کد خبر 1646596
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱
مسعود اکبری

جناب آقای پزشکیان؛ آیا چنین فردی با چنین سابقه‌ای- خسارت محض برجام را نیز به سوابق آقای ظریف اضافه کنید- صلاحیت حضور در کسوت معاونت راهبردی رئیس‌جمهور را دارد؟! 

به گزارش مشرق، مسعود اکبری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱- در حکایت دوم باب چهارم گلستان سعدی آمده است:«مگوی اندوه خویش با دشمنان / که لاحول گویند شادی‌کنان»؛ جناب آقای ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور اخیرا- در اقدامی مسبوق به سابقه- سفره دل خود را جلوی دشمن باز کرده و اظهارات خلاف واقعی را مطرح کرده است.

وی در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی ان ان درباره یک جاسوس دوتابعیتی گفته است:«من سیامک نمازی را می‌شناسم و می‌دانم بیگناه است، اما قاضی تصمیم دیگری گرفت.»!

۲- این اظهارنظر عجیب و تأمل برانگیز، با استقبال رسانه‌های معاند مواجه شد. آقای ظریف با این ادعا، پروژه عملیات روانی دشمن درباره زندانی کردن بی‌دلیل و غیرقانونی افراد دوتابعیتی در ایران را تایید کرد. یک سؤال؛ آیا سیامک نمازی بی‌گناه بوده است؟! به این موارد توجه کنید:

سیامک نمازی ۲۲ مهرماه ۱۳۹۵ دستگیر می‌شود و بعد از برگزاری جلسات دادگاه و براساس مستندات متعدد به جرم جاسوسی برای آمریکا محکوم می‌شود و در نهایت در سال ۱۴۰۲ پس از هفت سال بازداشت، مبادله می‌شود. از جمله مهم‌ترین اقدامات سیامک نمازی، ایفای نقش به عنوان دلال عقد قرارداد ایران با برخی شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله کرسنت است. سیامک نمازی در پروژه کرسنت، مدیر پروژه‌های استراتژیک این شرکت بوده است.

یکی دیگر از ماموریت‌های وی فعالیت در حوزه استارت‌آپ‌ها و ایجاد سکوهای مجازی در ایران بوده است. یکی از کارویژه‌های سیامک نمازی، نفوذ با هدف تربیت نیرو و ایجاد تشکیلات همسو در حوزه استارت‌آپ‌های ایران بوده است.

سیامک نمازی در زمان همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری(در دولت مدعی تدبیر و امید) بانی کنفرانس کار آفرینی ۲۰۱۵ آی بریج آلمان هم بوده است. آن‌طور که از اسناد بر می‌آید سیامک نمازی در برگزاری کنفرانس آی بریج در حقیقت به دنبال آن بوده تا با استفاده از فضای به‌وجود آمده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، از طریق راه‌اندازی استارت‌آپ‌های بین‌المللی، نخبگان کشور را شناسایی و با فریب آنها، شبکه‌ نخبگان ضدایرانی را راه‌اندازی کند.

وی برای اجرا کردن این هدف با موسسه‌ای آمریکایی به نام «سایپ» همکاری می‌کرده است. این مؤسسه که در پوشش گسترش دموکراسی در جهان را از طریق فعالیت بخش‌های خصوص دنبال می‌کند، یکی از ۴ مرکز وابسته به «بنیاد ملی اعانه برای دموکراسی»(NED) است که برنامه‌های خود را از وزارت امور خارجه آمریکا دریافت می‌کند. مؤسسه سایپ در ایران برنامه‌های فراوانی از جمله نفوذ در مدیریت میانی و کلان کشور را طراحی کرده بود.

از دیگر اقدامات نمازی در خارج کشور راه‌اندازی شورای هماهنگی ایرانیان مقیم آمریکا (نایاک) با همکاری پدرش(محمدباقر نمازی) و شخصی به‌نام تریتا پارسی است. از جمله اقدامات نایاک در ایران می‌توان به مذاکره بر سر اعمال فشار اجتماعی بر ایران به ‌بهانه مسائل و مشکلات زیست‌محیطی اشاره کرد.

تریتا پارسی پیش از این در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی درباره ملاقات‌های بسیاری که با اعضای مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان و طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای ایران داشته سخن می‌گوید. او خود بیان می‌کند که در دولت روحانی با بیش از ۷۰ مقام مسئول و مرتبط با مذاکرات هسته‌ای دیدار داشته که خود حاکی از نقش فعال و مبهم وی در مذاکرات هسته‌ای کشورمان بوده است.

۳- موارد مذکور تنها بخشی از کارنامه سیاه سیامک نمازی و اطرافیان وی در ایران با هدف پیاده‌سازی نفوذ و شبکه‌سازی در حوزه جاسوسی از کشور بوده است. نهادهای امنیتی کشور و در ادامه، قوه قضائیه در سلسله اقداماتی تحسین برانگیز، این شبکه جاسوسی را متلاشی و نقشه آنان را نقش بر آب کرد. حال آقای ظریف به‌جای تقدیر از این اقدام شایسته، مدعی شده است که سیامک نمازی بی‌گناه بوده است!

لازم است که جناب آقای ظریف به این سؤال پاسخ بدهند که از کجا سیامک نمازی را می‌شناخته است؟! این عنصر جاسوسی و نفوذ، چه رابطه‌ای با آقای ظریف داشته است؟!

۴- متاسفانه این رفتار آقای ظریف مسبوق به سابقه بوده است. محمدجواد ظریف، در سال ۱۳۹۳ در مقطعی که وزیر امور خارجه دولت یازدهم بود، در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی کرد. در این نشست‌ «هاله اسفندیاری»(یکی از محکومین فتنه ۸۸) مدیر بخش مطالعات خاورمیانه اندیشکده «وودرو ویلسون» از ظریف پرسید: «لطفا درباره تأثیر گفت‌وگوها بر مسائل سیاسی داخلی ایران توضیح بفرمایید البته می‌دانم که این حوزه، مدنظر شما نیست.»

ظریف در پاسخ به این سؤال، این پیام را به طرف غربی داد که «اگر با ما توافق نکنید مردم در انتخابات به حزب ما رای نمی‌دهند»!

۵- در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ تصاویری از دیدار و گفت‌وگوی غیررسمی محمدجواد ظریف با «محمد البرادعی» رئیس اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده بود که نشان می‌داد ظریف نگرانی‌های هم‌قطاران خود در ارتباط با مسائل داخلی کشور را با البرادعی در جریان می‌گذارد.

ظریف در آن گفت‌وگو درباره آثار و تبعات شکست مذاکرات خود با طرف‌های غربی به البرادعی می‌گوید: «بسیاری از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری(سال ۸۴) از شکست مذاکرات ما سود می‌برند. آنها موفقیتی در این گفت‌وگوها نمی‌بینند، از طرفی آنها آدم‌های پرنفوذی هم هستند. اعتبار اروپایی‌ها و مذاکره کنندگان ایرانی هر دو در ایران از دست رفته است. این تنها مشکل اعتماد به آنها نبود؛ این مشکل اعتماد به جبهه ما هم بود. اعتماد به نوع اعتبار ما در خانه.»

به عبارتی ساده، ظریف موضوع ملی هسته‌ای و سیاست خارجی کشور را وجه‌المصالحه حفظ اعتبار غرب و متقابلاً حفظ اعتبار و موقعیت جریان سیاسی متبوع خود در داخل کشور می‌دانست.

۶- اوایل بهمن ۹۸ در حالی که بیش از سه هفته از جنایت ترور سردار سلیمانی نمی‌گذشت، ظریف در اظهاراتی نا به ‌جا درباره احتمال مذاکره با آمریکا در پی ترور سردار سلیمانی، به مجله اشپیگل گفت: «خیر، من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که افراد، رویکردهای خود را تغییر دهند و حقایق را درک کنند. برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته باشد. آنچه مهم است، نوع رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما همچنان در میز مذاکره هستیم». این اظهارات با دهن‌کجی ترامپ مواجه شد. ترامپ آن روز در پاسخ پیشنهاد ظریف، از موضعی تحقیرآمیز در توئیتر به فارسی نوشت «نه مرسی!».

۷- در خرداد ۱۳۹۹، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه، خبر ملاقات «بیل ریچاردسون» فرماندار سابق آمریکا با وزیر خارجه ایران(ظریف) برای آزادی دو زندانی ایران و آمریکا (مایکل وایت و دکتر مجید طاهری) را تایید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در آن مقطع توضیح نداد که چرا شأن وزارت خارجه در این قبیل تعامل و تبادل‌ها رعایت نشده؟ در دنیای دیپلماسی هرگز فرماندار سابق، هم طراز وزیر امور خارجه قلمداد نمی‌شود و اگر بنا بوده فرماندار سابق آمریکایی طرف مبادله باشد، منطقا باید یک مقام رده پنجم یا سابق وزارت خارجه- در صورت ضرورت- به چنان ملاقاتی فرستاده می‌شد. جالب این که در عرف دیپلماتیک «فرماندار سابق»، از کمترین صلاحیت حقوقی و سیاسی نیز برخوردار نیست.

از سوی دیگر در دیدار ظریف با ریچاردسون، طرف سومی هم حضور داشته و آن، «میکی برگمن» افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی است! این ملاقات غیرشفاف، چند هفته قبل از ترور سردار سلیمانی و در قطر انجام شد. گفتنی است که ریچاردسون از حامیان گروهک تروریستی منافقین است.

۸- در آیه ۱۱۳ سوره مبارکه هود آمده است:«وَ لا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ»

(و به ستمگران تمایل و تکیه نکنید که آتش (عذاب) شما را فرا می‌گیرد

و (در این صورت) برای شما در برابر خداوند، هیچ دوست و سرپرستی نیست، پس (از هیچ ناحیه‌ای) مورد کمک قرار نخواهید گرفت.)

حضرت علی(ع) در حکمت دوم نهج‌البلاغه می‌فرمایند:

«أَزْرَی بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَه» (کسی که سفره دل خویش را (نزد این و آن

بدون هیچ فایده) باز کند، رضایت به ذلت خود داده است و کسی که زبانش را بر خود امیر سازد شخصیت او تحقیر می‌شود.)

لازم و ضروری است که جناب آقای ظریف، در کسوت معاون راهبردی رئیس‌جمهور، در بیان اظهارات خود، دقت و تأمل بیشتری داشته باشد.

و اما سؤالی از جناب آقای پزشکیان؛ آیا چنین فردی با چنین سابقه‌ای- خسارت محض برجام را نیز به سوابق آقای ظریف اضافه کنید- صلاحیت حضور در کسوت معاونت راهبردی رئیس‌جمهور را دارد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 22
  • کارشناس محیط زیست IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    14 4
    با سلام خواستم از دولت پزشکیان انتقاد کنم توقع داشتم از رییس جمهور با سیاست و درایت برای سازمان محیط زیست رییس انتخاب کند متاسفانه ایشان هم در انتخاب معاونان خود گوش به افراد سیاسی و ناکارامدداده من بعنوان کارمند 25 سال سابقه محیط زیست هیچ انگیزه کار ندارم این سازمان الت دست خانم ابتکار می باشد خانم انصاری بی تجربه ترین مدیر محیط زیست بود که کارمندانش ازش ناراضی بودن ولی متاسفانه عامل نفوذ خانم ابتکار در دولت پزشکیان ایشان انتخاب شد متاسفم
  • هادی IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    20 3
    این دولت همشون سفره دل باز کنن. فیلم های سفر حضرات به نیویورک و ببینید. یکی دوتا نیست. ولی چون تو این مملکت قانون اجرا نمیشه و اصولا هیچ مسئولی مواخذه نمیشه این اتفاقات عادیه. میخواهید مملکت رو با قانون بچرخونید یا دور همی!!!
    • بهمن IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
      2 2
      آفرین به نکته بیسار مهم اشاره کردی
  • صادق IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    11 5
    امان از دست ظریف که ظرافت سخن ندارد
  • GB ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    11 3
    نمازی اگه جاسوس نبود آمریکا بال بال نمی زد تا بابت آزادیش خرج کنه
  • رضا IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    16 3
    اگر نمازی بی گناه بود و جاسوس سازمان سیا نبود چرا آمریکا حاضر شد کلی بابت آزادی او پول پرداخت کند؟!!
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    11 2
    لعنت بر آمریکای خبیث
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    15 7
    خدا این چهار سال به ملت رحم کنه
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
      6 3
      دقیقا
  • خ IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    10 2
    جاسوسی نمازی مسجل شده بودبایداعدام میشدولی نشد
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    10 2
    نمازی یک جاسوس بود و اثبات هم شد
  • llll IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    11 2
    یعنی شما با این همه اسناد هنوز به جاسوس بودن نمازی شک دارید؟! وااسفا
    • رضا IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
      6 0
      شک ندارد بدون آنکه خجالت بکشد به صراحت می گوید بی گناه است!! متن را ملاحظه بفرمایید.!!
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    6 2
    این حرفا فقط به خاطر اینه که در برابر اینا ضعیف عمل کردیم
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    8 2
    اگه نمازی رو به جرم جاسوسی اعدام می کردیم الان اینا زبون در نمی آوردن
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
      2 2
      همونطور که بابک زنجانی اعدام شد
  • رضا IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    2 19
    آقای دکتر ظریف تو دلها جا داره
    • شهابی ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
      2 3
      آفرین! اینو راست گفتی!
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
      8 1
      توی دل‌های آدمهای ذلیلی مثل خودش جا داره
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
      0 0
      دقیقا
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
      0 0
      آره جون خودت
  • علی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 2
    آقای اکبری آیا فراموش کرده است که یکی از فاکتور های پیروزی پزشکیان همین ظریف بوده است؟
  • هاشم IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    1 6
    مهم این که مردم اورا میخوان
  • یک دوست IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    3 0
    از ماست که بر ماست
  • سعیده IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    1 1
    اگه از مردم نمیترسین حداقل از خدا بترسین
  • علی IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    4 7
    کیهان از ظریف واهمه دارد. ولی دمش گرم، هر کلامش بسان تیریست بر پیکر کیهانیون
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    5 1
    قوه قضاییه باید بخاطر این تهمت و تضعیف قاضی ظریف را محاکمه کند
  • DE ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    3 0
    آقای اکبری تو باغ نیست، کار از این حرف ها گذشته!
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    6 0
    اگر مافیای مدیریتی واقتصادی هاشمی زنگنه.. احمدی نژاد خاتمی اگر منوچهر فریدون ( حسن روحانی) مث برادر دزدش و جهانگیری مثل برادر دزدش محاکمه میشدن مشکلات ملت به این حجم غیر عادی نبود
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
      0 0
      حرفت مثل نقاشی یک ادم است که برایش شاخ گذاشته باشن! تاکی امثال تو میخواهند با آب دهن متضادین را به هم بچسبانند!؟
  • علی US ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    2 0
    مگه کابینه پزشکیان سر کار بود که هنیه رو ترور کردن اسراییل تو دنیا داره ایرانو خفیفو خار میکنه ولی ...
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 0
    سیاست پیش پا افتاده پزشکیان تناول یکجا از توبره و آخور است. حرف مردم نه اصلاح طلب نه اصولگراست و حرف این گیج سردرگم هم اصلاح طلب و هم اصولگراست!!
  • پیروزه IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    1 1
    چقدر خیانت .اعدام هم برای او کم است .ظریف کیه که داره از او حمایت می کند .مواظب باشید وطن فروش زیاد است که بخاطر هیچی مردمش را می فروشد و پشت به کشورش می کند.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    1 1
    بهتر است عنوان شغلی ظریف در دولت کنونی عوض شود و ابلاغش به عنوان معاونت جاسوسی علیه نظام در رسانه ها و اخبار نوشته شود.تا ببینیم ریاست این جاسوسی به چه کسی تعلق میگیرد!
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 0
    تو چرا کستیی که معاندها براشون کف میزنند را اجازه میدی لیان تو دولت ...‌از خودت بپرس .....
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    1 0
    از پزشکییان چه انتظاری دارین
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 0
    متاسفم واقعا
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    1 1
    برای آقای ظریف فقط باید تاسف خورد
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 1
    ظریف مارموزی است که لنگه نداره و وظیفه اش هم جاده صاف کنی برای غرب است. نگران نباشید ، پزشکیان هم با آگاهی داره کار میکنه!!!!
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 1
    ظریف چرا شک درست می کنی؟ اگر هم شکی هست که نیست ، جرات داشته باش در داخل این چیزها را بگو نه خارج که خوراک برا رسانه ها درست کنی. امیدوارم بعضی ها زودتر عدم کفایت شان مطرح شود ...
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 0
    وقتی پزشکیان رئیس جمهورباشه بایدم ظریف معاونت راهبردیش باشه!!!!!!!!!!!!
  • بازنشسته GB ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    1 0
    آیا بهتر نبود کیهان و عقل کل کشور شریعتمداری رییس جمهور و اکبری وزیر امور خارجه می‌شد ؟
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 1
    میخواستید درست رای بدید
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    0 1
    خدا لعنت کنه تمام تابعین غرب و آمریکا رو مخصوصا با جنایت هایی که جلوی چشم همه بصورت زنده مرتکب می شوند، خدا لعنت کنه این جماعت رو ان شاء الله
  • بیا IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
    1 0
    حالم بهم میخوره از اینهمه غیرکارشناس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس