عراقچی: ما تهدید به بستن تنگه هرمز نکردیم، با وجود اینکه در این زمینه توانمندی بالایی داریم

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با رسانه مصری گفت: ما تهدیدی به بستن تنگه هرمز نکردیم و با وجود اینکه ایران در این زمینه توانمندی بالایی دارد.

به گزارش مشرق، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه که در هفته گذشته در مقصد دوم دور چهارم سفرهایش به منطقه به قاهره رفت و با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور و بدر عبدالعاطی همتای مصری دیدار و گفت‌وگو کرد،‌ در گفت‌وگویی با روزنامه المصری الیوم عنوان کرد: منطقه شرایط بسیار خطرناکی را پشت سر می‌گذارد و جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری ضرورت هماهنگی و رایزنی فوری کشورهای منطقه و همکاری در راستای اتخاذ مواضعی که منجر به توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان شود را احساس می‌کند.

وی افزود: کشورهای منطقه و جامعه جهانی باید تلاش بیشتری برای پایان دادن به جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل انجام دهند تا به مناطق بیشتری سرایت نکند.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که این احتمال وجود دارد که شاهد «غزه دوم» در جنوب لبنان باشیم، خاطرنشان کرد: مگر اینکه اقدام جدی برای توقف دشمن صهیونیستی انجام شود.

وی در این ارتباط تأکید کرد که کشورهای منطقه باید گام‌های عملی و مؤثری برای توقف این جنایات بردارند تا بتوانیم تنش‌ها را کاهش دهیم، زیرا تشدید تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه ما نخواهد بود.

* رژیم صهیونیستی تهدید بزرگ برای منطقه

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی یادآور شد: یک سال پس از نسل‌کشی صهیونیست‌ها در نوار غزه و پس از افشای برخی از برنامه‌های توسعه‌طلبانه این رژیم، مشخص شد که تهدید بزرگ برای منطقه و کشورهای آن، دشمن صهیونیستی است.

عراقچی اضافه کرد: من معتقدم تمام تلاش‌هایی که برای شیطان جلوه دادن ایران و محور مقاومت انجام شد، شکست خورده است و بدون تردید مشخص شده که چه کسی تهدیدی برای کل منطقه است. همچنین مشخص شده است که چه کسی برای آرمان فلسطین و برای منافع منطقه می‌جنگد.

* تمایل به ادامه رایزنی‌ها با مصر

وی در ادامه گفت‌وگو با این روزنامه مصری با ذکر این نکته که امکان همکاری و همگرایی بین کشورهای منطقه وجود دارد، زیرا فرصت و اراده وجود دارد، اظهار داشت: ایران، ترکیه و کشورهای عربی می‌توانند متحدان خوبی باشند، شاید یک اتحاد منطقه‌ای تشکیل دهند که نیاز به مقدمه و مراحل آماده‌سازی دارد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید در این مسیر حرکت کنیم.

عراقچی درباره مناسبات ایران و مصر هم خاطرنشان کرد: رایزنی‌ها بین ما و مصر همیشه ادامه دارد و ما تمایل داریم این رایزنی‌ها و همکاری مشترک بین خود را ادامه دهیم. روابط مصر و جمهوری اسلامی ایران نزدیک است و روابط دو کشور حتی در زمان گسست دیپلماتیک، رابطه‌ای همراه با احترام متقابل بوده است.

وی در ادامه این گفت‌وگو با ذکر این نکته که آمریکا می‌تواند با یک گام نقش مؤثرتری در برقراری صلح در منطقه ایفا کند، این گام را توقف حمایت از رژیم صهیونیستی و جنایات آن خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: معتقدم که تعصب آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی همان چیزی است که امنیت منطقه ما را بی‌ثبات می‌کند و اگر تسلیح رژیم صهیونیستی با سلاح‌های آمریکایی و غربی نبود، بسیاری از جنایاتی که ما در غزه و سپس در لبنان شاهد هستیم، ممکن نبود.

* تهدیدی به بستن تنگه هرمز نکردیم

وزیر امور خارجه همچنین در این گفت‌وگو با بیان اینکه ما تهدیدی به بستن تنگه هرمز نکردیم، یادآور شد: با وجود اینکه ایران در این زمینه توانمندی بالایی دارد، اما هیچ‌گاه با پیش‌بینی روابط با کشورهای منطقه به این موضوع اشاره نکرده و رابطه ما با عربستان سعودی بسیار خوب است و در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد.

عراقچی اضافه کرد: در واقع، ما خواهان جنگ نیستیم، اما برای همه سناریوهای احتمالی آماده‌ایم و اگر اسرائیل به ایران حمله کند، ما آن را به دقت بررسی کرده و نحوه پاسخگویی به آن را مشخص خواهیم کرد و اسرائیلی‌ها می‌توانند اراده ما را آزمایش کنند.

وی گفت: ما عجله نداریم و تعلل هم نمی‌کنیم.

* اسرائیل به دنبال جنگ گسترده است

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که اسرائیل به دنبال یک جنگ گسترده است و این چیزی است که ما نمی‌خواهیم، خاطرنشان کرد: بلکه می‌خواهیم صلح و ثبات را در منطقه به ارمغان بیاوریم و هیچ‌کس در منطقه به جز نخست‌وزیر رژیم اسرائیل از سناریوی جنگ گسترده حمایت نمی‌کند و در دامی که «نتانیاهو» پهن کرده، گرفتار نخواهیم شد.

عراقچی افزود: ما معتقدیم راه‌حل دو کشوری منجر به برقراری صلح پایدار در منطقه نخواهد شد. صلح در منطقه تنها با حل‌وفصل مسئله فلسطین بر اساس «دموکراسی در سرزمین‌های فلسطینی» حاصل می‌شود.

وی گفت: در چنین دولتی همه مردم بومی فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی دوشادوش یهودیان همزیستی می‌کنند و بر اساس همه‌پرسی، این مردم بومی، سرنوشت و آینده خود را از طریق صندوق رای دموکراتیک تعیین می‌کنند. اما در نهایت از هر تصمیمی که فلسطینی‌ها به تنهایی اتخاذ کنند، حمایت می‌کنیم و فقط دیدگاه خود را ارائه می‌دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس