کد خبر 1644413
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
زمین به مدت ۲ ماه، ۲ ماه خواهد داشت!

به گفته دانشمندان فضایی، به مدت کوتاهی سیارکی به مدار گرانش زمین نزدیک خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود به عنوان قمر دوم زمین عمل کند.

به گزارش مشرق، طبق مطالعه اخیر دانشمندان، سیاره زمین به مدت کوتاهی به شاهد دومین قمر در آسمان خواهد بود. این «ماه موقت» سیارک کوچکی است که سامانه «هشدار نهایی برخورد با سیارک‌ها (اتلس)» آن را کشف کرده است. سامانه اتلس، یک سیستم بررسی نجومی و هشدار اولیه است که برای شناسایی و ردیابی اجرام کوچکتر در نزدیکی زمین به کار می‌رود و توسط ناسا و دانشگاه هاوایی تأسیس شده است.

سیارکی که نام آن ۲۰۲۴ PT۵ گذاشته شده است، برای لحظه‌ای کوتاه وارد مدار زمین می‌شود. محققان می‌گویند گرانش زمین، این سیارک را به سمت سیاره ما می‌کشد و فقط برای دو ماه، از ۸ مهر تا ۵ آذر (۲۹ سپتامبر تا ۲۵ نوامبر)، به شکل نعل اسبی به دور زمین می‌چرخد.پژوهشگران معتقدند که این سیارک ممکن است از کمربند سیارکی آرجونا که شامل انواع مختلفی از سنگ‌های فضایی با مدارهای مشابه مدار زمین است، نشأت گرفته باشد. محاسبات نشان می‌دهد که این ماه کوچک در ژانویه ۲۰۲۵ و سپس بار دیگر در سال ۲۰۵۵ به مدار زمین بازخواهد گشت.در گذشته نیز سایر اجرام وارد مدار سیاره شده‌اند، اما معمولاً چرخش خود را کامل نکرده‌اند و به عبارت دیگر، مانند یک قمر معمولی عمل نمی‌کنند.

هنگامی که آنها وارد مدار زمین می‌شوند، مانند PT۵ ۲۰۲۴، به آنها «مینی قمر» می‌گویند.به گفته دانشمندان، در حالی که این رویداد توجه زیادی را به خود جلب کرده و نسبتاً نادر است، اما به دلیل کوچکی این سیارک با چشم غیرمسلح یا حتی با تلسکوپ‌های معمولی قابل مشاهده نخواهد بود. گفته می‌شود این سیارک جدود ۱۰ متر قطر دارد و به اندازه یک اتوبوس است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیاوش IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    1 0
    دو قمر؟ یک قمر و یک خال!
  • محمد IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
    0 0
    اندازه یه اتوبوس؟ این همه از زمین کندن فرستادن فضا حالا این قطعه کوچک رو یه طوری به زمین بنشونن که اسیبی هم وارد نکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس