دهک بندی

دهک بندی خانوارها در حالی مهرماه قرار است به روز رسانی شود که آمارها حاکی از دریافت یارانه توسط بیش از ۹۴ درصدی مردم و در عین حال ناترازی سنگین بودجه هدفمندی است.

به گزارش مشرق، طبق اظهارات مقام مسئول وزارت رفاه، دهک بندی خانوارها مهرماه قرار است به روز رسانی شود. این در حالی است که تازه ترین آمارهای دیوان محاسبات از یارانه بگیری ۸۱ میلیون نفر از خانوارها در سال گذشته خبر می دهد.

از سوی دیگر نتایج بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که بودجه هدفمندی یارانه ها که در سال گذشته با ناترازی سنگین ۱۲۳ هزار میلیارد تومانی روبه رو بوده که هم بر بودجه دولت و هم بر بودجه شرکت های دولتی اثر منفی گذاشته است.

با این اوصاف، این سوال مطرح می شود که این وضعیت پرداخت سنگین یارانه ها که در نهایت به ضرر همه مردم است تا کجا می تواند ادامه داشته باشد؟

دهک بندی خانوارها قرار است در مهرماه به روز رسانی شود. این را خبرگزاری ایسنا به نقل از رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان خبر داده است.

محمدی گفته است که اواخر شهریور یا مهرماه امسال، وزارت رفاه، سومین مرحله به روز رسانی اطلاعات اقتصادی خانوارها برای وسع سنجی، رتبه بندی و دهک بندی خانوارها را انجام خواهد داد.

وی با بیان این که آخرین به روزرسانی داده های اقتصاد در دی ۱۴۰۲ اتفاق افتاده است، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار بر این بوده که شهریورماه سال ۱۴۰۳ نیز مرحله بعدی ثبت و اعمال به روزرسانی اقتصادی خانوارها اتفاق بیفتد، از همین رو پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اقدام به دریافت و پایش داده‌های اقتصادی جدید خانوارها از سوی دستگاه‌های مختلف کرده تا براساس شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی و رفاهی میزان وسع خانوارها را بادریافت داده ها نسبت به بروزرسانی و اعمال دهک جدید اقدام کند.

محمدی هم چنین از عدم ارسال داده‌ خانوارها از سوی برخی دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی هم خبر داده و گفت: بانک مرکزی یکی از دستگاه‌های مهم داده‌ای محسوب می‌شود اما تاکنون اطلاعات بانکی به این پایگاه برای این مرحله نرسیده است.

چند دهک مردم یارانه می گیرند؟

کارکرد عمده دهک بندی در نظام رفاهی ایران، چند سالی است که با حذف اقشار پردرآمد از فهرست یارانه بگیران گره خورده است.

در این سال ها اگر چه تورم بالا، موجب شده تا در سال های اخیر فاصله اقشار مرفه با خط فقر کمتر شود، اما باز به نظر می رسد ارقام کنونی شمول دهک ها از یارانه غیر منطقی است.

طبق گزارش اخیر دیوان محاسبات، در سال گذشته حدود ۸۱ میلیون ایرانی یارانه دریافت کرده اند. این در حالی است که تازه ترین برآوردهای مرکز آمار نشان می دهد جمعیت کشور هم اینک در حدود ۸۶ میلیون نفر است.

در نتیجه می توان محاسبه کرد که در حال حاضر حدود ۹۴ تا ۹۵ درصد جمعیت کشور یعنی بیش از ۹ دهک مردم جامعه از یارانه بهره مند هستند.

حذف ۳ دهک پردرآمد؛ تردیدهای اجرایی و قانونی

یکی از موضوعاتی که در سال های گذشته در خصوص پرداخت یارانه وجود داشت، حذف سه دهک بالای درآمد از فهرست مشمولان یارانه بود. به عنوان مثال قانون بودجه سال ۹۶)، تکالیفی مبنی بر حذف سه دهک پردرآمد وجود داشت.

با این حال این حکم قانونی در عمل اجرا نشد. تا این که در سال های اخیر به نظر می رسد این موضوع مجدداً پررنگ شده است.

به عنوان مثال در حوزه اجرا، کالابرگ الکترونیک در ماه های گذشته تنها به ۷ دهک تعلق گرفت. در مواد قانونی مختلفی نیز می توان ردپایی از اشاره به ۷ دهک برای متمایز ساختن آن ها در دریافت یارانه ها مشاهده کرد.

به عنوان مثال بند د قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با اشاره به ماده ۱۳ قانون جوانی جمعیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف کرده است ضمن به روزرسانی داده ها، دو بار در سال با اتکا به داده های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و واقعیت های اقتصادی کشور، درآمد سرانه خانوارها و قدرت خرید مردم، نسبت به شناسایی گروه های مشمول حمایت و مشمولان ماده (۱۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برقراری حمایت های یارانه ای آن ها و اعلام حذف گروه های پردرآمد از حمایت های یارانه ای اقدام کند.

در این رابطه مراجعه به ماده ۱۳ قانون حمایت از خانواده نیز نشان می دهد که در این بند قانونی سازمان هدفمندی یارانه ها مکلف شده است از محل درآمدهای ناشی از حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی نسبت به افزایش یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم دارای حداقل سه فرزند تحت تکفل که هیچ کدام از والدین در دستگاه های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم شاغل نباشند به میزان سه برابر یارانه مصوب سایرین پرداخت کند.

اشاره هایی به حذف ۳ دهک پردرآمد در برنامه هفتم پیشرفت

از سوی دیگر برنامه هفتم نیز بر حذف سه دهک پردرآمد توجه داشته است. هر چند الزام و تکلیفی به ظاهر مشخص نکرده است.

ماده ۳۱ این قانون به وزارت تعاون اجازه داده است در سقف منابع مربوط در قوانین بودجه سنواتی با طراحی و استقرار نظام تأمین اجتماعی چندلایه، مبتنی ‌بر آزمون وسع با هدف کاهش فقر مطلق و بهبود توزیع درآمد و با شناسایی اقشار کم‌درآمد تا دهک هفتم درآمدی با رویکرد اجتماع‌محور نسبت به ارائه اقلام ضروری، در قالب بسته معیشتی پایه به خانوارهای کم‌درآمد به‌صورت کالابرگ الکترونیکی مازاد بر یارانه‌های قانونی اقدام نماید.

رویکرد توانمندسازی به جای یارانه بگیری در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴

علاوه بر موارد فوق، بخشنامه بودجه سال آینده که نخستین بودجه اجرایی در برنامه هفتم به شمار می رود، بر رویکرد توانمندسازی اقشار کم درآمد به جای پرداخت یارانه تاکید کرده است. این بخشنامه با بیان این که شاخص های نابرابری نشان از کاهش ضریب جینی دردو سال اخیر می دهند، روند مذکور را مشابه سال‌های ابتدایی اجرای برنامه هدفمندسازی یارانه ها در ابتدای دهه ۹۰ دانسته و آورده است: طبق آمارهای اقتصادی، کاهش نابرابری با کوچک سازی طبقه متوسط همراه بوده و در عین حال دنباله های توزیع درآمدی (یعنی اقشار خیلی ضعیف و اقشار خیلی پردرآمد) حجیم تر شده اند.

دهک بندی جدید برای جبران ناترازی ۱۲۳ هزارمیلیاردی؟/ رویکرد توانمندسازی به جای یارانه بگیری در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴

بخشنامه مذکور تصریح می کند که این روند بادوام نیست چرا که افزودن اندازه یارانه نقدی طرفاً یک علاج مقطعی و خوشی گذراست. برای کاهش فقر و نابرابری ضروری است اصلاحات ساختاری در نظام دستمزد و بازار کار رخ دهد. هم چنین لازم است در توزیع یارانه ها، شناسایی دقیق و پرداخت مشروط به توانمندسازی به عنوان دو اصل کلیدی در رفع فقر بلندمدت مورد توجه قرار گیرد.

کسری ۱۲۳ هزار میلیاردی پیش روی بودجه هدفمندی

با همه این اوصاف، باید گفت پرداخت یارانه به بیش از ۹ دهک در شرایطی است که گزارش ها از ناترازی سنگین بودجه هدفمندی یعنی منشا پرداخت یارانه ها حکایت دارد. طبق گزارش شماره ۲۳۰۲۰۰۲۰ مرکز پژوهش های مجلس پیرامون عملکرد هدفمندی یارانه ها در قانون بودجه ۱۴۰۲، سال گذشته سازمان هدفمندی ۴۹۱ هزار میلیارد تومان از محل منابع مصوب قانونی دریافت کرده، در حالی که ۶۱۴ هزار میلیارد تومان پرداختی داشته و در نتیجه بودجه این بخش مهم با ناترازی ۱۲۳ هزار میلیارد تومانی روبرو شده است.

هم چنین اگر تکالیف قانونی اجرا نشده و کسری تعهدی سازمان (عدم تخصیص) را به این رقم اضافه کنیم، اختلاف منابع و مصارف (ناترازی) این بودجه به ۲۴۸ هزار میلیارد تومان می رسد.

نکته دیگر این جاست که بخشی از مصارف بودجه هدفمندی می بایست صرف پرداختی به شرکت های دولتی پالایش و پخش نفت و گاز می شد. در حالی که عملکرد این بخش از بودجه تنها ۲۸ درصد بوده و در نتیجه می توان ریشه برخی از ناترازی شرکت های دولتی و یا بازماندن از تکالیف توسعه ای این شرکت ها را در این جا مشاهده کرد.

حذف یارانه پردرآمدها چه میزان از ناترازی هدفمندی را پوشش می دهد؟

در پاسخ به این سوال، در صورتی که فرض را بر ناترازی ۱۲۳ هزار میلیارد تومانی بودجه هدفمندی قرار دهیم، و از سوی دیگر سه دهک بالای درآمدی را از جمله اقشاری بدانیم که بود و نبود یارانه ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر، تاثیر چندانی در رفاه آن ها نمی گذارد، می توان مشاهده کرد که حذف یارانه این سه دهک کمک شایانی به رفع ناترازی هدفمندی یارانه ها، و هم چنین انجام تکالیف مشخص شده در این بخش می کند.

برای محاسبه این تاثیر، می توان گفت پرداخت یارانه به ۷ دهک به معنای مشمول شدن حدود ۶۰.۲ میلیون نفر برای دریافت یارانه است.

از آن جایی که هم اینک ۸۱ میلیون نفر یارانه دریافت می کنند، پس می توان گفت که یارانه ۲۰.۸ میلیون نفر معادل ماهانه ۶ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان می بایست حذف شود. این کار مصارف هدفمندی یارانه ها را سالانه تا حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۶۰ درصد کاهش خواهد داد.

این محاسبه را برای حذف ۲ دهک نیز می توان انجام داد. در آن صورت با حذف کامل یارانه تنها دو دهک، چیزی در حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان از ناترازی بودجه هدفمندی معادل ۳۵ درصد کاسته خواهد شد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    4 0
    دولت وفاق ملی یا دولت دزدان ملی؟؟؟ اول که 20% از صندوق توسعه ی ملی دزدیدن بعد 60% نان گران شد بعد کی خوان بنزین رو ده برابر کنن و الان هم این!!!
  • جوانی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 1
    چقدر کارخانه وکارگاه می شد ساخت ولی فقط خوردیم وفقیر شدیم
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    2 0
    قطع کردن یارانه ها، علی برکت الله
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 5
    حداقل ۴۰ درصذ افراد دریافت کننده یارانه باید خدف شوند و نیازی به ان ندارند
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 7
    رئیسی بدجوری خزانه رو خالی کرد .. بورس هم جوری نابود کرده که نمیشه ازش تامیین مالی کرد
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 6
    رئیسی بدجوری خزانه رو خالی کرد .. بورس هم جوری نابود کرده که نمیشه ازش تامیین مالی کرد
  • کارمند ساده IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 0
    وقت کم ، پول کم ، کار بسیار برای دولت گفته شده است ، پس ناترازی از ۷۰, درصد جمهور ملت شامل خانواده کارمند و کارگر و کسبه و کشاورز خرد و ساده نیست که حقوق و دستمزد و یا ارزش ریالی پولشان طی این ۲۰, سال اخیر برابر قانون برنامه و مر قانون افزایش آن عمل نشده است ، باشد بلکه مربوط به تعداد کمی مدیر و مدیریت فاسد دولتی و غیر دولتی است که با کوتاهی های قوه قضاییه روبرو و مال و ثروت آنها را مر قانون نمیگیرد و سیاست فاسد آنها را سر نمی زند که اژدهای 7، سر بوجود نیاید....
  • ایران من IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    2 0
    تروخدا از یارانه کارگر و بهزیستی حمایت کنید تازه بیشتر بشه
  • حامد IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    4 0
    یک نفر با هزار مکافات وام میگیرد که بیمارش را درمان کند .سازمان هدفمندی این وام را درآمد حساب میکند و یارانه قطع میشود .از این بدتر بی عدالتی کجا میشود دید
  • هادی CA ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    4 0
    یه کارخونه فولاد زپرتی ۱۵۰ هزارمیلیارد تومن سوددهی داشته اونوقت دولت فخیمه نصف کشور دستشه بابت ۲ میلیارد دلار داره گریه میکنه. والله که بی عرضه اید. حق ملت همین دولته. صبح و شب فکر و ذکرش استخدام فتنه گر و براندازه. دستگاه های امنیتی و قضایی هم فقط تماشا میکنن.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    0 2
    با سلام یارانه! آیا یارانه کمکی به تراز مالی خانوارهای ایرانی می کند؟ پاسخ بنظر می رسد مثبت نباشد. آیا دولت در چارچوب هدفمندی می تواند منابع لازم را تامین کند؟ بنظر می رسد ناترازی ای در این بخش وجود دارد. یعنی دولت در تامین منابع و مردم با این حجم از یارانه پذیری گره ای از مشکلاتشان حل نشده است. چه باید کرد؟ اولا بنظر می رسد بررسی های موضوعی در بحث اقتصاد از جمله یارنه ها کمک چندانی به حل و فصل موضوع نمی کند. یارانه بایستی در سبد اقتصاد کلان و سیاست های اصلی اقتصاد مورد توجه قرار داده شود. با این فروض و در اولین گام اقتصاد دولتی و رانتی به اقتصاد مردمی تغییر وضعیت دهد. سپس و در کنار اصلاح نظام اقتصادی سیاست تعدیل نیز به بومی کردن اقتصاد جهانی و سیاست تعدیل پرداخته شود. در نظریه بومی کردن مدیریت و بهره وری از ارکان این تحول هستند. آیا برنامه عملیاتی برای این ادعا وجود دارد؟ بله. برنامه های عملیاتی در زمینه انرژی، امنیت غذائی ، تقویت ارزش پول ملی و مسکن در دست است ، لیکن مناسبات اداری مانع جدی و بازدارنده ای است که اجازه اصلاح اقتصادی را از جامعه سلب کرده است.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    1 0
    بخدا دروغه به قرآن قسم دروغه
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
    2 1
    یه سئوال . 45 هزار تومنی که احمدی نژاد به همه مردم یارانه میداد ارزشش حداقل 20 برابر 300 هزاریه که به 94 درصد فعلی داده میشه . یعنی با اون 45000 تومن یارانه من یادمه سال 90 میشد 15 کیلو گوشت یخزده برزیلی خرید حالا با این 300 هزار چقدر میشه خرید اما جالبه کلامی سخن از ناترازی نبود . جمعش کن نمیتونی اقتصاد رو اداره کنی هی چسبیدی به ناترازی ناترازی . ناترازی یعنی 20 میلیون افغانی جاخوش کرده اینجا دارن آذوقه و یارانه مردم رو مصرف میکنن . افتاد ؟
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    6 5
    پرداخت سنگین یارانه ها که در نهایت به ضرر همه مردم است ... یعنی هم اجناس سرسام اور گرون بشه و هم حقوقها پایین بمونه و هم یارانه ها قطع بشه و هم یک وعده غذا در شبانه روز میل بشه ... پس اخوندها چرا اینقدر ما رو از جهنم میترسونن در حالیکه خودشون موجوداتی جهنمی هستند و جهنم واقعی رو برای مردم ایران درست کردند .
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      0 3
      ناترازی 123هزار میلیاردی؟ من احمقو بگو که فکر میکردم اسب زین شده تحویل شده!
    • شفق IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      0 0
      مشرق زدی سیم آخرا...
  • عدالت IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    7 1
    دست در جیب دیگران کنید تا 4سالتون مثل روحانی تمام شه از بنزین و حذف یارانه تا گرانی لبنیات و نان بگزارید از راه برسید و خلافکارها را از زندان بیارید پشت میز مدیریت بنشونید و بعد شروع کنید
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      1 0
      واقعا همین میشه شک نداریم
  • بی نام IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    2 8
    یارانه توهین بملت است، آنرا کلا بردارید و نرخها را متعادل کنید.
  • بی نام IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    3 8
    یارانه توهین بملت است، آنرا کلا بردارید و نرخها را متعادل کنید.
  • بی نام IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    2 8
    یارانه توهین بملت است، آنرا کلا بردارید و نرخها را متعادل کنید.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    4 3
    وقتی عرضه ندارن حمایت کنن پس چی هی بچه بیارید بچه بیارید...
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    1 0
    طبق اصل ۴۵ قانون اساسی نفت ملی است نه دولتی که دولت وفاق ملی تعیین کند چه کسی از پولش برخوردار است
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    3 0
    مردم‌ خودشان‌ مقصر هستن که‌ کسانی راسرکار می آورند که‌ ديدگاه اشرافی دارن ودست به چپاول بیت المال میزنند
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      0 0
      پزشکیان را انداختند جلو که مردم بیایند پای صندوق
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    1 0
    ۳۰ میلیون افغانی اشغالگر رو بیرون کنید ناترازیها خودش حل می شود. اونوقت هر چه آنها می خورند و می برند و صرف درمان، بهداشت و آموزش و رفاهشان می شود به ملت ایران که صاحبان واقعی این کشورند می رسه نه الان که همه سرازیر می شه برا افغانیهای نمک نشناس
    • هادی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
      2 0
      ۳۰ میلیون چیه؟ بگو ۹۰ میلیون. کنتور که نمیندازه
  • CA ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    1 0
    بعضی افرادقبلا ماشین داشتن ولی هنوزپلاک بنامشون هست جزه دهک محسوب میشه کسی وام برای عمل جرایی یاازدواج ویا گرفتاری دیگردولت دسپاچه سرک میکشه به همجا مردم
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    2 0
    وقتی یکی مثله همتی وزیر اقتصاد میشه احمقانه ترین انتظار اینه که انتظار داشته باشی وضع مردم خوب شه اینا تمام تلاششون اینه مردمو بدبخت کنن
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    0 0
    محرومیت و فقر اموری جبری و طبیعی بوده اند و با تحقیق و کسب علم و کار و تولید دانش بنیان میتوان مشکلات را کاهش داد. جوامع گذشته بر کشاورزی و دامداری بنا شده بود که بواسطه کمبود منابع اب قابل دسترسی و زمینهای مستعد کشاورزی و فقدان علم لازم، زندگی پرتنش و مشقت باری داشتند. نژادهایی که از هوش و توان ذهنی بالا برخوردارند، با پس زدن موانع اعتقادی و خرافی، راه صعود به اسمان را در دل خاک جستجو کردند. انچه امروز بنام ثروتهای ملی مطرح است، سنگ و خاکی است که علم و صنعت بی دینها انها را به ثروت بدون زحمت تبدیل کرده و الا همچنان بی ارزش می ماندند. هیچ مسلمانی انگیزه و توان ذهنی رسیدن به سطح علمی بالا را ندارد زیرا متدین بودن نشانه ضعف و خطای ذهن است که در حل مشکلات به نیروی فرا زمینی تکیه میکند و علیرغم نتایج موردی، همچنان بر باورهای ناکارامد پایبندند. دینی که با تامین و تطمیع و تحریک و تشویق و تجمیع افراد جاهل و فقیر، و با روشهای فریب و دروغ و خشونت و کشتار و غارت و تجاوز بقدرت رسیده، فاقد هرگونه حقانیت، و ابزار قدرت جهنمی و ظالمانه خواهد بود و بدلیل باورهای جاهلانه جامعه که برای حفظ دین در قالب حکومت هر خطائی را مجاز میدانند، اصلاح و تغییر غیرممکن است مگر انکه جامعه به رشد عقلی برسد. و رشد عقلی بدون کسب اگاهیهای لازم محال است.
  • TR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    0 0
    فقط نون بری
  • محمد IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    0 0
    اکنون در پرداخت یارانه یک بی عدالتی بزرگی بوجود آمده واکثرخانوارهای ثروتمند ومتمول ازدریافت یارانه بهره مندنددرحالیکه اصلا" به دریافت یارانه نیازندارند وباعث تبعیض واجحاف حقوق شهروندی عده قلیلی ازمردم ایران که ازاین کمک مالی دولت محروم شده اند گردیده وبه دنبال آن نارضایتی بوجود آورده است زیرا طبق آمارهای خودشان درحال حاضربه 80% مردم ایران یارانه پرداخت میشود ومحروم کردن 20% جامعه کشورازاین حمایت مالی بسیار غیرمنطقی وناعادلانه می باشدودرعین حال تعداد زیادی از حدف شده گان از یارانه به دلیل آمارهای غلط وبروز نبودن سامانه وزارت رفاه صورت گرفته است. لذا ضروری است دولت بازنگری کلی درپرداخت یارانه را دردستور کارخود قراردهدولزوما" پرداخت یارانه به بیش از 3دهک جامعه که هرماه بارمالی سنگینی را بردولت تحمیل می نماید به هیچ وجه منطقی وقابل توجیه نیست.
  • کارمند ساده IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    0 0
    زمانیکه ماهی ۴۰, میلیون تومان یا ارزش ریالی دریافتی طبقه متوسط رو به فقر شامل خانواده کارمند و کارگر و کسبه و کشاورز خرد و ساده که اغلبشان با تنگ نظری در در طبقه ۷ الی ۱۰ قرار گرفته اند ، آنوقت هر کاری دلتان خواست بکنید ، وقت کم، پول کم و کار زیاد برای توبیخ حقوق نجومی بگیر قانونی دولتی و غیر دولتی است که ۲۰, درصد جامعه شامل مدیران میانی به بالا و پیمانکاران و تجار و کشاورزان کشت و صنعت است، می باشد....
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
    0 0
    دولت تزویر
  • ZA ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    دولت فقط بفکر متاهلینه و کوچکترین کمکی به مجردین نمیکنه! پیر دختر و پیر پسر مجرد انسان نیست؟ این چه نوع عدالتیه آخه؟ وام برا متاهل کمک برا متاهل ماشین برا متاهل ده دقیقه میری تو پارک بتمرگی باز متاهلها با بچه هاشون میان از نیمکت میتاروننت خدا شاهده ۲۱ روز یکه و تنها با داشتن کرونا خودم اموراتمو رتق و فتق کردم شب تا صبح هم مثل بولدوزر فقط کار میکنیم سر آخر دولت از ما بنفع متاهلها دودره میکنه! آقا دولتها چه اینوریشون چه اونوریشون دیگه گندشو درآوردن آخه گناه ما مجردها چیه باید هزینه متاهلین رو بدیم؟؟ تمام کنتورهای آب خرابه و منازلی که یک نفر مجرد تر و تمیز بدون هیچ اضافه مصرف زندگی میکنه باید اندازه خانواده ای که مدام مشغول شستن البسه بچه های لعنتیشونن مجبوره قبض میانگین بده
  • IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    دولت بی خاصیت پزشکیان از وقتی اومده مرتب برق قطع میشه حالا قصد دارند زمستان از سرما ما رو بچه هامون رو بکشند وقتی مرحوم رییسی بود هرگز این مشکلات رو نداشتیم قدر سید مقتدر رو نفهمیدیم
  • محمد IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    امیدوارم این تفییر دهک بندی به درستی انجام گیرد. بنده به دلیل این که حقوق ام جهار میلیون تومان بود و حقوق فولادی زیر نظر کار امور اجتماعی به وزیری آقای ربیعی می گرفتم. یارانه ام قطع شد. اما مدتی بعد،در یک برنامه ی سیما یکی از استادان داشگاه می گفت که من حقوق ده میلیونی می گیرم و یارانه هم می گیرم. نمایندگان مجلس هم با حقوق بالای چهار میلیون نیز یارانه می گرفتند. هم اکنون هم همان استادان دانشگاه و همان نمایندگان یارانه هم می گیرند. جون حقوق ما از وزرارت خانه زیر نظر آقای ربیعی بود. انقلابی عمل کرد، و قطع کرد. متاسفانه یارانه دختر خوانده ی اینجانب هم بعد از جدا شدن از این جانب و زندگی مستقل برای خودش که قطع شده بود، علی رغم ثبت در سامانه هیج گاه بر قرار نشد. شخصیت ایوان در رمان برادران کارامازوف می گوید : وقتی خدا نباشد،هرکاری جایز است. این را برای آقای ربیعی نوشتم که اهل سینما است و آلن دولن. ایشان بهتر است رمان برادران کارامازوف را بخواند. تا این جمله را ببیند. راستی از پرونده ی پسران ایشان در قوه ی قضائیه چه خبر. (این را آقای پور ابراهیمی،نماینده ی قبلی مردم کرمان در مجلس توئیت کرده بود. )

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس