واکنش پاشینیان به پیشنهاد میانجیگری پوتین در مذاکرات با باکو

نخست وزیر ارمنستان در مسکو و در جریان برگزاری اجلاس سران "کشورهای مستقل مشترک‌ المنافع" (CIS) بار دیگر از جمهوری آذربایجان خواست تا پیمان صلح دوجانبه را بر اساس آنچه که تاکنون توافق شده امضا کند.

به گزارش مشرق، تارنمای رادیوی عمومی ارمنستان به نقل از سخنان دیروز (۱۷ مهر) نیکول پاشینیان نوشت: ما به جمهوری آذربایجان پیشنهاد می کنیم که آنچه پیشتر توافق شده امضا شود تا به صلحی نه تنها دوفاکتو بلکه دوژور دست یافته و در مورد سایر موضوعات به گفت و گو ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: در هر صورت، تهیه چنین معاهده صلحی که همه کلید مسائل بوده و تمام جوانب روابط دوجانبه را تنظیم کند، غیرممکن است. معاهده صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان هرچه باشد، ناگزیر مسائل مهم و اساسی باقی خواهد ماند که باید در مورد آنها توافق شده، حل و فصل و معاهدات جدید امضا شوند.

رئیس دولت ارمنستان یادآور شد: در صورت وجود یک توافق نامه صلح امضا شده و تصویب شده، حل سایر مسائل بسیار آسان تر خواهد بود، زیرا وضعیت کاملاً متفاوتی در منطقه حاکم خواهد شد.

پاشینیان افزود: ارمنستان آماده تضمین عبور وسایل نقلیه، بار، مسافر، خطوط لوله و کابل از از گرجستان به ایران و بالعکس و از ترکیه به جمهوری آذربایجان و بالعکس و غیره از طریق خاک خود است. ما آماده تضمین عبور وسایل نقلیه، بار، مسافر، خطوط لوله و کابل بین بخش اصلی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان هستیم.

نخست وزیر ارمنستان در ادامه این سخنرانی به واکنش باکو به پیشنهادهای ایروان پرداخت و گفت: جمهوری آذربایجان تاکید می کند که اگر ارمنستان تمایلی به باز کردن ارتباطات منطقه ای نداشته باشد، جمهوری آذربایجان از فرصت های فراهم شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با نخجوان استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما مخالفتی نداریم، زیرا این موضوع مربوط به روابط دو کشور مستقل است. اما می‌خواهم بار دیگر تاکید کنم که ارمنستان خواستار گشایش راه های منطقه‌ای است و ما آماده‌ایم مواصلات ترابری را از طریق خاک خود با همان شرایطی که جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌کند، فراهم کنیم. علاوه بر این، ما آماده ایم تا در چارچوب احترام به اصول اقدام متقابل، برابری، حق حاکمیت و صلاحیت قضایی طرفین، ساده سازی های خاصی را در رویه های کنترل مرزی انجام دهیم.

شرط علی اف برای امضای پیمان صلح

در همین حال، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، در حاشیه اجلاس مذکور از پاسخ به این سوال که آیا امکان توافق بر سر یک معاهده صلح با ارمنستان تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد، خودداری کرد.

رئیس جمهوری آذربایجان در پاسخ به این سوال که این توافقنامه چه زمانی امضا می شود، پاسخ داد: زمانی که در مورد همه چیز به توافق برسیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این امر تا پایان سال امکان پذیر است یا خیر، شانه هایش را بالا انداخت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس