کد خبر 1652319
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ایران و اوراسیا نوشت:

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، با کنفرانس آتی COP۲۹ در زمینه آب و هوا، برای خود یک پارادوکس ایجاد کرده است. میزبانی این اجلاس در باکو در نوامبر کاملاً با خواسته دیرینه علی‌اف برای کسب شناخت بین‌المللی از آذربایجان به‌عنوان یک کشور مدرن و پیشرفته سازگار است. اما برای اطمینان از اینکه COP۲۹ طبق سناریوی طراحی‌شده برای تصویرسازی او پیش می‌رود، رئیس‌جمهور آذربایجان مجبور شده است که سرکوبی گسترده علیه افرادی که دیدگاه‌های متفاوت دارند را دنبال کند، و این خود باعث شده چهره‌ای مستبدانه از او شکل بگیرد که با تمایلش برای کسب اعتبار بین‌المللی بیشتر در تضاد است.

در آستانه COP۲۹، آذربایجان یک چرخش تند ژئوپلیتیکی به سمت روسیه و دور از ایالات متحده داشته است. این چرخش با سفر سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR)، به باکو در اوایل اکتبر برجسته شده است. بر اساس بیانیه‌ای از SVR، در باکو، ناریشکین با مقامات امنیت داخلی و اطلاعات خارجی آذربایجان، و همچنین با علی‌اف، دیدار کرد تا در مورد «همکاری سرویس امنیتی روسیه با سرویس‌های ویژه آذربایجان در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های اطلاعاتی» بحث کند.

طبق این بیانیه دو طرف برای اولویت‌بندی اهداف کوتاه‌مدت روابط دوجانبه کار کرده و اشاره کردند که «جایگاه ویژه‌ای» برای همکاری مشترک در جهت مقابله با فعالیت‌های «سرویس‌های ویژه غربی… که با هدف بر هم زدن ثبات سیاسی داخلی کشورهای ما انجام می‌شود»، وجود دارد.

این بیانیه SVR افزود: «یکی از وظایف اصلی اطلاعات و ضد اطلاعات، شناسایی و جلوگیری به‌موقع از اقدامات تحریک‌آمیز ضد روسی و ضد آذربایجانی است که در خارج سازمان‌دهی می‌شوند.» همچنین ادعا کرد که سرویس‌های اطلاعاتی غربی تلاش می‌کنند از طریق «اپوزیسیون غیرسیستمی و سازمان‌های تروریستی بین‌المللی» برای بی‌ثبات کردن روسیه و آذربایجان فعالیت کنند.
مقامات آذربایجان بیانیه‌ای در پاسخ به این مذاکرات با ناریشکین منتشر نکردند.

سفر ناریشکین پس از موجی از دستگیری‌ها و صدور احکام علیه صداهای مخالف و منتقد در آذربایجان رخ داد، از جمله بازداشت پژوهشگر بهروز صمدوف به اتهام خیانت.

فعالان سیاسی مستقل در آذربایجان، بیانیه SVR و موافقت ضمنی آذربایجان با محتوای آن را به‌عنوان ممنوعیت مؤثر بر تمام اشکال انتقاد از سیاست دولتی در آذربایجان تعبیر کرده‌اند. زمان‌بندی انتشار این بیانیه باعث می‌شود که منتقدان دولت برای استفاده از COP۲۹ به‌عنوان فرصتی برای جلب توجه بین‌المللی به رکورد ضعیف حقوق بشر در آذربایجان و همچنین مسائل محیط زیستی محلی که دولت ترجیح می‌دهد در مورد آنها صحبت نکند، مانند آسیب‌های وارده به جوامع محلی از طریق عملیات معدنی، با مشکل مواجه شوند.

سیاستمدار مستقل، المان فتح‌علی، در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به استفاده از کلمه “اپوزیسیون” در بیانیه SVR نوشت: «به‌نظر می‌رسد که دولت در حال عمیق‌تر کردن اتحاد خود با روسیه و آماده‌سازی برای گذار به دیکتاتوری کامل است … فعالیت‌های مخالف اکنون در کشور ما غیرقانونی تلقی خواهد شد و حتی با تروریسم برابر دانسته خواهد شد.»

مورخ و فعال سیاسی جمیل حسن‌لی در فیسبوک نوشت«این استبداد است».

در حالی که بیانیه SVR نشان‌دهنده تعمیق همکاری‌های اطلاعاتی بین روسیه و آذربایجان است، این همکاری محدودیت‌هایی دارد. امتناع اخیر باکو از تبعیت از خواسته‌های کرملین در مورد ایجاد به‌اصطلاح کریدور زنگه‌زور نشان می‌دهد که علی‌اف می‌تواند به روسیه “نه” بگوید. همسایه جنوبی آذربایجان، ایران، به شدت مخالف مسیر زنگه‌زور است که ارتباط زمینی بین آذربایجان اصلی و نخجوان از طریق خاک ارمنستان را برقرار می‌کند. آذربایجان و ارمنستان اخیراً توافق کرده‌اند که مسئله زنگه‌زور را کنار بگذارند تا دو کشور بتوانند برای نهایی کردن یک توافق صلح پایدار تلاش کنند.

سرکوب فزاینده علی‌اف علیه مخالفان داخلی هم‌زمان با افزایش تنش‌ها بین آذربایجان و ایالات متحده رخ داده است. در ۳ اکتبر، ده‌ها نفر از اعضای کنگره ایالات متحده دادخواستی به وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن ارسال کردند و خواستار «اقدام قاطع» علیه نقض حقوق بشر در آذربایجان پیش از کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد، یا COP۲۹، که ماه آینده در آذربایجان برگزار خواهد شد، شدند.

این نامه می‌گفت: «COP۲۹ پیش رو در آذربایجان فرصت منحصربه‌فردی برای ترویج انرژی پاک و همکاری منطقه‌ای ارائه می‌دهد، اما برای ایالات متحده حیاتی است که به چالش‌های عمده ناشی از نقض مداوم حقوق بشر و درگیری‌های ارضی حل‌نشده در آذربایجان رسیدگی کند.»

علی‌اف روز بعد با یک سخنرانی تند پاسخ داد و در آن وزارت امور خارجه ایالات متحده را به ریاکاری در تلاش برای ترویج صلح در قفقاز جنوبی متهم کرد، در حالی که سعی دارد دولت او را تضعیف کند.

اعضای مجلس آذربایجان نیز متعاقباً دادخواستی به وزیر امور خارجه جیحون بایراموف ارسال کردند و از او خواستند که تماس‌های فعال بین آذربایجان و ایالات متحده را خاتمه دهد و فعالیت‌های تحت حمایت آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) در آذربایجان را متوقف کند. این دادخواست می‌گوید «چند حلقه خارجی از این فرصت که آذربایجان میزبان COP۲۹ خواهد بود، سوءاستفاده کرده و تصمیم گرفته‌اند برخی مسائل را به آذربایجان دیکته کنند».

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس