پارلمان گرجستان درباره استیضاح رئیس‌جمهور رأی‌گیری خواهد کرد

به گفته نخست‌وزیر گرجستان، پارلمان این کشور در ماه‌ نوامبر یا دسامبر درباره استیضاح رئیس‌جمهور سالومه زورابیشویلی به دلیل «نقض عمدی، آشکار و مکرر» قانون اساسی گرجستان رأی‌گیری خواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان اعلام کرد که رأی‌گیری در مورد استیضاح رئیس‌جمهور سالومه زورابیشویلی، در پارلمان این کشور در اواخر ماه نوامبر یا اوایل دسامبر انجام خواهد شد.

او شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: «پس از آنکه بیش از ۱۰۰ کرسی در پارلمان کشور را به دست آوریم، در اوایل دسامبر یا اواخر نوامبر، بسته به زمان برگزاری نخستین نشست، روند استیضاح سالومه زورابیشویلی آغاز خواهد شد.»

کوباخیدزه تأکید کرد که استیضاح به‌طور نمادین انجام می‌شود، زیرا اختیارات زورابیشویلی تنها برای یک ماه کاهش خواهد یافت. با این حال، به گفته نخست‌وزیر، این اقدام از لحاظ سیاسی ضروری است.

پیشتر، در اوایل اکتبر، شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان و عضو شورای سیاسی حزب «رویای گرجستان»، اعلام کرد که این حزب به دلیل «نقض عمدی، آشکار و مکرر» قانون اساسی کشور از سوی رئیس‌ جمهور، تصمیم به از سرگیری روند استیضاح علیه زورابیشویلی گرفته است.

البته به گفته تحلیل‌گران سیاسی، استیضاح زورابیشویلی ماهیتی نمادین دارد. زیرا حتی در حال حاضر هم اگر رئیس‌جمهور از امضای برخی قوانین خودداری کند، رئیس پارلمان، پاپواشویلی، می‌تواند آن‌ها را تصویب کرده و به اجرا بگذارد.

پیش از این، در ماه اکتبر سال ۲۰۲۳، پارلمان گرجستان در پی نتایج رأی‌گیری نتوانست استیضاح رئیس‌جمهور زورابیشویلی را اعلام کند. این روند در اوایل سپتامبر به دلیل سفر رئیس‌جمهور به چند کشور اروپایی بدون موافقت دولت آغاز شده بود. زورابیشویلی به نقض قانون اساسی گرجستان متهم شد و بعدها دیوان قانون اساسی کشور نیز با این ارزیابی موافقت کرد.

پوتین رژیم بدون روادید برای شهروندان گرجستان را گسترش داد

در خبر دیگری گزارش شده، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز پنجشنبه حکمی را امضا کرد که بر اساس آن رژیم بدون ویزا برای شهروندان گرجستان گسترش می‌یابد. این سند در تاریخ ۱۰ اکتبر در پورتال رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شد. بر اساس این حکم، شهروندان گرجستان، از جمله دانشجویان و کارگران، می‌توانند بیش از ۹۰ روز در خاک روسیه اقامت داشته باشند. این حکم از روز امضای آن اجرایی می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره توضیح داد که گسترش رژیم بدون روادید برای شهروندان گرجستان یک روند طبیعی است، زیرا در این زمینه صحبت از توسعه روابط بین ملت‌های دو کشور است.

وی همچنین یادآور شد که روابط میان روسیه و گرجستان هرگز قطع نشده است.

پیش از این، حزب «همبستگی برای صلح» گرجستان، از رئیس‌جمهور روسیه درخواست کرده بود که رژیم روادید بین دو کشور را به‌طور کامل لغو کند. به عقیده مقامات این حزب، کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا گرجستان را تحت سلطه خود قرار دهند و مانع از گفت‌وگوی سازنده بین دو کشور همسایه شوند، ولی تفلیس برخلاف فشارهای خارجی هرگز به ائتلاف ضدروسی نپیوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس