کد خبر 1646355
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی خیابان انقلاب نوشت:

"نفوذ"؛ هشدار اخیر رهبرانقلاب به مسوولین است. فرمودند: ملت نمی پذیرند دشمن شکست خورده در مرزهای کشور با انواع ترفند و حیله، توطئه خود را در داخل پیش ببرند.

خیلی ساده توجه دادند که این دشمن جنتلمن نفوذی، همان دشمن خشن مرزهاست.

درباره نفوذ یک تلقی سنتی وجود دارد که نیازمند اصلاح است. تلقی رایج اینست که یک نفر در لباس جاسوس وارد یک سازمان می شود و خرابکاری می کند. این "نفوذ سخت" است و باید برای آن تدبیر کرد. "نفوذ سخت" اغلب در حوزه "جنگ سخت" است.

اما در حوزه فرهنگی و جنگ نرم ما با یک نفوذ پیچیده تری مواجهیم و آنهم "نفوذ نرم" است. نفوذی که "عوامل فریب خورده"، پیاده نظام های بی جیره و مواجب آن هستند. به همین دلیل در سخنان رهبرانقلاب "نفوذی" و "فریب خورده" با هم و کنارهم آمده است.

اما نفوذ نرم چیست؟ چه تفاوتی با نفوذ سخت دارد؟ و چرا اهمیتش بیشتر است؟ نفوذ سخت ابزارش "اغوا" و "تهدید" و "تطمیع" است. اما نفوذ نرم ابزارش "القا" و "اقناع" است و از طریق ابزار پیچیده در جنگ های رسانه ای و شناختی عمل می کند و هدف نهائی اش اختلال در در دستگاه محاسباتی مردم و مسوولین است.

دستکاری محاسباتی یعنی چی و به چه نحوی است؟ وقتی نظام محاسباتی مردم و مسوولین با دستکاری "منطق" و "ارزش های معیار" دچار اختلال شود، فرد از "اطلاعات درست" هم "نتیجه گیری غلط" می کند. طبیعی است سطح اثر و خرابکاری نفوذ نرم، بسیار سهمگین تر از نفوذ سخت است.

روش های نفوذ نرم متنوع است، اما روشی که این روزها بیشتر استفاده می شود "نفوذهای شبکه ای" است. نفوذ جریانی که باساخت یک شبکه و جریان انسانی، "فشار اجتماعی" ایجاد می کند تا نظام محاسباتی ذهن افراد را بهم بریزد. در این راه عده ای پروژه بگیر و مزدورند و عده ای جاهل و فریب خورده که نقش زنجیره تکمیل کننده شبکه را بازی می کنند.

اما چرا حضور این افراد در نهادهای آموزشی نگران کننده تر است؟ چون اساسا قدرت شبکه ای در ذهن و قلب زنجیره های انسانی شکل می گیرد. ساخت جماعتی که همه یک صدا و در یک زمان، یک حرف را پرتکرار بیان کنند تا نظام ارزشی و هنجاری جامعه تغییر یابد.

نظام گرایشی و نگرشی افراد بهم بریزد، نظام بینشی اش نیز تغییر می کند. به زبان ساده تر، افراد نور خورشید را هم نمی بینند و منکر می شود. مهم هم نیست چه اعتقادی دارند.

و این قدرت نرم شکل نمی گیرد مگر در بستر آموزش و تربیت. اینجاست که رهبرانقلاب مسوولین آموزش و پرورش و دانشگاهها و مطبوعات و رسانه ملی و غیره را خطاب قرار می دهند.

و اما مساله نهایی اینکه راه مقابله با نفوذ نرم برخلاف نفوذ سخت تنها اقدام امنیتی نیست. کار فرهنگی و اطلاع رسانی و روشنگری و جهاد تبیین می طلبد. مقابل این فتنه همه باید بخط شوند، از وزیر و مسوول گرفته تا سرباز گمنام و سرباز مجازی و واقعی؛ اگر خودشان مفتون نشوند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس