف نزن. با سوادترین رئیس جمهور دنیا ، آقای پزشکیان است. منتها هر کسی اگه جای ایشون بود بهتر از این نمی تونست تصمیم بگیره چون مشکلات در هم تنیده بسیار زیاده
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      4 21
      اینکه ادعا میکنی پزشکیان باسوادترین فرد دنیاست در حالیکه خودش تا حالا نشون داده حرف زدن بلد نیست و حتی از روی نوشته هم نمیتونه بخونه و مرتب میگه نمیدونم و نمی تونم و هنوز قدرت فهم وجود نداشتن شوروی بعد از اینهمه سال گذشت از فروپاشی شوروی را نداره و بیربط میگه ، نشون میده پزشکیان افرادی را برای تعریف از خودش در فضای سایبری اجر کرده یا از آلبانی برای حمایتش دارند نظر میدهند.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      3 22
      فعلاً با خرج کردن ذخیره ارزی شهید رئیسی داره خوش میگذرونه و مدتی بعد مثل روحانی که ذخیره ارزی رو تموم کرد و بعد استقراض از بانک مرکزی کرد و پول بی پشتوانه چاپ کرد و مردم را به فلاکت کشاند معلوم میشه چقدر نمی دونم و نمی تونم گفتنش درست بوده و چه افرادی با ساده لوحی ایشون رو بعنوان فرد لایقی باور کرده بودند - ضمناً از یکی از دوستانم که گندمکاره بابت فروش گندم به دولت، شنیدم که فقط 10 درصد پول گندم رو بهشون داده اند و معلوم نیست پولی که پزشکیان از ذخیره ارزی با بهانه پرداخت مطالبات گندمکاران برداشت کرده رو دقیقاً کجا خرج کرده - میترسم مثل دولت روحانی بجای پرداخت مطالبات گندمکاران ، تو جیب فتنه گران اصلاح طلب رفته باشه
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    7 5
    امید است تا چقدر خونسردید بابا این میزان خونسردی هم حدی داره یک کاری بکنید تا دولت تمام کشور را به فنا نداده ...بره دولت اقای پزشکیان بره ...
  • رضا IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    6 4
    آقای اکبری یک کلام و ختم کلام : امیدوار نباشید طیف اصلاح طلب فقط ستون پنجم غرب در داخل است!!
  • ایرانی وطن پرست IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    39 9
    جناب اکبری عزیز لطفأ چشمهایتان را بشویید و دوباره نگاه کنید این همان برجام و FATF است که در دولت سیزدو برایش له له می زدید که اگر جلیلی رئیس جمهور میشد نور علی نور بود ولی چون پزشکیان رئیس جمهور شده بد است
    • محمد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      1 0
      دقیقا۱۰۰% همینه
  • جهان IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    7 5
    کاسبان تحریم شروع کردن
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    66 5
    شریعتنداری چرا تمام کارهایش را با ابزارآلات ساخت غربیهاانجام می‌دهد.
  • محمد IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    6 1
    ایناادامه پروژه آقای ظریفه، سنگ راانداخته وعقب وایساده ببینه نتیجه چی میشه
  • صلاح IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    4 6
    دقیقا خاطرم است که در زمان برجام با سه ماه حقوق یک ماشین پراید دست دوم خوب میشد خرید .قیمت قطعات یدکی بسیار پایین بود سکه یک میلیون و صد بود .اما ترامپ کمونیست و کاسبان تحریم فرصت ندادند
  • IQ ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    8 0
    پزشکیان ساده لوح نمی داند اگر fAtf و برجام هم امضا کنه اصلا کلا هسته ای هم جمع کنه و موشکی هم نباشه آمریکا راضی نمیشه باز هم آمریکا جز به نابودی ایران ایجاد حاشیه امنیت برای اسرائیل چیزی دیگه نمی خواهد کاری که با صدام حسین ملعون کرد در عراق خلع سلاح ش کرد بعدش حمله نظامی هیچی نداشت دیگه مقاومت کنه
  • IQ ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    2 2
    امیدواریم این ریس جمهور ایران موفق بشوند تا بلکه خیلی ها سکوت کنن
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    7 0
    اقای ظریف و عراقچی و دیگر عناصری که در حال حاضر تبدیل به تصمیم سازهای اقای پزشکیان شده اند بخوبی میدانند برجام و اف ا تی اف حتما پیوست های خطر ناک دیگری را همراه خود دارد که متاسفانه ورد زبان و ذهن جریان غربگرا است . بعضی پیوستهای خطرناک ان عبارتند از : 1- خلع سلاح موشکی ایران 2- عدم هر گونه حمایت و قطع ارتباط ایران با محور مقاومت 3- تعطیلی و جمع اوری صنعت هسته ای 4- عدم وجود رشته های علم فیزیک و ... در مراکز دانشگاهی ایران که منجر به توانایی صنعت هسته ای شود 5- کنترل و تضعیف و محو نیروی قدس سپاه 6- هماهنگی جمهوری اسلامی با سیاستهای تجاوز کارانه امریکا و غرب در منطقه غرب اسیا در راستای برسمیت شناختن رژیم غاصب و سفاک صهیونیستی 7- استحاله و بر اندازی نظام اسلامی ایران و ورود ارتشهای خشن و خونریز امریکا و داعش به ایران و ویران کردن کشور صدها برابر بدتر از غزه و لیبی و عراق و افغانستان
  • ایران IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    5 7
    یکی به این آقای اکبری بگه شما قیم ملت هستید ملت در انتخابات راه خودشان را مشخص کردند . شما اگر خیلی دلسوزی یکبار دیگر مساله حل FATF و برجام و تخریم ها را به رای و نظر سنجی عمومی بزار ..
  • US ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    4 4
    تمام مشکلات از بی تدبیری برخی مسئولین است و بس
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      0 0
      دقیقا
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    2 3
    آخه تو کی هستی که توصیه می کنی ؟
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    4 0
    مومن کجا بود!؟
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    5 2
    بنده خدا پزشکیان خودش هم نمیدونه جرا اونجاست!
  • محمود IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    6 2
    بهتر اقای پزشکیان از مشاوران و کارشناسان سیاسی و با اعتماد دوره دولت دکتر رییسی استفاده کند چون متاسفانه مشاوران فعلی بسیار مبتدی و حتی به احتمال زیاد غیر قابل اطمینان در مشاوره موضع گیری های رسمی هستند .
  • جیب مردم IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    2 1
    جناب ، از آموزه های دینی شما فقط همین فرمایش رسول اسلام داریم ؟ جهت طلاع ، از هر دری فقر وارد شد از در دیگر ایمان خارج می شود ،
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 1
    این چرندیات را برای ما نگو
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 2
    خسارت وجود تو و امثال تواست که اسلام و ایران را با هم نابود می کنید .
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    4 1
    به شماها فقط بایدگفت سکوت کنید چون شماها همیشه عامل تخریب هستید
  • منصور IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    4 1
    برگشت افراد زاویه دارباانقلاب ورهبری به نقاط حساس به اسم وفاق ملی جاده صاف کنییه برای اشوب داخلی جدیدوحمایت ازبی حجابی و اسلام ستیزی .
  • همه IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 1
    سردبیر محترم روزنامه شرق پند و اندرز بی فایده است بی زحمت برو کمک جناب شریعتمداری
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 2
    ملت به گفتمان شما رای ندادند
  • استقلال بزرگ IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    2 2
    خدا به همه عقل داده،دوستی بهتر از دشمنیست،،،ما از دوستی با امریکا به جایی نمی رسیم
  • حمید کلباسی IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 2
    مشکلات ایران آنقدر پیچیده است که از دست بزرگتر از پزشکیان هم کاری ساخته نیست
    • ناشناس IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      3 0
      در واقع هدف همین بود که این حجم از مشکلات ایجاد بشه و اصلا قرار نیست رفع بشه حتی اگر توانشو داشته باشند، اگر به کلیات و اتفاقات سه دهه گذشته دقیق بشید متوجه میشید. فقط وعده و وعید داده میشه و با روند صعودی مشکلات اقتصادی مردم از بالایی ها چیزی جز ساده انگاری دیده نمیشه و مارو با یمن و غزه و سوریه و افغانستان مقایسه میکنند.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 1
    دوبار گزیده ننیشود ولی قدرت الان ایران با اون زمان فرق دارد تازه فهمیدند تحریم تقریبا نتایجی نداده است دید اونها هم عوض شده است همونطور که ایران عوض شده است
  • ناشناس IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    پس چرا مسئولین از یه سوراخ نه دو بار بارها باعث گزیدگی کشور میشند؟
  • کاربر IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    مردم تو بدبختی و بیچارگی دارند دست و پا می زنند فقط یه عده دارند از این شرایط تحریم ها سود می برند، به فکر مردم عادی باشید که تو فقر مطلق گیر افتادن، هر روز هزاران نفر به خاطر کمبود دارو نفله می شن و هزاران نفر به خاطر سوءتغذیه کم کم از بین می رن، امام زمان (عج) هیچ وقت در این شرایط بیعدالتی ظهور نخواهد کرد.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    آزموده را آزمون خطاست،آمریکا نه به دشمن حتی به دوستان خود نیز وفادار نیست، دولت همفکر پزشکیان هم که هشت سال دنبال مذاکره با آمریکا بود بدون هیچ دستاوردی برای کشور وفقط خسران برای کشور ،ابن چه اسراری بر مذاکره وfatf هست مگر اینکه برادرشان باشی کسی که هم برادر آمریکا باشه(آمریکایی که بیش از ۵۰دهزار غز های رو جلوی چشم مردم دنیا قتل وعام کرده)دشمن مسلمونهاست،بدبخت مردمی که به یک آمریکایی وتفکر آمریکایی رای دادن وانتظار اصلاح امور رادادن،
  • رضا IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    5 1
    بهتر نیست شما در حیطه وظایف خودتان مشغول باشید.
  • حسین IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    6 1
    روزنامه کیهان دشمن واقعی مردم و منافع ملی با عوامل تندرو باید تعطیل بشه
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 1
    این جمله"مؤمن از یک ‌سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود" چه ربطی به پزشکیان داره؟
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    دولتی با حداقل آرا و اختلاف در مسند امور هست که عده ای تنها برای مناصب اون نقشه کشیدن، بعضی از مسولان دولت هم بیشتر دارای سو سابق هستن تا حسن سابقه جالبه اینکه همشون از رهبری دم میزنن ولی در عمل نصایح ایشون را فراموش کردن با این اوضاع قطعی برق و گرانی که شروع کردن این دولت چهار ساله خواهد بود!
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    4 0
    یعنی تا ابد تحریم بمانیم... خودتون هم می دونید با تحریم تورم کم نمیشه..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس