پاسخ‌های کوبنده سفیر لبنان به ادعاهای اسکای‌نیوز علیه حزب‌الله

سفیر لبنان در انگلیس رامی مرتضی به سوالات مجری شبکه اسکای نیوز در حمایت از ادعاهای اسرائیل برای حملات به لبنان پاسخ‌های محکمی داد.

به گزارش مشرق؛ در شرایطی که ماشین ترور اسرائیل در لبنان ادامه دارد، سوالات جهتدار یک شبکه تلویزیونی انگلیس از سفیر لبنان واکنش او را به دنبال داشت.

تِرِوِر فیلیپس مجری اسکای نیوز پرسید که «با توجه به اینکه حزب‌الله در شهرهای شما پایگاه‌های نظامی دارد و در اراضی شما، موشک دارد و از آنها برای کشتن اسرائیلی‌ها استفاده شده است، آیا با توجه به اینکه به نظر می‌رسد اکثر کشورها هم این را قبول دارند، شما می‌پذیرید که اسرائیل حق توسل به جنگ برای دفاع از مردمش را دارد؟»

سفیر لبنان در انگلیس به او یادآوری کرد که رژیم صهیونیستی یک قدرت اشغالگر است و گفت که «وقتی شما اشغال‌کننده هستید، چطور می‌توان درباره دفاع از خود حرف زد؟ شما بخش‌هایی از سرزمین لبنان را اشغال کرده‌اید. طبق قوانین بین‌المللی، وقتی شما یک قدرت اشغالگر هستید، حق دفاع از خود را ندارید»

در بخش دیگری از این مصاحبه، مجری اسکای نیوز با سوالی مغرضانه تلاش کرد که حزب‌الله را مقصر حملات اسرائیل به شهرهای مختلف لبنان جلوه دهد.

فیلیپس سوال کرد: «آیا اینجا حقیقت بی‌رحمانه این نیست که دولت لبنان کنترلی روی در سرزمین خودش ندارد و در واقع، حزب‌الله است که بیشترین حضور و بروز را در کشورتان دارد و تا حدی شما هم زندانیان آنها هستند و این تفاوت زیادی با کاری که آنها می‌کنند با کاری که اسرائیل می‌کند، ندارد و شما هم هیچ کاری درباره آن نمی‌توانید بکنید؟»

رامی مرتضی جواب داد: «این روایت فریبکارانه اسرائیل است که در تلاش است الگوی رفتاری جنگ‎‌طلبانه خودش را توجیه کند. البته که حزب‌الله یک طرف مهم در جامعه لبنان است».

مجری اسکای نیوز با قطع سخنان سفیر از او پرسید: «شما ۶۰ هزار جنگجوی حزب‌الله در سرزمینتان دارید. آیا شما می‌خواهید که آنها آنجا باشند یا نه؟»

دیپلمات ارشد لبنانی سعی کرد که موضع دولت درباره تنش‌های مرزی با رژیم صهیونیستی را به مجری گوشزد کند. او گفت که «ما چارچوب قطعنامه (۱۷۰۱) شورای امنیت سازمان ملل را داریم و راه‌حل مورد حمایت سازمان ملل».

فیلیپس بار دیگر با پریدن وسط سخنان سفیر لبنان سوال کرد: «آیا شما می‌توانید آنها (نیروهای حزب‌الله لبنان) را از کشورتان بیرون کنید یا نه؟»

سفیر بیروت در لندن جواب داد: «آنها لبنانی هستند شما چطور می‌توانید بخشی از جامعه لبنان را از کشورشان بیرون کنید!»

مجری اسکای نیوز گفت: «منظورتان جنگجویان حزب‌الله است؟»

سفیر لبنان در انگلیس گفت «بله آنها (نیروهای حزب‌الله)، لبنانی هستند.» او سپس به مجری یادآوری کرد که تشکیل جنبش حزب‌الله در نتیجه اشغالگری اسرائیل بوده است.

مجری باز هم سوال کرد: «همه جنگجویان حزب‌الله، لبنانی هستند و فلسطینی نیستند؟» مرتضی گفت که «نه نه جنگجویان حزب‌الله، لبنانی هستند و ما نباید وارد این روایت تقلیل گرایانه و ساده لوحانه اسرائیلی بشویم که همیشه دیگران را به خاطر اقدامات نادرست خودشان مقصر می‌خوانند. جنگجویان حزب‌الله در نتیجه یک قالب تاریخی به وجود آمده‌اند. این حرف، توجیه نیست بلکه شما باید ریشه این تحولات را بفهمید تا بتوانید به آنها بپردازید. اسرائیل برای ۲۲ سال لبنان را اشغال کرد و وقتی ما به چارچوب قطعنامه ۱۷۰۱ رسیدیم، آنها به اشغالگری خودشان ادامه دادند... این فقط یک بهانه‌جویی غلط است که آنها دارند استفاده می‌کنند تا مردم را وحشت بیندازند و توجهات را از این حقیقت منحرف کنند که "اسرائیل کشوری است که می‌داند چطور آدم بکشد و صلح نکند".»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس