کد خبر 1653150
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۹
حسین شریعتمداری 

بستن تنگه هرمز به روی تمامی کشتی‌ها و شناورهای اروپایی لازمه دفاع از منافع ملی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. وقتی حریف، به قول سعدی «‌سگ را گشاده» است، چرا باید «‌سنگ‌ها بسته» باشد؟!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱- اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از تحریم سه شرکت هواپیمایی ایران خبر داده و اعلام کرده است؛ «‌سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و هواپیمایی ساها، به علت آن‌که موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران را به روسیه منتقل کرده‌اند مورد تحریم این اتحادیه قرار گرفته و نمی‌توانند به کشورهای اروپایی پرواز کنند»! همه شواهد به‌وضوح حکایت از آن دارند که اتهام حمل موشک و پهپاد به روسیه! فقط یک بهانه است و این اقدام اتحادیه با هدف حمایت از رژیم وحشی و جنایتکار صهیونیستی صورت می‌پذیرد و بازتاب خشم دولت‌های اروپایی از ایران اسلامی، به علت دفاع جانانه از مظلومان لبنان و فلسطین است.

یکی از گزارش‌های خبری کیهان امروز به همین موضوع اختصاص دارد و در این وجیزه به نکته دیگری در طول گزارش یاد شده می‌پردازیم.

۲- در ضرب‌المثل آمده است «‌بعضی‌ها آن‌قدر بی‌دست و پا هستند که اگر سوار شتر هم بشوند، باز هم سگ پاچه‌شان را گاز می‌گیرد»!‌... با تاکید بر این واقعیت بدیهی که در مثل مناقشه نیست باید گفت برای ایران اسلامی با اقتدار مثال‌زدنی و کم‌نظیری که از آن برخوردار است، شایسته نیست و به اصطلاح خیلی افت دارد که سران بی‌هویت کشورهای اروپایی و همپیمان اسرائیل وحشی و جنایتکار دست به تحریم هوایی کشورمان بزنند و از این سوی با هیچ واکنش پشیمان‌کننده‌ای روبه‌رو نشوند. آن هم در حالی که ده‌ها اهرم قدرتمند برای تنبیه سران بی‌اختیار و بُزدل اروپا در اختیار داریم! نباید و مبادا مصداق کسی باشیم که بر شتری بلندقامت سوار است ولی باز هم یک سگ کوتاه‌قد توان گاز گرفتن پاچه او را داشته باشد؟!

۳- در این یادداشت کوتاه فقط به یکی از اهرم‌ها اشاره می‌کنیم‌. بخوانید! تنگه هرمز، دومین تنگه پرترافیک دنیاست که روزانه نزدیک به ۱۸ میلیون بشکه نفت که معادل ۴۲ درصد نفت ‌خام حمل‌شده جهان توسط نفتکش‌هاست، از آن عبور می‌کند. جمهوری اسلامی ایران با استناد به کنوانسیون‌های ۱۹۵۸ ژنو و ۱۹۸۲ جامائیکا که موضوع آن «نظام حقوقی آبراه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست» حق دارد و می‌تواند در صورتی که منافع ملی خود را در مخاطره ببیند، تنگه ‌هرمز را به روی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالای تجاری و تسلیحاتی کشورهای متخاصم (در اینجا کشورهای عضو اتحادیه اروپا) ببندد و دلیلی ندارد که این کشورها از تنگه‌ای که در آب‌های سرزمینی کشورمان قرار دارد اجازه عبور داشته باشند. مواد ۱۴ تا ۲۳ از کنوانسیون ژنو و مواد ۱۷ تا ۲۷ کنوانسیون جامائیکا، بر این حق مسلم برای کشورهای ساحلی آبراه تاکید و تصریح دارد و در ماده ۱۶ کنوانسیون آمده است که «‌تشخیص بی‌ضرر بودن و یا خسارت‌بار بودن عبور کشتی‌ها» بر عهده کشور ساحلی آبراه‌هاست.

۴- دیروز، وزارت امور خارجه کشورمان در اعتراض به اقدام اتحادیه اروپا، سفیر کشور مجارستان را که کشورش ریاست دوره‌ای این اتحادیه را بر عهده‌ دارد به وزارت خارجه فراخواند که اقدامی پسندیده و از وظایف تعریف‌شده وزارت خارجه است ولی بدیهی است که کافی نیست و بستن تنگه هرمز به روی تمامی کشتی‌ها و شناورهای اروپایی لازمه دفاع از منافع ملی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. وقتی حریف، به قول سعدی «‌سگ را گشاده» است، چرا باید «‌سنگ‌ها بسته» باشد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    28 13
    بازم کیهان و بازم شریعتمداری
    • عـلـی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      18 8
      تا چش بدخواهش در بیـاد
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      2 0
      یکساله که داریم توحش اروپارو در غزه می بینیم.نباید سکوت کنیم.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    12 15
    شما مشکلات راه شیری رو هم با بستن تنگه می خواهید حل کنید؟
    • جیم IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      6 1
      چرا هزیان میگی.اروپا باید تنبیه بشه راهش هم در مقاله گفته شد .
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      6 0
      ۴۵ سالِ با تمام مشکلات و سختی ها پای انقلابمون ایستادیم و دشمنان را از ماجراجویی ها و توطئه هاشون ناامید کردیم
  • زمانی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    11 17
    همیشه با راه حلی که دادی وضع را خرابتر کردی.
    • جیم IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      6 2
      یک نمونه بگو که شریعتمداری راه کاری داده و وضع خرابتر شده . همینطوری رو هوا حرف نزن فردای قیامت بازخواست میشی .
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    11 16
    تنها کاری هم که بلدید، رجز خوندن و قمپز درکردنه
    • جیم IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
      8 0
      تو فیلم موشک باران اسراییل را با چشم دیدی ولی باز وراجی می‌کنی .
  • ناشناس IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    10 10
    حق با آقای شریعتمداری است ‌تنگه هرمز را ببندید تا ببینید که اروپا چطور به شکر خوردن خواهد افتاد .
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    3 0
    از خیلی وقت پیش باید تمام کشورهایی که از صهیونیست ها حمایت تسلیحاتی می کنند تحریم اقتصادی کرده و رفت و آمد آن ها از تنگه هرمز قطع کنیم. یمن الان مدت هاست که با امکانات خیلی کمتر تحریم دریایی صهیونیست ها را عملیاتی کرده.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    7 8
    موافقم ببندیم روی حتی کالاهای تجاریشون ...
  • محمد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    8 6
    واقعا مطلب درستی است وقتی میتوانیم با کمترین هزینه حقمان را بگیریم چرا باید کوتاه بیاییم در حالی که اتحادیه اروپا ثابت کرده است که هرگز منافع ما را در نظر نمی گیرد وتا جایی که بتواند به ما ضربه می زند
  • علی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    7 3
    سلام ودرود برمرد فهمیده وبا عرضه جناب شریعتمداری بزرگوار
  • حسن IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    1 3
    سلام‌خوب‌آنگاه‌چین‌وهند‌ژاپن‌و....که‌ازعربها نفت‌میخرند‌وتجارت‌دارند‌برعلیه‌ما‌می‌شوند
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    2 1
    احسنت دقیقأ یک جور مقابله به مثلِ
  • DE ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    3 0
    آقای شریعتمداری درست میگه ایران میتونه کشورهای اتحادیه اروپا روبدلیل بهانه های تهی در آب های خود تحریم تجاری- آبی کنه. تا منافع تجارب اونا هم افطع بشه، تا وقتی که رویه شون رو تغییر بدن. وقتی منافع ملی ایران رو با بهانه های توخالی زیرپا میگذارند ، این به اون در! یک اهرم دیگه ،کافیه در مرزهای شرقی افغانستان جریان قاچاق مواد مخدربه کشورهای اروپایی رها و بی خیالش بشن. انوقت غربی ها خواهند دید چه خسارت سنگینی رو بابت تحریم هوایی متحمل خواهند شد.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    5 0
    با هر کس باید مثل خودش رفتار کرد اگه مثل خودش بودن خوبه نوش جونش، اگه بدِ پس خیلی نوش جونش، با بستن تنگهٔ هرمز مقابله به مثل کنید
  • DE ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    0 0
    اهرم دیگه فعال کردن جبهه جنوبی مقاومت علیه اسقاطیلی های آدمکشه.
  • DE ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۵
    6 0
    لااقل کشتی‌هایی را که برای اسراییل و از طریق بنادر امارات تحویل بار می‌کنند را از ورود به خلیج فارس جلوگیری ‌کنید. طبق قوانین بین‌المللی این وظیفه هر کشوری است که به دلیل ارتکاب به جنایات عليه بشریت با اسراییل مقابله کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس