مردم کدام استان ها کمترین دخل و خرج را دارند؟/ سبقت رشد درآمد ایرانیان از هزینه‌ ها

میانگین درآمد سالانه خانوارهای شهری ایرانی در سال ۱۴۰۲ با رشد ۵۴ درصدی مواجه شده که برآوردها نشان می‌دهد نتیجه آن سبقت رشد درآمد از هزینه‌ها بوده است.

به گزارش مشرق، مرکز آمار می‌گوید: در سال گذشته ۵۶.۶ درصد از هزینه خانوارهای شهری صرف تامین مسکن و انرژی شده و در بخش خوراکی‌ها هم گوشت سهم ۲۴.۷ درصدی از کل هزینه‌های خوراکی را به خود اختصاص داده است. درآمد خانوارهای شهری در سال گذشته هم از ۳ منبع اصلی تامین شده که شامل ۲۹.۸ درصد از محل مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، ۱۶.۹ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی تامین بوده اما بخش عمده درآمد خانوارهای شهری، یعنی ۵۳.۳ درصد، از محل درآمدهای غیرشغلی نظیر سود سرمایه‌گذاری‌ها و سایر منابع به دست آمده است.

دخل و خرج بهتر روستایی‌ها

این گزارش می‌افزاید: در سال ۱۴۰۲، خانوارهای روستایی نیز با افزایش ۴۰.۳ درصدی در هزینه‌های سالانه خود مواجه بوده‌اند و متوسط هزینه خالص سالانه یک خانوار روستایی به ۱۱۰ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان رسیده که ۳۹.۶ درصد سهم هزینه‌های خوراکی و دخانی بوده و مابقی هزینه‌ها در بخش‌های غیرخوراکی از جمله مسکن، سوخت و روشنایی صرف شده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط درآمد سالانه خانوارهای روستایی در سال ۱۴۰۲ به ۱۴۹ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده که نسبت به سال گذشته ۵۱.۴ درصد رشد داشته است. ۳۰.۲ درصد درآمد خانوارهای روستایی از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، ۲۹.۳ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۴۰.۵ درصد از درآمدهای غیرشغلی به دست آمده است.

دخل و خرج استان‌ها

در میان استان‌های کشور، تهران با متوسط هزینه سالانه ۳۳۰ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان، بیشترین میزان هزینه را در بین خانوارهای شهری داشته و در مقابل، استان آذربایجان غربی با ۱۰۷ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۱۰۰ تومان کمترین میزان هزینه را ثبت کرده است. در بخش درآمدها نیز تهران با متوسط درآمد ۳۸۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان، بیشترین درآمد سالانه را در میان خانوارهای شهری داشته، در حالی که استان سمنان با ۱۵۷ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان، کمترین میزان درآمد را داشته است.

در مناطق روستایی هم استان بوشهر با ۱۸۳ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۵۸ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۹۰۰ تومان کمترین هزینه را در سال ۱۴۰۲ ثبت کرده‌اند. از نظر درآمد، استان مازندران با ۲۴۰ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۷۱ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۴۰۰ تومان کمترین درآمد سالانه را در بین خانوارهای روستایی داشته است.

مردم کدام استان ها کمترین دخل و خرج را دارند؟/ سبقت رشد درآمد ایرانیان از هزینه‌ ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس