جمعیت کشور مانند یک درخت کهنسال بی‌ثمر خواهد شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با ادامه روند فعلی متاسفانه جمعیت کشور در آینده نه چندان دور به ۴۲ میلیون نفر می‌رسد که بیش از ۵۰ درصد آنان نیز سالمند خواهند بود.

به گزارش مشرق، محمدرضا ظفرقندی در مراسم معارفه دکتر علیرضا رئیسی؛ معاون بهداشت و تکریم از خدمات دکتر حسین فرشیدی؛ معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت در سالن امام جواد(ع) ستاد وزارت بهداشت، با بیان این که شبکه بهداشتی کشور باید تقویت و نوسازی شود، اظهار کرد: سیستم الکترونیک از ابتدا تا انتهای سلامت نیازمند بازسازی است و با برنامه‌هایی که از سوی رئیس جمهور اعلام شده و اشراف کاملی که ایشان به حوزه سلامت دارند، باید با هماهنگی‌های بین بخشی برنامه‌های مهم حوزه بهداشت در اسرع وقت اجرایی شده و همچنین برنامه‌هایی نظیر پزشکی خانواده از وضعیت معطل مانده فعلی تعیین تکلیف شوند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تا ساختار منسجمی نداشته باشیم، هرچه بودجه هزینه کنیم هدر می‌رود، لذا سه ضلعی ساختار، نیروی انسانی و اقتصاد باید تکمیل شود.

ظفرقندی افزود: سربلندی حوزه بهداشت و افتخاراتش در سراسر کشور از روستاهای دور افتاده تا مجامع جهانی، مشهود است بنابراین جا دارد از تمام زحمت‌کشان این حوزه و مدیران سابق آن قدردانی کنیم.

وزیر بهداشت با بیان این که مدیریت در حوزه سلامت مانند یک مسابقه امدادی است که همه در آن شریکند و در نهایت تیم برنده می‌شود نه فرد، اظهار کرد: در طول سالیان گذشته شاخص‌های بهداشتی ارتقا یافته و موجب سربلندی ایران در دنیا شده است.

ظفرقندی تصریح کرد: تلاش‌های همگانی در حوزه بهداشت از بهورز تا مراقبان سلامت و پزشکان خانواده تا نماینده‌های مجلس و نمایندگان سازمان بهداشت جهانی، موجب افتخار جامعه به این حوزه شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به این که تجربه دکتر رئیسی در دوران کرونا یک ارزش افزوده برای مدیریت معاونت بهداشت محسوب می شود، بیان کرد: یکی از شاخص‌هایی که طی سال‌های گذشته بسیار روی آن کار شده، کاهش مرگ مادران حین زایمان است که نمی‌توان برای ارتقای آن قیمتی متصور بود. مرگ مادران از صدها مورد پیش از انقلاب به حدود ۱۵ مورد رسیده و باید گفت نجات حتی یک مادر هم بسیار باارزش است.

ظفرقندی با بیان این که از ما برای آیندگان چیزی جز شاخص‌هایی مانند کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان بر جا نخواهد ماند، گفت: در این دوره از مسئولیت، تکالیف مهمی مانند جوانی جمعیت نیز به ما محول شده که البته یک مسئولیت ملی است و ارتقای آن بر تمام ارکان حوزه سلامت تکلیف شده است. زیرا این مسئله بسیار بزرگ‌تر از حوزه بهداشت و حتی نظام سلامت کشور است و باید به آن نگاه ملی داشت. حتی باید گفت توجه به مساله جمعیت در کشور دیر هم شده و اگر تلاش مضاعف نکنیم خیلی زود دیرتر هم می‌شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با ادامه روند فعلی متاسفانه جمعیت کشور در آینده نه چندان دور به ۴۲ میلیون نفر می‌رسد که بیش از ۵۰ درصد آنان نیز سالمند خواهند بود و در واقع جمعیت کشور مانند درخت کهنسالی می شود که دیگر ثمر ندارد.

وی توجه به مسئله جمعیت را یک مسئولیت ملی دانست که در راس آن ستاد ملی جمعیت و رئیس جمهور قرار دارند و نمایندگان مجلس درگیر آن هستند و باید با یک نگاه فرابخشی به آن نگریست.

ظفرقندی با بیان این که در قانون جوانی جمعیت ۷۳ ماده داریم که ۳۰ ماده از آن خارج از حوزه سلامت است، لذا اجرای این قانون عزم ملی می‌طلبد، گفت: حوزه مسکن، اقتصاد و رسانه ملی در اختیار ما نیست و لازم است ستاد ملی جمعیت به ریاست رئیس جمهور این حوزه‌ها را تقویت کنند تا مطابق دستور رهبری در حوزه جمعیت تحول صورت گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مساله دوم حوزه بهداشت را اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع دانست و تأکید کرد: از برنامه پزشکی خانواده در چهار برنامه پنج ساله توسعه کشوربه عنوان یک برنامه مهم حوزه سلامت یاد شده که اقداماتی در همین راستا در روستاها شکل گرفته ولی منتج به محصول نهایی نشده است و باید در شهرها نیز این برنامه پیاده شود.

ظفرقندی افزود: پزشکی خانواده در برنامه هفتم توسعه کشور نیز تکلیف یک ساله است و اجرای آن الزامات بودجه‌ای دارد. پزشکی خانواده وقتی سامان می‌گیرد که پزشک خانواده انگیزه، شرایط مناسب و زندگی متعارف داشته باشد تا بتواند خدمت کند. با پرداخت حقوق ۱۴ میلیون به یک پزشک خانواده کار پیش نمی‌رود. در بودجه سال پیش اعتباری برای این برنامه دیده نشده و باید در بودجه سال آینده پیش بینی های لازم در این خصوص انجام شود.

وزیر بهداشت با بیان این که مشکلات، بحران‌ها و انتقادات همیشه وجود داشته ولی انتقاد نباید مانع انجام کارها شود، گفت: کسی که وارد خدمت مدیریتی در حوزه سلامت می‌شود باید عشق خدمت به مردم و کشور داشته باشد. اگر عشق داشت از کار لذت برده و موفق می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله گفت: تسلیت قلبی خود را بابت فقدان شهید مقاومت، سید حسن نصرالله که مقاومت را آبیاری و پرثمر کرد و استحکام بخشید اعلام می‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس