آیا ژاپن میانجی جدید برجام می‌شود؟

نشریه آمریکایی اذعان کرد آمریکا و اروپا به چراغ سبز دولت پزشکیان برای مذاکره و توافق جدید اعتنایی نکرده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: ریسپانسیبل استیت کرافت وابسته به اندیشکده کوئینسی در تحلیلی نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود، اعلام کرد که ایران آماده یک توافق هسته‌ای جدید با ایالات متحده است، اما تأکید کرد که این بار آمریکا باید به تعهدات خود پایبند بماند. اظهارات پزشکیان در این هفته نشانه‌ای از آن بود که او قصد دارد به وعده خود مبنی بر بهبود روابط با دولت‌های غربی عمل کند. هنوز مشخص نیست که آیا در ایالات متحده یا اروپا کسی آماده است که پیشنهاد او را بپذیرد یا خیر.

پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگاران از واکنش‌های ایران به تحریم‌های آمریکا دفاع کرد و گفت که برنامه هسته‌ای ایران در پنج سال گذشته به دلیل کارزار فشار حداکثری که با تصمیم رئیس‌جمهور دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای آغاز شد، تا این حد توسعه یافته است. او گفت: ما به چارچوب‌های نوشته شده در (توافق) پایبند بودیم. آنها این چارچوب‌ها را شکستند و ما را مجبور کردند کاری انجام دهیم.

سوابق این ماجرا هم سخنان پزشکیان را تأیید می‌کند. این ایالات متحده بود که با خروج از توافق و اعمال مجدد تحریم‌های گسترده، این توافق را تضعیف کرد. ایران به‌طور کامل به الزامات توافق پایبند بود. حتی زمانی که آمریکا به وعده‌های خود عمل نکرد، ایران برای یک سال دیگر همچنان به تعهدات خود پایبند ماند تا اینکه به فشارها با گسترش برنامه خود پاسخ داد. سه سال پیش فرصتی برای احیای برجام وجود داشت، اما دولت بایدن آن را از دست داد.

برجامِ اصلی اکنون عملاً منسوخ شده است و بسیاری از مفاد آن یا قبلاً منقضی شده‌ یا به زودی منقضی خواهند شد، بنابراین باید بر سر توافق تازه‌ای گفت‌وگو شود. خبر خوب این است که دولت ایران اعلام کرده که علاقه‌مند به استفاده از برجام به عنوان چارچوبی برای مذاکرات تازه است. اما برای موفقیت به شرکای مذاکره‌کننده معتبر در غرب نیاز دارد. پزشکیان اذعان کرد که پیشرفتی دیپلماتیک تا پایان امسال و قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حاصل نخواهد شد. دولت ایران منتظر است ببیند آیا کسی در واشنگتن علاقه‌مند به یک راه‌حل دیپلماتیک است یا نه. تاکنون، هیچ‌یک از نامزدهای اصلی دو حزب اعلام نکرده‌اند که دیپلماسی با ایران سال آینده اولویت خواهد داشت. فرصتی وجود دارد که دولت تازه می‌تواند از آن استفاده کند. ایران آماده شکل دادن به یک توافق است اما آیا در غرب کسی این پاسخ مثبت را خواهد پذیرفت؟

می‌دانیم که موانع بزرگی بر سر راه گفت‌وگوهای تازه هسته‌ای وجود دارد. جنگ جاری در غزه و حمله اخیر اسرائیل به داخل لبنان صلح کل منطقه را تهدید می‌کند. این احتمال وجود دارد که این فرصت برای دیپلماسی هسته‌ای از بین برود اگر اسرائیل دوباره به لبنان حمله کند. همچنین در واشنگتن همچنان مخالفت‌های قابل توجهی با هرگونه تعامل با ایران وجود دارد.

ایالات متحده و اسرائیل جنگ اقتصادی و خرابکاری را امتحان کرده‌اند که هر دو به طرز چشمگیری نتیجه‌ای وارونه داشته‌اند، زیرا برنامه هسته‌ای ایران اکنون پیشرفته‌تر از همیشه است. با وجود سال‌ها تحریم‌های فزاینده و حملات اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران، دولت ایران همچنان تصمیم به پیگیری جنگ‌افزار هسته‌ای نگرفته است اما در غیاب یک راه‌حل دیپلماتیک، مسئله هسته‌ای همچنان مشکل بزرگی برای منطقه باقی خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    1 0
    تحقیر هم به فشار تحریم اضافه شد! دوجناح بی خاصیت که عرضه خنثی سازی تحریم ها را با میدان دادن به عمله های داخلی استعمار نداشتند چرا جلوی طرح ها و برنامه های راهگشا و تحریم شکن دولت خدمتگزار بهار را مسدود کردند.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    0 0
    نگید مذاکره طلبی دولت پزشکیان
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    1 0
    پزشکیان با خط دادن و دست فرمان ظریف دارد کشور را به سقوط می کشاند. ظریف در برجام به کشور و مردم خیانت کرد و تحریم ها دوبرابر شد. ظریف صلاحیت بودن در دولت را ندارد و باید بخاطر محکومیت پسرش بجرم جاسوسی از مسئولیتهای دولتی حذف شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس