ابعاد و آثار حذف نام ایران از توصیه 7 FATF

روزنامه شرق به استناد اظهارات وزیر اقتصاد پرسید اگر می‌شد سال‌ها قبل به واسطه همکاری با FATF مشکلات اقتصادی را حل کرد، چرا این همکاری انجام نشده است؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: شرق در یادداشتی نوشت: «وزیر اقتصاد، چند روز پیش در نوشته‌ای کوتاه از گزارشی که درباره پرونده FATF برای رئیس‌جمهوری ارائه کرده و دستور ایشان به پیگیری خبر داد. از تأکید جناب وزیر بر این نکته که با همکاری و وفاق می‌توان محدودیت‌های مالی را کاهش داد، می‌توان برداشت کرد که نبود روحیه همکاری و وفاق در سال‌های گذشته موجب شده کشورمان فرصت لغو یا حداقل کاهش محدودیت‌های مالی را از دست بدهد و زیان هنگفتی نصیب کشور شود. ایشان مانند هر ایران‌دوست دیگری به‌درستی از احتمال کاستن از محدودیت‌های مالی ابراز شادمانی می‌کند؛ زیرا با این کار بار سنگینی از دوش فعالان اقتصادی کشورمان و در اصل فرد فرد ملت ایران برداشته‌ می‌شود.

اما صرف بیان همین نکته به‌ظاهر ساده، این پرسش مهم را مطرح می‌کند که اگر با انجام اقداماتی در داخل کشور در سطح تعامل جریان‌های سیاسی و بدون نیاز به تعامل با تصمیم‌گیرندگان خارج از کشور می‌شد بار سنگین محدودیت‌ها کاهش یابد و ملتمان از رنج این بار گران لختی بیاساید، چرا در سال‌های گذشته و همزمان با اوج‌گرفتن بی‌پناهی و استیصال اقشار کم‌درآمد و حتی طبقه متوسط کشور و رانده‌شدن خیل عظیمی از مردم به زیر خط فقر این تعامل داخلی اتفاق نیفتاد؟ چرا سیاستمداران ما زودتر از این به فکر چنین اقدام کم‌هزینه و پرسودی نیفتادند و صبر کردند تا دولتی با شعار وفاق ملی روی کار بیاید؟».

درباره این نوشته آرزواندیشانه و تحریف‌آمیز شرق، گفتنی است که اتفاقاً زمانی که دولت روحانی، بی‌سر و صدا با FATF بر سر برنامه اقدام آن کارگروه توافق می‌کرد و یکایک بندهای آن را به اجرا می‌گذاشت، وزیر اقتصاد فعلی رئیس بانک مرکزی بود. وی هم می‌داند که ۳۹ بند از اکشن پلن FATF اجرا شد، و هم مطلع است که در آن دوره همکاری (و حتی وفاق و همراهی مجلس با دولت) نه تنها شمار تحریم‌ها و فشار مالی کم نشد بلکه تحریم‌ها دو برابر شد و بدترین دوره صادرات نفت و تجارت خارجی و رشد اقتصادی منفی رقم خورد.

بنابراین امروز نمی‌توان ادعا کرد که اگر با FATF کنار می‌آمدیم و همکاری می‌کردیم، تحریم‌ها برداشته می‌شد و صادرات و تجارت خارجی رونق می‌گرفت و قس علی هذا. برخلاف وعده‌های برجامی و سپس گروکشی‌های انجام شده درباره FATF، اکنون معلوم شده که مشکل ما نه با معیارهای حقوقی جهانی، بلکه با رژیم مستکبر آمریکاست که به خود اجازه می‌دهد توافق تأیید شده با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را یکطرفه و به سادگی آب خوردن زیر پا بگذارد و در عین حال، هم رژیم اشغالگر صهیونیست را مسلح به سلاح اتمی کند و هم به پولشویی و تأمین مالی تروریسم در جهان (موضوع ادعایی درباره دستور کار اقدام FATF) بپردازد و ضمناً از نهادهایی مثل FATF به عنوان ابزار فشار بر کشورهای مستقل استفاده کند.

این نکته هم گفتنی است که چند سال قبل، وقتی اعضای مجمع تشخیص مصلحت از آقایان ظریف و روحانی سؤال کردند که پس از اجرای دو بند باقی‌مانده FATF، چه تضمینی هست که تحریم‌ها مانند دوره برجام افزون‌تر نشود بلکه لغو گردد، پاسخ شنیدند: هیچ تضمینی وجود ندارد(!) آیا آقای همتی پاسخ و تضمین دیگری دارد؟

متأسفانه اطلاعات اقتصادی محرمانه کشور در زمینه دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا، به واسطه چند سال همکاری با FATF در اختیار بانیان تحریم قرار گرفت تا راحت‌تر بتوانند مسیر دور زدن تحریم‌ها را مسدود کنند و فشار مضاعفی بر ملت ایران بیاورند!

یادآور می‌شود گردانندگان غربی FATF‌، از هیچ حمایتی در زمینه تأمین همه‌جانبه تروریسم دولتی اسرائیل دریغ نمی‌کنند و برعکس، جنبش‌های مقاومت ضد صهیونیستی و ضد اشغالگری مثل حماس و حزب‌الله و جهاد اسلامی را تروریسم تلقی می‌کنند و حمایت از آنها را جرم می‌انگارند؟! آیا در چنین فرآیندی اصرار بر تمکین در برابر FATF (غرب)، چیزی جز حمایت نیابتی از رژیم صهیونیستی و حامیان آمریکایی آن است؟!

دغلبازی جدید روزنامه شرق در بزک‌کاری FATF در حالی است که مدیر این روزنامه پس از نهائی شدن برجام به برخی خلاف‌گویی‌ها درباره توافق اذعان کرد و گفت: «من مبالغه درباره برجام رو قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و تُرشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع رو قدری بزک می‌کرد که بتونه حرفش رو به کرسی بنشونه... بالاخره این بازی با تیتر هست دیگه»!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    4 4
    عایدی FATF اشراف اطلاعاتی آمریکا به وضعیت اقتصادی ایران و نقط زنی دشمن و صفر شدن در آمدهای نفتی و بدبخت شدن کشور خواهد بود
    • رحیم IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      0 0
      همه انتقاد می کنند ولی کسی راه حل ارائه نمی دهد پس کارشناسان محترم بفرمایید برای حل مشکل اسف بار اقتصادی مردم که هر روز ره به افزایش است چکار باید کرد؟شعار نه فقط راه حل مناسب
    • DE ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      0 0
      خب پس چرا برای رای آوردن همتی مجلس اون قدر تلاش کرد؟
  • ارش IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    2 0
    این‌جناب‌از‌تحولات‌بوجود‌امده‌درمنطقه‌بیخبر‌است وخودش‌را‌به‌خواب‌خرگوشی‌زده
  • بازنشسته GB ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    5 2
    تو مملکت ما هر کاری خواستند بکنند بایداز کیهان و عقل کل کشور شریعتمداری اجازه بگیرند.
    • ali IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      0 0
      عزیز الان فرض کن کیهان سر بی عقلا.تو بگو وقتی رفتیم سراغ برحام و در اون اواخر دولت آقای روحانی . ظریف گفت و در اواخر تر دوره آقای روحانی خود آقای روحانی اعتراف کرد آمریکا قابل تعامل نیست و همچنین وقتی رفتیم سراغ FATF و باز آقایون اعتراف کردند تو اینجا همه کاره بگو چکار باید میکردیم.در ضمن یک مسئله دیگه عزیز تو بگو اگر میشه به FATF بپیوندیم که باعث بشه خیلی از مشکلات تحریم را حل کنه آمریکا دل درد داره که خودش دنبال این باشد که ما به FATF ملحق بشیم .الان کیهان هیچی تو خودت انسانی و به این دو سوال جواب بده دمت گرم.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      0 0
      روزنامه شرق به استناد اظهارات وزیر اقتصاد پرسید اگر می‌شد سال‌ها قبل به واسطه همکاری با FATF مشکلات اقتصادی را حل کرد، چرا این همکاری انجام نشده است؟حداقل یکبار گزارش رو بخون بعد مهملات بنویس
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      0 0
      نه باید از جنابعالی و روزنامه شرق و خبر آنلاین و هم میهن اجازه بگیرند
  • بازنشسته GB ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    4 1
    تو مملکت ما هر کاری خواستند بکنند بایداز کیهان و عقل کل کشور شریعتمداری اجازه بگیرند.
    • DE ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
      0 0
      چرا از شنیدن حرف مخالف اینقدر وحشت زده شدی؟
  • خ.ج IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    1 0
    خودتون می برید خودتون می دوزید
  • US ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    2 3
    درود بر کیهان
  • عبداله ساده دل US ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    1 0
    معنی وفاق را هم فهمیدیم!
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    3 0
    بازم کیهان
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    1 0
    البته به اصطلاح اصولگرایان که فقط به منافع حزبی خودشان نگاه میکنند . هر حرکتی که از دایره فکری ایشان فاصله داشته باشد انقلابی نیست
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    1 0
    البته به اصطلاح اصولگرایان که فقط به منافع حزبی خودشان نگاه میکنند . هر حرکتی که از دایره فکری ایشان فاصله داشته باشد انقلابی نیست که هزینه این تفکرات را مردم میدهند
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    0 0
    شریعتمداری باز شروع کرد
  • محمد ولایی بازنشسته IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    0 0
    آغای شریعت مداری چرا حقوق همسان سازی بازنشسته ها را که خلاف قانون جای دیگری کابینه سیزدهم اب کرده را نمی بینند ؟؟؟
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۳
    1 0
    آنچه راکه مسلم است سیاستها وتصمیمات چنددهه منجربه فقربیشتر،تورم ،بیکاری،ناتوانی مردم دراداره زندگی شده است من بعنوان یک ایرانی میگویم خدالعنت کندتمام کسانی راکه دربوجودآمدن این شرایط بد نقش داشته اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس