به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ایران نوانس منتشر کرد:

برگزاری نشست وزرای امور خارجه ایران، روسیه، ارمنستان، ترکیه و آذربایجان صبح روز جمعه ۲۷ مهر در استانبول، گامی مهم در راستای تلاش‌های جاری برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در قفقاز جنوبی از طریق فرمت ۳+۳ محسوب می‌شود.

این گردهمایی، پس از نشست پیشین در تهران، بر تعهد جمعی این کشورها برای رسیدگی به مسائل مبرم منطقه‌ای، افزایش همکاری‌های ترانزیتی و ایجاد پایه‌هایی برای گفتگوهای پایدار تأکید می‌کند.

نشست تهران به ایران این امکان را داد تا دیدگاه خود را برای منطقه تبیین کند و بر اهمیت حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی تأکید کند.

یکی از موضوعات اصلی که انتظار می‌رود بر بحث‌ها در استانبول حاکم باشد، همکاری‌های ترانزیتی، به ویژه پس از مواضع اخیر در مورد کریدور جنجالی زنگزور است. این کریدور که آذربایجان را از طریق استان سیونیک ارمنستان به نخجوان، متصل می‌کند، نقطه‌ کانونی اختلافات منطقه‌ای بوده است.

تهران از هرگونه مسیر ترانزیتی که به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای درگیر احترام بگذارد، حمایت می‌کند. ایران با هرگونه ترتیباتی که می‌تواند مرزهای بین‌المللی را تغییر دهد یا ثبات منطقه‌ای را تضعیف کند، مخالف است.

وزرای امور خارجه پنج کشور در حالی در استانبول گرد هم می‌آیند که جنگ غزه بیش از یک سال به طول انجامیده است. نشست قبلی آنها در تهران کمی پس از آغاز این جنگ برگزار شد.

تجاوزات اسرائیل تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داده و حملات شدیدتر به لبنان و ترورهای هدفمند رهبران حزب‌الله و فلسطین، منطقه را به آستانه‌ یک جنگ تمام‌عیار کشانده است. انتظار می‌رود در نشست آتی وزرای امور خارجه ۳+۳ به این مسائل پرداخته شده و اقداماتی برای توقف حملات اسرائیل به مردم فلسطین و لبنان بررسی شود.

فرمت ۳+۳ که شامل سه کشور قفقاز جنوبی (ارمنستان، آذربایجان، گرجستان) و سه همسایه بزرگتر آنها (ایران، روسیه، ترکیه) است، چارچوبی منحصر به فرد برای گفتگوی منطقه‌ای ارائه می‌دهد.
این بستر، کانال‌های ارتباطی مستقیم میان ملت‌هایی با تاریخ درهم‌تنیده و چالش‌های مشترک را فراهم می‌کند. فرمت ۳+۳ با گرد هم آوردن کشورهایی با دیدگاه‌های متفاوت، مذاکره در مورد اختلافات از طریق دیپلماسی به جای درگیری را تشویق می‌کند.

مشارکت ایران با توجه به موقعیت و نفوذ استراتژیک آن بسیار مهم است. ایران با حمایت از راه‌حل‌هایی که درون منطقه‌ای باشند، خود را به عنوان میانجیگری قادر به ایجاد تعادل در منافع مطرح می‌کند.

نشست استانبول فرصتی برای تثبیت پیشرفت‌های حاصل شده و رسیدگی به مسائل حل نشده است. موفقیت به تمایل کشورهای شرکت‌کننده برای سازش و اولویت دادن به منافع جمعی بر منافع یکجانبه بستگی دارد.

غیبت گرجستان همچنان یک چالش است. با این حال، تلاش‌های دیپلماتیک مستمر ممکن است در نهایت مشارکت این کشور را ترغیب کرده و فرمت ۳+۳ را واقعاً جامع سازد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس