سردار آزمون

مروری بر نتایج ۵ رویارویی آخر تیم ملی فوتبال ایران مقابل قطر مشخص می‌کند این تیم قبل از دیدار نیمه نهایی جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ همواره در سالهای اخیر مقابل تیم فوتبال کشورمان شکست خورده است.

سرویس ورزش مشرق - تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی خود را آماده دیدار مقابل قطر در امارات می‌کند که بازیکنان و سرمربی این تیم هنوز طعم تلخ شکست در مرحله نیمه نهایی جام ملتهای ۲۰۲۳ قطر را از یاد نبرده‌اند.

آخرین دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل قطر به دیدار نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا برمی‌گردد که هجدهم بهمن سال گذشته با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب این تیم (میزبان رقابت‌ها) شدیم.

بهترین فرصت قلعه نویی و شاگردانش برای انتقام/ قطر برای شکست ایران می آید! +عکس و فیلم

در آن دیدار (نیمه نهایی) ابتدا تیم ملی با گل دقیقه ۴ سردار آزمون از حریف پیش افتاد اما در دقایق۱۷، ۴۳ و ۸۲ سه بار دروازه‌ بیرانوند را باز شده دید تا تک گل دقیقه ۵۷ علیرضا جهانبخش از روی نقطه پنالتی هم تأثیری در رسیدن به نتیجه تساوی نداشته باشد. شبی که اکرم عفیف بهترین بازیکن حریف و باعث اخراج شجاع خلیل زاده شد.

بهترین فرصت قلعه نویی و شاگردانش برای انتقام/ قطر برای شکست ایران می آید! +عکس و فیلم

*آخرین شکست ایران به قطر قبل از جام ملتها

اما با مروری بر نتایج تیم‌های ملی فوتبال کشورمان و قطر مشخص می‌شود پیش از این شکست که در بهمن ماه سال گذشته مقابل قطر برای تیم ملی مان رقم خورد آخرین بار که این تیم موفق شده بود ما را شکست بدهد در تاریخ دوشنبه هفتم دیماه سال ۱۳۸۸ برابر با بیست و هشتم دسامبر سال ۲۰۰۹ و در چهارچوب یک دیدار دوستانه بود. نکته جالب این که در آن سال نیز تیم قطر با نتیجه ۳ بر ۲ موفق شد تیم ملی فوتبال کشورمان را شکست بدهد.

بهترین فرصت قلعه نویی و شاگردانش برای انتقام/ قطر برای شکست ایران می آید! +عکس و فیلم

دیداری که افشین قطبی هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را بر عهده داشت و گل‌های تیم ایران را میلاد زنیدپور و احسان حاج صفی به ترتیب در دقایق ۳۷ و ۴۷ به ثمر رساندند. تیم قطر نیز با هدایت «برونو متسو»ی فقید موفق شد با گل دقیقه سوم وقت‌های تلف شده «ماجد محمد» بازی دو بر دو مساوی را در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ به پایان برساند.

در حالی که پس از ۱۴ سال قطری‌ها توانستند در یکی از حساس ترین مسابقات تیم ملی مان و در نیمه نهایی جام ملتها ایران را شکست بدهند قطعاً حالا انگیزه‌های زیادی برای شاگردان امیر قلعه‌نویی و همین سرمربی وجود دارد که انتقام باخت سه بر دو در جام ملت‌های آسیا را در بازی رفت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ از قطری‌ها بگیرند.

بهترین فرصت قلعه نویی و شاگردانش برای انتقام/ قطر برای شکست ایران می آید! +عکس و فیلم
عکس تیمی تیم ملی در دیدار بهمن ماه سال گذشته مقابل قطر

*تیم ملی با ۵ غایب به مصاف تیم ملی قطر می‌رود

هشت ماه پس از آخرین رویارویی با قطر امیر قلعه‌نویی در حالی تیمش را برای این دیدار مجدد آماده حضور در میدان می‌کند که نسبت به آخرین مصاف مقابل ۵ نفر را به همراه ندارد.

تیم ملی در دیدار آخر خود مقابل قطر با ترکیب: علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان (۸۷- شهریار مغانلو)، احسان حاج‌صفی (۴۶- میلاد محمدی)، امید ابراهیمی (۴۶- محمد محبی)، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی (۸+۹۰- رضا اسدی) و سردار آزمون به میدان رفته که حالا از آن ترکیب برخی از بازیکنان یا دعوت نشده‌اند یا به علت مصدومیت در جمع ملی پوشان حضور ندارند.

احسان حاج صفی، رامین رضاییان، امید ابراهیمی و رضا اسدی بازیکنانی هستند که در مصاف آخر مقابل تیم ملی قطر تحت هدایت امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا و در مرحله نیمه نهایی برابر قطر به میدان رفتند.

حاج صفی، رضاییان و امید ابراهیمی در ترکیب ثابت حضور داشتند و رضا اسدی به عنوان بازیکن ذخیره به ترکیب تیم ملی اضافه شد.

محمد حسین کنعانی زادگان نیز این روز در اردوی اخیر تیم ملی به علت مصدومیت دعوت نشده و پنجمین غایب تیم ملی فوتبال کشورمان نسبت به آخرین ترکیب حاضر شده در دیدار مقابل قطر است.

* اخراج شجاع خلیل‌زاده مقابل قطر با VAR

شجاع خلیل‌زاده مدافع شماره ۴ تیم ملی فوتبال کشورمان در آن شب تلخ و در لحظات پایانی نیمه دوم مسابقه پس از خطا روی «اکرم عفیف» ابتدا با کارت زرد داور مواجه شد اما سپس کمک داوران بیرون از زمین با استفاده از تصاویر کمک داور ویدیویی یا همان VAR به داور اطلاع دادند که شجاع خلیل‌زاده مستحق دریافت کارت قرمز بوده است.

داور مسابقه «احمد العلی» از کویت پس از خروج از زمین و مشاهده تصاویرVAR به زمین برگشت و با کارت قرمز شجاع خلیل‌زاده را از زمین مسابقه اخراج کرد تا تیم ملی کشورمان در واپسین لحظات مسابقه ۱۰ نفره مقابل قطر در زمین حضور داشته باشد.

با این وجود و تا پانزدهمین دقیقه وقت‌های تلف شده بعد از دقیقه ۹۰ باز هم تیم ایران با ۱۰ نفر به دروازه تیم قطر حمله کرد اما در نهایت ایران از رسیدن به فینال بازماند.

* لحظه بهت و حیرت ایران و جهانبخش

پس از ۱۰ نفره شدن تیم ایران مقابل قطر در دیدار جام ملت‌های آسیا در واپسین لحظات پایان مسابقه، ضربه علیرضا جهانبخش در عین ناباوری به تیر دروازه برخورد کرد و گل نشد.

کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان در دقیقه چهاردهم وقت‌های تلف شده پایان دیدار با یک ضربه از بین پاهای مدافع تیم قطری توپ را به سمت دروازه زد اما این توپ به شکل کاملاً ناباورانه به تیر دروازه برخورد کرد و در جهت مخالف عرض دروازه را طی کرد و به گل تبدیل نشد.

بهت هواداران ایرانی و کادر فنی تیم ملی پس از این ضربه و اتفاق مشخص می‌کرد که تا چه اندازه گل نشدن این توپ برای شام غیر قابل باور بوده است.

این اتفاق در حالی رقم خورد که پس از اخراج شجاع خلیل زاده در دقیقه ۹۰ تیم ملی ۱۰ نفره به دروازه میزبان رقابتها حمله می کرد.

بهترین فرصت قلعه نویی و شاگردانش برای انتقام/ قطر برای شکست ایران می آید! +عکس و فیلم

*انگیزه ویژه جهانبخش برای دیدار مقابل قطر

علیرضا جهانبخش این روزها بابت دعوت شدنش به اردوی تیم ملی به شدت از سوی کارشناسان مورد انتقاد واقع شده است.

او که هنوز نرسیدن به فینال جام ملت‌های آخر در قاره آسیا را فراموش نکرده و از سوی دیگر حالا که بابت دعوت شدنش به اردوی تیم ملی در حالی که تیمی نداشته مورد انتقاد واقع شده انگیزه‌های زیادتری دارد تا خودش را نیز در تیم ملی ثابت کند.

گرچه شنیده‌ها حاکی از آن است که علیرضا جهانبخش به تیم فوتبال «جنوا» ایتالیا پیوسته و قرار است این موضوع رسماً بعد از تعطیلات فیفادی رسانه‌ای شود.

بهترین فرصت قلعه نویی و شاگردانش برای انتقام/ قطر برای شکست ایران می آید! +عکس و فیلم

*بخت قطر برای صعود باز می شود!

با توجه به ۴ امتیازی بودن تیم قطر در جدول گروه A رقابتها که پشت سر تیم های ازبکستان ایران قرار گرفته است این انگیزه برای عنابی پوشان وجود دارد که در صورت کسب برد روبروی تیم کشورمان ۷ امتیازی شده و بخت شان برای صعود مستقیم را بیشتر کنند.

بهترین فرصت قلعه نویی و شاگردانش برای انتقام/ قطر برای شکست ایران می آید! +عکس و فیلم

*شبی که دیوید بکهام هم شاهد باخت تلخ ایران بود

از جمله حواشی مهم دیدار نیمه نهایی جام ملتهای آسیا در کشور قطر حضور چهره سرشناس فوتبال انگلیس در استادیوم بود. در آن شب یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های فوتبال جهان در استادیوم «الثمامه دوحه» نظاره‌گر باخت ایران بود.

دیوید بکهام فوتبالیست اسبق و سرشناس انگلیس و جهان که به دعوت سران کشور قطر برای حضور در روزهای پایانی جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ به شهر دوحه سفر کرده بود در شب دیدار تیم میزبان مقابل ملی پوشان کشورمان به ورزشگاه «الثمامه دوحه» رفت و از نزدیک شاهد پیروزی ۳ بر ۲ هم‌تیمی‌های اکرم عفیف مقابل شاگردان امیر قلعه نویی بود.

ناگفته نماند؛ دیدار رفت مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ مقابل قطر سه‌شنبه هفته جاری و در ورزشگاه آل راشد دبی به میزبانی تیم ملی فوتبال کشورمان برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس