یگان رضوان

رژیم صهیونیستی چندین روز است تلاش می‌کند از طریق زمینی وارد لبنان شود اما هر روز با تلفات بیش‌تری روبرو می‌شود.

به گزارش مشرق، شبکه العهد در گزارشی از لبنان گزارش داد که ۵۰ نظامی صهیونیست در درگیری با یگان رضوان حزب‌الله به هلاکت رسیده‌اند. این گزارش حاکی است که ارتش رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند وارد جنوب لبنان شود، ولی ضربات دردناک مقاومت در کمین متجاوزان است.

ضربات به نظامیان صهیونیست در حالی وارد شده که حدود ۴ روز قبل بود که روزنامه معاریو اعلام کرد که وزیران کابینه رژیم صهیونیستی در نشستی رسماً با مرحله دوم عملیات (تجاوز و جنگ) موافقت کردند که انجام عملیات زمینی محدود است.

نام یگان رضوان در هفته‌های گذشته مجدداً پس از ترور فرماندهان ارشد آن همچون ابراهیم عقیل بر سر زبان‌ها افتاد و با شهادت سید حسن نصرالله اوج گرفت. یگان رضوان همان رزمندگانی هستند که توانسته‌اند در مقاطع مهم ضرباتی مهلک به رژیم صهیونیستی وارد کنند.

تأثیرگذاری یگان رضوان به حدی بوده است که یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روزهای اخیر در این باره با تکرار تهدیدها گفت: ما عملیات ارتش را گسترش می‌دهیم، نیروی رضوان را حذف می‌کنیم و وضعیت امنیتی در شمال را به‌صورت کلی تغییر خواهیم داد. البته سخنان مقامات رژیم صهیونیستی از جمله وزیر جنگ این رژیم فقط در حد شعار بوده و در عرصه میدان عملاً راه به جایی نمی‌برد.

«رضوان»؛ یگانی که ناقوس مرگ صهیونیست‌ها را به صدا درآورد +عکس و فیلم

یگان رضوان چیست و چه وظایفی دارد

حزب‌الله لبنان اواسط دهه ۸۰ میلادی در دوره اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی تشکیل و وظیفه آن، مبارزه با رژیم صهیونیستی و محو آن اعلام شد. حزب‌الله از دهه ۱۹۹۰، جنگجویان نیروهای ویژه را آموزش داده است که امروزه بخشی از یگان رضوان هستند.

این واحد که در ابتدا با نام «نیروی مداخله سریع» یا «واحد مداخله» شناخته می‌شد، این یگان در سال ۲۰۰۶ توسط عماد مغنیه تاسیس و در سال ۲۰۰۸، به افتخار شهید عماد مغنیه، یکی از رهبران ارشد حزب‌الله که به «حاج رضوان» نیز معروف است، تغییر نام داد.

نیروهای یگان رضوان، تجربه خاصی در حملات و تاکتیک‌های واحدهای کوچک دارند.

«رضوان»؛ یگانی که ناقوس مرگ صهیونیست‌ها را به صدا درآورد +عکس و فیلم

مأموریت اصلی یگان رضوان نیروهای عملیات ویژه متعلّق حزب‌الله لبنان نفوذ به خاک اسرائیل با توجه خاص به الجلیل و شمال اسرائیل است.

آموزش‌های سخت در زمینه تک تیراندازی، استفاده از سلاح های ضد تانک و مواد منفجره، دویدن در مسافت‌های طولانی، تردد در مناطق کوهستانی، انجام عملیات‌های دستگیری و... جزو آموزش‌های یگان رضوان محسوب می‌شوند.

حضور این نیرو در مناطق عملیاتی مختلف به ویژه در جنوب لبنان و مرزهای سرزمین‌های اشغالی، عاملی در جهت بازدارندگی علیه رژیم صهیونیستی است.

برخلاف نیروهای متعارف حزب الله که بر عملیات دفاعی و کنترل ارضی در جنوب لبنان تمرکز می کنند، نیروی رضوان برای مانورهای تهاجمی از جمله کمین و حملات مختلف آموزش دیده است.

«رضوان»؛ یگانی که ناقوس مرگ صهیونیست‌ها را به صدا درآورد +عکس و فیلم

رضوان در دکترین نظامی حزب‌الله که بر جنگ نامتقارن علیه دشمنی برتر از نظر فناوری مانند اسرائیل تأکید دارد، متمرکز است. توانایی این یگان برای انجام مأموریت‌های دقیق و پرمخاطره، قدرت بازدارندگی حزب‌الله را افزایش می‌دهد و موقعیت آن را در چشم‌انداز سیاسی پیچیده لبنان تقویت می‌کند.

علاوه بر این، دخالت این نیرو در سوریه تجربه عملیاتی حزب‌الله را گسترش داده و اتحاد آن با ایران را بیشتر تقویت کرده است. این یگان نقش بارزی در مقابله با گروه‌های تکفیری به ویژه در جریان پیشروی گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق داشت.

این یگان در چارچوب ماموریت حزب‌الله، از ابتدای بحران سوریه در حمایت از دولت سوریه در برابر مداخلات غیرقانونی خارجی نقشی اساسی ایفا کرد.

یگان رضوان رزمندگان این یگان نقش مهمی در عملیات‌های آزادسازی حلب، حمص و حومه دمشق ایفا کردند. از جمله نقش راهبردی یگان رضوان می‌توان به آزادسازی شهر القصیر اشاره کرد.

معارضان سوری در نظر داشتند برای تصرف حمص و جدایی آن از دمشق، از شهر راهبردی القصیر استفاده کنند که موفق به تحقق این هدف نشدند.

نیروهای یگان رضوان در آزادسازی حلب، حمص و حومه دمشق

«رضوان»؛ یگانی که ناقوس مرگ صهیونیست‌ها را به صدا درآورد +عکس و فیلم

یگان رضوان استخوان در گلوی صهیونیست‌ها

در جنگ ۳۳ روزه، یگان رضوان تحت فرماندهی حاج رضوان نقشی اساسی در عملیات‌های تهاجمی و دفاعی ازجمله عملیات اسیر کردن نظامیان رژیم صهیونیستی ایفاء کرد.

دیگر صحنه حضور رضوان در جنگ با رژیم اشغالگر به ویژه بعد از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ رقم خورد. سران رژیم صهیونیستی بارها نام یگان رضوان را ذکر کرده‌اند.

حتی برخی از تحلیلگران نظامی رژیم صهیونیستی معتقدند که رضوان ماموریت فتح منطقه شمال سرزمین‌های اشغالی در الجلیل را بر عهده دارد.

«رضوان»؛ یگانی که ناقوس مرگ صهیونیست‌ها را به صدا درآورد +عکس و فیلم

رضوان به کدام تجهیزات و تسلیحات مجهز هستند

نیروهای یگان رضوان به جدیدترین سلاح‌ها همانند تپانچه‌های HS-۹ و اسلحه‌های کلاشینکف پیشرفته برای چتربازان AKS-۷۴ مجهز هستند که با انجام آموزش‌های پیشرفته در نبردهای دقیق می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

این یگان به خودروهای حامل تسلیحات نظامی مختلف اعم از موشک تاو، توپ ۱۰۶ و راکت‌انداز و توپخانه نیز مجهز هستند.

تمرینات رضوان زیر نظر عماد مغنیه

رزمندگان این یگان سال گذشته رزمایشی را با نام سیدالشهدا طراحی و اجرا کردند. آن‌ها در این رزمایش با سلاح‌های پیشرفته‌ای که در دست داشتند از دیوار شبیه به دیوار حائل عبور کردند. سلاح ها همگی از خانواده AK (AKS-۷۴U-AK۷۴) بودند و از انواع تجهیزات کاستومایز غربی و شرقی استفاده میکردند اعم از روپوش ریل دار زنیتکو روسی_قنداق های تلسکوپی و هندگارد های Fab defence و Magpul غربی هستند.

«رضوان»؛ یگانی که ناقوس مرگ صهیونیست‌ها را به صدا درآورد +عکس و فیلم

سایت های نشانه‌روی عمدتا Red dot sight و به احتمال زیاد Aim point هستند، اما، در این میان سایت Eotech model ۵۱۲ هم دیده شد. تجهیزات حفاظت شخصی نیز عبارتند از؛ کیت‌های حفاظتی کاملی توسط این یگان استفاده شده بود.

اعم از؛ جلیقه های سبک و جمع و جور ـ هلمت های بالستیک Fullcut و Highcut فست.

نکته جالب این فیلم، حضور یک قبضه سلاح تک‌تیرانداز نام آشنای ORSIS در و همچنین یک سلاح تک تیرانداز سری AR(احتمالا AR-۱۰) بود. همچنین؛ موشک های ضد زره هدایت سیمی مالیوتکا و هدایت لیزری کنکورس نیز جزو سلاح‌های سازمان حزب‌الله هستند.

ضربات پی در پی رضوان به رژیم صهیونی

رضوان از آغاز تهاجم زمینی ناموفق صهیونیست‌ها راهبرد آن‌ها در ورود به خاک لبنان را ناکام گذاشت و ضرباتی هم بر پیکره آن‌ها وارده کرده است.

رسانه های رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته اعلام کردند، بلایی را که رزمندگان حزب الله بر سر کماندوهای این رژیم در جریان تلاش برای نفوذ به جنوب لبنان آورده اند، یک روز فاجعه بار برای اشغالگران ایجاد کرده است. به نحوی که ۷۰ کماندوی صهیونیست در این کمین کشته و یا زخمی شدند.

پس از این رخداد، رسانه های رژیم صهیونیستی اذعان کردند که بیانیه ارتش این رژیم درباره آمار افسران و نظامیان کشته شده(که تنها به هلاکت ۸ نظامی اعتراف کرده) در درگیری با حزب الله، دروغ است و آمار واقعی تلفات بسیار بیشتر از ارقام اعلام شده است.

«رضوان»؛ یگانی که ناقوس مرگ صهیونیست‌ها را به صدا درآورد +عکس و فیلم

شدت ضربات یگان رضوان علیه صهیونیست‌ها به حدی بوده است که شبکه «المیادین»، شامگاه چهارشنبه به نقل از کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد؛ ارتش اسرائیل از نیروهای خود خواسته که بعد از ورود به خاک لبنان مراقب باشند تکاوران یگان رضوان حزب‌الله آن‌ها را نربایند.

شبکه «اسکای نیوز» نیز عصر چهارشنبه به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد که دست‌کم ۱۴ نظامی اسرائیلی بعد از ورود به جنوب لبنان در کمین نیروهای حزب‌الله کشته شده‌اند.


اهمیت یگان رضوان در چشم صهیونیست‌ها

اهمیت یگان رضوان در چشم مقامات رژیم صهیونیستی اینجا مشهود است که تامیر هیمن، ژنرال بازنشسته که تا سال ۲۰۲۱ هدایت اطلاعات نظامی اسرائیل را بر عهده داشت، در مصاحبه ای در ماه ژانویه پس از حمله به جنوب اسرائیل گفت: «نیروی رضوان وظیفه تکرار آنچه را که در ۷ اکتبر علیه اسرائیل رخ داد، بر عهده دارد. دقیقا به همین دلیل، برای اسرائیل غیرقابل قبول است که به جنگنده‌های این نیرو اجازه دهد در منطقه مرزی لبنان بمانند.»

«رضوان»؛ یگانی که ناقوس مرگ صهیونیست‌ها را به صدا درآورد +عکس و فیلم

هشدار حزب‌الله به رژیم صهیونی با رضوان

آنچه باید به آن توجه کرد این است که رزمندگان یگان رضوان حزب‌الله لبنان با حملات برق آسای خود آماده مقابله با ضربات صهیونیست‌ها هستند. به نحوی که رزمندگان رضوان طی روزهای اخیر چندین بار از ورود صهیونیست‌ها جلوگیری کردند.

این کار دقیقا همان است که رزمندگان حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه بر سر صهیونیست‌ها آوردند، صهیونیست‌ها در جنگ ۳۳ روزه مجبور شدند تا به طور خودجوش و پس از شکست‌های فراوان خاک لبنان را ترک کنند.

بعد از هدف قرار گرفتن جلسه نیروهای رضوان در ضاحیه بیروت نیز کارشناسان معتقدند با توجه به ساختار سازمانی و توانایی بالای این نیرو به نظر نمی‌رسد که خللی در توان آن برای مقابله با رژیم اشغالگر در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس